Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@18:25:07 GMT

بازار سرمایه یعنی سهامدار حقیقی

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۳۶۲۴

بازار سرمایه یعنی سهامدار حقیقی

باید مراقب بود، اگر اعتماد سهامدار حقیقی از دست برود افت چند ساله بورس مشابه سال ٩۲ تکرار خواهد شد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، ایمان بلوری کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: چند روز پیش خبری مبنی بر تجمع سهامداران حقیقی مقابل مجلس شورای اسلامی منتشر شد که اتفاقا همان روز هم آقای دکتر قالیباف اصل رئیس محترم سازمان بورس مهمان نمایندگان مجلس بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمالا صحبت‌هایی رد و بدل شده و آقای قالیباف شونده درد و دل‌های سهامداران نگران بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

پیام مهم ناظر بازار درباره فروش سهام

این مطالبه‌گری از یک طرف خوب است که سهامدار حقیقی به آن بلوغ رسیده که باید خواسته‌هایش را مطرح و نگرانیش را اعلام کند تا راه چاره‌ای اندیشیده شود از طرف دیگر ساز و کار باید به گونه‌ای می‌بود که سهامدار حقیقی برای بیان حرف‌ها و گلایه‌هایش تجمع اعتراضی (آنگونه که رسانه‌ها بدان اشاره نموده‌اند) را در پیش نگیرد. سهامداران بازار بورس، چه حقیقی و چه حقوقی و سازمان بورس همگی در یک سمت موضوع هستند و هدف نهایی داشتن بازاری متعادل و پایدار است.

از حوالی ۲۰ مرداد ماه سال جاری شاهد کاهش ارزش سهام، در بازار بورس هستیم و این افت تا امروز نیز ادامه داشته است. سهامدار حقیقی هم هر روز بیشتر نگران از دست رفتن سرمایه و کاهش ارزش دارایی‌های خود در بازار بوده و چشم امید به اقدامات و تمهیدات سازمان محترم بورس و اوراق بهادار دارد.

سهامداران حقیقی، سهامدارانی که قلب تپنده این بازار بوده و اگر نباشند یا کم شوند رونق از بازار را هم با خود خواهند برد، همان چیزی که این روزها شاهد آن هستیم.

بازار بورس بازاری بلند مدت است و هیج بازار دیگری در بلند مدت توان رقابت با این بازار را از حیث بازدهی نداشته و نخواهد داشت.

وقتی قدم در این بازار می‌گذاریم با قبول ریسکی که ذاتی از بازار است، انتظار بازدهی و کسب سود بیشتر را داریم.

مطالعه، آموزش و دوری از رفتارهای هیجانی وقتی با صبر همراه شوند قطعا نتایج مثبتی را به ارمغان خواهند آورد.

دارایی را که زمانی به زحمت بدست آورده اید همینطور راحت در صف‌های فروشی که در بسیاری موارد به قول ما بورسی‌ها دستچین شده اند به حراج نگذارید. دید سرمایه گذاری ۳ تا ۵ساله داشته باشید و با رعایت اصول و قواعد بازار، آن را رصد کنید، مطمئن باشید پاداش این صبوری را دریافت خواهید کرد.

شرایط فعلی بازار با افت و خیزهای زیاد و بعضا خارج از پیش‌بینی و تحلیل، هنوز هم آنقدرها بد نشده و خرید و فروش در بازار رونق دارد، اما زمانی که سهامدار حقیقی که نبض اصلی بازار در درستانش است امیدش را از دست بدهد و از بازار خارج شود، دیگر نه حقوقی می‌تواند صف‌های فروش را جمع کند نه سهامدار عمده و افتی چندین ساله را مشابه رکود سال ٩۲ بازار بورس شاهد خواهیم بود.

در دو جهت می‌توان به سهامدار حقیقی بازار کمک نمود، اول اینکه باید با ایجاد بسترها و سازوکارهای در دسترس برای عموم و همچنین کارآمد شرایط را برای آموزش بیشتر سهامداران در خصوص معاملات سهام فراهم نمود، در این صورت خرید و فروش‌ها و حرکات بازار منطقی و متعادل شده؛ نه شاهد رالی‌های صعودی خارج از قاعده خواهیم بود و نه افت‌های ناامید کننده این روزهای اخیر را.

دوم اینکه با ایجاد راهکاری مناسب باید شرایط را برای شنیدن صحبت‌ها و خواسته‌های سهامداران حقیقی ایجاد نمود. در این‌صورت سازمان بورس و نهادهای دست اندرکار به طور قطع علاوه بر دریافت مطالبات، خواسته‌ها و گلایه‌های سهامداران، نظرات و پیشنهادات سازنده‌ای هم در جهت بهبود اوضاع بازار دریافت خواهد کرد.

سهامداران حقیقی با تعهد به ماندگاری در بازار حتی در روزهای نه چندان خوب بورسی که از مرداد ماه شاهد آن هستیم نقش خود را تا حدود زیادی به خوبی ایفا کرده و هنوز هم به شعار در بازار میمانم و فروشنده نیستم پایبند می‌باشند.

سازمان محترم بورس به عنوان متولی موضوع با توجه به توان اجرایی و تخصصی که در اختیار دارد و حقوقی‌های بازار که این روزها چشم امید سهامدار حقیقی به تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده توسط آن‌هاست با همراهی یکدیگر می‌توانند در راهی قدم بگذارند که ارمغان آن بازگشت اعتماد حقیقی‌ها به بازار و رونق دوباره معاملات خواهد بود. در این صورت با آموزش موثر و اقدامات مشترک به بازاری متعادل و پایدار خواهیم رسید.

بازار این روزهای ما ۴ ستون محکم می‌خواهد: دانش، تخصص، تجربه و صبر سهامداران، که این امر جز در سایه بازگشت و تداوم اعتماد سهامداران حقیقی به بازار سرمایه محقق نخواهد شد.

منبع: اقتصادآنلاین

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ بورس شاخص بورس بازار بورس بورس تهران فرابورس سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان بورس بورس کالا اخبار بورس بازار بازار سرمایه بازار سهام سهام سرمایه گذاری حقیقی و حقوقی سهامداران حقیقی سهامدار حقیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۳۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟

از هفته گذشته که پس از 18 ماه سرانجام یکی از محصولات ایران‌خودرو با افزایش قیمت مواجه شد جنب‌وجوش دلالانی که از اختلاف حدود 500 میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار پژو پارس لذت می‌بردند آغاز شد. تا جایی که کلیپ‌ها و تصاویر اعتراض برخی مشتریان به افزایش 50 درصدی قیمت پارس از رسانه‌های آن طرف آب سر درآورد.
در حال حاضر فاصله عجیب و غریبی بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار بخصوص در مدل‌های پرتیراژ ایجاد شده است. به طور مثال تا حدود یک هفته قبل قیمت کارخانه‌ای پژو پارس 294 میلیون تومان بود؛ در حالی که در نمایشگاه‌های خودرو توسط دلالان تا 800 میلیون تومان فروخته می‌شد.
نتیجه‌ی چنین وضعیتی به این‌جا رسیده که خودروسازان داخلی با زیان انباشته چند ده هزار میلیارد تومانی مواجه شده‌اند. بنابراین تصمیم بر این شد تا با به‌روزرسانی هر از چند گاه قیمت، خودروسازان را از ورشکستگی نجات پیدا کنند تا دست کم بخشی از سودی که به جیب دلالان می‌رود صرف تولید و ایجاد اشتغال شود.
اما واسطه‌ گران که خود را میان مشتریان پنهان می‌کنند با افزایش 50 درصدی قیمت پارس از هفته قبل به تکاپو افتاده‌اند. این افراد تجمعات اعتراضی برگزار کردند که تصاویر مربوط به آن در رسانه‌های خارج از کشور نیز منتشر شد. با این استدلال که می‌بایست خودروهای خود را زمستان 1402 با قیمت قبل تحویل می‌گرفتند. اما هیچ اشاره‌ای به این موضوع نداشتند که هر شش ماه یک بار باید قیمت خودرو به‌روز می‌شد و در 18 ماه گذشته این اقدام صورت نگرفته بود.
در این مساله که همیشه حق با مشتریان واقعی است هیچ شکی وجود ندارد. اما دلالانی که از سودهای حدود 500 میلیون تومانی ناشی از فاصله قیمت پارس کارخانه‌ای و پارس بازار لذت می‌برند بدون توجه به تورم حدود 60 درصدی 18 ماه گذشته نسبت به افزایش پارس اظهار نادضایتی کردند.
در این رابطه نظر یکی از کارشناسان صنعت خودرو را جویا شدیم. امیرحسن کاکایی، نرخ‌گذاری دستوری را منجر به ضرر خودروسازان دانست و گفت: سیاست قیمت‌گذاری در ایران خودرو و سایپا که تولیدکنندگان اصیل ما هستند و از زنجیره تامین برخوردارند در مونتاژکاران هم پیاده شد اما آنجا معقول‌تر عمل کردند. طبق مصوبه شورای رقابت باید هر شش ماه یک بار قیمتها به روز شود. این اتفاق برای مونتاژکاران افتاد اما برای ایران‌خودرو و سایپا 18 ماه طول کشید؛ زیرا مونتاژکاران شوخی ندارند. بخش خصوصی هستند و اگر قیمت آنها اصلاح نشود تولید نمی‌کنند.
وی افزود: ممکن است کسی در مورد کیفیت پارس ایراد بگیرد و بگوید من این خودرو را نمی‌خرم. کما اینکه ایران‌خودرو می‌خواست پارس را کنار بگذارد اما نگذاشتند؛ زیرا در بازار مشتری دارد و نیاز بازار است. بنابراین اگر قرار است پارس با همین کیفیت تولید شود یک قیمت تمام شده‌ای دارد.
کاکایی یادآور شد: طی سالهای اخیر بعضا مسئولان با مشورت کارشناسان تصمیم گرفتند قیمت خودرو را واقعی کنند اما هنگام عمل این اتفاق نیفتاد؛ زیرا به دلیل وجود تنش اقتصادی در سطح جامعه، نگران شدند. با فضای سیاسی که بر صنعت خودرو سایه افکنده کسی جرأت نمی‌کند آنچه درست است را به زبان بیاورد و از ضرر خودروسازان بگوید. اما الان برای حمایت از تولید به مدیران شجاع نیاز داریم.
در شرایطی که عمده کارشناسان بر حمایت از تولید داخل تاکید دارند محاسبات نشان می‌دهد اگر پژو پارس با قیمت 294 میلیون تومان سابق فروخته شود 8000 میلیارد تومان به زیان انباشته ایران خودرو افزوده می‌شود و همه رشته‌ها برای سرپا نگه داشتن این خودروساز اصیل کشور پنبه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳