Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دومین روز برگزاری سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی وبینار منطقه‌ای پاکستان با عنوان «ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب» برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین امین شهیدی، رئیس موسسه امت واحده اسلام‌آباد در این وبینار که امروز برگزار شد، با قدردانی از برگزارکنندگان کنفرانس اظهار کرد: امروز اگر با دقت به اوضاع فعلی جهان بنگریم، می‌بنیم که محاصره اقتصادی که درحال حاضر با آن مواجه هستیم همانند شعب ابی‌طالب است، اما باید گفت که فقر فرهنگی، فکری، معنوی و سیاسی شاید مهم‌تر از فقر اقتصادی باشد و علما و اندیشمندان جهان اسلام باید بیشتر به این موضوع بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در شرایط شعب ابی‌طالب، مسلمانان اگر با عقیده و ایمان راسخ وارد میدان شوند با وجود هر بلا و مصیبتی، استقامت می‌کنند؛ چراکه در پس هر عقیده آنان ایمان قوی وجود دارد اما اگر همان مسلمان ایمانش متزلزل باشد یا اگر فرهنگش مورد تهاجم قرار گیرد و معنویتش ضعیف باشد مورد حمله دشمنان قرار می‌گرد و نمی‌تواند دوام بیاورد.

شهیدی ادامه داد: آنچه امروز در جهان اسلام می‌گذرد، بی‌تفاوتی نسبت به این معضلات است؛ این وظیفه ما است که اسلام و نفاق را بشناسیم، باید بدانیم که چه کشورهایی، چه دولت‌هایی، چه افرادی با نقاب اسلام و  لباس اسلام، بزرگترین ضربه را به مسلمانان و جهان اسلام وارد می‌کنند و باید به واکاوی این مسأله بپردازیم که علت و سبب این بی‌تفاوتی‌ها چیست؟ چرا دشمنان خواهان این هستند که این همه ضربه به کشورهای اسلامی وارد کنند؟

وی گفت: ما نباید به سادگی از اتفاقاتی که در کشورهای اسلامی می افتد بگذریم؛ گذشتن از این اتفاقات ناشی از فقر فرهنگی و معنوی است، در غیر این صورت اگر بر پیکره اسلام دردی وارد شود  باید  همه  مسلمانان جهان اسلام با آن همدردی کنند؛ هر جا که ظلمی بر یک مسلمان و بر یک انسان مظلوم وارد شود ما باید طاغوت زمان خودمان را بشناسیم و به مقابله با آن بپردازیم.

حجت‌الاسلام شهیدی اظهار کرد: کسانی که ذهنیت بندگی و غلامی را دارند و امروز غلامان دست‌بسته استعمار هستند از لحاظ مادیات دنیوی اگر چه رفاه نسبی دارند اما از لحاظ فکری و معنویات اخروی بدترین فقر را آنها دارند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی امروز پر شده از تبلیغات منفی علیه دین اظهار کرد: علما و دانشمندان موظنند که دشمنان واقعی شیعیان، اهل سنت و همه مذاهب اسلامی را بشناسند و با بررسی دقیق جلوی این‌گونه حملات را بگیرند.

وی در پایان گفت: مسلمانان جهان اسلام باید دست به دست یکدیگر دهند و از مواضع دینی، فکری و اسلامی خود دفاع کنند و نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نباشند تا بتوانیم به کمک یکدیگر بر مشکلات فائق آییم و استعمار و قدرت‌های جهانی خود را شکست دهیم.

شفقت حسین شیرازی، معاون بین‌الملل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در ابتدا ضمن قدردانی به مناسبت میلاد باسعادت پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) ادامه داد: اپیدمی ویروس کرونا در سراسر جهان گسترش‌یافته است و همه جهان را با بحران مواجه کرده است و همه جنبه‌های زندگی تحت تأثیر این ویروس کرونا قرار گرفته است.

وی افزود: مسئولیت نهادهای مذهبی این است که نیاز مستمندان را که امروز بخاطر مشکلات مختلف از جمله ویروس کرونا رنج می برند را کاهش دهند و باید سهم خود را در برجسته‌سازی روح برادری و ارزش‌های انسانی در این زمینه ایفا کنند.

شیرازی ادامه داد: علما و نهادهای مذهبی باید از طریق مساجد، منبرها، شبکه‌های اجتماعی با عموم مردم ارتباط برقرار کنند و روحیه همکاری متقابل را در بین آنان افزایش دهند و مردم را به مبارزه با ویروس کرونا تشویق کنند.

وی در پایان گفت: ما از خداوند متعال خواستاریم جهان را از این آفت نجات دهد و بلایا و مصیبت را از سر همه انسان‌ها دفع کند.

زاھد علی زاھدی، استاد دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کراچی در ادامه ضمن قدردانی از برگزاری این وبینار اظهار کرد: همانطور که مشخص است در سراسر جهان بسیاری از موارد تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند؛ باید بدانیم که شیوع این ویروس عذاب نیست، بلکه یک آزمایش انسانیت از طرف خداوند است.

وی افزود: کشورهای اسلامی باید همانند گذشته که در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری داشته‌اند، امروز با شیوع این ویروس منحوس به یاری یکدیگر بشتابند تا بتوانند بر آن پیروز شوند.

زاهدی در پایان گفت: امیدوارم خداوند متعال هرچه زودتر کل بشریت را از شر این بیماری نجات دهد تا بتوانیم همانند گذشته به همه فعالیت‌های خود ادامه دهیم.

همچنین، جواد هاشمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی کراچی ضمن تاکید بر اهمیت ماه ربیع‌الاول اظهار کرد: در این ماه ولادت خاتم المرسلین، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله) است که خداوند همه عالم را به خاطر او آفرید، چراکه پیامبر(ص) تا روز قیامت عامل نجات همه انسانها هستند و این وظیفه انسانها است که از راه روش ایشان پیروی کنند.

وی افزود:مسلمانان باید از راهبردهای پیامبر(ص) در مواجه با مشکلات و دشواری ها بهره برند چرا که این روش بهترین راه برای برون رفت از مصائب و بلایا است.

هاشمی با بیان اینکه آموزه‌های اسلامی در زمینه بهداشت و سلامت  بهترین راهکار برای جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا است، گفت: با توجه به این آموزه‌ها می‌توانیم از پس این اپیدمی خطرناک بربیاییم.

وی با اشاره به این نکته که پیامبر(ص) همواره مسلمانان را به مراقبت و دست گیری از یکدیگر ترغیب می‌کردند اظهار کرد: یقیننا در شرایط امروز ما باید ذات اقدس پیامبر اکرم (ص) را به عنوان نقطه وحدت قرار دهیم و سعی کنیم که بیش از گذشته اتحاد داشته باشیم.

شایسته تبسم، استاد و رئیس بخش روابط بین الملل دانشگاه کراچی در این وبینار اظهار داشت: موضوعی که برای این وبینار انتخاب شده است مسئله بسیار مهمی در جهان معاصر است و کشورها در حال تنظیم راهبردهای خود برای مقابله با این ویروس هستند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، تقریباً تمامی فعالیت‌های مذهبی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است و  دولت‌های مسلمان نیز راهکارهای سخت‌گیرانه‌ای را جهت کنترل شیوع آن اتخاذ کرده‌اند و اکثریت آنها نمازهای جماعت خود را به شدت محدود کرده اند.

رئیس بخش روابط بین الملل دانشگاه کراچی تصریح کرد: در شرایط موجود، کنفرانس حاضر بسیار به موقع است و قطعا ره آورد مثبتی خواهد داشت چراکه فقهای اسلامی  قوانین خاصی را تعریف کرده‌اند که می توان از آن در شرایط اضطراری استفاده کرد.

وی در پایان گفت: مفهوم دینی وحدت راه موثری برای حل مشکل و درگیری بین انسانها است؛ دین مبین اسلام وسیله رهایی از تمامی بلایا و مصیبت هایی است که به شرایط انسان صدمه میزند و به نظر من باید کشورهایی که اکثریت مسلمان را دارا هستند باید وظیفه تحکیم روابط همبستگی دوجانبه را برعهده گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین عارف قزلباش، امام جمعه مسجد ولی عصر کویته در ادامه این وبینار اظهار کرد: از دیدگاه اسلام مهمترین تکیه گاه جامعه در برابر مصائب و بلایی همچون ویروس کرونا، رویارویی، صبر، استقامت و تقوای الهی می باشد؛ اگر استقامت و تقوا پیشه کنید بر تمام مشکلات و گرفتاری ها پیروز می‌شوید.

وی افزود: یکی دیگر از آموزه های اسلامی در رویارویی با مصائب و بلایا از خداوند متعال و پیامبرش(ص)   پیروی کردن، چنان که در قرآن کریم می­خوانیم آنهایی که دعوت خداوند را پس از همه جراحاتی که به ایشان رسید اجابت کردند پاداش بزرگی است.

عمرریاض عباسی، استاد دانشگاه ملی زبان‌های نوین اسلام آباد در ادامه این وبینار ضمن تشکر از دست اندرکاران گفت:امروز با افزایش اسلام هراسی نوظهور در جهان اسلام به ویژه در بین جوانان روبرو هستیم؛ این هراس، هراس واقعی نیست چرا که اسلام فارغ از هراس است فارغ از خشونت، تروریسم و افراطی گرایی است.

وی افزود: با نگاه کردن به آموزه‌های پیامبر اسلام (ص) متوجه میشویم که اسلام دین صلح است و تنها دینی در سراسر دنیاست که در زندگی اجتماعی و تعامل و ارتباط افراد و شروع آن با کلمه صلح و آرامش است.

عباسی تصریح کرد: وحدت برادران مسلمان باید در الویت بالایی قرار داشته باشد امروز شاهد عدم اتحاد در برخی از کشورهای اسلامی هستیم و دشمنان می‌خواهند با استفاده از این همین مسئله به ایجاد تفرقه در میان فرقه های امت اسلامی بپردازند و ذهن و قلب آنان را فاسد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علامه سید هاشم موسوی، امام جمعه شهر کویته در ادامه این وبینار ضمن تبریک ایام هفته وحدت و ولادت با سعادت پیامبر(ص) ادامه داد: مسلمانان برای اینکه پیشرفت کنند لازم است که با یکدیگر متحد شوند و برای سربلندی دین مبین اسلام باید همه مذاهب یکدل و یک زبان باشند تا پیام اسلام را به کسانی که تشنه دین هستند برسانند.

وی ادامه داد: کسانی که از اسلام دور هستند، تشنه معنویت اند چراکه معنویت نیاز اصلی بشر است؛ بنابراین اگر مسلمانان متحد شوند و پیام اسلام را به آنها برسانند راه اصلی را خواهند شناخت و به اسلام روی می آورند؛ لذا ضروری است که مسلمانان جهان اسلام وحدت خود را بیش از پیش حفظ کنند.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه وحدت بین مسلمانان این نیست که شیعه، اھل سنت شود و یا اھل سنت، شیعه ادامه داد: مسلمانان باید با برادر دینی خود که شاید در بعضی از عقاید با بایکدیگر اختلاف داشته باشند مدارا کند.

وی با تاکید بر فرمایشات امام راحل که مسلمانان دست و بازوی یکدیگرند، گفت: ما مسلمانان باید برای مصون ماندن از دشمنان و جلوگیری از بدنامی اسلام به فرمایشات ایشان توجه کنیم چراکه این یک پیام عظیم برای همه مسلمانان است.

در این وبینار، حجت الاسلام والمسلمین عارف حسین واحدی، دبیر شورای علمای شیعه و پاکستان، مولانا عطاء الرحمان، خطیب و امام جمعه مسجد جامعه مولانا عبدالعزیز و مولانا عبدالمتین آخوندزاده رئیس مجلس دانش و فکر کویته به ایراد سخنرانی پرداختند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کنفرانس وحدت اسلامی وحدت جهان اسلام سی وچهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی حجت الاسلام والمسلمین کشورهای اسلامی پایان گفت ویروس کرونا جهان اسلام پیامبر ص آموزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۸۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر چهارشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر یکروزه خود به سریلانکا، با حضور در مسجد جامع «کالپیتی» شهر کلمبو، ضمن دیدار و گفتگو با نمازگزاران، نماز مغرب را نیز در این مسجد اقامه کرد.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از حضور در جمع نمازگزاران مسجد جامع شهر کلمبو، اظهار امیدواری کرد: مذاکرات صورت گرفته میان دو کشور به گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌های فیمابین منجر شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی طراحی و اجرای مجموعه سد، نیروگاه و تونل انتقال آب «اومااویا» از سوی شرکت‌های متخصص ایرانی را نماد همکاری‌های موفق دو کشور دانست و گفت: امیدواریم بهره‌برداری از این طرح‌ها افزایش رفاه مردم سریلانکا را در پی داشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه وحدت و انسجام را نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام دانست و گفت: دشمنان و در راس آنان آمریکا، با ایجاد گروهک‌های تروریستی مانند داعش به دنبال ایجاد ناامنی، کشتار و تفرقه در جهان اسلام هستند، بنابراین بسیار ضرورت دارد از هر اقدام و گفتاری که میان مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کند، پرهیز شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه ظالم و ستم بی‌سابقه رژیم صهیونیستی و کشتار و نسل‌کشی در غزه را نتیجه وجود اختلافات در امت اسلامی دانست و افزود: امام خمینی (ره) از ۴۵ سال پیش رژیم صهیونیستی را غده‌ای سرطانی برای امنیت منطقه دانسته و بر آزادی فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام تاکید کرده بود و امروز حقانیت این سخن امام راحل، بر همگان روشن شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دفاع از حقوق فلسطینیان را وظیفه همه مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان می‌داند و معتقد است امروز حمایت از کسانی که از خانه، وطن، دین، ناموس و جان و عزت خود دفاع می‌کنند، شاخصی برای کشورهاست که آیا مدافع شرافت هستند، یا همراه شرارت؟

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: آمریکا مردم ایران را بابت دفاع از حق و عدالت مورد تحریم‌های ظالمانه قرار داد، اما جوانان ما تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کردند و امروز ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است. دشمن تلاش کرد پیشرفت ایران را متوقف کند، اما ملت ایران اراده کرد پیشرفت کند و در این جنگ اراده‌ها ملت ایران پیروز شد.

رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که با عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشور‌های منطقه برای این رژیم حاشیه امن ایجاد کنند، اما نتوانستند و امروز صهیونیست‌ها منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند و ملت‌های مسلمان، یهودی، مسیحی و بودایی حقوق فلسطینیان را از مردم و کشور‌هایی که حامی رژیم صهیونیستی باشند، مطالبه می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی همچنین با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به همه ما آموختند که رمز موفقیت توکل بر خدا و اعتماد به نفس و داشته‌های درونی است، گفت: دشمنان برای متوقف کردن ملت ایران علاوه بر تحمیل ۸ سال جنگ به ما، تلاش کردند با ترور، انفجار، توطئه و فتنه‌های متعدد این مردم را از ادامه مسیرش منصرف کنند، اما موفق نشدند. امروز مقاومت و ایستادگی در مقابل نظام سلطه نه فقط مورد توجه نظام اسلامی ایران بلکه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است که معتقدند نباید تن به زیاده‌خواهی‌ها و مظالم نظام سلطه داد.

دیگر خبرها

  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال جوانان منطقه است
  • رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی بر عظمت جهان اسلام افزود
  • تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران برعظمت جهان اسلام افزود
  • مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود
  • ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد
  • «تبادل ظرفیت‌های متقابل» قدرت تهران و اسلام‌آباد را افزایش می‌دهد
  • رئیس شورای راهبردی بیست‌وچهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر منصوب شد