Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@19:48:23 GMT

ایمپلنتی هوشمند برای کمک به بیماران آلزایمری

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۳۲۴۶

ایمپلنتی هوشمند برای کمک به بیماران آلزایمری

پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند تبریز، موفق به ابداع ایمپلنت هوشمند و متدی نوین برای بیماران آلزایمری شدند.

به گزارش ایسنا، سید سعید آل هاشمی، پژوهشگر و مخترع حوزه هوش مصنوعی، رباتیک و زیست فناوری و مدیرعامل یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور و دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی سهند تبریز، با کمک پژوهشگران همکار در پژوهشکده تکنولوژی این واحد، موفق به ابداع ایمپلنت هوشمند کوردیناتور اعضای داخلی بیماران آلزایمری و ابداع متدی جدید جهت افزایش عمر مفید این بیماران شدند و در همین راستا موفق به دریافت «جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی خیام » ( International Festival on Top Scientific Researches Khayyam Award ) شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست این تیم تحقیقاتی با اشاره به مزایای مهم و دارای اولویت این ابداع افزود: این ابداع در سطح جهانی، در نوع خود بی نظیر بوده و ما در این پروژه با پژوهشگران منتخبی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه تهران همکاری علمی مستمری داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: متاسفانه در هر سه ثانیه، یک نفر در جهان و هر هفت دقیقه، یک نفر در ایران به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود و این بیماری با اینکه مسری نیست، اما با سرعت بسیار بالایی در سطح جهانی، به‌صورت پاندمی در حال افزایش است، به طوری که امروزه حدود ۶۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند.

در ادامه فاضل امیر واحدی، پژوهشگر و دانشجوی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران و مدیر بخش تحقیق و توسعه (R&D) این واحد گفت: این بیماری به دلیل اثرگذاری بر قسمت‌های مغزی و عصبی، به مرور باعث ایجاد اختلالات شدید در تمامی قسمت‌های فرمانبر از مغز، به‌خصوص تکلم، تنفس، بلع، سیستم گردش خون و مهارت‌های شناختی می‌شود که می‌توانند مرگبار باشند و اختلالات متعدد پیش آمده نهایتاً منجر به مرگ زودهنگام بیمار می‌شوند.

بر اساس اعلام وزارت علوم، وی تصریح کرد: با ابداع این ایمپلنت هوشمند و متد ابداعی سعی بر جلوگیری از وقوع اختلالات مذکور در بدن فرد بیمار و در نتیجه افزایش طول عمر و جلوگیری از مرگ زودهنگام بیمار داریم و امیدواریم در این پروژه به‌زودی وارد فاز نهایی شویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلزايمر ايمپلنت دانشگاه صنعتی سهند تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۳۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران؛ سید محمود تارا، نایب رئیس کارگروه سلامت دیجیتال فرهنگستان علوم پزشکی ایران و مسئول پنل پیش نیازهای شکل گیری آزمایشگاه پزشکی هوشمند در بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران اظهار داشت: آزمایشگاه‌های بالینی و پزشکی هوشمند امروزه یکی از پایه‌های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌ها محسوب می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از فناوری های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تحلیل کرده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به کار می‌برند تا بیماری‌ها را سریع تر بهبود بخشند. اهمیت آن ها در دنیای امروزی این است که این فناوری ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را به دقت تشخیص دهند، پیش بینی کنند و درمان‌های بهتر و موثرتری را ارائه دهند.

وی افزود: هر چند در سطح جهانی، آزمایشگاه‌های پزشکی امروزی به طور گسترده ای از فناوری های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون، تجهیزات تصویری پیشرفته (به ویژه در پاتولوژی و مطالعه لام)، سیستم‌های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بستر داده های بزرگ و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری بر اساس هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ولی این اتفاق، هنوز در کشور ما  در حال طی مراحل اولیه هستند و آزمایشگاه های اندکی وجود دارند که پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این زمینه داشته اند.

این متخصص حوزه انفورماتیک سلامت و بالین با اشاره به نیازهای اساسی و مهم در شکل گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند بیان داشت: برای شکل‌گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند، نیازمندی‌های اساسی شامل دسترسی به داده‌های بزرگ و با کیفیت، فناوری‌های پردازش داده قدرتمند، استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و توانایی های فنی- انسانی همکاری و ارتباطات مؤثر بین تجهیزات و سیستم‌ها هستند. پس از شکل گیری زیرساخت حداقل، بکارگیری تیم خبره این حوزه و تشکیل تیم های مشترک با کادر بالینی شروع کننده نخستین فعالیت هاست.

وی به نقش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در برطرف کردن این نیازها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانایی‌ها و تخصص‌های خود، می‌توانند در برطرف کردن نیازهای ذکر شده نقش مهمی داشته باشند. آن ها می‌توانند به طراحی و توسعه نرم‌افزارهای پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راهکارهای هوشمند برای مدیریت داده‌های پزشکی و اطلاعات بیماری‌ها کمک کنند. این بستر، به خصوص در کشور ما، بستری گسترده و پتانسیل فعالیت فراوان دارد.

به گزارش قدس آنلاین بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران روزهای ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران