Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@08:20:16 GMT

کتاب «خانه اربابی بهاءالملک» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۳۰۰۹

کتاب «خانه اربابی بهاءالملک» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خانه اربابی بهاءالملک»  نوشته خسرو محمدی با نگاه به تاریخ، فرهنگ، معماری و هنر استان همدان در بازه زمانی ۱۲۶۳ تا ۱۳۳۳ هجری قمری، به‌تازگی توسط حوزه هنری همدان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

خسرو محمدی نویسنده این‌کتاب، آن را مدعی دو موضوع درباره استان همدان دانست و گفت: رسیدن به درک درست از شخصیت بهاءالملک، علل و انگیزه او از ساخت خانه‌اش در محل اعتمادیه و وقف آن و همچنین بیان حرف‌های تازه و بدیع از جغرافیا، فرهنگ و تاریخ استان همدان، دو محور مهم و جذاب کتاب "خانه اربابی بهاءالملک" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی راز ماندگاری شخصیت «بهاءالملک» در تاریخ را خَیّر و واقف بودن او دانست و افزود: انجام فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، سیاسی و جریان‌سازی‌های اجتماعی، در کنار خوش‌نامی و فرهیختگی، راز ماندگاری «بهاءالملک» در تاریخ است.

محمدی هدف اصلی این اثر را مطالعه چگونگی معماری «خانه اربابی بهاءالملک» و بیان تحول معماری استان در انتقال قدرت از قاجار به پهلوی اعلام کرد و گفت: این سازه برای مطالعه روند معماری تاریخ معاصر همدان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه دارای پیوندهایی ژرف با رویدادها و دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی دوران گذار از قاجار به پهلوی و جنگ‌های جهانی است که در ساخت بنای مذکور تأثیرگذار بوده‌اند.

این‌پژوهشگر طبقه‌بندی خانه‌های قدیمی استان همدان را شامل «خانه اربابی‌ها»، «خانه خرده‌مالکان و ویژگان» و «خانه مردم عادی» برشمرد و گفت: در کنار اهمیت معماری این گونه سازه‌ها، وجود آثار منقول و غیرمنقول نظیر کتاب‌ها، اسناد و تصاویر، اهمیت این سازه‌ها را به لحاظ فرهنگی، هنری و بیان اوضاع اجتماعی، سیاسی و تاریخی برجسته می‌کند.

وی همچنین کتابخانه «خانه اربابی بهاءالملک» را با بیش از ۸۷۰ عنوان کتاب بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: وجود نسخ خطی مانند «قانون ابن‌سینا» با قدمتی ۴۳۰ ساله و «نهج‌البلاغه» متعلق به قرن هفتم هجری قمری از آثار ارزشمند و شاخص این کتابخانه است.

وی کارکرد فعلی این بنای اصیل را بنابر وصیت واقف خیّر «بهاءالملک» درمانگاه اعلام کرد و گفت: بنابه وصیت بهاءالملک هم‌اکنون اهالی ۳۲ روستای استان همدان در این ساختمان تاریخی رایگان ویزیت و درمان می‌شوند.

کتاب خانه اربابی بهاءالملک بیستمین اثر مکتوب از دانشنامه استان همدان است که در پنج فصل و ۲۰۲ صفحه تدوین شده است.

کد خبر 5057309 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: خسرو محمدی قاجار همدان نهج البلاغه رایزنی فرهنگی تازه های نشر ترجمه معرفی کتاب ادبیات جهان دفاع مقدس انتشارات سروش تجدید چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کتاب انتشارات سوره مهر پرویز قاسمی نقد کتاب خانه اربابی بهاءالملک استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۳۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح لو رفته از پیراهن خارج از خانه منچستریونایتد برای فصل 25-2024 / عکس

فوتی هدلاینز طرحی را منتشر کرده که ظاهرا پیراهن دوم شیاطین سرخ در فصل ۲۵-۲۰۲۴ است.

طرفداری | طرح کیت دوم منچستریونایتد برای فصل 25-2024 لو رفت.

فوتی هدلاینز مانند هر سال انتشار طرح های لو رفته از پیراهن فصل آینده تیم ها را شروع کرده است. این بار نوبت به منچستریونایتد رسید تا فوتی هدلاینز طرح پیراهن دوم آن را منتشر کند. در ادامه این مطلب عکسی از طرح منتشر شده پیراهن دوم شیاطین سرخ را مشاهده می‌کنید. 

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • طرح لو رفته از پیراهن خارج از خانه منچستریونایتد برای فصل 25-2024 / عکس
  • جزییات کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام شد