Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سایه‌های بی‌خورشید» جایزه حقوق بشر جشنواره مستند میلنیوم را به دست آورد.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا، در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی مستند میلنیوم در کشور بلژیک که از تاریخ ۱۶ تا ۲۵ اکتبر (۲۵ مهر تا ۴ آبان) در بروکسل برگزار شد، مستند «سایه‌های بی خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی توانست جایزه برنز (جایزه حقوق بشر) این رویداد سینمایی را از آن خود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سایه‌های بی‌خورشید» اولین نمایش جهانی خود را سال گذشته در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) تجربه کرد و موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از این رویداد معتبر سینمایی شد و پس از آن در  چندین جشنواره بین‌المللی دیگر از جمله بیگ‌اسکای آمریکا، مونیخ آلمان، کراکو لهستان، داک‌اِج نیوزولند، حقوق بشر ژنو، هلسینکی فنلاند، ملبورن، داکوفست کوزوو، جشنواره مستند اوپن سیتی لندن، جشنواره فیلم زوریخ و جشنواره مستند زاگرب نیز حضور داشته است.

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند میلینیوم امسال در مجموع میزبان شش اثر ایرانی بود، «پروژه ازدواج» به کارگردانی مشترک عطیه عطارزاده و حسام اسلامی در بخش رقابت بین المللی آثار مستند بلند حضور داشت و همچنین مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری در بخش رقابتی چشم انداز جوان و هم‌چنین سه مستند «آشو» از فرهاد نجفی، «آواز گنجشک» از فرزانه امیدوارنیا و «اهل آب» به کارگردانی آزاده بیزارگیتی نیز نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی مستند کوتاه بودند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بلژیک سایه های بی خورشید پروژه ازدواج جشنواره بین المللی سایه های بی خورشید حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۳۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است

به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، انسیه شمس اللهی در سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در بخش مستندهای مستمر با موضوع هنر و ادبیات ایرانی- اسلامی برگزیده شده است.

او با اشاره به این که در دو دوره گذشته از جشنواره پژواک هم برگزیده شده است، گفت: در دوره اول جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با مستند«ماجرای نیما» برگزیده شدم. این مستند درباره شعر نو بود و اینکه با گذشت صد سال از آمدن این قالب چه میزان بین مردم جا افتاده است و... علاوه بر این، با عنوان برنامه «قهرمانان نمی میرند» که به مناسبت هفته دفاع مقدس تهیه شده بود، برگزیده شده ام. این برنامه روایتگر شهادت هفت تن از شخصیت های مهم دفاع مقدس بود.


وی با اشاره به دلایل برگزیده شدن اثرش در جشنواره افزود: در این دوره از جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با عنوان اثر«موسیقی کبیر» که درباره اصالت موسیقی شرقی است، برگزیده شده ام. به نظرم سوژه انتخابی من یکی از دلایلی بود که باعث شد این اثر برگزیده شود. گرچه سوژه نو نیست، اما سعی کردم از زاویه ای تازه به این موضوع بپردازم. به نظرم پرداخت خلاقانه بسیار حائز اهمیت است و باعث دیده و شنیده شدن اثرم شده است. در فرم و نحوه ساخت برنامه هم تلاش کردم که از ریتم خوبی برخوردار باشد.


شمس اللهی، با تاکید به انتخاب سوژه نو در ساخت مستند عنوان کرد: در تهیه برنامه هایم همیشه تلاش می کنم که سوژه برای شنوندگان نو باشد، حتی اگر سوژه جدید نباشد به این موضوع که زاویه دید نویی داشته باشد، متمرکز می شوم و بیشتر به دنبال بخش هایی هستم که کمتر درباره آن صحبت شده و به آن پرداخته شده است. برای من بسیار اهمیت دارد که زاویه دید برای شنونده جالب، جذاب و سرگرم کننده باشد. بنابراین از تکرار پرهیز می کنم. ضمن اینکه به شدت به ریتم برنامه توجه می کنم. البته روایت هم خیلی مهم است.

دیگر خبرها

  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید
  • سمنان دهه کرامت میزبان خادمان رضوی با اجرای ۱۰۰ عنوان برنامه است
  • «هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد
  • جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • اهدای جایزه احمد اقتداری به پژوهش‌های برگزیده خلیج فارس
  • هرمزگان میزبان ۳ گروه از خادمین حرم مطهر رضوی