Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس صنعت دخانیات با اشاره به اینکه ۱۵ الی ۲۰درصد بازار دخانیات به سیگار‌های برند محرز قاچاق تعلق دارد، گفت: متأسفانه برخورد با عرضه کنندگان سیگار قاچاق فراموش شده است. - اخبار اقتصادی -

ابراهیم داوودی کارشناس صنعت دخانیات در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق سیگار از دو بعد پیشگیری و مقابله عملی قابل بررسی است، گفت: در بخش پیشگیری می‌توان به ایجاد سامانه‌ها و زیرساخت‌های توسعه یافته در کشور اشاره کرد؛ این سامانه‌ها توانایی شناسایی سیگار‌های قاچاق در سریع‌ترین زمان ممکن را برای نهاد‌‌های نظارتی فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی با بیان اینکه نزدیک به 15 الی 20درصد بازار دخانیات ایران به سیگار‌های برند محرز قاچاق تعلق دارد، اظهار داشت: این برند‌ها دو ویژگی مهم دارند، به صورتی که نام تجاری آن‌ها هیچ گاه مجوز فعالیت در عرصه تولید و واردات سیگار نداشته است، علاوه بر این تمامی سیگار‌های تولیدی و وارداتی در کشور می‌بایست بر اساس قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، پاکت‌های سیگار را با تصاویر بهداشتی هشدار‌ دهنده بپوشانند که سیگار‌های برند محرز قاچاق معمولا این تصاویر را ندارند.

کم‌کاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در طرح جمع آوری سیگار‌های قاچاق

این کارشناس صنعت دخانیات با تأکید بر اهمیت مبارزه با عرضه سیگار‌های قاچاق گفت: در بخش برخورد،‌ باید از سامانه‌های تجاری برای رهگیری این کالا استفاده شده و برای مبارزه با عرضه دخانیات قاچاق اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی با اشاره به نقش نهاد‌های نظارتی در کاهش قاچاق دخانیات افزود: بر اساس ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به منظور سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت در حوزه امور اجرائی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است.

داوودی ادامه داد: اما متأسفانه با وجود اینکه دستگاه‌های گوناگون مانند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت بهداشت برای مبارزه با عرضه سیگار‌های قاچاق اعلام آمادگی کردند، در طول چند ماه اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نه تنها در هیچ کدام از ابعاد سیاست‌گذاری و مقابله تکالیف قانونی خود را انجام نداده است، بلکه گاهی اوقات مانع پیشبرد برنامه‌های مبارزه با سیگار قاچاق می‌شود.

توسعه طرح رهگیری سیگار در گرو برخورد با قاچاق

این کارشناس صنعت دخانیات با اشاره به وضعیت طرح رهگیری سیگار گفت: توسعه طرح رهگیری ملزم به افزایش برخورد با توزیع‌کنندگان سیگار قاچاق است؛ چرا که تولیدکنندگان تشویق می‌شوند با نهاد‌های نظارتی همکاری کامل داشته باشند چرا که این اطمینان به آن‌ها داده می‌شود که با همکاری ایشان می‌توان سیگار‌های قاچاق را در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی و جمع‌آوری کرد.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: اگر قرار است با استناد به دلایل واهی از برخورد با عرضه کالا‌های قاچاق جلوگیری کنیم چه نیازی به تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا است. متأسفانه، نه تنها در مورد سیگار بلکه در بازار لوازم خانگی و پوشاک نیز برخورد‌های لازم با عرضه کنندگان کالا‌های قاچاق فراموش شده است.

تنها 3 درصد از سیگار‌های قاچاق کشف می‌شوند

این کارشناس صنعت دخانیات با بیان اینکه انتظار می‌رود ستاد به تکالیف خود عمل کرده و تبدیل به " ستاد مشاهده قاچاق کالا و ارز" نشود، گفت: در حوزه برخورد با برند‌های محرز سیگار تمامی دستگاه‌های اجرایی باید وظایف خود را انجام دهند. کشفیات سال 1397 بیش از 380 میلیون نخ سیگار است که عدد قابل توجهی است اما به نسبت به برآورد سیگار قاچاق زیر 3 درصد از قاچاق است؛ چرا که در آن سال نزدیک به 15 میلیارد نخ سیگار قاچاق در بازار وجود داشته است. در این شرایط ریسک قاچاق سیگار به شدت کاهش یافته و متخلفان می‌دانند که به احتمالا بالای 90 درصد می‌توانند کالای خود را در بازار عرضه کنند.

همچنین عطاالله معروف‌خانی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به عملیاتی شدن طرح رهگیری سیگار از اول مهر‌ماه سال جاری گفت: قاچاق دخانیات با توجه به مشکلات شرکت‌های تولیدی در چند ماه گذشته برای تأمین مواد اولیه خود به صورت جزئی افزایش پیدا کرده است، چرا که تولیدات این شرکت‌‍‌‎ها کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، با شروع طرح شناسه رهگیری سیگار از ابتدای ماه گذشته، به نظر می‌رسید که تمامی بهانه‌ها برای برخورد با توزیع کنندگان سیگار‌های قاچاق تمام شده و شاهد جمع‌ آوری دخانیات قاچاق خواهیم بود؛ اما متأسفانه تا کنون نهاد‌های متولی برخورد با کالای قاچاق از انجام تکالیف قانونی خود سرباز زدند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مبارزه با قاچاق کالا و ارز ستاد مبارزه با قاچاق کالا سیگار های قاچاق کنندگان سیگار رهگیری سیگار سیگار قاچاق طرح رهگیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۶۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، تالارهای بورس کالای ایران در روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه میزبان عرضه یک میلیون و ۴۰۵ هزار و ۱۰۶ تن انواع کالا و محصول هستند. همچون روال هر هفته بیشترین عرضه های امروز مربوط به سیمان است. به این ترتیب یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۴۷۶ تن سیمان در تالار سیمان روی تابلو می رود. ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000Ix8

دیگر خبرها

  • ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا عرضه می‌شود
  • کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان
  • برخورد با تخلف ساکن رانندگان هوشمند می‌شود
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • کشف ۷۶۰ پاکت سیگار خارجی قاچاق در لردگان
  • کشف سیگار‌های قاچاق در بهاباد
  • انتقاد یک مداح بودجه سنگین نهاد‌های فرهنگی در موضوع حجاب
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!