Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@04:12:03 GMT

الگوی جدید تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو ابلاغ شد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۵۹۳۹

الگوی جدید تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو ابلاغ شد

«الگوی جدید تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو» با تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، از سوی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا؛ در ابلاغیه دکتر علی خاکی صدیق به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی چنین آمده است: شایسته است دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی طبق الگوی اعلامی نسبت به فراهم آوردن زمینه لازم برای درخواست ظرفیت پذیرش دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با لحاظ توزیع متوازن و متناسب ظرفیت کل به رشته گرایش‌ها و مقاطع تحصیلی مبتنی بر اصول و مبانی آمایش آموزش عالی، نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حفظ و ارتقای کیفیت آموزش عالی اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که در اجرای الگوی یادشده، اطلاعات و آمار اعضای هیئت علمی تمام‌وقت در سامانه آموزش عالی (HES) مبنای تصمیم‌گیری خواهد بود، ضروری است آن دانشگاه/ مؤسسه آموزش عالی نسبت به به‌روزرسانی و اخذ تأییدیه‌های لازم از مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت متبوع برای اعضای هیئت علمی تمام‌وقت خود حداکثر تا پایان آبان‌ماه ۱۳۹۹ در سامانه یادشده اقدام کنند. در غیر این‌صورت آمار موجود مبنای تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو و تأیید یا رد رشته‌محل‌های آن مرکز آموزشی در پرتال سازمان سنجش آموزش کشور خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم؛ متن کامل مصوبه جلسه ۹۲۹ شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به شرح زیر است:

"شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در جلسه ۹۲۹ مورخ ۲۲ تیر ۹۹ الگوی تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کلیه مقاطع تحصیلی را به شرح زیر تصویب کرد:

سقف ظرفیت کامل پذیرش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در هر سال تحصیلی به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف- در مقطع کارشناسی به ازای هر عضو هیئت علمی -صرف‌نظر از مرتبه علمی ۴ دانشجو قابل پذیرش است.
ب- برای مقطع کارشناسی ارشد به ازای هر عضو هیئت علمی در مرتبه استادیاری ۲ و در مراتب دانشیاری و استادی ۳ دانشجو قابل پذیرش است.
ج- برای مقطع دکتری به ازای هر سه عضو هیئت علمی در مرتبه استادیاری، هر دو عضو هیئت علمی در مرتبه دانشیاری و یک عضو هیئت علمی در مرتبه استادی، یک دانشجو قابل پذیرش است.

بر این اساس ظرفیت کل پذیرش دانشجو، اعم از ظرفیت پذیرش از محل قانون موسوم به آموزش رایگان یا دریافت شهریه در هر مقطع تحصیلی بر اساس تعداد و مرتبه اعضای هیئت علمی، سرانه فضای آموزشی و پیوست خدمات رفاهی به هر دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی اختصاص می‌یابد و مسئولیت اختصاص و توزیع ظرفیت بین رشته‌ها و گرایش‌های مختلف برعهده دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی پذیرنده دانشجو است.

تذکر ۱: در مورد مؤسسات آموزش عالی دارای معدود رشته‌های تحصیلات تکمیلی، تخصیص ظرفیّت بر اساس تعداد و مرتبه اعضای هیئت علمی مرتبط با آن رشته‌ها صورت می‌گیرد.

تذکر ۲: در اجرای سند الزامات هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی- عتف_ل _۳۱۰۱، سقف ظرفیت پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی به تدریج طی یک برنامه زمانی چهارساله بر اساس پذیرش تقاضامحور تعیین خواهد شد.

تذکر ۳: تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی فارغ از الگوی یادشده و مبتنی بر مقرّرات مربوط توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده صورت می‌گیرد.

تذکر ۴: - در مورد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی– غیرانتفاعی، علاوه بر اعضای هیئت علمی مؤسسات، کلیه اعضای هیئت علمی وابسته و حق التدریس نیز در محاسبه ظرفیّت منظور می‌شود.
افزون بر این شورا مقرر داشت:

یکم: تعیین و اختصاص ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس الگوی مذکور از سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ قابل اجراست.

دوم: در نخستین سال از اعمال الگوی یادشده، اختلاف ظرفیت پذیرش با روش جاری تا ۴۰ درصد و برای سال دوم تا ۲۵ درصد با تأیید معاون آموزشی وزارت پذیرفتنی است.

سوم: در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی، سهم ظرفیتی پذیرش دانشجویان شهریه‌پرداز در هر رشته-گرایش نمی‌تواند از ظرفیت پذیرش دانشجویان برخوردار از آموزش رایگان بیشتر باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو وزارت علوم دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو عضو هیئت علمی در مرتبه اعضای هیئت علمی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۵۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم گردی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابوطالب قاسمی گفت: تعیین و ابلاغ سرفصل‌های دوره توان‌افزایی و توانمندسازی بهره‌برداران اقامتگاه‌های بوم‌گردی با هدف افزایش توانمندی بهره‌برداران شاغل در واحدهای اقامتگاه‌های بوم‌گردی انجام شد.

وی افزود: عدم برخورداری برخی شاغلان در اقامتگاه‌های بوم‌گردی از سطوح عالی تحصیلاتی و نوع خدمت میزبانی در این واحدها که در مواردی به صورت خانوادگی، بومی و محلی انجام می‌شود، ضرورت داشت دوره‌های آموزشی موجود به عنوان یک مطالبه جدی مورد بازنگری قرار گیرد و متناسب با این قشر، دوره‌ای جدید با همکاری و نظارت جامعه تخصصی بوم‌گردی و برخی از اساتید و متخصصین این حوزه بر اساس نظرات مدیران حوزه‌های تخصصی معاونت گردشگری طراحی و ابلاغ شود.

قاسمی با بیان اینکه این موضوع با استقبال گسترده علاقمندان به این حوزه مواجه شده است، افزود: بر اساس ضوابط اجرایی، مؤسسات آموزشی موظف هستند از تاریخ ابلاغ بخشنامه، دوره‌های توانمندسازی متقاضیان اقامتگاه‌های بوم‌گردی را بر اساس دروس و سرفصل‌های تعیین شده اجرا کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری خاطرنشان کرد: دوره‌های الزامی صرفاً از طریق مؤسسات آموزشی دارای مجوز از این معاونت برگزار و مدرسین هر دوره با معرفی مؤسسات مربوطه در چارچوب دستورالعمل و بخشنامه‌های ابلاغی صورت می‌گیرد.

به گفته وی صدور گواهینامه دوره‌های تشویقی توسط استان انجام می‌شود و امکان برگزاری دوره‌های تشویقی در رویداد آموزشی جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز وجود دارد.

قاسمی گفت: سرفصل‌های اختصاصی اقامتگاه‌های بوم‌گردی به مدت ۹۵ ساعت در دو بخش ۵۵ ساعت اصلی و ۴۰ ساعت تشویقی تعریف شده است. بخش اصلی شامل آشنایی با اصول و مفاهیم مهمان‌نوازی، قوانین و مقررات، خدمات ایمنی و پایداری حفظ محیط‌زیست و بخش تشویقی در برگیرنده اطلاعات حرفه‌ای پیشرفته ویژه افرادی با سطح تحصیلات بالاتر که تمایل به افزایش مهارت و آگاهی دارند، است.

کد خبر 6097054 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • پذیرش ۵۳ درصدی دانشجو در مقطع دکتری به روش استادمحور
  • دانشگاه تهران در نجف دانشجو می‌پذیرد
  • دانشگاه تهران از سال آینده در شعبه نجف اشرف دانشجو می‌پذیرد
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم گردی
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور