Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: اردیبهشت سال ۱۳۹۳ بود که استاد محمدرضا لطفی، قلندر موسیقی ایران، بر اثر بیماری رخت سفر بست و به دیار باقی شتافت و در نهایت پیکر این هنرمند در محله سبزه مشهد گرگان در دل بافت تاریخی گرگان به خاک سپرده شد.

در ابتدا مسئولان وقت وعده ایجاد مرکز فرهنگی در این مکان را داده و جامعه هنری هم بر این امر تاکید داشت اما در ادامه آرامگاه لطفی که امید می‌رفت روزی به واسطه شاگردانش پر رفت و آمد باشد با همان وضعیت رها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان وقت مشکلاتی همچون تملک زمین و عدم هماهنگی‌ها را مانع ساخت باغ مزار عنوان کرده و حتی این مکان هم اکنون بعد از گذشت ۶ سال حداقل‌هایی همچون آب و سرویس بهداشتی ندارد.

مشاهدات خبرنگار مهر نشان می‌دهد در محوطه باغ شیر آبی برای آبیاری درختان و فضای سبز تعبیه شده ولی آب شرب ندارد و همچنین نیمی از فضا گل کاری شده و بقیه بایر رها شده است.

در سطح شهر هم تابلوهای معرف و راهنما برای باغ مزار به چشم نمی‌خورد و بسیاری از شهروندان هم کمتر استاد را می شناشند.

همه این مسائل نشان از غربت این موسیقیدان فاخر کشور در زادگاهش داشته و ما نه تنها شاهد فضای فرهنگی در این مکان نیستیم بلکه ساخت و سازها کنار این بنا هم شروع شده است.

مشاهیر، اساطیر و فرهیختگان هر منطقه سرمایه‌های اجتماعی و ملی هر جامعه‌ای محسوب شده و نقش مهمی در توسعه همه جانبه و پایدار آن خطه ایفا می‌کنند لذا باید در تلاطم بیکران مخاطرات زیست شهری به میراث فرهنگی، هنری و تاریخی به عنوان گنجینه‌های ارزشمند معنوی توجه جدی کرد.

نباید گذاشت که خانواده لطفی از دفن استاد در گرگان پشیمان شوند.

غفلت از مسائل فرهنگی در گرگان

یک فعال اجتماعی در این زمینه گفت: در سنوات اخیر وعده مسئولان گلستان و گرگان توسعه با تأکید بر صنعت گردشگری بوده لذا باید به باغمزار استاد لطفی توجه خاصی می‌شد نه این‌که آن را رها کنند.

رضا عباسی افزود: جای تأسف است که این مکان حداقل‌های خود مانند سرویس بهداشتی و غیره را ندارد و نمی‌تواند از دوستداران استاد پذیرایی کند.

تنها افتخار کردن به مواریث فرهنگی کافی نیست بلکه باید دستگاه‌های متولی ورود جدی در بهسازی باغ مزار لطفی داشته باشند وی بیان کرد: در سال‌های اخیر پروژه‌های متعدد زیرگذر و روگذر در سطح شهر ساخته شده اما مقوله فرهنگ مغفول مانده است، امری که می‌توانست با همراهی مسئولان به مکانی برای تجمع فرهنگ دوستان شود.

عباسی تصریح کرد: تعبیه اتاق نگهبان و ساخت سرویس بهداشتی در محیط فعلی از کوچک‌ترین اقداماتی بود که می‌توانست توسط شهرداری و شورا دنبال شود.

باغ مزار نیازمند رسیدگی بیشتر است

شهرداری گرگان در بودجه‌ای سال ۹۹ اعتباری را برای بهسازی آرامگاه استاد پیش بینی نکرده اما رئیس شورای شهر گرگان در گفتگو با مهر اعلام کرده بود که می‌توان این امر در بودجه گنجانده شود.

سیدمحمد مرتضوی افزود: طی این سال‌ها در باغ مزار اقدام خاصی صورت نگرفته و این باغ مزار نیازمند رسیدگی بیشتر است.

وی گفت: تنها افتخار کردن به میراث فرهنگی توسط متولیان امر کافی نیست بلکه باید اقدامی در خور شأن شخصیت اساتید انجام شود.

مرتضوی بیان کرد: از میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود نقش فعال‌تری را در باغ مزار ایفا کرده و با شهرداری هم افزایی داشته باشند.

باغ مزار آب شرب ندارد

در راستای این مسأله به منظور ایجاد فضای مناسب با شأن و جایگاه قلندر موسیقی ایران نامه‌ای از کمیسیون فرهنگی شورای شهر گرگان به شهرداری ارسال شده و در آن بیان شده بود که احداث فضای سبز مناسب در باغ مزار، جداره کشی، سرویس بهداشتی و انشعاب آب و برق، احیای بافت تاریخی پیرامون باغمزار توسط میراث فرهنگی، احداث موزه شخصی و ثبت آثار استاد لطفی و تملک و مرمت خانه‌های مجاور توسط میراث فرهنگی و طرح فضای سبز حیاط باغ مزار توسط میراث در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گرگان گفت: جلسه‌ای با حضور خانواده استاد لطفی و اداره کل میراث فرهنگی تشکیل و در آن خانواده اعلام آمادگی کردند که با هزینه شخصی یک موزه برای نگهداری آثار و وسایل استاد ایجاد کنند.

ناصر گرزین افزود: به دلیل اینکه این فضا تنها یک چشمه سرویس بهداشتی داشته و حتی آب شرب ندارد باید مورد توجه و رسیدگی بیشتر قرار گیرد.

شهرداری به تعهدات خود در باغ مزار عمل کرده است

اما شهردار گرگان معتقد است که شهرداری بیش از تعهداتش عمل کرده است. عبدالرضا دادبود در این خصوص گفت: شهرداری در دو سال گذشته اقدامات درخوری را در بافت تاریخی انجام داده اما واقعیت این است که جز شهرداری، بقیه نهادها کار خاصی در بافت انجام نداده است.

دادبود افزود: تمام دستگاه‌های دخیل در این امر قول‌هایی داده اما کسی به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی اضافه کرد: طبق تفاهمات قبلی قرار بود بخشی از زمین‌های اطراف توسط سازمان عمران و بهسازی یا شرکت بازآفرینی شهری خریداری و به مجموعه اضافه شود اما تا این لحظه کسی اقدامی در این راستا انجام نداده است.

شهردار گرگان گفت: شهرداری همیشه اعلام آمادگی کرده که اگر کسی علاقه مند به نگهداری مجموعه است شهرداری می‌تواند آن فضا را تکمیل کرده و در اختیار آنها قرار دهد.

دادبود با بیان اینکه بارها شاهد آسیب به سنگ مزار و فضای سبز محوطه بوده ایم، گفت: خیلی امیدوار به ورود سایر دستگاه‌ها نیستیم و تلاش می‌کنیم فضای سبز را تکمیل کرده و اقدامات لازم را انجام دهیم.

میراث نمی‌تواند کار خاصی در باغ مزار انجام دهد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اداره میراث فرهنگی تنها می‌تواند در حوزه حفاظت و مرمت آرامگاه لطفی به جهت قرار گرفتن در بافت تاریخی گرگان ورود کند اما از آنجا که آرامگاه استاد لطفی بنای تازه ساز بوده میراث نمی‌تواند در این محل کار خاصی انجام دهد.

سارا اخوت افزود: میراث تنها مجاز است در بناهایی که پیشینه و قدمت تاریخی دارد، هزینه کند.

وی ادامه داد: اگر توسعه آرامگاه و محوطه در دستور کار شهرداری است، میراث باید نظارت کرده تا آن تغییرات و بناهای جدید بر مبنای ضوابط میراث فرهنگی و همگون با بافت تاریخی صورت گیرد ولی از لحاظ هزینه کرد ما اجازه ورود در این زمینه را نداریم.

اخوت در خصوص تملک زمین‌های اطراف هم بیان کرد: به جهت محدود بودن اعتبارات در زمینه تملک هم محدودیت داشته و نمی‌توانیم اقدامی در این راستا انجام دهیم اما به دنبال این هستیم که اگر مالکی بخواهد ملک خود را به یک واحد پذیرایی و اقامتی تبدیل کند در قالب تسهیلات به وی کمک می‌کنیم.

وی توضیح داد: به این ترتیب آن ملک با کاربری اقامتگاه یا گردشگری در جنب آرامگاه استاد مرمت و احیا شده و مجموعه گردشگری را ایجاد می‌کند.

در روزهایی که تمرکز اصلی مسئولان شهر بر جذب گردشگر و شناساندن مواریث فرهنگی است اقدامات کوچکی همچون انشعاب آب و برق، آب شرب و ایجاد موزه در باغ مزار قلندر موسیقی ایران مورد غفلت قرار گرفته است.

باغ‌مزار لطفی یکی از بهترین شاخص‌ها برای ارتقای فرهنگی شهر گرگان محسوب شده لذا باید از سرمایه‌های عظیم نهفته به درستی بهره‌برداری کنیم و شایسته است این فضا به محلی برای تجمع و همگرایی هنرمندان استان و کشور تبدیل شود.

کد خبر 5060001

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان شهرداری گرگان شورای شهر گرگان محمد مرتضوی عبدالرضا دادبود اداره کل میراث فرهنگی گلستان محمدرضا لطفی ویروس کرونا شیراز شیوع کرونا آمار کرونا توهین به پیامبر بوشهر شهرکرد کرمانشاه گرگان نیروی انتظامی مواد مخدر پدافند غیرعامل هفته وحدت اردبیل سرویس بهداشتی میراث فرهنگی بافت تاریخی باغ مزار استاد لطفی شهر گرگان فضای سبز آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۹۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ برتر بسکتبال| شهرداری گرگان به فینال رسید

تیم شهرداری گرگان در بازی سوم از سری نیمه‌نهایی لیگ برتر بسکتبال مقابل مهرام به پیروزی رسید و راهی فینال شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیم‌های شهرداری گرگان و مهرام تهران در بازی سوم از سذی نیمه‌نهایی لیگ برتر بسکتبال، عصر امروز شنبه به مصاف هم رفتند که این دیدار به سود شهرداری گرگان به پایان رسید.

شهرداری در این دیدار پرهیجان و حساس که در شهر قدس برگزار شد با حساب 89 بر 84 مهرام را شکست داد و راهی فینال شد.

ارسلان کاظمی 19 امتیاز و 18 ریباند و ویل چری 22 امتیاز، 8 ریباند و 7 پاس گل برای شهرداری گرگان کسب کردند و پری پتی 34 امتیاز برای مهرام به دست آورد.

شهرداری گرگان موفق شده بود دو دیدار قبلی را به سود خود خاتمه دهد.

آشنایی با گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی بسکتبال

در دیگر سری نیمه‌نهایی لیگ برتر، ذوب آهن اصفهان و طبیعت در بازی‌شماری، یک بر یک مساوی هستند.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
  • نشست سراسری مدیران، گروه‌ها و اعضای هیات علمی«گردشگری، میراث و شهرسازی»
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی
  • برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی؛ از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از کنشگران فرهنگی
  • تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • شهرداری گرگان اولین فینالیست لیگ برتر بسکتبال
  • شهرداری گرگان اولین فینالیست لیگ برتر بسکتبال شد
  • لیگ برتر بسکتبال| شهرداری گرگان به فینال رسید