Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@14:38:25 GMT

داستان سکه‌های کشف‌شده در ابن‌بابویه چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۳۴۷۶

داستان سکه‌های کشف‌شده در ابن‌بابویه چه بود؟

ششم آبان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری از کشف یک کوزه با ۲۶۰ سکه قدیمی توسط دو نفر در پی کندن قبر برای دفن متوفای خود در آرامستان ابن بابویه شهرری خبر داد؛ سکه‌هایی که معاون میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید تعدادی از آن‌ها که با رسوب‌زدایی اولیه خوانده شده متعلق به آل بویه هستند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا نوفرستی در گفت‌وگو با تلویزیون با بیان این‌که افرادِ کشف‌کننده سکه‌ها، پس از دفن جنازه سکه‌ها را بین خود تقسیم می‌کنند و به هر کدام‌شان ۱۳۰ سکه می‌رسد، زمان وقوع این اتفاق را بر اساس اطلاعات موجود روی سنگ قبر نصب‌شده مربوط به ۲۰ شهریور امسال دانست و تاکید کرد: «یکی از این دو نفر که ساکن شهرری هم هست پس از مدتی پنجم آبان ضمن معرفی خودش به کلانتری ۱۳۱ شهرری سهمش شامل ۱۳۰ سکه را به مسئول آرامستان ابن بابویه تحویل داده، اما فرد دوم با سکه‌های خود قرار کرده که از وی دعوت شده سکه‌ها را تحویل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او همچنین اعلام کرد: «۱۳۰ سکه تحویلی به صورت پلمب‌شده در اختیار نیروی انتظامی است تا برای کارشناسی قدمت و ارزش آن به میراث فرهنگی تحویل داده شود و اقدامات برای یافتن فرد دوم و برگرداندن ۱۳۰ سکه دیگر در حال اجرا است.»

چند روز بعد، احمد ابوحمزه - ری‌شناس و عضو هیأت‌علمی دانشگاه - در گفت‌وگویی اعلام کرد: «باتوجه به قدمت سکه‌ها، موضوع کندن قبر نمی‌تواند صحیح باشد زیرا برای قبر نهایتاً تا سه متر از زمین را حفر می‌کنند اما سکه‌های ۱۱۰۰ سال پیش با بررسی تاریخ نمی‌تواند در عمق سه متری باشد و مطمئناً خیلی پایین‌تر بوده و برای این منظور به احتمال زیاد حفاری انجام گرفته است.

این سکه‌ها در حفاری به نیت و قصد قبر حفاری به دست نمی‌آید و حداقل هفت یا هشت متر باید حفاری شود تا به احتمال زیاد به این سکه‌ها که شاید در صندوقخانه یا زیرزمین آن زمان مخفی شده، دسترسی یافت. احتمالاً سکه‌ها متعلق به حاکم، تاجر و یا شخص ثروتمندی بوده است زیرا فرد معمولی دوره آن دوره (با این‌که دوره آل بویه دوره زرینی در شهرری است) نمی‌تواند ۲۶۰ سکه درهم نقره داشته باشد، که در این صورت هم چنین فردی فقط سکه نقره نگه نمی‌دارد و مطمئناً سکه‌های دیگری هم داشته است.»

از سوی دیگر، مرتضی ادیب‌زاده – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران - دهم آبان اعلام کرد: سکه‌های مکشوفه در گورستان ابن بابویه، توسط یگان حفاظت استان تهران به این اداره کل تحویل داده شده است. از مجموع سکه‌ها تعداد ۱۴۱ سکه سالم هستند. تعدادی اندک از سکه‌ها با رسوب‌زدایی اولیه خوانده شدند که متعلق به دوران آل بویه هستند.

او با بیان این‌که با دستور دادستان ری تحقیق و پیگیری موضوع کشف سکه‌ها در دستور کار مراجع انتظامی قرار گرفته، بیان کرد: سکه‌ها متعلق به دوره آل بویه بوده و از نظر تاریخی به ویژه تاریخ ری در قرون اولیه اسلامی بسیار حائز اهمیت هستند.

به گفته‌ او، در حال حاضر سکه‌ها به امین اموال توقیفی این اداره کل تحویل داده شده و ضروری است همه‌ سکه‌ها پاکسازی و تثبیت شوند تا علاوه بر حفاظت آن‌ها، خوانش دقیق‌تری از نوشته‌های رو و پشت سکه‌ها داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به این‌که عرصه گورستان ابن بابویه شهر ری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و دارای ضوابط حفاظتی است، تاکید کرد: به همین دلیل‌ به دنبال مذاکرات و مکاتبات پیشین با اداره اوقاف ری و نیز متولیان گورستان ابن بابویه اعلام می‌کنیم که مطابق قانون و به منظور حفاظت از سایت تاریخی ابن بابویه، هرگونه تدفین و خاک‌برداری در این عرصه تاریخی بدون اخذ مجوز و نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان تهران، ممنوع است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قبرستان ابن بابویه سکه قدیمی كشف میراث فرهنگی میراث فرهنگی استان تهران ابن بابویه تحویل داده اداره کل ۱۳۰ سکه آل بویه سکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۳۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود

عطا حسن‌پور  با یادآوری اینکه در وزارت میراث فرهنگی۳۰ میز تخصصی تشکیل شده که در این راستا چندین میز گردشگری ازجمله ژئوتوریسم، اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی در لرستان تشکیل شده است، افزود: میز‌های تخصصی گردشگری در هر استان به تناسب پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد و در هر منطقه چند میز تخصصی گردشگری، تشکیل می‌شود.

او تصریح کرد: در این راستا همایش سراسری گردشگری کشاورزی با هدف آموزش و معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی لرستان، با حضور مسئولان عالی وزارت گردشگری به مدت سه روز در استان برگزار شد.

حسن‌پور با اشاره به اینکه بزرگترین بانک ژن گیاهان دارویی در مناطقی از لرستان ازقبیل اشترانکوه، تمندر، گله بادوش و خلیل آباد لرستان وجود دارد، افزود: گردشگری کشاورزی علاوه بر آشنا کردن مردم با محصولات کشاورزی می‌تواند در جهت اقتصادی کردن کشاورزی نیز موثر باشد کما اینکه فقط یک نمونه گیاهان دارویی لرستان به نام کرفس‌کوهی به قیمت ۵ میلیون تومان است.

او با اشاره به ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری توسط میراث‌فرهنگی لرستان گفت: این بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری مانند سد ایوشان، سد شهید بروجردی، کاروانسرای چمشک، گوشه شهنشاه و… را شامل می‌شوند.

حسن‌پور گفت: یکی از اولویت‌های کاری ما تلاش در جهت ثبت ملی و جهانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بود که در این راستا غذای محلی «جگروز» و «چزنک» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

این مسئول با اشاره به طراحی و ساخت اپلیکیشن لرستان سفر با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان، گفت: در حال حاضر این اپلیکیشن به دو زبان انگلیسی و فارسی در دسترس عموم قرار دارد و تلاش داریم دو زبان عربی و ایتالیایی نیز به آن اضافه شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است
  • نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود