Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@06:32:35 GMT

پارک‌ها فضایی برای اتحاد در شهرهای تفکیک شده

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۶۴۳۳

پارک‌ها فضایی برای اتحاد در شهرهای تفکیک شده

پاندمی کرونا اهمیت پارک‌های شهری را به عنوان فضاهای مشترک ضروری به تصویر کشید، چرا که در دوران سخت قرنطینه و خودجداسازی سلامت روحی و جسمی را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد و برای لحظه‌ای هم که شده نشاط اجتماعی را فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پارک‌ها فضاهای مشترک بین مناطق مختلف و حتی گاهی شهرهای جدا از هم به شمار می‌رود که البته در بیشتر مواقع این اشتراک، پیچیدگی‌های زیادی را نیز در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مهم‌ترین نمونه پارک‌های مشترک می‌توان به فضاهای سبز بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی اشاره کرد که این شهر در طول تاریخ، تقسیم‌های سیاسی و اجتماعی زیادی را متحمل شده است. در واقع، بلفاست فضاهای سبز بسیاری در اطراف خود دارد که زمانی در قلمرو تمام مردم آن قرار داشت اما رویدادهای سیاسی در طول تاریخ باعث شد این فضاها، بین اقوام مختلف آن تقسیم شود. این روزها، پارک‌های بلفاست به عنوان ریزبوم‌هایی در نظر گرفته می‌شود که نه تنها بحث در مورد استفاده از فضاهای شهری را در بر می‌گیرد، بلکه نقش امکانات پارک‌ها در تغییر سبک زندگی ساکنان بلفاست را به تصویر می‌کشد.

فضاهای تقسیم‌شده بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها

بلفاست به مدت ۳۰ سال، یک مکان بسیار مهم برای کشمکش نظامی ترابلز، یک نزاع قومی و ناسیونالیستی بین پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها در سال‌های بین ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۸ که به کشته شدن بیش از سه هزار و ۶۰۰ نفر انجامید، به شمار می‌رفت. ترابلز بر مشروعیت و نامشروع بودن حکومت بریتانیا بر ایرلند شمالی تمرکز کرده بود و در آن پروتستان‌ها خواهان حکومت انگلیسی‌ها بر قلمرو خود بودند، حال آنکه کاتولیک‌ها برای باز پس گرفتن کشور خود وارد نبرد با پروتستان‌ها شده بودند. در نتیجه این رویداد، ایرلند شمالی تغییرات جغرافیایی زیادی را متحمل شد و بلفاست به طور ویژه‌ای بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها تقسیم شد. ترابلز در سال ۱۹۹۸ با امضای یک قرارداد به نام "توافقنامه جمعه نیک" بین دو قوم به پایان رسید و ایرلند شمالی حکومت کشور خود را به عهده گرفت. البته آثار ترابلز همچنان در زندگی مردم بلفاست مشهود است و نقش مهمی در چگونگی استفاده ساکنان از فضاهای عمومی و پارک‌ها ایفا می‌کند.

محلی بودن فضاهای عمومی در بلفاست

پارک‌های غرب پایتخت ایرلند شمالی را کاتولیک‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند، حال آنکه پروتستان‌ها فضاهای سبز شرقی را از آن خود می‌دانند. البته فضاهای مشترکی نیز در شهر برای دو قوم مذکور وجود داد؛ اغلب مردم بلفاست از پارک‌های شمال و جنوب شهر به عنوان فضاهای مشترک بهره می‌گیرند و اوقاتی صلح‌آمیز را در این مکان‌ها سپری می‌کنند. پارک‌های غرب و شمال بلفاست اغلب به صورت محلی طراحی شده است و مردم با پیاده‌روی تنها ۱۰ دقیقه‌ای به سمت این مکان‌ها، می‌توانند به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، فضاهای سبز فوق، به عنوان مراکز تفریحی، فضاهایی برای انجام ورزش روزانه و برقراری تعامل اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هر لحظه از روز، میزبان جمعیت زیادی از بلفاستی‌ها است.

فضاهایی برای اتحاد

این روزها، شواهدی از نحوه عملکرد کاربران پارک‌های بلفاست به چشم می‌خورد که حاکی از کنار گذاشتن نگرش‌های متعصبانه آن‌ها از نقش قومیت در استفاده از مکان‌های عمومی شهر است. البته همچنان نشانه‌هایی در شهر وجود دارد که جدایی مکان‌های عمومی بین پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها را به تصویر می‌کشد. به عنوان مثال در بعضی از پارک‌های شهر، پرچم سه رنگ ایرلند شمالی به چشم می‌خورد حال آنکه در بعضی از پارک‌ها نیز، پرچم بریتانیا برافراشته شده است. نقاشی‌های دیواری از سربازان جنگی دو قوم متفاوت نیز گواه دیگری بر وجود تعصبات قومی بین مردم بلفاست است که همچنان شکافی بین پروتستان‌ها و کاتولیک‌های شهر به شمار می‌رود. با این حال، ساکنان پایتخت ایرلند شمالی، بسیار بیشتر از قبل در کنار هم و صرف نظر از قومیت، به فعالیت در فضاهای سبز شهری می‌پردازند. جالب است بدانید که اخیراً در امتداد رودخانه لاگان، مسیری برای دوچرخه‌سواری احداث شده و پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها را بیشتر از قبل به هم پیوند داده است.

کد خبر 451927

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا پاندمی کرونا پاندمی کووید 19 پاندمی کرونا در جهان پارک فضاي سبز شهري فضاي سبز شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پروتستان ها و کاتولیک ها ایرلند شمالی فضاهای مشترک فضاهای سبز پارک ها مکان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۶۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز اتحاد است/ هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب + فیلم و متن

جمعی از معلمان سراسر کشور با رهبر انقلاب دیدار کردند؛ در ابتدای این دیدار معلمان سرودی همخوانی کردند که آن را مشاهده می‌کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا،پیش از ظهر امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ و هم‌زمان با سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار معلمان سرودی همخوانی کردند که در ادامه بخشی از  فیلم و متن آن را مشاهده می‌کنید:

هر نفس به شوق گل‌ها
شیوه جنون شد پیدا

طرز عاشقی شد معنا
دل چمن چمن شد

برق دیگر از واعدنا
شعله زد به جان موسا

تازه از رگ ابر اینجا
گلشن سخن شد

ای، شب عمر از طلوع مژده‌های، نور تو روشن
به تن صبح دل از ان یکاد، لطف تو جوشن
شده جان از بهار لحظه‌های، یاد تو گلشن

باشد بنای هستی
توحید و حق پرستی
با مدعی مگویید
اسرار عشق ومستی
می‌پیچد در، هوا عطر سیب
نصرمن الله، و فتح قریب

مدرسه سراسر شوق است
مدرسه بهار علم است

مدرسه قرار حلم است
آشیان جان است
ای خوشا معلم در جان
گلشن شکوفا دارد
شغل انبیا را دارد
باغبان جان است

من، آیه اللهُ نور  از، مسجد مشرق شنیدم
حرف تعلیم و تعلُم، از دل عاشق شنیدم
از امام صادق اینجا وعده صادق شنیدم

جز مشق نام تو دل
خط امان ندارد
جان بی جمال جانان
میل جهان ندارد
دارد این راه  شکوهی عجیب
نصر من الله و فتح قریب

غزه خانه‌هایش ویران
کودکان، زنان و پیران
نسل در ستم تقدیران
روز و شب ندارند

مدرسه خراب و جان سوز
غرق غصه دانش آموز
با معلم خود هر روز
هر دو داغدارند

باز، کودک اینجا از کفن ها جامه دارد ،دلِ غافل!
پر پرواز از همین خون- نامه دارد، مرغ بسمل
مثل ققنوس آتش هنگامه دارد، سفر دل

سفر به خیر شهیدم
ستاره امیدم تکلیف هرشبت را
با خون نوشته دیدم
آرام آرام،  برو ای غریب
نصر من الله،  و فتح قریب

مژده ای تبار هابیل
روز نکبت اسرائیل
روز موشک است و سجیل
روز اتحاد است

خانه خانه فلسطین
الخلیل و دیر یاسین
غزه با شکوهی دیرین
عرصه جهاد است

ای، صف یاران ما قریب قله‌ایم، چیزی نمانده
ای جوانان تا زوال آن رژیم، چیزی نمانده
بگو بسم الله الرحمن الرحیم،چیزی نمانده

مژده دهد سپیده
صبح ظفر رسیده
چنین حماسه‌ای را
صهیون به خود ندیده

حبیبی حسین و نعم  الحبیب
نصر من الله و فتح قریب

کد خبر 749651

دیگر خبرها

  • اخبار ورزشی چهاردهم اردیبهشت استان قزوین 
  • همکاری شرکت هواپیمای اتحاد امارات با کام‌ایر افغانستان
  • نگاهی به چند خبر ورزشی استان قزوین 
  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است
  • تفکیک زباله از مبدأ یک ضرورت است
  • در دفاع از امنیت ملی اتحاد را به رقابت رسانه‌ای ترجیح می‌دهیم
  • ۴۰ درصد فضاهای آموزشی بَردَسکَن خراسان رضوی در طرح نوسازی قرار گرفته‌ است
  • تاثیر لاین نوری بر دکوراسیون داخلی 
  • روز اتحاد است/ هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب + فیلم و متن