Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@05:09:42 GMT

فرد مبتلا به کرونا الزما" چار درگیری ریه نمی شود

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۸۸۴۰

فرد مبتلا به کرونا الزما' چار درگیری ریه نمی شود

پزشک مشاور سلامت و کرونا گفت: الزاماً هر فردی که به بیماری کرونا مبتلا می شود دچار درگیری ریه نمی شود و در بسیاری از موارد، کرونا مشابه یک سرماخوردگی ساده است که دردسرساز شده و در مواردی هم ممکن است کرونا بدون علامت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر حسین اخواست در برنامه مجازی مطب در خانه به فردی که پرسید 6 روز به بیماری کرونا مبتلا شده ام و اکسیژن خون من عدد 97 را نشان می دهد و شب ها دچار تنگی نفس می شوم به طوری که خوابم مختل شده است؛ برای رفع این معضل چه راهکاری دارید؟ پاسخ داد: با توجه به اینکه اکسیژن خون 97 است جای نگرانی نیست و در حد نرمال است؛ اگر تنگی نفس حاد است به پزشک مراجعه کنید تا اگر دچار عارضه ریوی شده اید تشخیص داده شود و درمان  شوید در غیر این صورت امکان دارد علّت تنگی نفس ناشی از استرس و اضطراب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

پزشک مرکز درمانی کرمان و مشاور سلامت و کرونا در ادامه به فردی که حدود یک روز است احساس لرز دارد و تب ندارد و نگران کرونا است هم پاسخ داد: در این علامت ها با توجه به شیوع کرونا، باید فرض بر این بگذاریم که به بیماری کرونا مبتلا شده اید مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، توصیه می کنم علاوه بر مصرف مایعات گرم و استراحت کافی، نکات حفاظتی و رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و شستشوی مکرر دست ها را  فراموش نکنید و در صورتی که دچار تنگی نفس، سرفه های مکرر، تب و لرز و از دست دادن حس های بویایی و چشایی و دچار اسهال و استفراغ و ... شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید.

 

 

 

وی در پاسخ به یکی از کاربران فضای مجازی که پرسید دخترم هفته قبل دچار تب و لرز شد و با انجام آزمایش سی تی اسکن متوجه شدیم که ریه وی درگیر شده است؛ چند روز بعد هم همسرم دچار تنگی نفس شد، تست از ترشحات حلق وی انجام شد از آنجایی که بیماری زمینه ای دارد تست وی منفی شد، خودم هم 2 روز است که تک سرفه می کنم و از روز گذشته دچار سردرد و حالت تهوع شدم آیا امکان دارد که به بیماری کرونا مبتلا شده باشم؟ گفت: احتمال اینکه به بیماری کرونا مبتلا شده باشید زیاد است، در مورد همسرتان هم جواب تست منفی دال بر عدم ابتلا نیست و می تواند به صورت کاذب منفی باشد، توصیه می کنم شما، همسر و فرزندتان اگر دچار تب و لرز، از دست دادن حس های بویایی و چشایی شدید با پزشک مشورت کنید.

 

 

 

دکتر اخواست به شخصی که کمی تنگی نفس دارد و پرسید آیا تنگی نفس موجب کاهش اکسیژن خون می شود یا نه؟ تزریق آمپول ویتامین ث برای مبارزه با این بیماری مفید است؟ برای تنگی نفس چه نوع اسپری پیشنهاد می کنید؟ پاسخ داد: تنگی نفس  یک بیماری تلقی نمی شود بلکه علامتی است که به دلایل  متعددی ایجاد می شود؛ اگر شما تنگی نفس دارید با انجام نکات بهداشتی و رعایت پروتکل های بهداشتی به پزشک مراجعه کنید تا دلیل تنگی نفس مشخص شود؛ استفاده از آمپول ویتامین ث ضروری نیست و در مقابل می توانید از خوراکی های حاوی ویتامین ث استفاده کنید.

 

 

وی به یکی دیگر از کاربران که دارای علائمی نظیر بالا بودن درجه حرارت بدن، سردرد، کوفتگی و درد در ناحیه قفسه سینه و کتف است و چربی خون او 214 است؛ پاسخ داد: علائم شما علائم غیر اختصاصی هستند که اگر ادامه دار شد حتماً به پزشک مراجعه کنید تا براساس نظر پزشک تعیین تکلیف شوید لذا این علائم نمی تواند دال بر  کرونا باشد و این علائم به بالا بودن چربی خون شما هم ربط ندارد.

 

 

 

پزشک مرکز درمانی کرمان در ادامه به فردی که دارای فرزند معلول ذهنی است که در مرکز نگهداری کودکان زیر نظر بهزیستی، به بیماری کرونا مبتلا شده و اکسیژن خون وی پائین و بستری است و پرسید آیا می توانم بعد از 14 روز فرزندم را به خانه بیاورم و از او مراقبت کنم؟ زیرا پدرم سالمند است و خواهرم هم دارای بیماری زمینه ای است اگر فرزندم را به منزل بیاورم آیا ناقل بیماری است؟ پاسخ داد: در مورد فرزندتان حتماً نظر پزشک معالج را جویا شوید تا بر اساس وضعیت ایشان تصمیم گیری شود، معمولاً بعد از 14 روز قرنطینه بودن احتمال ناقل بودن فرد مبتلا کم است و به حداقل می رسد، امّا صفر نمی شود و باید نکات حفاظتی رعایت شود.

 

 

 

وی درمورد اینکه آیا آسپرین موارد مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش می دهد؟ پاسخ داد: در این مورد هیچ گونه نکته یا مقاله ای مشاهده نشده و مورد تأیید بنده نیست.

 

 

 

دکتر اخواست به شخصی که دارای بیماری زمینه ای ناراحتی قلبی است که 7 مرتبه عمل جراحی قلب شده و همچنین صفرای وی هم طی یک عمل جراحی برداشته شده و در حال حاضر با توجه به مصرف قرص های لوزار و وارفارین آ اس آ، چند روزی است دچار تنگی نفس همراه با خلط سفید شده و نگران کرونا است؛ پاسخ داد: علائم شما می تواند مربوط به کرونا از نوع خفیف باشد، امّا با توجه به سابقه بیماری زمینه ای، با رعایت پروتکل های بهداشتی به پزشک مراجعه کنید  تا تعیین تکلیف شوید اما در مجموع جای هیچ گونه نگرانی نیست.

 

 

 

این پزشک مرکز درمانی کرمان در پاسخ به شخصی که 8 ماه قبل مادرش را از دست داده و دارای وسواس شدید نسبت به کرونا است و اینکه شب ها خواب نمی رود توصیه کرد: با روانشناس بالینی یا روانپزشک مراجعه و مشورت کنید تا مشکل حل شود.

 

 

وی به کاربری دیگر که پرسید از 4 روز قبل دچار درد در ناحیه سمت چپ قفسه سینه شدم و با انجام نوار قلب مشکلی نداشتم؛ پزشک تشخیص التهاب ریه داده است، علامت تنگی نفس دارم، با توجه به اینکه اکسیژن خون 93 است سی تی اسکن ریه چه زمانی باید انجام دهم؟ گفت: با توجه به مراجعه شما به پزشک و تشخیص التهاب ریه، توصیه می شود استراحت کافی و مصرف مایعات کافی داشته باشید، در صورتی که تنگی نفس تشدید شد مجدداً  به پزشک متخصص داخلی یا عفونی مراجعه  و با صلاحدید پزشک سی تی اسکن ریه  به عمل می آید،  معمولاً سی تی اسکن ریه برای افرادی که اکسیژن خون زیر 93 باشد تجویز می شود.

 

 

دکتر اخواست در پاسخ به فردی که پرسید مادرم به بیماری کرونا مبتلا بوده و در حال حاضر حال وی مساعد است 2 روز است که کمی تاری دید دارد آیا می تواند از عوارض کرونا باشد؟ بیان کرد: در مورد ارتباط بین کرونا و تاری دید مطلبی مشاهده نکردم، در صورتی که تاری دید مادرتان ادامه دارد به چشم پزشک جهت بررسی علل مراجعه کنید.

 

 

 

وی به سوالی مبنی بر اینکه تنگی نفس در بیماران مبتلا به کرونا از چه روزی شروع می شود آیا از اوّل دوران مریضی عارض می شود؟ پاسخ داد: تنگی نفس نشان دهنده درگیری ریه است و الزاماً هر کس که به کرونا مبتلا می شود دلیل ندارد که حتماً ریه او درگیر و دچار تنگی نفس شود؛ البته وضعیت تنگی نفس به دلایل متعددی می تواند ایجاد شود و بر اساس سن، جنس و  بیماری های زمینه ای هر فردی می تواند متفاوت باشد.

 

 

 

وی به فردی که پرسید دوست من از روز گذشته دچار بی حالی و بدن درد شده  و خود را قرنطینه کرده است آیا نیاز به مصرف داروی خاصی است یا اینکه استراحت کافی است؟ پاسخ داد: توصیه می شود استراحت، مصرف مایعات زیاد و استفاده از مسکن های ساده مانند استامینوفن 500 جهت کاهش علائم استفاده کنند در صورتی که دچار سرفه های مکرر، تب و لرز، تنگی نفس و از دست رفتن حس های بویایی و چشایی و علائم گوارشی شدند جهت بررسی به مرکز درمانی مراجعه کنند.

 

 

پزشک مرکز درمانی کرمان به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده ریه های فرد مبتلا به کرونا از روز هفتم به بعد در گیر می شود آیا صحت دارد؟ و اینکه توضیحی در مورد داروی سالبوتامول ارائه دهید؛ پاسخ داد: در مورد درگیری ریه ها مدّت زمان خاصی  ذکر نشده و الزاماً هر فردی که به بیماری کرونا مبتلا می شود دچار درگیری ریه نمی شود و در بسیاری از موارد، کرونا مشابه یک سرماخوردگی ساده است و در مواردی هم ممکن است کرونا بدون علامت باشد.

 

 

 

وی ادامه داد: داروی سالبوتامول جهت گشاد شدن مجاری تنفسی در بیماری های ریوی که در آن تنگی نفس ایجاد می شود تجویز می شود و به صورت شربت و اسپری موجود است و با نظر پزشک تجویز می شود.

 

 

 

دکتر اخواست به کاربر دیگری که پرسید تا چند روز فرد مبتلا به کرونا می تواند ویروس را انتقال دهد؟ پاسخ داد:فرد مبتلا به کرونا باید  2 هفته قرنطینه باشد تا بعد از آن احتمال اینکه این بیماری را به افراد دیگر منتقل کند  به حداقل ممکن برسد و ناقل بودن وی به کمترین میزان برسد.

 

 

 

وی در پاسخ به شخصی که  دارای خلط بینی و سرگیجه های گاه وبیگاه است گفت: علائم شما خیلی نمی تواند مطرح کننده کرونا باشد توصیه می کنم مایعات زیاد مصرف کنید، بینی و دهان خود را با آب نمک رقیق شستشو دهید ممکن است این  وضعیت ناشی از ترشحات سینوس باشد ضمن اینکه سرگیجه شما  هم در صورتی که ادامه دار باشد باید با پزشک مشورت کنید.

 

 

 

 

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: درگیری ریه کرونا و سلامت مطب در خانه بیماری کرونا مبتلا شده بیماری کرونا مبتلا پزشک مراجعه کنید فرد مبتلا به کرونا دچار تنگی نفس درگیری ریه اکسیژن خون سی تی اسکن زمینه ای تب و لرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۸۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران

«شکاف کام و لب» یک نقص خلقتی است که معمولاً در دوران جنینی در طول تشکیل صورت نوزاد رخ می‌دهد. این شکاف می‌تواند از کنار کام تا لب بروز کند و در برخی موارد تا پایین گوش نیز گسترش یابد.

عبدالجلیل کلانتر هرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک با اشاره به قابل اصلاح بودن شکاف لب و کام اظهار کرد: این عارضه یک ناهنجاری هنگام تولد است، در کشورهای پیشرفته آمار ابتلا به آن به ازای هر ۷۰۰ نفر یه مورد است اما این آمار در کشور ما به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد مبتلا به شکاف لب است.

وی افزود: این ناهنجاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن ها ژنتیکی است که از طریق ژن منتقل می‌شود، همچنین مصرف بعضی از داروهای خواب‌آور، ضد تشنج و آرامبخش‌ها توسط مادر، در مدت زندگی جنینی بویژه در سه ماه نخست می‌تواند موجب این عارضه شود.

هرمزی ادامه داد: بعضی از عفونت‌های ویروسی مثل سرخک، سرخچه و اوریون می‌تواند موجب شکاف لب و کام باشد، همچنین مصرف سیگار و الکل نیز از عوامل دیگر این عارضه شناخته می‌شوند.

وی گفت: شکاف لب و کام بیش از ۱۰۰ نوع وجود دارد و بسته به عامل بیماری‌زا و میزان اثر و زمان تاثیر آن در جنین می‌تواند تنوع ایجاد کند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: اگر جنینی با این عارضه متولد شود با توجه به شدت، بیماری‌های همراه و نوع بیماری شکاف لب، درمان‌های متفاوتی تجویز می‌شود که مهم‌ترین آن ها جراحی است. درمان‌های مراقبتی، روانکاوی، روانشناسی، مددکاری‌ اجتماعی، مراقبت‌های برای شیرخوردن، بهداشت و عفونت‌های زخم نیز از دیگر مراحل درمان است.

وی افزود: در صورتی که شکاف لب و کام لب پیچیده نباشد معمولاً زیر ۵ ماهگی و ترجیحا ۳ تا ۴ ماهگی عمل جراحی امن و خوبی برای بیمار انجام خواهد شد که در ۹۰ درصد موارد به جراحی تکمیلی نیازی نیست.

منبع: آنا

دیگر خبرها

  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند