Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:37:09 GMT

سرطان سینه دیگر ترس ندارد

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۹۱۷۰

سرطان سینه دیگر ترس ندارد

دکتر نازی معینی  فلوشیپ جراحی پستان روز شنبه به مناسبت ماه اکتبر ماه اطلاع رسانی سرطان در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: سرطان سینه دیگر پایان زندگی نیست و بیماران نباید از روند درمان آن از جمله مراجعه به موقع به پزشک متخصص ترس و واهمه داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر مبتلایان به سرطان سینه به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند و روند درمان برروی آنان انجام شود، اغلب این بیماران مداوا می شوند و معمولا نیازی به قطع این عضو بدن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فلوشیپ جراحی پستان بیان داشت: آگاهی در این زمینه، بسیار ضروری است و سبب می شود زنان در کنار آشنایی صحیح از علایم بیماری، سیر آن را بهتر بشناسند و در نهایت برای درمان بیماری به موقع اقدام کنند.

وی گفت: دسترسی به اطلاعات صحیح نباید ترس و واهمه بی مورد را در این افراد به وجود آورد بلکه این اطلاعات باید زمینه ارتقای سلامتی مردم شود.

ترس از بیماری سبب انکار سرطان سینه می شود

معینی درباره باورهای غلط در مورد سرطان سینه گفت: ترس از بیماری سبب انکار سرطان می شود. این افراد متوجه توده ای در بدن خود می شوند، ولی به دلایلی از جمله ترس از اینکه به احتمال زیاد این عضو بدن باید قطع شود به پزشک مراجعه نمی کنند.

وی ادامه داد: با پیشرفت هایی که در این زمینه به وجود آمده تا حد زیادی از قطع سینه بیماران سرطانی جلوگیری می شود، به عبارتی درحال حاضر تعداد زیادی از بیماران این عضو بدن خود را از دست نمی دهند. 

عضو هیات علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی گفت: برخی به این بارور غلط اعتقاد دارند که اگر دست به این توده سرطانی بزنید، در بدن پخش می شود، یا اینکه اشعه برای بدن مضر است، پس بهتر است به پزشک مراجعه نکنند و با توده مدارا کنند.

این فلوشیپ جراحی پستان بیان داشت: در حالی که ماهیت این بیماری پیش رونده است و اگر به موقع درمان نشود، برخی دیگر از اعضای بدن مانند غدد لنفاوی، ریه، کبد و مغز را درگیر و فرد را دچار عوارض جدی می کند.

وی ادامه داد: برخی افراد، نمونه برداری را عامل بروز سرطان پستان اعلام می کنند که این تصور هم اشتباه است و این کار برای تشخیص صحیح و شروع درمان مناسب ضروری است.

معینی افزود: برخی افراد به دلیل ترس از عوارض شیمی درمانی به پزشک مراجعه نمی کنند، درحالی که در بسیاری از موارد با مراجعه در مراحل اولیه، ممکن است اصلا نیازی به شیمی درمانی وجود نداشته باشد؛ ولی مبتلایان با تاخیر اجازه می دهند بیماری پیشرفت کند و مسیر درمان دشوارتر شود.

وی با بیان اینکه برخی از مادران فکر می کنند با شیردادن به یک یا دو بچه اصلا مبتلا به سرطان نمی شوند، گفت: هرچند یکی از راه های پیشگیری از سرطان سینه، بارداری متعدد در سنین پایین و شیر دهی کامل به نوزادان است، اما این موضوع به این معنی نیست که این کارها می تواند تا پایان عمر از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کند. 

این فلوشیپ جراحی پستان افزود: برخی از بیماران در دوران بارداری یا شیردهی به سرطان سینه مبتلا می شوند و همچنین تمام مشکلات سینه را در این دوران و بعد از آن نباید به شیردهی نسبت دهند.

عضو هیات علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: برخی از بیماران وقتی از ابتلا به سرطان سینه مطلع می شوند، می گویند ما سابقه این بیماری در بستگان درجه اول را نداریم پس چرا به این بیماری مبتلا شدیم.

معینی گفت: هرچند سابقه فامیلی در ابتلا به این بیماری نقش دارد، اما منظور این نیست که افراد بدون سابقه فامیلی اصلا به این بیماری مبتلا نمی شوند، بلکه تعداد بیماران دارای سابقه خانوادگی  ابتلا به این بیماری بیشتر از آنان است.

برچسب‌ها سلامت سرطان سینه جهاد دانشگاهی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت سرطان سینه جهاد دانشگاهی سلامت سرطان سینه جهاد دانشگاهی اخبار کنکور سرطان سینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۹۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که موجب می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک : اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان: این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی: سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تیروئید:  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک: سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟