Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@11:34:14 GMT

عواقب خطرناک درمان "خودسرانه" کرونا!

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۴۰۸۹

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر فیض الله منصوری با اشاره به خطرات بسیار بیماری کرونا گفت: هرگونه برخورد و درمان خودسرانه با این بیماری می تواند موجب تشدید علائم آن و وخیم تر شدن حال بیماران شود و افراد باید به محض مشاهده علائم بیماری حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: در 80 درصد موارد ابتلا به کرونا، بیماری به شکل خفیفی بروز پیدا می کند و افراد می توانند در خانه قرنطینه شده و تحت مراقبت قرار گیرند، اما به هیچ عنوان درمان خودسرانه برای هیچ یک از بیماران با هر وضعیتی توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منصوری تصریح کرد: افراد حتی اگر به شکل خفیف بیماری هم مبتلا شده باشند باید به پزشک مراجعه کرده و با تشخیص پزشک راه درمان خود را در پیش گیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: این احتمال وجود دارد که ریه برخی افراد درگیری پیدا کرده و خود آنها متوجه نشوند و هرگونه تاخیر در شناسایی این عارضه می تواند برای بیمار خطرناک باشد.

منصوری تصریح کرد: همچنین برخی افراد اقدام به تزریق خودسرانه دگزامتازون کرده که این دارو می‌تواند شدت بیماری را افزایش داده و جان بیماران را به خطر بیندازد.

این متخصص بیماری های عفونی افزود: استفاده از دگزامتازون باید تنها با تشخیص پزشک بوده و آن‌هم برای بیمارانی است که درگیری ریوی پیدا کرده اند و برای سایر بیماران می‌تواند خطرناک باشد.

وی افزود: استفاده از دارویی مانند "رمدسیویر" هم تنها برای بیماران بستری تجویز می شود و به هیچ عنوان برای درمان سرپایی کرونا به کار نمی رود.

منصوری تاکید کرد: بنابراین توصیه می شود افراد به طور جد از هرگونه اقدام درمانی خودسرانه در خصوص کرونا، حتی مصرف خودسرانه "استامینوفن" هم خودداری کرده و حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: با تشخیص پزشک وضعیت بیمار مشخص می شود و می تواند برای درمان بیمار در خانه یا بیمارستان و داروهای مورد نیاز او تصمیم گیری کرد.

این متخصص بیماری های عفونی در خصوص زمان طلایی درمان بیماران کرونایی هم گفت: زمان دقیقی را نمی توان مشخص کرد، اما افراد باید به محض مشاهده هرگونه علائم مشابه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و تا رفع کامل علائم در قرنطینه بمانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا ویروس سلامت پزشک مراجعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۴۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهایی که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند (داروهای OTC) را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر راضیه کشاورز ملکی با اشاره به هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضای مجازی، عدم‌اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی را از دلایل موثر در مصرف بالای داروهایی دانست که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند.

به گفته وی، این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده، تاثیر بیشتر و بهبودی سریعتر است، یک باور غلط می باشد و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده، استفاده کرد. اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد و اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه داروهای OTC ادامه پیدا کند، حتما عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سلامت غذا و دارو همچنین توجه به فرهنگ‌سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه‌ شده، طولانی‌تر از زمان توصیه‌شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این‌باره آموزش‌های دقیق و فرهنگسازی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند. مهم نحوه مصرف آنهاست که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز ملکی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو براساس دستورالعمل‌های روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی که در داروخانه حضور دارد، می باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی