Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهرداد قلی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از پیشنهادات برای برندسازی و درآمدزایی از ماهی کیلکا در بابلسر و دیگر مناطق مازندران را طبخ آن به صورت سوخاری و ارائه آن در سواحل دریا و رودخانه ها و داخل شهرها دانست و افزود : بی توجهی به طبخ سوخاری کیلکا در حالی همچنان تداوم دارد که این آبزی به لحاظ ارزش غذایی در جذب پروتئین از گوشت قرمز بالاتر است و از طرف دیگر با قیمت بسیار پائینی که عرضه می شود ، می تواند در سبد مصرف خانواده ها حتی آنانی قرار گیرد که زیر خط فقر قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد : طبق بررسی کارشناسان مصرف نیم کیلو ماهی کیلکا یک و نیم برابر گوشت قرمز انواع پروتئین را به بدن می رساند و در حال حاضر قیمت هر کیلو کیلکا در بابلسر کمتر از  ۱۰ هزار تومان است.

قلی پور با اظهار این که سواحل بابلسر می تواند به محل طبخ و عرضه انواع آبزیان بویژه سوخاری کیلکا  تبدیل شود ، گفت : مسئولان شهرستان باید به این نکته توجه داشته باشند که دکه های سواحل خزر در بابلسر به جای قلیان با چای و نبات ، می توانند ماهی کیلکا ارزان قیمت مملو از پروتئین را به مردم بویژه گردشگران ارائه کنند.

وی افزود : طبق بررسی های صورت گرفته اکنون هر کیلو ماهی کیلکا سوخاری شده آماده مصرف در آمریکا ۱۳۰ هزار تومان و در ترکیه ۲۵۰ هزار تومان به گردشگران عرضه می شود در حالی که در بابلسر به عنوان قطب صید کیلکا در استان های شمالی کشور هیچ توجهی به این موضوع نشده است.

رییس اتحادیه کیلکاگیران بابلسر با اعلام این که سالانه فقط حدود ۴۰۰ تن از حدود ۱۵ هزار تن صید ماهی کیلکا بابلسر برای مصرف انسانی به تهران و برخی از استان های شمال غربی کشور بویژه آذربایجان ارسال می شود ، گفت : اگر برند سازی ماهی کیلکا بابلسر با همکاری مسئولان و مردم بومی به سرانجام برسد ، با گسترش عرضه  این آبزی ، حداقل برای  یکهزارو ۵۰۰ نفر شغل جدید در این منطقه گردشگری ایجاد خواهد شد.

وی همچنین گفت که بتازگی نخستین گام ثبت برند کیلکا بابلسر با حضور رئیس اداره شیلات ، رییس اداره ثبت و اسناد و املاک، رییس اداره ثبت شرکت ها و هیات مدیره اتحادیه کیلکا گیران بابلسر برداشته شده است.

بابلسر اگر چه یکی از ۱۵ شهرستان ساحلی مازندران به شمار می رود ، ولی به خاطر گسترش طولی در ساحل خزر و در اختیار داشتن چشم اندازهای زییا از دریا ، بیشترین تعداد گردشگران ورودی به مازندران را هر ساله جذب می کند.

یکی از دلایل جذابیت بابلسر عبور رودخانه " بابلرود " از میان این شهر است که به دلیل دارا بودن امکانات رفاهی همچون قایق های تفریحی ، زیپ لاین و چایخانه های همجوار با این رودخانه، در بین شهرهای مازندران شهره است و از این شهر به عنوان نگین گردشگری مرکز و شرق مازندران نام می برند.

بر اساس آمارهای رسمی شیلات مازندران ، ۴۴ فروند شناور صید کیکا در بندر بابلسر فعالیت دارد که سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار تن ماهی کیلکا صید می کنند.

بر اساس گزارش شیلات مازندران ۸۵ درصد ماهیان کیلکا صید شده در این استان تبدیل به پودر می‌شود و بقیه پس از فرآوری به مصارف انسانی می‌رسد. پودر ماهی یکی از غذاهای اصلی برای پرورش ماهیان گرم آبی است.

دریای خزر زیست بوم سه گونه ماهی کیلکا با نام های آنچووی ، چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی است .

کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری ، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی ، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.

برچسب‌ها مازندران سازمان شیلات ایران ثبت برند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران سازمان شیلات ایران ثبت برند مازندران سازمان شیلات ایران ثبت برند اخبار کنکور ماهی کیلکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۶۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس توفانی می‌شود

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از اداره‌کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهرداد حسن‌زاده روز چهارشنبه اظهار کرد: روزهای پایانی هفته جاری جزایر قشم، هرمز، هنگام، کیش، سیری، بوموسی، لاوان، لارک، تنب بزرگ و تنب کوچک تحت تاثیر شرایط ناپایدار دریایی، توفانی خواهد بود که از ظهر پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ آغاز و تا روز جمعه ادامه دارد.

حسن‌زاده، وزش باد شدید و مواج شدن دریا را همراه با مخاطره دانست و بیان کرد: مردم، ورزشکاران، دریانوردان، صیادان و آبزی‌پروران مراقب باشند و از هرگونه ورزش و تفریح دریایی و همچنین تردد شناورهای مسافری و تجاری بزرگ و کوچک دوری کنند.

وی از آمادگی دستگاه‌های امداد رسان به‌ویژه در مناطق دریایی نیز خبر داد و گفت: صیادان و آبزی‌پروان نیز برای جلوگیری از آسیب‌ احتمالی به تورهای صید و قفس ‌های پرورش ماهی مراقبت‌های لازم را درنظر داشته باشند.

دیگر خبرها

  • توسعه آبزی‌پروری خرد معیشتی در سواحل روستایی بوشهر
  • خراسان شمالی میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • خلیج فارس توفانی می‌شود
  • پیش‌بینی تولید ۷۷ تن کلزا در بابلسر
  • لبنان خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای جلوگیری از حمله به رفح شد
  • ۱۵ پروژه آموزشی بابلسر نیمه کاره است
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • آغاز بیست و چهارمین دوره ساخت و مدیریت برند Brand MBA
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر