سیاست یک بام و دو هوای وزارت ارشاد در ایام کرونا
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۳۷۹۱
بیش از هشت ماه است که کشور مانند بسیاری ازر نقاط جهان به صورت جانکاهی با ویروس کرونا دست به گریبان است. بسیاری از مشاغل و صنوف آسیبهای شدیدی دیدهاند که در میان آنها بخش فرهنگ و هنر جزو پرضررها بوده است. حالا در شرایطی که بسیاری از هنرمندان در حوزههای مختلف با مشکلات زیادی از بیکاری تا بیمه درمانی دست و پنجه نرم میکنند و بخشهای خصوصی به دلیل تعطیلیهای اجباری خسارتهای زیادی را متحمل شدهاند، متولیان امر کمر همت را بستهاند تا رویدادهای رسمی و دولتی را در حوزه فرهنگ و هنر به هر نحو، برگزار کنند؛ رفتاری که به زعم منتقدان، متناقض و به همین نسبت، از عدالت دور است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، با افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور و از همان روزهای آغازین، کلیه برنامههای فرهنگی و هنری کشور به تعویق افتادند یا اینکه تعلیق و در نهایت تعطیل شدند. در حوزه هنرهای تجسمی نیز زمانی با وجود آنکه منع رسمی برای فعالیت گالریها وجود نداشت، اما برگزاری نمایشگاههای هنری منوط به نداشتن مراسم افتتاحیه و رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی اعلام شد. در این میان بسیاری از گالریها به تصمیم شخصی و در راستای جلوگیری از شدت افزایش شمار مبتلایان به بیماری کویید _۱۹، یا فعالیتشان را به فضای مجازی محدود کردند یا اینکه تعطیل شدند. آن دسته از گالریهایی هم که برگزاری نمایشگاههای حضوری را انتخاب کرده بودند، به دلیل شرایط حاکم بر جامعه، طبیعتا با استقبال قابل قبول و شایستهای مواجه نشدند.تا آنکه با اوج گیری موج جدید همه گیری، از چند هفته پیش، هر گونه فعالیتی در این زمینه، ممنوع اعلام شد. با این حال، استثناهایی در حال خودنمایی است که نشانگر آن بوده است که گویا از نگاه متولیان امر، فعالیت نمایشگاهی اگر در بخش خصوصی انجام شود، برای مردم خطرآفرین است اما اگر همان فعالیت در بخش دولتی صورت گیرد، خطری متوجه جامعه نخواهد بود!
بسیاری نیز معتقدند که محدود کردن فعالیتهای فرهنگی و هنری از سوی دولت اقدام درست و قابل قبولی است، اما نه تا زمانی که نه تنها برنامه مشخصی از سوی دولت برای کمک به رونق هنر و حمایت از هنرمندان به ویژه در بخشهای خصوصی وجود نداشته باشد، بلکه راهکار رسیدگی به این مشکلات بیشمار صرفا در برگزاری برنامههای سالیانه دولتی ازجمله جشنوارهها خلاصه شود که طبق روال هر ساله حتما باید برگزار شوند.
در چنین شرایطی به نظر طبیعی و البته منطقی میرسد که برای هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و فعالان بخش خصوصی این حوزه این پرسش مطرح شود که اگر قرار به رعایت پروتکلهاست و یک گالری کوچک امکان برگزاری مراسمی ساده را ندارد، چگونه اجازه برگزاری دوسالانهها و جشنواره های دولتی داده میشود؟ ضمن آنکه این تمایز، خود شائبه هایی به وجود نمی آورد؟
به عنوان مثال یکی از هنرمندانی که اخیرا درخواستی مبنی برگزاری مراسمی برای افتتاح نمایشگاهش را در یکی از گالریهای تهران با دفتر هنرهای تجسمی مطرح کرده بود، با رد شدن درخواست خود، چنین پرسشی را مطرح کرد. گویا پاسخ متولیان امر به این هنرمند اینچنین عنوان شده است که دوسالانهها و جشنواره تجسمی از رویدادهای دولتی هستند و حتما باید برگزار شوند اما شما همچنان حق ندارید نمایشگاه برگزار کنید؛ اگر هم اعتراضی دارید، به ستاد کرونا مراجعه کنید!
در همین راستا خبرنگار ایسنا تلاش کرد تا با مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی تماس برقرار کرده، این پرسش را مطرح کند؛اما امکان ارتباط تا لحظه تنظیم و انتشار این گزارش فراهم نشد. سایر متولیان در این دفتر نیز اظهار نظر در این زمینه را برعهده و در صلاحیت مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی عنوان کردند.
اما بهنام کامرانی، کارشناس هنری و مدرس دانشگاه که کیوریتوری برخی از نمایشگاههای هنری را نیز برعهده دارد، در گفتوگویی با ایسنا در همین زمینه معتقد است که «ازدحام یک گالری از یک سوپرمارکت بسیار کمتر است. اگر فاصلهگذاری اجتماعی رعایت شود، آسیبهای فعال بودن یک گالری بسیار کمتر از برخی از مکانهای شهری است. بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه، ممکن است در طول روز سه یا چهار نفر به صورت همزمان از یک نمایشگاه بازدید داشته باشد. بنابراین احتمال اینکه بیماری انتقال پیدا کند خیلی ضعیفتر از مکانهایی همچون بانکها و سوپرمارکتها است.»
او درباره برگزاری رویدادهایی همانند دوسالانهها و جشنواره تجسمی نیز بیان کرد: علت برگزاری جشنوارههای دولتی را باید متولیان امر توضیح بدهند، اما انتظار میرود که این جشنوارهها به صورت مجازی برگزار شوند، درست همانند برخی از جشنوارههایی که اخیرا به صورت آنلاین برگزار شده است.
کامرانی در ادامه با اشاره به آسیبهای کرونا به بخشهای فرهنگی و هنری، اظهار کرد: به طور کلی باید بسترهایی وجود داشته باشد که مراکز دولتی بتوانند از فرهنگ و هنر حمایت کنند. موضوعی که در همه کشورهای دنیا معمول است، اما متاسفانه این بسترها در جامعه ما نحیف و کمرنگ هستند. امیدوارم شرایط کرونا باعث سرعت گرفتن تصویب قوانینی شود که از هنرمندان و مراکز فرهنگی و هنری حمایت میکند.
این کارشناس هنری خاطرنشان کرد: به طور کلی جهان به دورهای وارد شده است که باید ساز و کارهای تازهتری برای ارائه، فروش و حمایت از کار هنری را در نظر بگیرد و این اتفاق خیلی سریع باید بیفتد؛ چراکه بسیاری از مشاغل هنری آسیبپذیر هستند و با توجه به اینکه وقتی هنرمندی نتواند به کار خود ادامه دهد، مجبور میشود به سراغ کارهای دیگری برود، قطعا فضای فرهنگی و هنری آن جامعه به شدت دچار آسیب میشود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: کروناویروس جشنواره تجسمی فجر دوسالانه سرامیک گالری گردی آنلاین آسیب کرونا به هنر هنرهاي تجسمي فرهنگی و هنری هنرهای تجسمی متولیان امر جشنواره ها گالری ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۳۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مصائب یک واردات موسیقایی/ رایزنی با ارشاد اقدام با صمت!
جلال ذکایی مدیر برگزاری دومین نمایشگاه صنعت موسیقی در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره روند فعلی واردات ساز به کشورمان بیان کرد: بعد از برگزاری اولین نمایشگاه صنعت موسیقی در سال گذشته با موضوع بسیار مهمی مواجه شدیم که طی سال های اخیر در برگیرنده مشکلاتی شده و فعالان این عرصه را با ملاحظاتی روبهرو کرده است. در این چارچوب از سال ۱۳۹۷ سازهای موسیقی بر اساس تقسیم بندی چهارگانه کالاهای وارداتی در قانون مقررات صادرات و واردات کالاها، در دسته کالاهای لوکس قرار گرفتند که همین موضوع دل نگرانی هایی را به وجود آورد. این در حالی است که از سال ۱۴۰۰ هم ماجرای واردات سازهای خارجی به دلیل قرار گرفتن در فهرست کالاهای قاچاق که هزینه های ارزی هم دارد، ممنوع اعلام شد. شرایطی که در همان دوران نیز با مشکلاتی روبهرو شد و اگر بخواهم مصداقی اشاره ای داشته باشم، موجب توقیف حجم زیادی از ساز در گمرک شد که متاسفانه به نتیجه هم نرسید. شاید در برخی موارد چنین استنباط شود که موضوع واردات ساز ایراد و اشکال شرعی دارد اما تا آنجا که بنده اطلاع دارم، ابزار و ادوات موسیقایی مشکل شرعی ندارند که براساس این تعریف بخواهیم مانع ورود کالا به کشور شویم.
وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده در این سال ها در حوزه واردات ساز به کشور «خلط مبحث» اتفاق افتاده و به دلیل همین فرآیند، موضوع واردات ساز با چالش بسیار سختی مواجه شده که طبیعتا برافزایش قیمت سازهای خارجی نیز تاثیرهای چشمگیری باقی می گذارد. ضمن اینکه باید به نکته مهمی هم توجه کنیم که بسیاری از ارکسترها و مجموعه های دولتی و غیردولتی با همین ابزار و ادوات کار می کنند که اگر ماجرا به همین ترتیب هدایت شود بی تردید به سمت مستهلک شدن سازها و گران تر شدن آنها می رویم که طبیعتا در آینده ای نزدیک لطمات زیادی را به فرآیند فروش و نظام اقتصادی موسیقی ایران خواهد زد.
مدیر برگزاری دومین نمایشگاه صنعت موسیقی در ادامه صحبت های خود از آغاز رایزنی های خود با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه خبر داد و گفت: چندی پیش با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه ای داشتم و در همان جلسه موضوع بازنگری در روند واردات ساز را مطرح کردم که این ماجرای ممنوعیت ساز حداقل مورد بررسی و بازنگری دوباره قرار گیرد. حتی در این زمینه نامه نگاری هایی هم در قالب گزارش های تخصصی به واسطه تلاش معاونت امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونت توسعه تجارت خارجی وزارت صمت انجام گرفت تا این موضوع ضمن بررسیهای تخصصی در حوزه سازمان توسعه تجارت ایران مورد بازنگری قرار گیرد.
ذکایی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: امروز فرآیند فروش ساز، فرآیند مرسومی است که در حال انجام است اما موضوع واردات غیرقانونی و موضوعاتی که در این گفتوگو به آن اشاره داشتم آسیب بسیار فراوانی به نظام اقتصادی موسیقی ایران به ویژه حوزه فروش سازهای غیرایرانی وارد کرده است. شرایطی که هم در حوزه های مالیاتی هم در حوزه گران شدن بی رویه سازها و موارد مشابه، فرآیند فروش ساز در ایران را وارد بحران جدی کرده است. طبیعتا در همین شرایط آن دسته از هنرجویان علاقهمند موسیقی که به لحاظ مالی هم آنچنان سرمایه ای ندارند، نمی توانند با قیمت مناسب ساز مناسب خریداری کنند.
وی در پایان گفت: قطعا در حال حاضر مهمترین مرجعی که می تواند نسبت به حل مشکلات موجود مساعدتهای لازم را به عمل آورد، وزارت صمت است چرا که در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نگاریها و پیگیریها انجام گرفته و حتی من در جریان هستم که این نامه نگاری در چندین نوبت به وزارت صمت ارایه شده است. به همین منظور از دست اندرکارانی که به نوعی در تسهیل موانع این حوزه نقش موثری دارند، تقاضا میکنم تصمیمات جدیدتری را برای بهبود شرایط اتخاذ کنند تا تمامی دست اندرکاران صنعت موسیقی با روال منطقی و معقول به واردات ادوات موسیقی دسترسی داشته باشند.
کد خبر 6097870 علیرضا سعیدی