Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که هیچ ملتی به جز ایرانیان نمی‌توانند فشارهای حداکثری تحریم‌ها را تحمل کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، ابوالفضل عمویی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه سعادت‌آباد رادیو تهران در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره اینکه «شفافیت در کلیت مباحث حکمرانی چقدر در خدمت امنیت ملی و یا تعارض با آن با توجه به اصل هشتم قانون اساسی دخیل است»؟ گفت: شفافیت موضوعی لاینفک و پیگیری آن جزو شعارهای مجلس یازدهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح شفافیت جزو نخستین طرحهای ارائه شده به مجلس است و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از نخستین امضاکننده های این طرح بود. 

وی افزود: شفافیت آثار زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین آثار آن رفع تعارض منافع است و به مردم اجازه می‌دهد تا عملکرد نماینده‌های منتخب را نظارت کنند و مطالبه‌گر خواسته‌های خود باشند. تمامی این عوامل باعث می‌شود تا نماینده بتواند عملکرد خود را دقیق و شفاف به اطلاع مردم برساند و تحت‌تأثیر جریان‌های نفوذگر قرار نگیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:  شفافیت موضوعی پذیرفته شده است و ما باید بر روی جزئیات آن تمرکز کنیم؛ اما بعضی از موضوعات به حساسیت برانگیز هستند؛ به‌طوری که اطلاعاتی رد و بدل می‌شوند که منافع ملی کشور را در بردارد و شفاف‌سازی این موارد و استماع آن به‌وسیله کشورهای رقیب می‌تواند خطرآفرین باشد.

عمویی گفت: ما در کمیسیون امنیت ملی تا جای ممکن تلاش می‌کنیم این شفاف‌سازی را به نحو احسن انجام دهیم؛ اما برخی از موضوعات شامل ابعاد خاص امنیتی و اطلاعاتی می‌شود و به‌واسطه ارتباط کمیسیون امنیت ملی با وزارت اطلاعات و نهادهای نظامی، از نظر بیان برخی موضوعات محدودیت داریم. 

مجلس تلاش می کند نقش نظارتی خود را به نحو احسن اجرا کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره تحریم‌های حداکثری بر مردم ایران به‌ویژه غذا و دارو و اقدامات مجلس شورای اسلامی گفت: این  موضوع در چارچوب کمیسیون امنیت ملی دنبال می‌شود و دست‌کم یک جلسه میزبان رئیس سازمان غذا و دارو و سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بودیم و مشکلات مربوط به امنیت غذایی و دارویی مردم را دنبال کرده‌ایم. همچنین در هفته‌های گذشته میزبان قالیباف، رئیس سازمان بورس بودیم و این موضوعات را از نگاه امنیتی پیگیری می‌کنیم.

تنها 1.5 درصد از داروهای مورد نیاز کشور نیاز به واردات دارند

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: نیمی از داروهای وارداتی دارای نمونه‌های تولید داخلی هستند؛ اما برخی بیماران به‌دلیل تمایلات شخصی یا تشخیص پزشکی اقدام به تهیه نمونه خارجی می‌کنند. تنها 1.5 درصد از داروهای مورد نیاز کشور نیاز به واردات دارند.

عمویی گفت: امروزه امکان دسترسی به فرمولاسیون داروهای جدید فراهم است و شرکت‌های داخلی در بازه زمانی اندکی این داروها را با کیفیت لازم تولید می‌کنند. تلاش ما تولید این داروها در داخل کشور است تا بتوان با تولید داروهای باکیفیت نیازهای داخلی را برطرف کرد؛ اما واقعیت این است که آمریکایی‌ها فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کردند که اگر ملتی مانند ایران نبود، نمی‌توانست در برابر این فشارها مقاومت کند.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ کشوری در جهان با این فشار تحریمی مواجه نبوده است، گفت: هر مهمان خارجی که به ایران می‌آید باور نمی‌کند کشور ما با این تحریم‌های سخت مواجه است. ما می‌دانیم در شرایط سختی قرار داریم؛ اما دست‌کم نیازهای مردم تأمین می‌شود و امیدواریم با تلاش بیشتر به اهداف بهتری دست پیدا کنیم. 

امیدواریم جزئیات طرح کالابرگ تا قبل از زمستان تصویب شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان تصویب طرح کالابرگ به‌وسیله نمایندگان مجلس یازدهم عنوان کرد:  طرح تأمین کالاهای اساسی چهارشنبه هفتم آبان تصویب شد و امیدواریم جزئیات این طرح نیز تا قبل از فرارسیدن زمستان تصویب شود.

وی افزود: بخشی از جامعه در حال حاضر دچار آسیب و ناتوانی و در معیشت خود دچار مشکل شده است و از دولت انتظار می‌رود تا حداقل‌های نیاز زندگی مردم را تضمین کند.

ایران مایل به حفظ روابط دوستانه خود با دو کشور آذربایجان و ارمنستان است

ابوالفضل عمویی در پاسخ به پرسش مجری برنامه سعادت‌آباد درباره اینکه  «موضع کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مناقشه قره‌باغ با توجه به امنیت ملی ایران چیست»؟ گفت: حدود یک ماه از آغاز درگیری‌ها میان ارمنستان و آذربایجان می‌گذرد و ما از روز نخست به این موضوع حساسیت نشان داده‌ایم و از طرف کمیسیون به مأموریتی برای بازدید از مناطق مرزی آذربایجان شرقی رفتیم. واقعیت این است که این درگیری‌ها آثار خاصی را بر مردم استان آذربایجان در مرز ارس داشته است.

وی عنوان کرد: موارد متعددی از سقوط راکت در مرزهای ایران به‌دلیل خطای محاسباتی مشاهده شده است. مرز باریک و سهل‌الوصول ارس میان ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده است که بسیاری از مردم در این مناطق در زمین‌های خود به کشاورزی می‌پردازند و می‌توانند با چشم غیرمسلح مناطق درگیری را مشاهده کنند. این موارد باعث ایجاد نگرانی شده که البته با اعتراض مرزبانی، وزارت امور خارجه  به این موضوع ورود کرده است؛ اما تاکنون مشکلی حل نشده است. 

وی افزود: متأسفانه بخشی از بار زراعتی مردم کشاورز به‌دلیل نیاز به برخی ماشین‌های کشاورزی و موانع امنیتی بر روی زمین باقی مانده است و حتی برخی کشاورزان به جمع آوری محصول به صورت دستی اقدام کرده‌اند؛ اما موضوعات تنها به اینجا ختم نمی‌شود و ما ارتباطات سیاسی و مردمی نزدیکی با این دو کشور داریم. مردم آذری و اقوام ارمنی ساکن ایران تعلقات خاصی به این دو کشور دارند و ایران مایل به حفظ روابط دوستانه خود با دو کشور است. 

ترور سردار سلیمانی به‌وسیله وزارت امور خارجه و قوه قضائیه پیگیری می‌شود

نماینده مجلس یازدهم درباره مطالبه مجلس از اقدامات وزارت امور خارجه در پی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این موضوع در جلسه‌ای با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مطرح شد. دو دستگاه قوه قضائیه و وزارت امور خارجه با برگزاری دادگاه‌ها و پیگیری‌های بین‌المللی می‌توانند این موضوع را حل کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه این اتفاق در در خاک عراق رخ داده  و در این ترور ناجوانمردانه شهید ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی هم به شهادت رسیده است، مسئولان عراقی می‌توانند خواستار پیگیری این قتل و ترور باشد.  «آگنس کالامارد»، گزارشگر سازمان ملل متحد در امور قتل‌های فراقانونی در گزارش آخر خود در ژنو به موضوع ترور شهید سلیمانی پرداخت و قاطعانه از زاویه سازمان ملل متحد این موضوع را محکوم و اعلام کرد آمریکایی‌ها مرتکب جنایت شدند و این موضوع ظرفیت‌های حقوقی خاصی را برای ایران ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما دائماً در حال پیگیری این مسئله و اجرای نقش نظارتی خود هستیم تا بتوانیم شاهد حرکت وزارت‌ امور خارجه در مسیر درست باشیم. 

پیگیری اتحاد مجالس کشورهای اسلامی علیه توهین به پیامبر اسلام(ص)

وی در پاسخ به اینکه «واکنش مجلس در هم‌افزایی با مجالس کشورهای اسلامی در توهین خصمانه دولت فرانسه به ساحت پیامبر اکرم(ص) و موضع امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه چه بوده است»؟ گفت: واکنش ما در مجلس بسیار جدی بوده  و بیانیه‌ای به‌وسیله تمامی نمایندگان مجلس امضا شده است.

وی افزود: این موضوع همچنین از جنبه عضویت مجلس شورای اسلامی در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی نیز پیگیری می‌شود و امیدواریم موضع مشترک مسلمانان جهان به‌زودی به نتیجه برسد تا فرانسوی‌ها را از مسیر اشتباهی که می‌روند، بازداریم. 

انتهای پیام/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مناقشه قره باغ تحریم آمریکا شهید قاسم سلیمانی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی وزارت امور خارجه تحریم ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۸۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات

شهرام کرمی، رئیس کل دادگستری کرمانشاه در دوازدهمین نشست ستاد پیشگیری جرائم و تخلفات انتخاباتی کرمانشاه، با اشاره به در پیش بودن دور دوم انتخابات در کرمانشاه، گفت : در این دوره از انتخابات به مانند دوره اول چهار مؤلفه سلامت، رقابت، امنیت و مشارکت در دستور کار مجریان قرار دارد.

وی رویکرد دستگاه قضایی در حوزه انتخابات را رویکرد پیشگیرانه دانست و افزود: هر یک از مجریان انتخابات باید در حوزه کاری خود برای مشارکت حداکثری تلاش کنند تا انتخابات پرشوری برگزار شود.

رئیس کل دادگستری استان عملکرد مدیران را تضمین کننده سلامت انتخابات خواند و گفت: به همه مدیران استان تذکر لازم داده شده که هرگونه سوءاستفاده از اموال دولتی جرم است و مدیر مجرم تحت تعقیب دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت.

وی اهمیت مدیریت رسانه‌ها و فضای مجازی در راستای حفظ امنیت روانی جامعه را یادآور شد و اعلام کرد: نهاد‌های مربوطه تلاش کنند تا با نگاه قانونی از بروز تخلفات و جرایم در حوزه رسانه و فضای مجازی جلوگیری کنند.

کرمی با اشاره به لزوم قانونمندی و اخلاقمداری در انتخابات پیش رو از سوی نامزدها، طرفداران و مجریان، خاطرنشان کرد: حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری، حفظ احترام رقبا، عدم تخریب و رعایت اخلاق باید مورد توجه قرار گیرد.

 دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه نیز در این نشست ضمن تقدیر از عملکرد شایسته دست اندرکاران و مجریان در دور اول انتخابات، گفت: ثمره مشارکت حداکثری در انتخابات، عزت و اقتدار نظام اسلامی و اعتماد مردم را در پی خواهد داشت.

حمیدرضا کریمی با اشاره به رویکرد پیشگیرانه دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: به دلیل سوابق اجرایی و مدیریتی چهار کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات در کرمانشاه، انتظار از آنها بسیار زیاد است و امیدواریم با احترام به قانون و توجیه طرفداران خود، از بروز تخلفات و جرایم انتخاباتی پیشگیری کنند.

وی ابراز امیدواری کرد مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با مشارکت پرشور و حداکثری مردم به همراه سلامت و امنیت لازم برگزار شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • دلخوش : عملیات "وعده صادق" به اسراییل فهماند سمبه ایران چقدر پر زور است +فیلم
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است / هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید ضروری است
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کار بیایند
  • لزوم پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات
  • افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین
  • حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود