Web Analytics Made Easy - Statcounter

شش درخت انار، انجیر، نخل، سدر، زیتون و نخل از درختان بومی ایران هستند که برای آبخیزداری مناسب هستند. در این گزارش به مزایای کاشت این درختان می پردازیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درختکاری و استقرار پوشش گیاهی به خصوص کاشت درختان مثمر و میوه دار در آبخیزداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاشت درختان میوه دار در بسیاری از نقاط جهان مثل آمریکا، انگلیس، کانادا و غیره در فضاهای شهری و  روستایی و برای تأمین بخشی از غذای آن کشورها مورد توجه قرار گرفته است و نهادهای دولتی و موسسات مردمی نیز به این مساله پرداخته اند.

بررسی ها نشان می دهد در ایران شش درخت انار، نخل، سدر، زیتون، انجیر و انگور به دلایل مختلف برای آبخیزداری بسیار مناسب هستند و این شش درختان، از درختانی هستند که نام آنها در قرآن کریم به کار رفته است. طبق یافته های تحقیقاتی این کاشت این درختان دارای آثار و مزایای متعدد اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و زیست محیطی است که بعضی از این موارد عبارت است از:

1- شکل و ظاهر این درختان: انار، انجیر، نخل، سدر، زیتون و نخل، کمتر شبیه سایر درختان هستند و با یکدیگر همه کمتر شباهت دارند و کاشت آنها موجب تنوع و سرسبزی و خرمی فضای شهرها خواهد شد.

2- هر شش درخت مذکور، دارای سابقه چند هزار ساله در ایران هستند و جنگل های ایران، انار، انگور، انجیر، زیتون و سدر جنگلی وحشی دارد.

3- میوه های این درختان از مهمترین صادرات غیرنفتی ایران به شمار می رود و همه اجزای این درختان به خصوص نخل و انگور ارزش اقتصادی دارند.

4- کاشت این درختان در شهرها و محدوده بیرون از شهرها می تواند در جلب گردشگران خارجی نقش بسزایی داشته باشد همانطور که پارک انار و داربست های انگور تورفان باعث جلب میلیون ها گردشگر خارجی به چین می شوند.

5- کاشت این درختان مثمر در پیشگیری و درمان بیماری های روحی و روانی و افسردگی نقش عمده ای دارند و بدیهی است که سلامت جامعه از بیماری های روحی و روانی در پیشگیری از جرم و جنایت نقش مهمی دارد.

6- همه این شش درخت بومی ایرانی نیاز کمی به آب دارند و تحمل زیادی در مقابل کم آبی و خشکی دارند و در ایران که دارای اقلیم گرم و خشکی است این درختان بسیار مناسب به نظر می رسد.

7- این درختان بسیار مقاوم به آفات و مقاوم به خشکی و شوری آب است.

8- این درختان باعث آلودگی خاک و هوا نمی شوند و در کاهش گرمایش زمین نقش موثر دارند.

9- این درختان به ویژه نخل باعث افزایش پوشش گیاهی می شوند و در نتیجه باعث احیای مراتع و ازدیاد جانواران وحشی و ازدیاد زنبور عسل و از بین رفتن ریزگردها می شوند.

10- این درختان بهترین درختان برای آبخیزداری هستند و باعث ازدیاد سفره آب زیرزمینی می شوند.

11- میوه های این شش درخت در سلامت قلب و درمان بیماری های قلبی و عروقی نقش دارند و نیز در پیشگیری از سرطان موثر هستند.

12- میوه این درختان به ویژه روغن آنها مثل روغن زیتون، روغن هسته انار، روغن هسته انگور منحصر بفردترین روغن ها هستند و نه تنها مانند سایر روغن ها برای قلب و عروق ضرر ندارند بلکه از بهترین داروهای بیماری های قلبی و عروقی به شمار می روند.

13- میوه این شش درخت خواص پیشگیری معجزه آسا دارند و با خوردن مداوم آنها بیماری به سراغ انسان نمی آید.

14- این درختان از زیباترین درختان هستند و بسیار سرسبز هستند و به تأسیسات شهری نیز آسیبی وارد نمی کنند.

15- کاشت این درختان در مناطق مستعد روستایی موجب کسب درآمد، بهبود وضعیت معیشت روستاییان، افزایش رفاه و موجب اشتغال پایدار این جوامع خواهد شد و در نتیجه رضایت جوامع محلی از حاکمیت را به دنبال خواهد داشت.

با وجود این آثار، فواید و مزایا ولی متاسفانه در کشور ما کاشت درختان میوه دار و مثمر بومی، بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است و لازم است نهادهای و سازمان های مرتبط به خصوص وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور به این مساله مهم توجه بیشتری داشته باشد و برای فضاسازی شهرها و برای اشتغالزایی روستاییان از کاشت درختان میوه دار بومی استفاده کنند و در ایام خاص مثل هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، مردم را به کاشت درختان میوه تشویق نمایند.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«معجزه آبخیزداری»|ضرورت توجه به کاشت درختان مثمر در آبخیزداری«معجزه آبخیزداری»| تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با آبخیزداری و آبخوانداری«معجزه آبخیزداری» |شکست طرح های انتقال آب در دنیا/ تأمین آب شرب شهری و روستایی با آب باران«معجزه آبخیزداری»|آمریکا چگونه تالاب‌هایش را احیا کرد؟«معجزه آبخیزداری» |آبخیزداری؛ اولویت قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی«معجزه آبخیزداری»|افزایش 10 برابری روزهای گردوغباری در ایران؛ راه حل چیست؟«معجزه آبخیزداری»| جهش تولید با آبخیزداری و آبخوانداری/ آخرین یافته های تحقیقاتی در این باره چیست؟معجزه آبخیزداری در عرصه منابع طبیعی/ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: از پژوهشکده آبخیزداری صیانت می‌کنیم«معجزه آبخیزداری»|ماجرای روستای متروکه ای که با آبخیزداری دوباره احیاء شد«معجزه آبخیزداری»|کشت دیم با آبخیزداری؛ ظرفیتی نهفته برای تأمین امنیت غذایی کشورضرورت اختصاص بودجه مناسب برای آبخیزداری/ قادری: دولت لایحه آبخیزداری بیاورد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کاشت درختان میوه معجزه آبخیزداری برای آبخیزداری درختان مثمر شش درخت میوه دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۲۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۱ هزار و ۶۹ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۴۴۸ واحدی قرار گرفت و هفته نخست اردیبهشت را با سبزپوشی به پایان رساند.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز با رشد ۴ هزار و ۶۵۰ واحدی در ارتفاع ۷۶۳ هزار و ۶۵۵ واحدی قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بورس تهران به ۷۹ همت و ۶۰۹ میلیارد تومان رسید و تعداد ۳۴۳ هزار و ۷۷۷ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های فملی و شبندر بیشترین تاثیر بر رشد و نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیش و بوعلی بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص کل بورس تهران داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با ۱۱۶ رشد واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحدی گرفت؛ ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۴ همت و ۱۴۰ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بازار پایه فرابورس ایران به ۳ همت و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۰۱ هزار و ۱۳۴ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

گفتنی است، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های فجهان، شگویا، وسپهر، مادیرا، سپیدار و فغدیر بیشترین تاثیر بر رشد و نماد آریا بیشترین تاثیر بر ریزش فرابورس ایران داشتند.

دیگر خبرها

  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ووشو
  • پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • بهترین قطار برای سفر شما کدام است؟ راهنمای انتخاب قطار مناسب
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • وزش باد شدید در ایلام، موجب شکستن درختان شد (فیلم)