Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@08:04:28 GMT

رهایی دانشگاه از بند جغرافیا در عصر کرونا

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۸۸۴۲

رهایی دانشگاه از بند جغرافیا در عصر کرونا

 به گزارش روز سه شنبه ایرنا، حسین سلیمی در یازدهمین نشست مجازی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری برگزار شد به پروژه‌های پژوهشی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: پروژه مشترک با سازمان بهداشت جهانی و یونسکو در حوزه ارتباطات سلامت، دو پروژه از برنامه ژان مونه اتحادیه اروپایی در حوزه روابط بین‌الملل و پروژه‌های همکاری منطقه کشورهای عضو سازمان اکو با حضور استادانی از ده کشور عضو از اقدامات بین‌المللی این دانشگاه به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این همایش که در وزارت علوم و با حضور وزیر علوم برگزار شد درخصوص آموزش های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: شرکت دانشجویان دانشگاه علامه در کلاس های دانشگاه های همکار در فرانسه، آلمان، اسپانیا و روسیه، اجرای دوره های مشترک در رشته‌های زبان شناسی، ایران شناسی به صورت برخط، رشد ۸ برابری دوره‌های تخصصی بین‌المللی، راه‌اندازی سه دوره آموزش رسمی جدید با دانشگاه‌های همکار، دوره‌های مجازی ویژه دانشجویان خارجی و همکاری با دانشگاه D۸ برای برگزاری دوره‌های رسمی از جمله این اقدامات است.

سلیمی در بیان هدف پروژه‌های بین المللی توضیح داد:‌ برقراری ایده عدالت آموزشی نه فقط در سطح کشور بلکه برای گروه گسترده‌ای از مخاطبان غیر ایرانی در کشورهای حوزه مشترک فرهنگی و تمدنی از آسیای صغیر تا آسیای مرکزی و جنوب آسیا به عنوان هدف اصلی این روابط می‌توان نگاه کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در مورد میزان اقدامات انجام شده در دوران کرونا گفت: برگزاری بیش از ۱۳۰ عنوان رویداد بین المللی و ۲۳۷ نشست علمی در هفت ماه گذشته و افزایش آماری وبینارها و سخنرانی‌های سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ نشان از فعالیت مفید این دانشگاه در دوران کرونا دارد که مهم‌ترین کشورهای همکار برای برگزاری رویدادهای مشترک برخط شامل کشورهای افغانستان، روسیه، اسپانیا، ترکیه، چین، ازبکستان، قزاقستان، آلمان، اتریش، تاجیکستان، پاکستان، بنگلادش، هند، لبنان، سوئد، فرانسه، ایتالیا و کلمبیا می‌باشد.

 سلیمی در پایان سخنان خود به برخی برنامه‌های شاخص در روابط با افغانستان و چین اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی شبکه‌های همکاری مجازی استادان دانشگاه‌های ایران و افغانستان، برگزاری اولین دوره آموزش زبان پشتو، بازآموزی استادان دانشگاه‌های افغانستان، برگزاری میزگردهای روابط فرهنگی ایران و چین با همکاری دانشگاه های زبان و فرهنگ پکن، فعال‌سازی دفتر دانشگاه علامه طباطبایی در دانشگاه شانگهای و مقدمات راه‌اندازی دوره های مشترک با سه دانشگاه چین برخی از برنامه‌های مهم دانشگاه علامه طباطبایی به شمار می‌رود.

محورهای اصلی ارتباط بین المللی دانشگاه‌ها

همچنین احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیز به  بازنگری فرآیندها متناسب با شرایط موجود پرداخت و گفت: استفاده از فرصت ایجاد شده، ایجاد زیرساخت‌های فنی لازم، اصلاح مقررات در دانشگاه، ایجاد زمینه برای ارتباط مناسب با ارگان‌های بین‌المللی، ایجاد زمینه لازم برای ارتباط با اساتید و دانشجویان خارج از کشور و تهیه محتوا به زبان انگلیسی از برنامه‌های راهبردی این دانشگاه در شرایط کرونا بوده است.

وی افزود: از جمله همکاری‌های بین‌المللی و علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ می‌توان به برگزاری وبینار مشترک دو روزه با بنیاد پژوهش آلمان ( DFG )، معرفی ساختار مدیریت پژوهش در کشور آلمان، معرفی برنامه‌های حمایت مالی بنیاد پژوهش آلمان، مشارکت بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید ایرانی از مجموع ۲۵ دانشگاه و پژوهشگاه کشور و ارائه ۳ سخنران اشاره نمود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص آمار همکاری‌های علمی و بین المللی در سال گذشته و سال جاری اظهار داشت: انعقاد ۱۴ تفاهم‌نامه، ۵ قرارداد دو مدرکه انفرادی، ۲۱ دوره مشترک در حوزه تبادل اطلاعات، ۵ دوره مشترک در حال اجرا، ۱۶ قرارداد منعقد شده اراسموس پلاس، ۱۹ گروه بازدیدکننده خارجی، حضور ۷۱ دانشجوی با تجربه در عرصه بین‌المللی و بالغ بر ۲۶۳ هزار دلار جذب حمایت‌های مالی بین المللی از اقدامات انجام شده در این دانشگاه در دوران کرونا می‌باشد.

 معتمدی به سایر اقدامات انجام شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این دوران اشاره کرد و افزود: ایجاد شبکه ارتباطی با فارغ‌التحصیلان ایرانی و غیر ایرانی، راه‌اندازی کمیته دانشجویی و هسته‌های علمی دفتر یوسرن دانشگاه، راه‌اندازی و تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی معاونت امور بین‌الملل، برگزاری بزرگ‌ترین دوره بین‌المللی مدیریت سبز و آموزش توسعه پایدار با حضور مدیران دانشگاه‌های کشور و دانشگاه پستدام آلمان و برگزاری مدرسه تابستانی در حوزه مطالعات ایران و آموزش زبان فارسی در چهار روز با مشارکت ۱۷۰ دانشجوی بین‌المللی از دیگر اقدامات دانشگاه صنعتی امیر کبیر بوده است.

برچسب‌ها حسین سلیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ویروس کرونا سید احمد معتمدی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حسین سلیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ویروس کرونا حسین سلیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ویروس کرونا اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۸۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، محققان دانشگاه کمبریج، دانشگاه اکسفورد و کل تک در آمریکا مشغول توسعه روشی نوین به نام «واکسن شناسی پیشگیرانه»( proactive vaccinology) هستند که هدف آن آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناسایی ویروس های مختلف کرونا است.

این واکسن از آنتی ژن هایی استفاده می کند که در ۸ ویروس کرونای مختلف از جمله ویروسی در خفاش ها وجود دارد. آنتی ژن ماده ای است که واکنش ایمنی در بدن را آغاز می کند.

چنین روندی به سیستم ایمنی بدن آموزش می دهد تا بخش هایی از آنتی ژن ها را جستجو کند که در ویروس های مختلف، از جمله مواردی که در واکسن وجود ندارد، مشترک است. به عنوان مثال واکسن ویروسSars-CoV-۱ که به همه گیری سارس در ۲۰۰۳ میلادی منجر شد را در بر نمی گیرد.

به طور معمول واکسن ها، مانند نمونه هایی که برای مقابله با کووید۱۹ به کار گرفته شدند، از یک آنتی ژن برای آموزش سیستم ایمنی استفاده می کنند تا ویروس های خاص و جداگانه را هدف بگیرند.

روری هیلز محقق فارغ التحصیل دانشکده داروسازی کمبریج و مولف ارشد پژوهش در این باره می گوید: تمرکز ما توسعه واکسنی است که در مقابل پاندمی ویروس کرونای آینده از انسان ها دفاع کند. باید آن را حتی قبل از آغاز همه گیری آماده کنیم. ما واکسنی ابداع کردیم که در مقابل طیف وسیعی از ویروس های کرونا از جمله نمونه هایی که هنوز ناشناخته هستند، محافظت ایجاد می کند.

نتایج این پژوهش در ژورنال نانوتکنولوژی منتشر شده است.

مارک هاوارث از دانشگاه کمبریج و مولف ارشد تحقیق می گوید: ما نباید منتظر ظهور ویروس کرونای جدید بمانیم. به دانش کافی درباره ویروس های کرونا و واکنش های سیستم ایمنی به آنها دست یافته ایم و اکنون می توانیم واکسن هایی بسازیم که در مقابل شاخه های ناشناخته ویروس کرونا از انسان ها محافظت می کند.

تحقیق نشان داده واکسن جدید که Quartet Nanocage نام گرفته واکنش ایمنی وسیعی در موش ها از جمله حیواناتی که در مقابل Sars-CoV-۲ ایمن شده بودند، ایجاد می کند.

طبق این پژوهش طراحی واکسن ساده تر از نمونه های توسعه یافته است و ا حتمالا در توسعه واکسن هایی برای دیگر مشکلات سلامتی نیز کاربرد دارد. این تحقیق در اوایل ۲۰۲۵ میلادی وارد مرحله یکم آزمایش بالینی می شود.

کد خبر 6099037 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده
  • برگزاری اولین دوره المپیاد ورزشهای فناورانه دانشجویی در دانشگاه بیرجند
  • تلاش برای اعتلای مفاهیم انسانی اهل بیت (ع) در یک رویداد هنری
  • آزادی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان/ رهایی در مرز‌های شرقی
  • حوزه و دانشگاه دو نهاد فاخر علمی و فرهنگی در عرصه بین‌الملل
  • در برگزاری این رویداد مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها بسیار قابل قبول بود
  • دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
  • برگزاری مسابقه رباتیک ورزشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر