Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@03:31:42 GMT

۱۰ سوال از «ظریف» درباره پرونده ترکمن‌ گاز

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۶۹۵۸

۱۰ سوال از «ظریف» درباره پرونده ترکمن‌ گاز

خبرگزاری مهر: مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تشریح ۱۰ سوال از وزیر امور خارجه در موضوع شکایت ترکمنستان از ایران در پرونده ترکمن‌گاز پرداخت.

مقدمه و متن سوالات نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون انرژی از وزیر امور خارجه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

وزیر محترم امور خارجه

جناب آقای دکتر ظریف

باسلام و احترام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که مستحضر هستید در پی شکایت ترکمنستان از ایران در پرونده ترکمن گاز، ایران محکوم و از تاریخ ۴ تیرماه ۹۹ ملزم به پرداخت کل بدهی خود بصورت نقدی و یکجا و نیز خسارت تاخیر ۷.۵ درصدی شده است.

۱. آیا از نظر وزارت امورخارجه ایران در این پرونده پیروز شده است یا محکوم؟

۲. علت ناراحتی ترکمنستان از رفتار مقامات ایران در این خصوص و اصرار بر شکایت چه بوده است؟

۳. وزارت امورخارجه چه اقدامی برای اصلاح روابط فیمابین انجام داده است و چرا در حفظ روابط اقتصادی با ترکمنستان موفق نبوده است؟

۴. آیا درست است اسفند ۹۴ روسای جمهور دو کشور برای پرداخت بدهی ایران به صورت تهاتر کالا و خدمات توافق نموده اند؟ چرا این موضوع از سوی وزارت نفت عملیاتی نشد؟

۵. در سفر فروردین ۹۶ شما به ترکمنستان درباره توافق با ترکمن گاز چه مذاکره‌ای صورت گرفت و چرا تفاهم شما در ایران مورد موافقت وزارت نفت قرار نگرفت؟

۶. محتوای مذاکرات دی‌ماه ۹۶ معاونت اقتصادی وزارت کشور با طرف ترکمنی چه بود؟ دستور رئیس جمهور دراین باره چه بود و چرا وزارت نفت قبول نکرد؟

۷. در سفر ۹۷ وزیرخارجه ترکمنستان به ایران چرا توافق حاصل نشد؟ آیا درست است شرکت ملی گاز ایران طرف ترکمنی را به شکایت به دیوان داوری تهدید نمود و تقاضای آن‌ها برای حل موضوع را با مذاکره نپذیرفت؟ آیا درست است که نظر کارشناسی وزارت امورخارجه این بود که در صورت ارجاع به داوری، ایران محکوم خواهد شد، ولی وزارت نفت با اصرار بر پیروزی قطعی این نظریه را نپذیرفته است؟

۸. مشروح مذاکرات آقای واعظی در سفر شهریورماه ۹۷ به ترکمنستان چه بود و نتیجه آن چه بود؟ آیا پیشنهاد طرف ترکمنی برای وارادت یک میلیارد دلار کالا از ایران و اجرای چندین پروژه در آن کشور به جای بدهی صحت دارد و چرا مورد موافقت قرار نگرفت؟

۹. آیا درست است که وزارت نفت به وزارت خارجه و رئیس جمهور و سایر مقامات عالی نظام اطمینان داده بود که نه تنها محکوم نمی‌شویم که بیش از ده میلیارد دلار هم طرف مقابل محکوم خواهد شد؟

۱۰. حجم روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان قبل از این پرونده چقدر بوده است و اکنون چه میزان شده است؟ آیا کاهش از بیش از چند میلیارد دلار به زیر چند صد میلیون دلار صحت دارد؟ آیا مجموع روابط اقتصادی دولتی و خصوصی ایران با ترکمنستان در حال حاضر وضعیت مطلوبی دارد؟

باتشکر

مالک شریعتی: نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی
کد خبر

منبع: فردا

کلیدواژه: پرونده ترکمن گاز محکومیت ایران ظریف آیا درست وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۶۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتمال توقیف ساختمان وزارت نفت در انگلیس به‌دلیل شکایت شرکت کرسنت گفت: مشکلاتی از قبل برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در قرارداد کرسنت معلوم نیست به چه صورت از کشور دفاع شده البته در بحث قرارداد گازی با ترکمنستان هم مواردی بوده که هنوز کشور ترکمنستان به مرحله دوم شکایت خود وارد نشده است.

وی اظهار کرد: وقتی یک قرارداد بین‌المللی می‌بندیم در صورت شکایت طرفین آن را برای بررسی مفاد قرارداد به دادگاه لاهه می‌فرستند لذا اگر ساختمان نفت در انگلیس به نفع شرکت کرسنت مصادره شود به کشورمان ضرر می‌رسد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس بیان کرد: مشکلی که با ترکمنستان داریم برای دولت قبل است البته مرحوم رستم قاسمی در بحث قرارداد گازی با ترکمنستان خوب عمل کرد، اما شاهد هستیم که یکسری مسائلی پیش آمده چرا که موقع بستن قرارداد به مفاد آن توجه نمی‌کنند سپس می‌گویند ترکیب گازی که دولت ترکمنستان به ما می‌دهد گاز استاندارد نبوده است لذا از ایران شکایت و کشورمان را محکوم کرده‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح گرد: با تعاملات و دیپلماسی می‌توان این مسائل را حل کرد البته دیپلماسی خارجی باید تقویت شود و باید حواسمان به همسایگانمان و تبادلاتی که با دنیا داریم جمع باشد تا مشکلی برای کشور پیش نیاید.

سنگدوینی گفت: اگر ایران در شکایت کرسنت و ترکمنستانی‌ها محکوم شود یا باید غرامت بدهد یا از دارایی‌هایی که دارد باید آنها را پرداخت کند.

وی با بیان‌ اینکه مسئولان به‌دنبال این هستند که با تعامل مشکل با ترکمنستان حل شود، افزود: حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر مکعب واردات گاز از شمال داشتیم و از آن‌طرف هم صادرات گاز به کشور‌های ترکیه و عراق داشتیم و حالت ترانزیت گازی ایجاد کرده بودیم، اما ترکمنستان دیگر گازی به ما نمی‌دهد و روزانه بین پنج تا ۱۰ میلیون مترمکعب گاز به ما می‌دهد که آن هم سوآپ گازی با جمهوری آذربایجان است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: تا آنجا که اطلاع دارم ایران را در قضیه کرسنت محکوم کردند و باید غرامت بدهیم لذا باید دولتمردان بنشینند براساس دیپلماسی این مشکل را حل کنند، اما طرف مقابل هم کوتاه نمی‌آید، چون حمایت آمریکا و اروپایی‌ها را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • ایران حکم دادگاه کیفری فدرال آرژانتین درباره پرونده آمیا را محکوم کرد
  • اتهامات علیه شهروندان ایرانی در پرونده آمیا فاقد اعتبار است
  • افغانستان جنایات رژیم صهیونیستی در بیمارستان ناصر را محکوم کرد
  • توسعه همکاری‌های برق و انرژی ایران و ترکمنستان
  • عاملان تعرض به ۲ دختر دانش آموز به اعدام محکوم شدند
  • دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد