حقوق زنان از دیدگاه قرآن/ تفاوتها منشأ کمال است
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۹۳۹۸
به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از خبرگذاری بین المللی قرآنی؛ ماهیت انسان، نفس و روح است و زن و مرد در حقیقت انسانی، با هم شریک هستند لذا فرقی بین آنها وجود ندارد.
زن و مرد در حقیقت انسانی شریک هستند
با توجه به نص صریح قرآن، جنسیت و تفاوت بین زن و مرد، خارج از ذات و بیرون از حوزه داوری در مورد ماهیت انسانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طالقانی با اشاره به یکسان بودن باورهای اعتقادی در زن و مرد، ابراز کرد: خطاب قرآن به زن و مرد در موارد اعتقادی همانند ایمان به توحید، نبوت و ... یکسان است، چرا که مباحث اعتقادی با روح انسان پیوند دارد و به هیچ عنوان به جسم او مربوط نمیشود.
در امور اعتقادی اتحاد در باورهاست
مسئول مرکز تخصصی زن و خانواده مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) مشهد بیان کرد: در گذشته و حال، شاهد نقشآفرینی زنان و مردان در جبهه حق و باطل بودهایم و در قرآن کریم هم از واژههای «المومنون، المومنات، المنافقون و المنافقات» بسیار استفاده شده است. بنابراین تمام حقوق اصلی که برای انسان شمرده شده است، به زنان هم نیز اختصاص دارد.
وی، کرامت را یکی از حقوق اصلی زنان معرفی کرد و افزود: خداوند در آیه ۷۰ سوره اسراء میفرماید «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا، و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را در خشكى و دريا [بر مركبها] برنشانديم و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از آفريده هاى خود برترى آشكار داديم».
معاون پژوهشی مدرسه علمیه اسلامشناسی حضرت زهرا(س) مشهد ادامه داد: انسانها فارغ از جنسیت، در عبودیت و بندگی خدا، چه مرد باشند و چه زن، میتوانند به سعادت و خوشبختی برسند و این طور نیست که بعضی کمالات فقط مخصوص مردان باشد و زنان از آن بیبهره باشند؛ صراحتا در قرآن کریم میبینیم که از حضرت مریم(س) و آسیه به دلیل ایمان به خدا و پاکدامنی، به عنوان زنانی با شخصیت و شایسته یاد میشود و در مقابل، زن نوح و زن لوط به خاطر پیروی از امیال و هوای نفسانی به عنوان زنانی ناشایسته معرفی شدهاند.
وی با اشاره به آیه ۱۱ و ۱۲ سوره تحریم، ابراز کرد: حضرت مریم(س) و آسیه و زن نوح و زن لوط، نه فقط تنها برای زنان، بلکه برای همه کسانی که ایمان آوردهاند، مثال زده شدهاند و این اشتراک به عینه دیده میشود.
قرآن در حوزه تکالیف هم تفاوتی میان زن و مرد قائل نشده است
این استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه قرآن کریم در حوزه تکالیف هم تفاوتی میان زن و مرد قائل نشده است، به آیه ۳۱ سوره نور اشاره کرد و ادامه داد: حتی در مورد مجازات الهی هم هیچ تفاوتی میان زن و مرد احساس نمیشود؛ به عنوان مثال در آیه دوم سوره نور آمده است: «الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ...؛ به هر زن زناكار و مرد زناكارى صد تازيانه بزنيد..».
وی بیان کرد: در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی هم به نص صریح قرآن کریم زنان همانند مردان وظایفی را بر عهده دارند؛ همانگونه که در آیه ۱۲ سوره ممتحنه میخوانیم: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَنْ لَا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَلَا يَسْرِقْنَ وَلَا يَزْنِينَ وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ اى پيامبر چون زنان باايمان نزد تو آيند كه [با اين شرط] با تو بيعت كنند كه چيزى را با خدا شريك نسازند و دزدى نكنند و زنا نكنند و فرزندان خود را نكشند و بچه هاى حرامزاده پيش دست و پاى خود را با بهتان [و حيله] به شوهر نبندند و در [كار] نيك از تو نافرمانى نكنند با آنان بيعت كن و از خدا براى آنان آمرزش بخواه زيرا خداوند آمرزنده مهربان است».
طالقانی به نقش زنان در فعالیتهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: طبق فرموده قرآن، زنان مانند مردان مالک دسترنج خود هستند و استقلال اقتصادی زن، برای وی تعریف شده است اما در هیچ شرایطی، مسئولیتی در قبال تأمین نیازهای اقتصادی خانواده ندارد و این وظیفه مرد است.
تفاوتها؛ منشأ کمال
وی ادامه داد: در اصل انسانیت، اشتراکاتی میان زن و مرد وجود دارد ولی اسلام بیشتر تفاوتهای طبیعی را منشأ کمال میداند. این تفاوتها باعث احساس نیاز متقابل برای بقای نسل، تحکیم روابط اجتماعی و... میشود. در غرب عدهای معتقدند که اختلافی میان زن و مرد در مباحث روحی وجود ندارد و این ذهنیت و رفتارهای اجتماعی ناشی از تأثیر محیط و فرهنگ بین مردم است.
حقوق زنان در قرآن
معاون پژوهشی مدرسه علمیه اسلامشناسی حضرت زهرا(س) ادامه داد: در نگاه جامع، حقوق بسیاری برای زنان در نظر گرفته شده است؛ در زمان جاهلیت حق زندگی از زنان سلب می شد، همانگونه که در آیات ۸ و ۹ سوره تکویر آمده است: «روَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ؛ و در آن هنگام كه از دختران زنده به گور شده سؤ ال شود که به كدامين گناه كشته شدهاند» و این یعنی اولین رهاورد اسلام برای زنان، دادن حق زندگی به آنان است.
وی با بیان اینکه در دین تحریف شده یهود اجازه آموزش به زنان داده نمیشد، اظهار کرد: بعضی از بزرگان یهود معتقد بودند که بهتر است کلمات تورات در آتش بسوزد تا اینکه زنان از آن بهرهمند شوند و اینکه هر کس دخترش را تعلیم دهد، گویا به او وقاحت را تعلیم داده است. اینها دلایلی برای جلوگیری از آموزش زنان در دین یهود است.
طالقانی با بیان اینکه در آیه ۷۱ سوره توبه، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر، تکلیفی همگانی عنوان شده است و اختصاص به گروه و قشر خاصی ندارد، به حق مسکن زنان در قرآن اشاره کرد و افزود: در قرآن ذکر شده که زنان حتی در زمان طلاق و در زمان عده نیز باید اسکان داشته باشند.
وی به حق آزادی زنان اشاره کرد و گفت: قرآن در این مورد به مردان میگوید: همسرانتان را یا خوب نگه دارید و یا به خوبی رهایشان کنید؛ زنان اجازه دارند بعد از طلاق آزاد باشند ولی این درحالی است که در بعضی ادیان میبینیم که زنان اگر طلاق بگیرند در حد یک زن بدکاره سقوط می کنند.
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: حقوق زنان تفاوت زن و مرد قرآن کریم میان زن و مرد زن و مرد قرآن کریم تفاوت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۹۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بیثباتی در سوریه است
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون «وضعیت خاورمیانه؛ (سوریه)» بر خروج فوری تمامی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه که بخشهاییا ز خاک این کشور را اشغال کردهاند، تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، متن سخنان امیرسعید ایروانی به شرح زیر است:
خانم رئیس،
وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالشهای اقتصادی عمیقی رنج میبرند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، 16.7 میلیون نفر، یعنی نزدیک به 70 درصد جمعیت سوریه، به کمکهای بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیصیافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگرانکننده است.
گزارش سازمان ملل تاکید میکند که برای اجرای کامل طرح واکنش بشردوستانه سوریه در مجموع 4.07 میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ جهت برآوردهسازی نیازهای فوری 10.8 میلیون فرد آسیبپذیر از میان این 16.7 میلیون نفر، مورد نیاز است.
خانم رئیس،
ارائه کمکهای فوری بسیار مهم است، با این حال، این یکراه حل پایدار در دراز مدت نیست. تلاشها باید بر بازسازی زیرساختهای حیاتی، ایجاد شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی و پیشبرد روند سیاسی متمرکز شود. متأسفانه ایالات متحده و متحدانش تصمیم گرفتهاند چشمان خود را بر وضعیت انسانی ببندند و به برنامه سیاسیخود در سوریه ادامه دهند. آنها از تحریمها بهعنوان ابزاریبرای دستیابی به اهدافی استفاده میکنند که از طریقمجاری نظامی یا دیپلماتیک نتوانستهاند به آن دست یابند.
همچنین، آنها تلاشهای مذبوحانهای مانند سیاسی کردن کمکهای بشردوستانه و ممانعت از بازگشت آوارگان انجام دادند.چنین اقدامات غیرقانونی تنها میتواند به طولانیتر شدن بحران و تشدید رنجی که مردم سوریه متحمل شدهاند کمک کند.
جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری تحریمهای یکجانبهاست. تداوم چنین اقدامات غیرانسانی حقوق اولیه بشریمردم سوریه را نقض میکند، کل جمعیت سوریه را مجازاتمیکند و وضعیت اسفبار آسیبپذیرترین اقشار جامعه را تشدید میکند.
خانم رئیس،
جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه به دلیل همکاری با سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بینالمللی، که تسهیلاتضروری برای امدادرسانی و کمک به مناطق آسیبدیده از بحران را فراهم میکند، قدردانی میکند. هر مکانیسم کمکیباید با هماهنگی نزدیک با دولت سوریه اجرا شود و نهایتاحترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین نماید.
خانم رئیس،
جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حملات تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل در 1 آوریل 2024 علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را به شدت محکوم میکند.
رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، بهویژهماده 2 (4) منشور سازمان ملل متحد، قوانین بینالمللی،حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریهشد. این نقض فاحش نیز نقض مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی بود. ما همچنین اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضیجمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچواکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوممیکنیم.
خانم رئیس،
جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل این بحران از طریق راه حل سیاسی است. ایران به حمایت از یک فرآیند سیاسی که بهصورت واقعی تحت رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل، و همچنین کمک به مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان، قرار دارد ادامه خواهد داد.
ما به حمایت خود از تلاشهای آقای پدرسون، فرستاده ویژه،برای از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان مکانیزمی موثر برای پیشبرد روند سیاسی ادامه میدهیم.
احیای تمامیت ارضی سوریه مستلزم تلاشهای بیوقفه برای مبارزه مداوم با تمامی گروههای تروریستی است. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران بهطور کامل از دولت سوریه در تلاشهای ضد تروریسم حمایت و کمک میکند.
با این حال، ضروری است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاشهای ضد تروریسم مورد توجه ویژه قرار گیرد.
جمهوری اسلامی ایران بار دیگر درخواست خود را برای خروج فوری تمامی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه که بخشهاییاز خاک این کشور را اشغال کردهاند، تکرار میکند. ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه نه تنها حاکمیت و خاک سوریه را نقض میکند، بلکه منشأ اصلی بیثباتی و ناامنی در این کشور است و تنها فضا را برای گروههای تروریستی فراهم میکند تا موقعیت خود را مستحکم نموده و جنایات بیشتری مرتکب شوند.
خانم رئیس،
همراه با شرکای خود در فرایند آستانه، جمهوری اسلامی ایران متعهد به کار در جهت عادیسازی شرایط به صورت طولانیمدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه است.
همچنین بسیار مهم است که تمام تلاش ممکن را برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به وطن خود و رفع نیازهای بشردوستانه آنها انجام دهیم.
در پایان، تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فورا جنگ و نسلکشی در غزه را متوقف کرده، آتشبس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیتهای بیثباتکنندهاش در منطقه پایان دهد.
انتهای پیام