Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس فراکسیون دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی از شناسایی بیش از ۱۰۰ مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان در این فراکسیون خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری تسنیم، محسن دهنوی رئیس فراکسیون دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز (شنبه 10 آبان) در نشست خبری که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، ضمن تشریح جزئیات طرح جدید مجلس برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان اظهار کرد: پررنگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های فناورانه است که باید از آنها حمایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی افزود: با وجود پیشرفت‌های انجام شده در حوزه علم و فناوری تا رسیدن به قله‌ها بسیار فاصله داریم. شاید پیشرفت‌های فناورانه جزو‌ 3 دستاورد انقلاب اسلامی در طول بیش از 40 سال گذشته باشد.

رئیس فراکسیون دانش‌بنیان مجلس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به عنوان یک شاخص با تمام وجود به ادبیات تولید ثروت از طریق علم و فناوری اعتقاد دارند، گفت: اولین بار ادبیات تولید ثروت از طریق دانش و توسعه پایدار از سوی رهبر معظم انقلاب به کار برده شد که دلیل این پیشرفت‌ها نیز حمایتهای ایشان بوده است. رهبر انقلاب پای این ادبیات ایستادند تا تبدیل به یک جریان در کشور شد و ادبیات دانش‌بنیان در کشور شکل گرفت.

وی اضافه کرد: تعداد شرکتهای دانش‌بنیان امروز از 400 شرکت به بیش از 5 هزار شرکت دانش‌بنیان رسیده که رهبر انقلاب افق تشکیل 400 هزار شرکت دانش‌بنیان را تعیین کرده‌اند.

رئیس فراکسیون دانش‌بنیان مجلس  افزود: تاکنون زیست‌بوم اقتصادی کشور شاهد دوران تأسیس و شکل‌گیری شرکتهای دانش‌بنیان بوده است، اما امروز شاهدیم که این شرکتها به حدی از پیشرفت رسیده‌اند که بتوانند بار اصلی اقتصاد کشور را به دوش بکشند و برای پذیرفتن چنین ماموریتهایی در حال آماده شدن هستند.

دهنوی با اشاره به برنامه منسجم برای طرحی در مجلس برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان گفت: از زمان انتخابات مجلس اعلام کردیم برای حوزه شرکتهای دانش‌بنیان برنامه داریم که آن را هم در شورای ائتلاف عنوان کردیم و هم اینکه آقای قالیباف نیز مباحثی را مطرح کرد تا مجلس برای دوران جدید شرکتهای دانش‌بنیان قانون مناسب وضع کند.

وی با بیان اینکه فرآیند تدوین طرح حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان از قبل آماده شده بود، گفت: امروز در مجلس روند قانونگذاری این طرح را آماده کرده‌ایم.

رئیس فراکسیون دانش‌بنیان مجلس با اشاره به جزئیاتی از طرح مجلس برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان تصریح کرد: در تدوین اولیه این طرح 105 مشکل شرکتهای دانش‌بنیان را با همراهی جمعی از همکاران در مجلس و فراکسیون دانش‌بنیان، مرکز پژوهشهای مجلس، صاحبنظران و نیز معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، احصاء‌کردیم.

دهنوی اضافه کرد: برای حل این 105 مشکل طرح 33 ماده‌ای پیشنهاد دادیم تا براساس آن این مشکلات را حل کنیم که بر این طرح 5 اصل حاکم است. اگر می‌خواهیم شاخه‌ای از فناوری را توسعه دهیم باید بازار مرتبط با آن را نیز در هر زمینه‌ای تحریک کنیم، وقتی مسیر برای فناوری باز شود و مردم نسبت به آن احساس نیاز ضروری داشته باشند، بازارسازی ایجاد خواهد شد.

رئیس فراکسیون دانش‌بنیان مجلس  افزود: مجموعه‌ای از سیاست‌های صنعتی در کشور در حال پیاده‌سازی است که چون نگاه‌های قدیمی بر آنها حاکم بوده، مقبولیتی به سیاستهای دانش‌بنیان نیست که در قالب این طرح برای این تغییر نگاه‌ها نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

دهنوی یکی از تغییرات در حوزه شرکتهای دانش‌بنیان را تدوین نظامات پولی و مالی برای این شرکتها دانست و گفت: در این طرح پیشنهاد دادیم نظامات موجود در کشور در حوزه پولی و مالی شرکتهای دانش‌بنیان اصلاح شود. در بخش‌هایی نیاز داشتیم که سیاستهای حکمرانی در جهت حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان تغییر کند که در این طرح نیز به آن پرداخته شده است.

فراخوان ساخت دستگاه اکسیژن‌ساز توسط شرکتهای دانش‌بنیانجریمه قانون تامین اجتماعیِ شرکت‌های دانش‌بنیانِ خوش حساب بخشیده می‌شودنشست خبری "طرح جهش تولید دانش‌بنیان" در تسنیم برگزار می‌شود

رئیس فراکسیون دانش‌بنیان مجلس با اشاره به سرنوشت طرح جهش تولید دانش‌بنیان اظهار کرد: این طرح به کمیسیون صنایع مجلس و برخی دیگر از کمیسیونها ارجاع شده که به پیشنهاد معاونت قوانین و مرکز پژوهشهای مجلس این طرح به 13 ماده تقلیل یافته است.

دهنوی ادامه داد: طرح جهش تولید دانش‌بنیان در حال بررسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است که فردا پس از تصویب نهایی در این کمیسیون به صحن مجلس ارجاع خواهد شد که در نهایت برای قانون شدن نیازمند بررسی و تصویب شورای نگهبان است.

وی به جزئیات دیگری از طرح جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: طبق این طرح دستگاه‌های مؤثر در تولید مواد مختلف را الزام کرده‌ایم تا نیازمندی‌های خودشان را به صورت شفاف اعلام کنند تا شرکتهای دانش‌بنیان برای تولید این مواد در داخل کشور برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

رئیس فراکسیون دانش‌بنیان مجلس همچنین به ذکر مثالی از واردات نهاده‌های دامی به کشور اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در سال بیش از 5 میلیارد دلار ارز برای واردات نهاده‌های دامی اختصاص می‌یابد زیرا وزارت جهاد کشاورزی و دیگر وزارتخانه‌ها خودشان را مکلف به تأمین و توزیع این مواد می‌دانند و نقشی در تولید اینها ندارند.

دهنوی همچنین به ذکر مثال دیگری از وزارت بهداشت درباره تأمین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت نیز در وهله اول خودش را متولی تأمین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی می‌داند که ارزبری نیز برای کشور به همراه دارد.

وی ادامه داد: براساس طرح جهش تولید دانش‌بنیان دستگاه‌ها را ملزم کرده‌ایم که خودشان را متولی تولید مواد مورد نیاز بدانند زیرا سیاستگذاریهای تولید و فروش باعث تقویت این بخش می‌شود.

رئیس فراکسیون دانش‌بنیان مجلس یکی از چالش‌های پیش‌روی شرکتهای دانش‌بنیان را حضور این شرکتها در مناقصات عنوان کرد و افزود: عموماٌ تولیدات شرکت دانش‌بنیان برای اولین بار تولید می‌شود و وقتی بخواهد شرکت دانش‌بنیان در یک مناقصه شرکت کند حتما الزامات برگزاری مناقصه برای این شرکتها باید متفاوت با دیگر شرکتها و تولیدکنندگان باشد.

دهنوی تأکید کرد: براساس طرح جهش تولید دانش‌بنیان کارگروهی متشکل از دستگاه‌های اجرایی مرتبط شکل گرفته که برای رفع مشکل مناقصات شرکتهای دانش‌بنیان، پس از تأیید این کارگروه، دستگاه‌ها می‌توانند با ترک تشریفات قانونی نسبت به عقد قرارداد با این شرکتهای دانش‌بنیان اقدام کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان نمایندگان مجلس مجلس شرکت های دانش بنیان نمایندگان مجلس مجلس رئیس فراکسیون دانش بنیان مجلس حمایت از شرکتهای دانش بنیان طرح جهش تولید دانش بنیان شرکت دانش بنیان دانش بنیان دانش بنیان دانش بنیان علم و فناوری دستگاه ها پیشرفت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۶۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف

معاون بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان توسط شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سهیل بیگدلی شامگاه چهارشنبه _پنجم اردیبهشت_ در جلسه مدیران و کمیسیون سرمایه‌گذاری اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: اقداماتی که در استان قزوین انجام می‌شود به نوعی تولید ثروت محسوب می‌شود؛ کل رقبه‌های استان ۱۱۰ هزار مورد است و گاهی با تغییر کاربری به ۱۲۰۰۰۰ رقبه هم می‌رسد که می‌تواند ظرفیتی برای مولدسازی باشد.

وی از تعیین ۷ محور سرمایه‌گذاری در حوزه وقف خبر داد و افزود: این ۷ محور در حوزه‌های انرژی خورشیدی، صنعت، معدن، کشاورزی، آبزی‌پروری و پرورش دام سبک و سنگین مشخص شدند که تمامی ظرفیت‌های یادشده در این استان موجود است.

معاون سازمان اوقاف با اشاره به راه‌اندازی شبکه تولید دام سازمان متبوعش در سرتاسر کشور اضافه کرد: در این شبکه ۲۰۰۰۰ رأس دام سبک داریم و تولید ۱۰۰ تن شیر در روز هم توسط شبکه دامداری و دامپروری موقوفات رقم می‌خورد.

بیگدلی به مرز آبی ۴۰۰۰ کیلومتری در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: با همه مشکلات آبی که وجود دارد، محصولی که در آب داریم ۱۵۰۰ تن ماهی و در مقیاس ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم است و در حال حاضر در تولیدات این سازمان، حدوداً ۲۵۰۰ تن ماهی در داخل آب وجود دارد.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی خورشیدی هدف گذاری‌ها ۱۱۰ مگاوات است که در حال حاضر تولید ما ۱۰ مگاوات است و با هدف‌گذاری مورد نظر فاصله زیادی داریم؛ در موضوع معدن هم ظرفیت فوق‌العاده‌ای در سازمان اوقاف وجود دارد و جهت نوع بهره‌وری از این ظرفیت برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

معاون بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان توسط شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف خبر داد و گفت: حدود ۲۰ شرکت دانش‌بنیان ایجاد کردیم و ۱۹ شرکت دیگر هم پیشنهاد شده که نمونه‌ای از آن‌ها در زمینه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند و در حال حاضر سازمان اوقاف ۲۰ محصول با گردش مالی بالا از طریق همین شرکت‌ها تولید می‌کند.

کد خبر 747669

دیگر خبرها

  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف
  • رفع تمامی مشکلات مربوط و تسهیل ثبت شرکت به صورت خودکاربری
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی