Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-05@04:48:57 GMT

این مواد غذایی شما را بداخلاق می کنند!

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۵۹۳۲

این مواد غذایی شما را بداخلاق می کنند!

غذا‌ها می‌تواند عناصر سازنده انتقال دهنده‌های عصبی را ایجاد کند یا تعادل مغز را به هم بریزد و به این ترتیب بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، غذا‌ها با تاثیرگذاری بر انتقال دهنده‌های عصبی، بر مغز و به تبع آن بر روحیه ما تأثیر می‌گذارد. انتقال دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی مهمی هستند که با احساسات ما ارتباط دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال، انتقال دهنده عصبی سروتونین به ما آرامش می‌دهد یا دوپامین می‌تواند سطح تمرکز ما را افزایش دهد. غذا‌هایی که می‌خوریم نقش مهمی در عملکرد این مواد شیمیایی مغز دارند.

غذا‌ها می‌تواند عناصر سازنده انتقال دهنده‌های عصبی را ایجاد کند یا تعادل مغز را به هم بریزد و به این ترتیب بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد، اما ما معمولا بدون دانستن تأثیرات غذا‌های مختلف بر روحیات مان، آن‌ها را مصرف می‌کنیم. در این مطلب با برخی مواد غذایی که می‌تواند بر خلق و خو شما تاثیر بگذارد و شما را تحریک‌پذیر و بدخلق کند، آشنا می‌شوید:

قند‌ها و شیرین کننده‌های مصنوعی

شیرین کننده‌های مصنوعی اگرچه ممکن است طعم خوبی به مواد غذایی بدهد، اما تاثیرات بدی بر ذهن و جسم ما به جا می‌گذارد. این مواد قندی اعتیاد آور بعد از یک افزایش ناگهانی و اجتناب ناپذیر سطح قند خون، احساس اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی را افزایش می‌دهد.

این ترکیبات همچنین می‌تواند توانایی بدن را در مقابله با استرس و رسیدن به آرامش کاهش دهد. در مقابل، قند‌های طبیعی مانند قند موجود در میوه‌ها چنین تاثیراتی ندارند. جایگزین‌های طبیعی زیادی برای شیرین کننده‌های مصنوعی وجود دارد که عسل خام، استویاو ملاس سیاه از جمله آن‌ها ست.

مارگارین و دیگر مواد شبیه کره

این مواد غذایی معمولاً با چربی‌هایی تولید می‌شود که التهاب را افزایش می‌دهد و دارای مقادیر زیادی اسید‌های چرب امگا ۶ است. اسید‌های چرب امگا ۶ مانع تاثیر اسید‌های چرب امگا ۳ که تقویت کننده‌های طبیعی خلق و خوست می‌شود و درنتیجه خلق و خوی شما را به هم می‌ریزد. کره‌های طبیعی حیوانی بهترین جایگزین برای این نوع کره‌هاست.

کافئین

کافئین موجود در قهوه با تأثیر بر هورمون‌ها، عملکرد انتقال دهنده‌ها و علایم عصبی، خلق وخوی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود احساس خوبی نداشته باشیم. همچنین افزایش ضربان قلب و ایجاد حس اضطراب ناشی از مصرف قهوه، حس عصبی بودن به شما می‌دهد. همچنین اگر معتاد به مصرف منظم قهوه باشید، فقط یک روز مصرف نکردن آن می‌تواند علایم ترک شامل سردرد کافئین، خواب آلودگی و کمبود انرژی در شما ایجاد کند. مصرف نوشیدنی‌های جایگزینی مانند چای سبز که کافئین کمتری دارد یا چای زردچوبه که دارای خواص ضد التهابی است راه حل خوبی برای جلوگیری از این عوارض است.

میوه‌ها و سبزیجات غیر ارگانیک

با مصرف منظم محصولات غیر ارگانیک، ممکن است دوزی از نوروتوکسین‌ها یا سمومی را که آثار آن‌ها متوجه سیستم عصبی می‌شود همراه با میوه‌ها و سبزیجات مصرفی‌تان دریافت کنید.

اگر محصولاتی را که با سمومی مانند آترازین سم‌پاشی شده‌اند مصرف کنید به احتمال زیاد مقادیری از این سموم را همراه با غذا وارد بدن‌تان می‌کنید. مشخص شده است که این مواد شیمیایی بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد و باعث کمبود‌های تغذیه‌ای، به ویژه از نظر آن دسته مواد معدنی می‌شود که برای کنترل خلق و خو ضروری است؛ بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است محصولات ارگانیک خریداری کنید.

آجیل‌ها و دانه‌های بو داده

معمولا برای تهیه دانه‌ها و آجیل‌های بوداده از روغن‌های گیاهی و روغن کانولا که از مواد تراریخته ناسالم تهیه می‌شود استفاده می‌شود؛ بنابراین باید از مصرف این نوع آجیل‌ها اجتناب کرد. همچنین آجیل‌های بوداده معمولا دارای مواد افزودنی حاوی سدیم است. مصرف این مواد می‌تواند به تغییرات خلقی و سردرد منجر شود.

بنابراین، راه سالم‌تر مصرف آجیل، تهیه آجیل طبیعی و خام و بودادن آن‌ها در منزل است.

منبع: جهت

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: رژیم غذایی تغذیه بد اخلاقی انتقال دهنده های عصبی انتقال دهنده ها مواد غذایی آجیل ها غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۵۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ ۵ دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو

الهه جعفرزاده: وقتی عجله داریم، ترجیح می‌دهیم غذای خود را در مایکروویو گرم کنیم، زیرا این کار سریع و راحت است و زحمت ما را کم می‌کند. با این حال، دلایل متعددی وجود دارد که چرا نباید این روش را تبدیل به یک عادت غذایی کنیم، چرا که می‌تواند برای سلامتی ما مضر باشد. مطالعات بسیاری به نتیجه رسیده‌اند که قرار دادن و گرم کردن مواد غذایی در مایکروویو، مقادیر بسیاری از ارزش خوراکی آنها را از بین می‌برد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که گرم کردن طولانی مدت کلم بروکلی در مایکروویو، ۹۷ درصد از ترکیبات فلاونوئیدی این ماده غذایی را از بین می‌برد. این در صورتی است که فلانوئیدها نوعی ترکیبات گیاهی با خاصیت ضدالتهاب هستند و دریافت آنها برای بدن ضروری است.

چرا نباید غذا را در مایکروویو گرم کرد؟

۵ دلیلی که عنوان می‌کند مایکروویو چگونه به سلامت شما آسیب می‌رساند:

۱) مواد مغذی ضروری را کاهش میدهد

مایکروویو مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا را از بین می‌برد. در نتیجه، هرگاه غذایی که در مایکروویو گرم شده را می‌خورید، فواید تغذیه‌ای مهمی را که قبل از گرم کردن غذا در مایکروویو وجود داشت، از دست می‌دهید.

۲) سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد

خوردن غذای گرم‌شده در مایکروویو می‌تواند تأثیر جدی بر خون و غدد لنفاوی شما داشته باشد و بر نحوه عملکرد سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد. غذاهای گرم‌شده مایکروویو پتانسیل ایجاد مشکلات سیستم ایمنی را دارند.

۳) خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

وقتی سبزیجات را در مایکروویو قرار می‌دهید، مواد معدنی ضروری به رادیکال‌های آزاد تبدیل می شوند و این مسئله می‌تواند منجر به تشکیل سلول‌های سرطانی در بدن شود. توصیه می‌شود سبزیجات را در مایکروویو گرم نکنید زیرا دمای بالا برای پختن سبزیجات می‌تواند خطرات جدی ایجاد کند.

۴) بر روند رشد تأثیر منفی می‌گذارد

خوردن غذای گرم‌شده در مایکروویو ممکن است به مرور زمان باعث آسیب طولانی‌مدت و دائمی مغز شود. تداوم در مصرف غذاهایی که از این طریق گرم می‌شوند، رشد هورمون‌های مردانه و زنانه را مختل می‌کند.

۵) فایده چندانی ندارد

حتی اگر سالم‌ترین غذاها را هم در مایکروویو گرم می‌کنید و می‌خورید، باید بدانید که این کار فایده چندانی برای بدن شما نخواهد داشت؛ بلکه باعث آسیب بیشتر می‌شود و شما را دچار برخی مشکلات جدی خواهد کرد. همیشه سعی کنید غذا را روی گاز گرم کنید، زیرا در این صورت می‌توان ارزش غذایی آن وعده را حفظ کرد و تا حدی جلوی آسیب‌های احتمالی ناشی از گرم کردن مجدد غذا را گرفت.

بیشتر بخوانید:

تغذیه چطور بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟/ غذاهای شیرین شما را افسرده می‌کنند آخرین وعده غذایی را چه زمانی بخوریم؟/ اعلام ۵ دلیل علمی با افزایش متابولیسم، سریع‌تر لاغر شوید/ ۵ عادت غذایی برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن بدن خود را با این شش ماده غذایی پاکسازی کنید

منبع: india

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894297

دیگر خبرها

  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • امحای ۲ تن مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • راز لگد تاریخی آقای مو طلایی بالاخره فاش شد!
  • معدوم‌سازی بیش از ۳ تن مواد غذایی فاسد در میرجاوه
  • گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ ۵ دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو
  • معدوم شدن بیش از ۲ تن مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان