Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-26@04:32:17 GMT

یارانه جدید در راه است

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۴۶۲۹

مدتی است که صحبت تخصیص یارانه به اقشار ضعیف جامعه برای خرید اقلام اساسی مطرح است و این موضوع از ابتدای سال چندین مرتبه در مجلس و جلسات کمیسیون‌های مختلف مطرح شده است.

با افزایش قیمت‌ها در بازار به خصوص قیمت اقلام اساسی و کاهش قدرت خرید مردم برای تامین این اقلام، از اواسط تابستان امسال بحث تخصیص یارانه برای خرید اقلام اساسی به اقشار کم درآمد توسط نهاد‌های مربوطه تشدید پیدا کرد و نهایتا در تاریخ ۷ آبان امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جزئیات الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالا‌های اساسی با ۲۱۵ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نفر از نمایندگان حاضر در جلسه موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ضمن این قانون مصوب شد تعداد حداقل ۶۰ میلیون نفر از افراد جامعه از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال برای هر یک از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد به مبلغ ۶۰۰ هزار ریال به هر یک از افراد سایر دهک‌ها واریز شود.

بهترین تصمیم برای اقشار کم درآمد در همین راستا رسول جهانگیری عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران اظهار کرد: تصمیم به ارائه یارانه ویژه برای خرید کالای اساسی به خانوار‌ها یک تصمیم صحیحی است که امروز در صحن علنی مجلس تصویب شد و اقشار ضعیف جامعه با قیمت‌های ارزان تری نیازمندی‌های خود را خرید می‌کنند.

وی افزود: این تصمیم باید زودتر از این‌ها تصویب می‌شد چراکه نهاد‌های مربوطه در زمین توزیع کالا و کنترل قیمت‌ها نتوانسته اند آنطور که باید مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند و جبران این مشکلات می‌تواند از طریق کوپن الکترونیک صورت گیرد.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران بیان کرد: در بخش توزیع و تعیین ارزش یارانه به هر خانوار، سازمان برنامه و بودجه به کمک وزارت کار و تعاون باید همکاری دقیق و مناسبی داشته باشند تا این تصمیم به خوبی در کشور اجرا شود.

جهانگیری ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این یارانه نسبت به یارانه‌های قبلی این است که به صورت نقدی به خانوار‌ها پرداخت نمی‌شود و احتمالا به شکل کارت‌های هدیه بانکی است که خانوار‌ها فقط توانایی خرید از فروشگاه هارا به وسیله آن دارند.

وی تصریح کرد: در صورتی که دولت این یارانه را نیز نقدی به خانوار‌ها پرداخت می‌کرد، حجم نقدینگی و تورم در کشور افزایش پیدا می‌کرد که در شرایط کنونی به هیچ عنوان به نفع هیچ یک از بخش‌های کشور نیست.

تقویت دهک کم درآمد با فروش اموال دولتی در همین راستا محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در جلسه امروز مجلس مطرح کرد: پیش بینی می‌شود شورای نگهبان مخالفتی با طرح مذکور نداشته باشد چراکه بارمالی آن نیز با فروش اموال دولت تامین خواهد شد.

وی افزود: اگر در ماه‌های نخست اجرای طرح پرداخت یارانه برای تامین کالا‌های اساسی، اموال دولت به فروش نرسید، دولت اجازه دارد از "تنخواه گردان خزانه" هزینه مورد نیاز را برداشت کند و پس از فروش اموال با خزانه تسویه کند.

مفتح تصریح کرد: از این ۶۰ میلیون نفر، ۴۰ میلیون از افراد ماهانه ۶۰ هزار تومان و ۲۰ میلیون نفر مابقی ۱۲۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوارشان واریز می‌شود.

احساس خطر برای همسان سازی حقوق بازنشستگان! یکی دو روز گذشته، خانه تعاون گران ایرانیان اولین ارگان غیر دولتی بود که نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و ابراز نگرانی در رابطه با اجرا نشدن همسان سازی حقوق بازنشستگان کرد.

دبیرکل این ارگان طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، به این مقام مسئول تاکید کرد؛ بدیهی است قصد نمایندگان مجلس حمایت از اقشار محروم برای دسترسی به کالا‌های اساسی است، اما در راستای اجرای قانون کالا برگ الکترونیک منابع تامین همسان سازی حقوق بازنشستان به خطر نیفتد.

با تمام این تفاسیر نظر مجلس و دولت برای اجرای این طرح مثبت است همچنین بخش‌های خصوصی از جمله اتاق اصناف و تعاون گران نیز موافقت خود را با این طرح اعلام کرده اند؛ بنابراین تنها مرحله‌ی پیش رو برنامه ریزی برای تخصیص منابع و نحوه اجرای آن است که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون نسبت به این مسائل دقیق‌تر از طرح‌های گذشته عمل کنند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: یارانه مجلس شورای اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی یارانه اقشار کم درآمد خانوار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۴۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کالابرگ اردیبهشت ماه کی واریز می‌شود؟

منظور گفت: با اطلاع رسانی‌هایی که انجام گرفت طرح کالابرگ بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت و ما شاهد استقبال بیشتر مردم از این طرح هستیم. تامین منابع کالابرگ به خوبی توسط دولت انجام گرفته است. در این مرحله که از بهمن ماه شروع و تا اردیبهشت ادامه دارد در این مرحله منابع به صورت کامل تامین شده است.

وی افزود: برای ادامه طرح کالابرگ در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی‌هایی کردیم که در مجلس درحال رسیدگی است. با توجه به کمکی که طرح کالابرگ به ۷ دهک اول می‌کند علاقمند هستیم که این طرح را ادامه دهیم.

منظور در ادامه در تشریح جزئیات یارانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۳ توسط ریاست سازمان برنامه و بودجه نیز اظهار کرد: یکی از نقش‌های مهمی که دولت ایفا می‌کند، توجه به اقشار آسیب پذیر و سفره و معیشت مردم در قالب باز توزیع درآمد یا یارانه‌هایی است که پرداخت می‌شود، طبیعی است که در قالب‌های مختلفی در بودجه به این موضوع پرداخته می‌شود و بخش مهمی از منابع کشور، صرف باز توزیع و یارانه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه کل تبصره ۸ امسال که موضوع هدفمندی یارانه‌ها را دنبال می‌کند، افزود: منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوئیل، صادرات فرآورده‌های نفتی به دست می‌آورد، صرف باز توزیع به خود مردم می‌شود؛ به این معنا که عملاً منابع حاصل از بخش نفت و گاز ما که در فروش انواع حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، عیناً در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت می‌شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: یکی از انواع پرداخت‌ها، یارانه‌های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه‌های نقدی را دریافت می‌کنند که برخی ۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومان در ماه حسب آزمون وسع دریافت می‌کنند که کل منابع آن، ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است.

وی تصریح کرد: برای کمک هزینه‌های معیشتی ویژه افراد کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز هر ماه بالغ بر ۵ همت پرداخت می‌شود در حالی که سال گذشته مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۴۰ درصد رشد کرد که امسال نیز مجدد، ۳۰ درصد رشد کرده است تا این گروه خاص مورد توجه قرار گیرند.

منظور گفت: اقدام دیگر کالابرگ است که هدف آن عدم احساس افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی در سفره مردم است که به ۷ دهک به ازای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه مجموعه یارانه‌هایی که در سایر قالب‌ها داده شده و به سفره مردم ختم می‌شود که یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان است که ۲۰۰ همت در سال جاری بابت این امر هزینه خواهد شد.

به گزارش زی‌سان، کالابرگ اردیبهشت ماه مطابق روال گذشته هجدهم هر ماه شارژ می‌شود. 

tags # کالا برگ الکترونیک سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • لایحه افزایش تعطیلات نهایی می‌شود یا فراموش؟
  • لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می شود یا فراموش؟
  • خبرهای جدید از افزایش تعطیلات آخر هفته از زبان یک نماینده مجلس
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد
  • یارانه ۶۰۰ هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • کالابرگ اردیبهشت ماه کی واریز می‌شود؟
  • حکم دو رهبر پای متمم قانون اساسی ایران