Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-02@03:36:58 GMT

بررسی علل افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو در سال ۹۹

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۹۹۰۷

بررسی علل افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو در سال ۹۹

در روزگاری به سر می‌بریم که افزایش قیمت هر کالای مصرفی اعم از خوراک، پوشاک، لوازم خانگی و ابزار دیجیتالی هفتگی و روزانه مشاهده می‌شود. قیمت مسکن و خودرو نیز دست کمی از اقلام مصرفی ندارند.

 

به گزارش پول نیوز ، در این شرایط، ممکن است افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو چندان غیرمنطقی و دور از انتظار نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخصوص با افزایش نرخ خودرو به صورت تقریباً ماهیانه. اما با نیم نگاهی به بازار قطعات یدکی و قیمت‌های مطرح در آن، به نظر می‌رسد آشفتگی شرایط مالی و اقتصادی کشور، در این بازار بیش از باقی صنایع و صنف‌ها نفوذ کرده و تاثیر شگرفی نیز همراه داشته است.

دلایل بسیاری برای این شرایط ذکر می‌شود. علاوه‌بر اینکه برخی همین قیمت‌های نجومی را نیز به دلایلی که خود مطرح می‌کنند، منطقی می‌دانند. بر همین اساس تصمیم به بررسی دقیق‌تر این بازار و قیمت‌های جاری در آن پرداختیم و همچنین دلایل منطقی و غیرمنطقی این قیمت‌ها را نیز دنبال کردیم تا درنهایت دریابیم نرخ‌های امروزی واقعی هستند یا خارج از قاعده و قانون.

 

دلایل افزایش قیمت قطعات

بررسی‌های نشان می‌دهد که افزایش قیمت خودرو که از اواخر سال ۹۸ شدت یافت، عامل اصلی و اولیه افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو است. شروع این افزایش قیمت نیز در شرکت‌های مادر تامین کننده قطعات یدکی در خودروسازی‌ها کلید خورد. نکتهٔ دیگر افزایش تمایل به خرید خودروهای کارکرده، به دلیل افزایش قیمت نمونه‌های صفر است. به این ترتیب کارکرد خودروهای قدیمی‌تر از رده خارج بالا رفته و نیاز به قطعات در بازار بیشتر می‌شود.

افزایش نرخ تقاضا نیز در ایران همواره با تورم همراه بوده است. این قاعده برای هر کالایی ثابت است. بنابراین افزایش نیاز بازار به قطعات یدکی، بالا رفتن قیمت آن‌ها را نیز تشدید کرده است. همچنین بالا رفتن نرخ دلار، قطع واردات به دلایل مختلف مانند تحریم‌ها و بسته شدن راه‌های تجاری در اثر کرونا، عوامل دیگر این افزایش قیمت هستند. به این ترتیب که این عوامل به نایاب یا کم‌یاب شدن برخی قطعات وارداتی دامن زده و افزایش قیمت آن‌ها را تشدید می‌کنند. بنابراین هم‌زمان با افزایش تقاضا، عرضهٔ برخی قطعات نیز کاهش یافته است.

در نظر گرفتن این دو حقیقت تلخ در کنار هم می‌تواند تداعی‌گر فاجعهٔ رخ داده در بازار قطعات یدکی باشد. این فاجعه باعث افزایش قیمت متوسط قطعات بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد و گاها بیشتر بوده است. البته عدم حضور نهادهای نظارتی نیز از دیگر معضلات ایجاد کنندهٔاین آشفتگی است. در واقع در ایران هیچ اتحادیهٔ مرجعی برای مشخص کردن نرخ مصوب و ثابت برای این قطعات وجود ندارد.

قیمت گذاری بازارهای جهانی در این حوزه معمولاً براساس رقابت در کیفیت و تولید صورت می‌گیرد. اما در ایران تنها براساس نیاز مصرف کننده، بازخورد قیمت‌های مطرح شده و واکنش خریدار نسبت به آن‌ها قیمت گذاری به صورت شخصی انجام می‌شود.

 

سوء استفاده عمومی از شرایط

بر همین منوال، شاهد عرضهٔ گروهی از قطعات کمیاب، با قیمت‌های به واقع نجومی و غیر منطقی، توسط فروشندگان خرد هستیم. برخی از این فروشندگان با آگاهی از تقریباً نایاب شدن قطعهٔ در اختیارشان، قیمتی چندبرابر نرخ اصلی را بر جنس خود می‌گذارند. بخصوص اگر قطعهٔ مورد نظر نقشی حیاتی در سیستم فنی خودرو داشته باشد. برای مثال اگر سایت دیوار را به دقت بررسی کنید، می‌بینید که سرسیلندر زانتیا از قیمت ۳ میلیون در اسفند ۹۷ به قیمت ۱۵ میلیون در خرداد ۹۹ رسیده است (حدود ۵ برابر) و علت اصلی آن، نبود این قطعه در بازار به دنبال توقف تولید زانتیا است.

تشدید این معضل و عدم نظارت کافی برای رفع آن، باعث شده است بسیاری از مالکان خودروها، تا آنجا که امکان دارد، اقدام به تعمیر سواری خود نکنند و این سهل انگاری آگاهانه گاهی خطرات فراوانی را به دنبال دارد. همچنین آماردزدی قطعات نیز بیش از حد تصور بالا رفته، تا جایی که سارقان از زه نمای کناری اسپورتیج نیز نمی‌گذرند. چرا که می‌توانند آن را به راحتی و در عرض چند دقیقه جدا کرده و به قیمت ۶ میلیون تومان بفروشند.

با این تفاسیر، نابسامانی بازار قطعات یدکی که از آشفتگی بازار خودرو نشات می‌گیرد، آسیب‌های جدی و گاهی برگشت‌ناپذیر برای عامهٔ مردم دارد و نیاز مبرم به یک نهاد نظارتی که باز هم حضور ندارد! بیش از همیشه و هرجا در این بازار احساس می‌شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: لوازم یدکی قطعه سازان پول نیوز خودرو قیمت خودرو افزایش قیمت قطعات قطعات یدکی قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۹۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین -یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم دارد.

برهمین اساس، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ خرید و فروش «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ خرید و فروش در «منطقه ۱۹» تهران را بررسی کنیم.

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۷۸ متری در منطقه ۱۹ محله اسفندیاری - بوستان تهران، ۹ سال ساخت، نیازمند حداقل ۴ میلیارد و ۷۵۸ میلیون تومان است.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۹)‌ عمر ساختمان قیمت کل ساختمان (تومان)
اسفندیاری - بوستان ۱۳۹۳ ۴,۷۵۸,۰۰۰,۰۰۰
بهمن‌یار ۱۳۹۸ ۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
خانی‌آباد نو ۱۳۸۳ ۳,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌خواه ۱۳۹۰ ۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
عبدل‌آباد ۱۴۰۳ ۵,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
نعمت‌آباد ۱۳۹۸ ۴,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
به گزارش مهر، اگر بگوییم مسکن برای مردم به رؤیا تبدیل شده است، بیراه نیست؛ افزایش قیمت مسکن همراه با رکود تورمی در بازار مسکن عواقب بدتری در پی خواهد داشت؛ افزایش قیمت مسکن در بازار، مانع بزرگی برای ازدواج و رشد جوانی جمعیت خواهد بود.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900902

دیگر خبرها

  • جهش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژ، دنا، سمند، شاهین، تارا و کوییک + جدول
  • لوازم یدکی رنو
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو
  • از کجا میشه لوازم یدکی چانگان خرید و ارسال داشته باشه؟
  • اوکراین با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی روبرو است
  • راهنمای جامع برای تهیه قطعات ماشین لباسشویی
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • ◄ لوازم یدکی ماکسیما اصل را از کجا تهیه کنیم؟
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی