Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایط فعلی افزایش یارانه را مجلس ضرورت دیده که با نگاهی به آسیب‌های قبلی لازم است مهیای ملزومات آن باشیم. رودربایستی‌ها را کنار بگذاریم و بپذیریم که اقتصاد به چنین روزهایی رسیده است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

**********

کیهان


دیوان محاسبات از وجوه در اختیار مدیران دولتی حسابرسی کند


دیوان محاسبات باید دقیقا درباره وجوه در اختیار مقامات دولتی حسابرسی کند.
روزنامه رسالت در یادداشتی می‌نویسد: در روزهای پایانی مهر 99 در کمتر از چند ماه مانده به دوران تصدی دولت دوازدهم مبلغ 120 میلیارد تومان وجه (فرق است بین وجه و اعتبار) برای احداث دانشکده فناوری‌های نوین به دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ می‌شود. این وجه را سازمان برنامه و بودجه از محل کدام اعتبار تخصیص می‌دهد؟ ردیف اعتبار مصوب آن در بودجه کل کشور چیست؟
رئیس سازمان در قالب ابلاغیه 120 میلیارد تومانی به خرید و بهسازی یک ساختمان حسب دستور رئیس‌جمهور اشاره می‌کند. آیا ابلاغ، تخصیص و پرداخت وجوه باید طبق قانون باشد یا طبق دستور فلان مقام و بهمان شخص؟
با افزایش اعتراضات در فضای مجازی، سازمان برنامه و بودجه ابلاغیه را اصلاح و تخصیص مذکور را به برداشت از نقدینگی یک حساب خاص با تایید رئیس‌جمهور تغییر می‌دهد. حساب خاص چیست و حق برداشت از آن با کیست؟ ریالی است یا ارزی؟ رابطه آن با وجوه تسعیرشده یا نشده یک میلیارد یورویی تخصیص‌یافته از صندوق توسعه ملی برای مبارزه وزارت بهداشت (نه دانشگاه) با بیماری کرونا چیست؟ همزمان با این ابلاغ 120 میلیارد تومانی موضوع عضویت دختر رئیس‌جمهور در هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در فضای مجازی مطرح می‌شود که ابتدا رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور آن را تکذیب می‌کند. انتشار نامه بسیج دانشگاه شهید بهشتی خطاب به رئیس دانشگاه و پاسخ رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی عضویت تعهدی وی را در هیئت علمی دانشگاه تایید می‌کند. این که تعهد به کار در دانشکده‌ای با عضویت در هیئت علمی آن دانشکده چگونه است را باید به اهل فن و اساتید سپرد، اما رابطه آن ابلاغ و تخصیص 120 میلیارد تومانی آن هم از محلی و متصرف اعتبار در غیر از محل مصوب خود چگونه است را باید به دیوان محاسبات کشور ورود کرده و در مورد آن نه اظهارنظر، بلکه رای بدوی و قطعی خود را در هیئت‌های مستشاری و محکمه تجدیدنظر حاکم شرع خود صادر نماید. چرا که این موضوع با موضوع مشابه آن در دولت دهم به نظر می‌آید که ماهوا فرقی ندارد. عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها دارای یک فرآیندی است که از فراخوان عمومی امتحان، مصاحبه و جمع‌بندی امتیازات شرکت‌کنندگان ممکن خواهد شد. در این امتیازات، سوابق تحصیلی، نوع دانشگاه دولتی با آزاد هر یک دارای ضرایبی است که در آن ذی‌مدخل است که در کسب این امتیازات نه بستگان سببی یا نسبی بودن مقامات، محلی از اعراب دارد و نه تامین اعتبار از حساب‌های خاص باید موثر باشد. رسیدگی به این مهمات در عالی‌ترین محکمه مالی و محاسباتی کشور (دیوان محاسبات) می‌تواند با محکومیت یا حتی برائت، جو سالمی را بر فضای اداری مالی کشور حاکم نماید.

سوپرمن‌بازی در ارز جهانگیری و خرده‌گیری به طرح معیشتی مجلس!


روزنامه اجاره‌ای اعتماد مصوبه مجلس برای دادن کوپن و تامین کالاهای اساسی برای طبقات ضعیف را با واگذاری 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی مقایسه کرد که اغلب عاید رانت‌خواران شد!
این روزنامه که زمانی نه چندان دور به مدت طولانی، وعده رونق اقتصادی بی‌سابقه به واسطه توافق با آمریکا را می‌داد، ضمن تخطئه مصوبه معیشتی مجلس می‌نویسد: «شرایط اقتصادی و ناتوانی تیم اقتصادی دولت موجب راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و پرآسیبی شده است. در شرایط فعلی افزایش یارانه را مجلس ضرورت دیده که با نگاهی به آسیب‌های قبلی لازم است مهیای ملزومات آن باشیم.  رودربایستی‌ها را کنار بگذاریم و بپذیریم که اقتصاد به چنین روزهایی رسیده است. هر چند نظام توزیع مجدد نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که بتواند با بانک‌های اطلاعاتی، درآمد مالیات از دهک‌های بالای درآمدی و ثروتمندان را برای رفع فشار به مردم تحت فشار سرازیر کند. معمولا، نه درآمد دولت معلوم است و نه مصارف درآمدها مشخص است.  لذا در غیاب شفافیت و اعراض کشور از کنترل توسط کارشناسان و پژوهشگران و اصحاب رسانه، راه‌حل شفاف گویا فعلا یارانه افزایش یافته است تا فشارهای شدید اقتصادی اخیر بر دهک‌های پایین درآمدی که وضعیت معیشتی این قشر از جامعه را در تنگنا قرار دارند را کمی التیام بدهد. هر چند مقدارش بسیار کم و عوارضش هم در طرح فعلی بسیار باشد. اقتصاد طوری اداره می‌شود که رانت‌خواران برای اقتصاد دولتی یک سناریو دارند که منجر به سوپرمیلیاردر شدن‌شان می‌شود و اقتصاد اگر آزاد باشد باز هم چنین است؛ کوپنی هم باشد چنین است.  چیزی که در ذهن مردم در درازمدت به غلط یا درست تقویت شده این است که تغییرات اقتصادی برای ارایه سود بیشتر به صاحبان ثروت‌های یک‌شبه در ایران است. عرض می‌کنم هر تغییری. من معتقد نیستم آقای جهانگیری ارز 4200 تومانی را برای اهالی قدرت در نظر گرفته بودند. نیتش خیر بود. اما چه افتضاحی درست شد؟
در ایران جایگزین اقتصاد دولتی اقتصاد بازار با سرمایه‌داران حلال‌خور نیست. باید نظام اقتصادی مبتنی بر اعتمادسازی چه در تحریم و چه خارج از آن در شکل برنامه توسعه‌محور، جایگزین تصمیمات مقطعی شود و این شتر، گاو، پلنگ اقتصاد قابل کنترل و پیش‌بینی شود.
مقایسه غلط واگذاری کوپن برای تامین کالاهای اساسی طبقات پایین، با طرح 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی(دولتی) در حالی است که اولا همین روزنامه اعتماد اوایل سال 97 به هنگام شروع واگذاری ارز 4200 تومانی، آقای جهانگیری را - به‌عنوان اعلام‌کننده این تصمیم - در شکل سوپرمن برای پایین آوردن قیمت ارز تصویر کرده بود!! اما حالا از آن به عنوان افتضاح یاد می‌کند. این افتضاح و افتضاح‌های مشابه در دولت در حالی رخ می‌داد که اسحاق حضرتی مدیر روزنامه اعتماد، رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس دهم بود اما برای سوءتدبیرهای دولت در روزنامه خود نوشابه باز می‌کرد.
ثانیا مصوبه مجلس برای پرداختن یارانه نیست بلکه مبلغ در نظر گرفته شده مستقیما برای خرید کالاهای اساسی است. ثالثا این مصوبه اضطراری - و شاید نامطلوب در شرایط عادی - برای جبران خسارت بی‌تدبیری‌های دامنه‌دار دولت نسبت به معیشت مردم است که به‌جای رونق اقتصادی، تورم چندصد درصدی را در طول چند سال بر سر سفره مردم آورده است.
ثالثا اگر در حوزه خصوصی‌سازی و ترویج اقتصاد آزاد یا دخالت‌های دولت در بازار - هر دو - سوءتدبیرهای فاحشی دیده می‌شود، هر دو زیر سر دولت است که مدعیان اصلاحات و اعتدال آن را نماد انحصاری تدبیر و عقلانیت و کاربلدی جا می‌زدند. و بالاخره این که در ماجرای ارز 4200 تومانی رانتی 130 هزار میلیاردی تولید شد که در جیب افراد خاص - و نه عامه مردم - رفت.

مشارکت حداقلی محمد هاشمی و موسوی خوئینی‌ها


محمد هاشمی گفت: گروه‌هایی که تمایل به مشارکت حداقلی مردم در انتخابات دارند، خلاف اندیشه امام رفتار می‌کنند.
او در گفت‌وگو با نامه‌نیوز اظهار داشت: «این موضوع که نظام جمهوری اسلامی ایران متکی به آراء مردم است، از فرمایشات امام است. امام از پیش تا پس از انقلاب مدام تاکید می‌کردند که مردم مسئولیت‌ها را به افراد می‌دهند و با چنین اندیشه‌ای وقتی انقلاب پیروز شد، به شدت بر تسریع برگزاری هر نوع انتخاباتی اعم از ریاست‌جمهوری یا مجلس تاکید می‌کردند.»
او در پاسخ به این پرسش که چرا برخی نیروها در شرایط کنونی تمایل به مشارکت حداقلی مردم دارند، گفت: «اینکه در شرایط کنونی برخی خلاف اندیشه‌های امام می‌خواهند شرایط را طوری رقم بزنند که مردم در انتخابات شرکت نکنند، پدیده‌ای نوظهور است و هیچ‌گاه چنین رویکردی در تاریخ انقلاب سابقه نداشته است که البته به ضریب نفوذ آن گروه‌ها و طیف‌ها در جامعه بازمی‌گردد. گروه‌هایی که می‌دانند نزد مردم مقبولیت ندارند، می‌خواهند با مشارکت پایین مردم خود پیروز انتخابات شوند که نگاه و تصمیمی بسیار خطرناک و نادرست است».


او با تطبیق این دیدگاه با آنچه در اوایل انقلاب حاکم بود، افزود: «از ابتدای انقلاب تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری برای همه سربازخانه‌ها، بیمارستان‌ها و... صندوق رای می‌بردند تا همه بتوانند در انتخابات شرکت کنند. ما چنین تجربه‌ای را در امر انتخابات در حافظه داریم و حتما نمی‌پذیریم که عده‌ای بخواهند مشارکت حداقلی رقم بخورد.»
هاشمی درخصوص نگاه هاشمی رفسنجانی در امر انتخابات هم خاطرنشان کرد: «آیت‌الله هاشمی همیشه خود را در معرض رای مردم قرار می‌داد زیرا باور داشت که یک مسئول باید برگزیده مردم باشد. او همیشه بر اساس توصیه پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) عمل می‌کرد. پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) گفته بودند که گرچه تو برگزیده خداوند هستی اما اگر مردم تو را انتخاب نکردند و با تو بیعت نکردند، کنار برو و مسئولیت را نپذیر. آقای هاشمی این توصیه را سرلوحه سیاست‌ورزی‌اش قرار می‌داد.


اظهارات محمد هاشمی در حالی است که متاسفانه برخی مدعیان اعتدال و اصلاحات، در سال 88 به رای مردم تمکین نکردند، عَلَم آشوب و قانون‌شکنی را برافراشتند.
از سوی دیگر، خبرگزاری ایرنا و روزنامه سازندگی، در تاریخ 23 دی 97 ضمن گفت‌وگو با موسوی خوئینی‌ها رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز را منتشر کردند که تصریح کرده  بود: «در انتخابات سال 76 یک وقت متوجه شدیم خبرهایی می‌آید که بالاخره می‌خواهند یک‌جوری بازی انتخابات را به هم بزنند و بناست همان کسی را که می‌خواهند روی کار بیاورند. من و آقای کروبی رفتیم خدمت آقای هاشمی. آقای هاشمی در پاسخ گفت: «اتفاقا من با آقای خامنه‌ای اینجا اختلاف نظر دارم. آقای خامنه‌ای نظرش این است که باید انتخابات خیلی پرشور باشد و مردم همه بیایند و هرچه مردم بیشتر بیایند بیشتر تایید نظام است اما من می‌گویم «شما بگویید نظرتان چه کسی است ما همه می‌رویم کار می‌کنیم که همان بشود».
موسوی خوئینی‌ها گفته بود: «وجه منفی رویکرد آقای هاشمی این بود که در مسیر هدفش، اگر معتقد بود کاری باید انجام شود، دیگر هیچ مانعی را بر سر راه نمی‌پذیرفت؛ چه این مانع قانون باشد، چه اشخاص و حقوق دیگران. هر حقی را در قبال این حقی که معتقد بود باید زنده کرد، نادیده می‌گرفت. من به شخصه یکی از مواردی که بارها با ایشان صحبت می‌کردم، بحث قانون بود. ایشان معتقد بود «کار باید راه بیفتد، برای راه افتادن کار می‌شود قانون را دور زد».
او همچنین با اشاره به نقش خطبه‌های هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه به نفع خاتمی (انتخابات 76) گفته بود: این روزها برای پیاده‌سازی یک نگاه، تعبیری به اسم «مهندسی انتخابات» به کار می‌برند. آقای هاشمی آن زمان را در نظر بگیرید با آن روابط و امکانات و قدرت نه آقای هاشمی سال‌های آخر را، آقای هاشمی آن زمان می‌توانست انتخابات را جوری مهندسی کند که آن نتیجه‌ای که می‌خواهد گرفته شود. البته ممکن هم هست که آن نتیجه گرفته نشود یعنی تضمینی نبود ولی او دنبالش می‌رفت.

روحانی: ضرر دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان آمریکاست


برخی حامیان دولت در حالی دموکرات‌های آمریکا را بهتر از جمهوری‌خواهان می‌دانند که آقای روحانی قبلا خلاف این موضع را بیان کرده است.
کانال رصد تحلیل‌های روز، بخشی از مصاحبه سال‌های گذشته روزنامه اعتماد ملی با آقای روحانی را منتشر کرد.
سرگه بارسقیان که مصاحبه با روحانی را انجام داده بود، در این باره می‌نویسد: دموکرات‌ها در انتخابات کنگره آمریکا به پیروزی رسیدند و در گفت‌وگویی اختصاصی - با روزنامه اعتماد ملی - از حسن روحانی، نامزد انتخابات مجلس خبرگان پرسیدم به نظر شما انتخاب نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع ایران است یا نامزد جمهوری‌خواهان.
او پاسخ داد: «معتقد نیستم شکست جمهوری‌خواهان و پیروزی دموکرات‌ها در آمریکا به نفع ما است. در انتخابات اخیر ریاست ‌جمهوری آمریکا گفتم ضرر دموکرات‌ها از جمهوری‌خواهان بیشتر است؛ چراکه تحریم آمریکا علیه ایران بیشتر در دوره دموکرات‌ها وضع شده اما در دوره بوش هنوز تحریم جدیدی علیه ما اعمال نشده است. دموکرات‌ها لحن نرم‌تر و حقوقی‌تری نسبت به جمهوری‌خواهان دارند. جمهوری‌خواهان سریع‌تر متوسل به گزینه‌های نظامی می‌شوند؛ اما دموکرات‌ها تأمل بیشتری می‌کنند. حتی در صورت تفوق دموکرات‌ها در آمریکا احتمال تهدید نظامی منتفی نمی‌شود و فشارهای سیاسی و اقتصادی بیشتر خواهد شد، چراکه هماهنگی اروپا و آمریکا گسترده‌تر می‌شود.»
یادآور می‌شود بیشترین تحریم‌های ضدایرانی مربوط به حضور دموکرات‌ها در دولت آمریکاست و مشخصا چهل درصد کل تحریم‌های اعمال‌شده در طول چهار دهه اخیر، منحصرا در دوره اوبامای دموکرات تصویب و به اجرا گذاشته شده است. تحریم‌های گسترده کاتسا و آیسا هم که پس از حصول توافق برجام تدوین شد، محصول دولت اوباماست.

بگومگوی دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط به جای اخذ مالیات از خانه‌های خالی


یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد با گذشت پنج سال از تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط همچنان درباره این مسئولیت با یکدیگر پاسکاری می‌کنند و مسئولیت را به دیگری حواله می‌دهند.
به نوشته روزنامه همشهری، با گذشت بیش از 5 سال از تصویب آخرین قانون مرتبط با مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی، هنوز اجرای این قانون در خم اول مانده و متولیان امر در حال شناسایی و فهرست‌بندی خانه‌های خالی هستند؛ فهرستی که البته وزارت راه وشهرسازی مدعی است با قطعیت تدوین می‌کند و سازمان امور مالیاتی ادعا می‌کند بخش عمده اطلاعات آن با واقعیت مناسبتی ندارد. محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این سوی ماجرا ایستاده و  تلاش می‌کند براساس سفارش قانون، فهرست خانه‌های خالی را از سامانه ملی املاک و اسکان استخراج و به متولی مالیات‌ستانی، یعنی سازمان امور مالیاتی بدهد، اما در آن سوی ماجرا، سازمان امور مالیاتی می‌گوید در نخستین فهرست ارسالی، از مجموع 109 هزار خانه خالی فقط حدود 2 هزار و 500 خانه واقعاً خالی است. در این شرایط، به نظر می‌رسید اسامی مالکانی که وضعیت سکونت املاک خود را اظهار نکرده‌اند نیز در این فهرست گنجانده شده و به همین واسطه فقط 2 درصد خانه‌ها واقعاً خالی بوده است، اما وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد این 109 هزار خانه با قطعیت خالی هستند. حالا محمودزاده از ارسال دومین فهرست خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی تا هفته آینده خبر داده و البته در مورد ادعای سازمان امور مالیاتی مبنی بر خالی نبودن بخش عمده خانه‌های درج شده در فهرست اول، می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی تمامی فهرست افراد را براساس قطعیت ارسال کرده و اگر سازمان امور مالیاتی مدعی است که فهرست آمار مربوط به خانه‌های خالی اشتباه است باید بگوید به چه موردی استناد کرده است؟ واقعیت این است که سؤال معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد نحوه تشخیص خالی نبودن خانه‌ها چندان بیراه هم نیست؛ البته نکته قابل توجه در این ماجرا این است که حوزه املاک به شدت غیرشفاف، پرابهام و قابل دستکاری است و 2 طرف دعوای شناسایی و وصول مالیات خانه‌های خالی نیز به واسطه ورود به بازی همین بازار دچار عدم تفاهم شده‌اند.
یادداشت روزنامه همشهری در حالی است که در بسیاری از کشورها با راه‌اندازی سامانه‌های جامع و شفاف و اهتمام به اخذ مالیات سنگین، مشکل احتکار مسکن و ثروت‌اندوزی از این طریق برطرف شده است.

ایران

پاسخ ایران به دزدی دریایی امریکا

   خبر اول اینکه، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در توئیتی به بیانیه اخیر وزارت دادگستری امریکا و ادعای توقیف محموله نفتی ایران و فروش آن به قیمت 40 میلیون دلار واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده عصر  جمعه در صفحه توئیتر خود در این زمینه با تشبیه رفتار دولت امریکا به دزدان دریایی نوشت: «دزدان دریایی کاراییب علنا با آنچه به غارت برده‌اند فخر می‌فروشند. فقط یک نکته، همان‌طور که قبلاً هم گفته‌ایم ،این محموله متعلق به ما نبوده است، اما در هرصورت قطعاً نفت شخص دیگری به سرقت رفته است و هیچ متمدنی، به دزدی افتخار نمی‌کند». خطیب‌زاده در ادامه نوشت: «خطاب به رژیم یاغی ایالات متحده: [برخلاف ادعاهایتان] ابزارهای اعمال فشار شما هر روز در حال محدودتر شدن هستند. این در حالی‌ است که در مورد انتخاب‌های ایران کاملاً برعکس است. کافی است از مشاور امنیت ملی رابرت اوبراین بپرسید» بر اساس گزارش خبرگزاری «فرانس ۲۴» ایالات متحده در ماه اوت ۱.۱ میلیون بشکه از نفت خام را با این بهانه که متعلق به ایران است و به سمت ونزوئلا می‌رود، توقیف کرد. حال آن‌که همان زمان در اولین واکنش‌ها سفیر ایران در ونزوئلا آن خبر را جنگ روانی امریکا توصیف  و اعلام کرده بود که نه کشتی‌های توقیف شده ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد. حالا امریکا اعلام کرده که این محموله را فروخته و می‌خواهد پول آن را به خانواده‌های قربانیان تروریستی بدهد.

پیش‌بینی رد طرح مجلس در شورای نگهبان

  خبر دیگر اینکه، بسیاری از کارشناسان همچون نمایندگان دولت پیش‌بینی می‌کنند طرح مجلس برای پرداخت یارانه به مردم برای تأمین کالاهای اساسی در شورای نگهبان رد می‌شود. کلیات این طرح در جلسه چهارشنبه بهارستان تصویب شد اما بسیاری معتقدند از آنجا که این طرح برای دولت بار مالی ایجاد می‌کند و منابع تأمین آن هم مشخص نیست در شورای نگهبان با ایراد روبه‌رو می‌شود. غلامرضا کاتب نماینده مجلس دهم و نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ در همین باره به ایرنا گفت: طرح مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی بار مالی دارد و شورای نگهبان صددرصد این طرح را رد می‌کند. وی افزود: برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند که منابع این طرح از جدول منابع درآمدی تبصره ۱۴ قانون بودجه، منابع تأمین خواهد شد اما واقعیت این است که کلیات درآمد و هزینه در این تبصره کاملاً مشخص است و درآمدی نیست که محل مصرف آن از قبل مشخص نشده باشد. کاتب با بیان اینکه تبصره ۱۴ و تبصره ۲ قانون بودجه این امکان را ندارند که بخواهیم دوباره از ردیف آنها پول برداریم، گفت: اصلاً محل هزینه تمام منابع درآمدی بودجه در قانون بودجه مشخص است و فضای مانوری برای تراشیدن هزینه جدید برای این منابع وجود ندارد.

کناره‌گیری زودهنگام جامعه مدرسین از انتخابات 1400

  دست آخر اینکه،  نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد که این تشکل اصولگرا بنا ندارد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دخالت کند. به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله مرتضی مقتدایی درارتباط با نقش «جامعتین» در هدایت اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آتی تأکید کرد که تصمیم تشکل سیاسی متبوعش بر عدم دخالت در انتخابات سال ۱۴۰۰ قطعی است و در موضوع معرفی کاندیدا، نقشی نخواهد داشت. او در عین حال تأکید کرد که جامعه مدرسین تمام تلاش خود را برای تشویق مردم در زمینه مشارکت در امر انتخابات به کار خواهد بست.

آرمان ملی

مهاجرت 1000 نفر از سردشت

کمال حسین‌پور نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس درباره مهاجرت جوانان سردشت گفته است: این موضوع از حدود پنج ماه پیش در سردشت شروع شده است؛ تا جایی که تاکنون بیش از هزار نفر از مردان و زنان جوان سردشتی از کشور مهاجرت کرده‌اند. بیشتر این مهاجران را مردان و حدود 20 تا 30 درصد را مردمی تشکیل داده‌اند که به صورت خانوادگی اقدام به مهاجرت کرده‌اند.

نمی‌گذارند لوایح پولشویی تصویب شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به اینکه با وجود تصویب مجلس دهم و اراده دولت چرا دو لایحه پالرمو و CFT به نتیجه نهایی نرسیده است؟ گفت: به نظر می‌رسد برخی که اطلاعات دارند و آن اطلاعات را ما نداریم یا نظرات و تفکرات خاصی دارند با این مساله مخالف‌ هستند و چون قدرت اصلی دست آن‌هاست طبیعتا این لوایح تصویب نمی‌شود. مسعود پزشکیان یادآور شد: همین که نرخ دلار مرتب افزایش پیدا می‌کند و وضعیت معاملات ایران به این روز افتاده است، ریشه در عدم‌تصویب این لوایح دارد.

درگیری قلعه‌نویی با یک بازیکن؟

دو تیـم پرسپولیس و گل‌گهر در یک دیدار دوستانه به مصاف یکدیگر رفته‌اند که پیش از شروع این بازی حواشی زیادی ایجاد شده است. به گفته شاهدان قلعه‌نویی قبل از بازی خطاب به سعید آقایی گفته است :«آب تهران را که خوردی دیگر تحویل نمی‌گیری!» جمله‌ای که باعث شده کدورت بین طرفین پیش بیاید! این در حالی است که درگیری کوچکی هم بین قلعه‌نویی و یکی از لیدرهای باشگاه پرسپولیس به وجود آمده که با دخالت دیگران ختم بخیر شده است.

مجسمه ترامپ داخل سطل زباله

موزه مادام توسوی برلین مجسمه مومی ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را داخل سطل زباله قرار داده و با انتشار متنی درباره این حرکت اعلام کرده است: «‌انتخابات آمریکا نزدیک است و ما بهترین محل را برای رئیس‌جمهورآینده انتخاب کرده‌ایم. برای آخر هفته خود و بازدید عجله کنید، تا قبل از اینکه دوم نوامبر موزه را ببندیم». موزه مادام توسو که در بیشتر شهرهای جهان شعبه دارد، محل نمایش مجسمه‌های مومی افراد معروف جهان در فضای کاراکتر معروف‌شان است.

تجمع چندهزار نفری در مشهد

در حالی‌که در خبرها آمده بود معاون اول رئیس‌جمهور به وزیرکشور دستور داده است عوامل برگزاری جشنی چندهزارنفری با نام بیعت را در این خطه شناسایی‌ کند، حالا خبر می‌رسد که به فاصله بسیار کمی، چند هزار نفر به بهانه برگزاری مسابقه همگانی دارت هفته تربیت بدنی در مشهد تجمع کرده‌اند! این رقابت عمومی در پارک ملت مشهد طی روزهای هشتم و نهم آبان برگزار شده است و حتی گفته می‌شود تعداد شرکت‌کنندگان به‌رقم 20هزارنفر نیز رسید!

5/7 میلیاردحداقل 150 هزار یورو

محمد نادری برای اولین بار در حالی در تمرین استقلال حضور پیدا کرده که مهدی عبدیان در اینستاگرام خود توافقنامه نادری را رونمایی کرده است. عبدیان در حالی این توافقنامه را پرداخت کرده که خلاف برخی ادعاهای مطرح شده در متمم قرارداد 4 میلیارد نقدا به نادری داده تا او مجاب به عقد قرارداد 5/7 میلیاردی شود. اکنون پس از معارفه رسمی بدون رضایت‌نامه از کورتریک تیم بلژیکی ‌خواهان پرداخت 600 هزار دلار شده بود و گفته بودیم به 150 هزار یورو دریافتی هم راضی خواهند شد.

پرسپولیسی‌ترین بازیگر تاریخ

بهزاد فراهانی درباره ریشه‌های پرسپولیسی بودن احمدی گفته است: «استاد احمدی از سال 1320 به جامعه ورزشی ایران پیوست، به‌ویژه به آن بخش از جامعه ورزشی که دیدگاه‌های دادگرانه داشته است. پرسپولیس یا شاهین سابق تیمی بود که بستر رشد نسل زحمتکش و تلخکام تهران یا کشورمان بود و مرتضی احمدی از همان آغاز چه زمانی که در تیم شاهین توپ می‌زد و چه زمانی که به عنوان شاعر تمام ترانه‌های زیبای مردمی‌اش به دل هزاران هزار هوادار شاهین می‌نشست، همـیشه هـمراه و پـشتـیبان مردم زحمتکش بود».

تجمع کارگران آبفای اهواز

جمعی از کارگران پیمانکاری آب و فاضلاب اهواز، صبح دیروز با سفر به تهران در اعتراض به بلاتکلیفی 1400 نفر از همکارانشان در نتیجه‌ عدم اجرای طرح تبدیل وضعیت استخدامی خود از کارگر پیمانکاری به قرارداد مستقیم، مقابل ساختمان وزارت نیرو تجمع کرده‌اند.

یکی از کارگران در این باره گفت: تبدیل وضعیت استخدامی از کارگر پیمانکاری به قرارداد مستقیم مطالبه‌ای است که سال‌هاست آن‌را دنبال می‌کنیم. در آبفای اهواز حدود 1400 نفر به واسطه چند شرکت پیمانکاری با سوابق 15 تا 20 سال مشغول کارند.

ادعا درباره ایمیل‌های تهدیدآمیز

مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند که هکرهای ایرانی پشت ایمیل‌های تهدیدآمیزی هستند که اوایل ماه جاری میلادی برای هزاران آمریکایی ارسال شده و به طور موفقیت‌آمیزی توانسته است به جمع‌آوری اطلاعات بپردازد. در این بیانیه همچنین آمده است که ارزیابی توسط آژانس امنیت زیرساخت و امنیت سایبری و اف‌بی‌آی مشخص کرده است که هدف قرار گرفته شدن وبسایت انتخابات آمریکا تلاشی متعمدانه برای تاثیرگذاری و مداخله در انتـخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا بوده است.

پیشنهاد جدید به کاندیداها

مهدی چمران درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه بهتر است نامزدهای ریاست جمهوری در ابتدا کابینه مدنظر خود را به مردم معرفی کنند، گفت: من با این پیشنهاد موافقم که نامزدها از قبل تیم خود را به مردم معرفی کنند، زیرا اینکه نامزدها افرادی را قبول داشته و آنها را برای دولت احتمالی خود انتخاب کنند رسمی است که در سایر کشورها هم وجود داشته و چندان پیچیده نیست. او ادامه داد: البته اگر آن نامزد بخواهد وزرای خود را به مردم معرفی کند قطعی نخواهد بود، چرا که آنها باید رای اعتماد خود را از مجلس بگیرند؛ اما معرفی تیم نزدیک به دولت احتمالی خود برای مردم بسیار مفید خواهد بود.

میانجیگری میان ایران و عربستان

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در مورد میانجیگری میان ایران و عربستان گفت: از روزی که وارد قدرت شدم پیشنهاد و طرح میانجیگری در مورد یمن را داده‌ام. ابتدا با ایران و بعد با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی صحبت کردم. اما حقیقت این است که نمی‌توانیم کسی را مجبور به مذاکره صلح‌آمیز کنیم وقتی اشتیاق و تمایلی به آن وجود ندارد. عمران خان در مورد احتمال جنگ میان ایران و عربستان گفت: جنگ فاجعه خواهد بود. برای تمام کشورهای دنیا به ویژه کشورهای ضعیف نابودکننده و فاجعه‌آمیز است و قیمت نفت به طرز چشم‌گیری بالا خواهد رفت.

 

دستگیری جاعلان 288 کارت‌بانکی

فرمانده انتظامی استان قم با اشاره به دستگیری 2 متهم توسط پلیس فتا گفت: این متهمان با اجاره یک باب مغازه لوازم‌آرایشی و بهداشتی در یکی از خیابان‌های پرتردد قم و با تهیه و نصب دستگاه اسکیمر، پس از خرید مشتریان در یک فرصت مناسب، کارت‌های بانکی آن‌ها را کپی و با شیوه‌های خاصی اطلاعات کارت‌ها را روی کارت‌های خام منتقل می‌کردند. سردار سیدمحمود میرفیضی افزود: این افراد پس از کپی کردن 288 قطعه کارت مربوط به همین تعداد مشتری قصد داشتند صبح روز دستگیری مغازه را تخلیه و با خریدهای مختلف ازجمله خرید از طلافروشی‌ها، متواری شوند.


خراسان

ذره بین مسئولان روی توزیع بی سر و صدای «پالونیا»


یک مقام مسئول با ارسال ابلاغیه ای برای تعدادی از مدیران ملی و استانی، از آن ها خواسته است با توجه به هشدارها و گزارش هایی که برخی کارشناسان در خصوص رواج کشت و تکثیر گیاهی مشکوک به نام "پالونیا" در برخی مناطق کشور مطرح کرده اند، در خصوص این موضوع هوشیاری و بررسی لازم را مبذول دارند که بر این اساس، مقرر شده کشت این گیاه صرفا در مناطق کنترل شده صورت گیرد و نتایج تحقیقات توسط کارشناسان مجرب، در اختیار مدیران مهم دولتی قرار بگیرد.

تذکر قالیباف به روحانی درباره همکاری با بخش خصوصی


با توجه به این که بر اساس مصوبه مردادماه امسال هیئت وزیران، شرایطی برای اجرای یکی از تبصره های قانون بودجه امسال در خصوص بازیافت پسماندهای مخرب محیط زیست، تعیین شده بود، رئیس مجلس در نامه روزهای گذشته خود به  رئیس جمهور با اشاره به این که در این تصمیم کابینه، اولویت مشارکت با شهرداری ها درج شده، تاکید کرده در قانون بودجه مصوب، اولویت همکاری دولت، بخش خصوصی تعیین شده لذا این تصمیم هیئت وزیران مغایر با مصوبه مجلس است و باید اصلاح یا لغو شود.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ ارز دولتی جهانگیری مجلس شورای اسلامی قالیباف انتخابات ریاست جمهوری سازمان امور مالیاتی روزنامه اعتماد مشارکت حداقلی دیوان محاسبات کالاهای اساسی جمهوری خواهان ارز 4200 تومانی راه و شهرسازی خانه های خالی دموکرات ها شورای نگهبان هیئت علمی قانون بودجه وزارت راه رئیس جمهور آقای هاشمی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟

جریان خالص‌سازی توسط دولت و حامیانش در طول چند سال گذشته، دامن محمدباقر قالیباف را بیشتر از هر فرد دیگری گرفته و رئیس مجلس یازدهم از این موضوع خشمگین است. برنامه یکدست کردن به اختلاف سیاسی میان نیروهای جریان اصولگرا برای خالص‌سازی بیشتر منجر شد.

به گزارش سازندگی، قالیباف پس از چهار سال، سکوت همیشگی‌اش بر تمام کاستی‌های دولت سیزدهم را شکسته و هم خودش به دولت انتقاد می‌کند و هم دست مجلسی‌ها را باز گذاشته است.

آن هم قالیبافی که با پایداری‌ها و طرفداران دولت که برای ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی تلاش بسیار کردند برای پیروز شدن در انتخابات مجلس دوازدهم ائتلاف کرد. اما حتی در آخرین نشستی که هفته گذشته با اقتصاددان‌های دولتی داشت، آخرین اولتیماتوم‌ها را به دولت سیدابراهیم رئیسی و کابینه‌اش داد تا هرچه سریع‌تر برای مشکلات ارزی و اقتصادی چاره‌ای بیندیشند.

در عین حال نمی‌شود به این موضوع تنها اکتفا کرد زیرا قالیباف کسی نیست که برای دولت رئیسی و طرفدارانش خط‌ونشان بکشد چون بارها ثابت کرده که خیلی راحت می‌تواند چشم بر ضعف‌ها و حتی فسادهای موجود در قوه مجریه سیزدهم ببندد بنابراین، این سوال پیش می‌آید که چرا قالیباف به ناگه به دولت انتقاد می‌کند؟ و چرا دولت رئیسی برای رئیس کنونی پارلمان دیگر آن دولت قبل نیست؟

شاید آن‌طور به نظر برسد که سیدابراهیم رئیسی هم دیگر برای قالیباف هم‌پیمان قدیمی نیست و دور از ذهن نیست که او حتی برای اینکه مجدداً صاحب ریاست شد به عنوان یکی از منتقدان شرایط موجود، انتقاداتش را از دولت افزایش دهد. فردی که اگر دوباره کرسی قدرت را به دست بگیرد احتمالاً رقیب جدی‌تری برای سیدابراهیم رئیسی در ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ خواهد شد.

موضوعی که عباس سلیمی‌نمین که نزدیکی سیاسی نیز با رئیس مجلس دار، سال گذشته آن را رد کرد. او در گفت‌وگو با سایت قرن نو گفته بود که رئیسی برای بار دوم کاندیدا خواهد شد و قالیباف خود را وارد رقابت با او نخواهد کرد. سلیمی‌نمین تاکید کرده بود: «قرابت فکری بین جبهه پایداری و رئیسی وجود ندارد» موضوعی که البته مسکوت ماند و در شرایط کنونی طور دیگری به نظر می‌رسد.

درست است که محمدباقر قالیباف با ائتلاف پایداری‌ها به مجلس راه یافت اما گویا در جنگ قدرتی که میان اصولگرایان اکنون باقی است، قالیباف ترجیح می‌دهد، طرف جریان وابسته به دولت سیزدهم قرار نگیرد. گویا بده‌بستان‌های سیاسی چهار سال اخیر به مذاق رئیس مجلس خوش نیامده است.

او چشم‌هایش را روی ضعف‌های دولت بست اما از آن طرف آن‌ها تمام تلاش‌شان برای وارد کردن بیشترین هجمه‌ها به قالیباف انجام دادند. به طوری که همچنان نیز بر سر ریاست مجلس افرادی مانند مجتبی ذوالنوری و نبویان و حتی حمید رسایی که با جریان شریان شناخته می‌شود به عملکرد قالیباف نقد می‌کنند.

در نظرسنجی‌ای که عصر ایران منتشر کرده و کمتر از ۲۴ ساعت روی سایت فعال بود ۸۳۵۵ نفر در آن شرکت کردند. نتیجه بسیار جالب توجه و تامل‌برانگیز بود؛ حدود ۸۲ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کردند که اگر نماینده بودند به منوچهر متکی رای می‌دادند و تنها ۱۸ درصد قالیباف را ترجیح دادند.

این نشان می‌دهد که دست‌کم بخشی مهمی از افکار عمومی دیگر تمایلی به ریاست قالیباف بر قوه مقننه ندارند و ترجیح می‌دهند یک چهره معقول‌تر در مجلس آینده که احتمالاً بسیار هم پرتلاطم خواهد بود، مدیریت پارلمان را بر عهده بگیرد.

بر همین اساس و با توجه به کارنامه‌ای که دوستان دولت در این سال‌ها انجام دادند، جریان قالیباف هم اگر در نهایت نتواند نظر اکثریت را معطوف او کند، فردی مثل متکی را بر پایداری‌چی‌ها ترجیح می‌دهد. قالیباف راه سختی را برای ریاست دوباره پارلمان در پیش دارد.

حال که پایداری‌ها توانستند، نماینده بیشتری به مجلس بفرستند و در شرایطی که رقیبان اصلی او ممکن است نبویان و ذوالنوری از چهره‌های شناخته شده پایداری باشند، قالیباف باید تلاش بیشتری کند. طرفداران رئیسی همواره سعی دارند تا تنها جریان رقیب‌شان را از زمین بیرون کنند. از بی‌محلی به همایش انتخاباتی قالیباف در آبان امسال تا به حاشیه راندن مجلس توسط افرادی همچون الیاس نادران که از شناخته‌شده‌ترین افراد اصولگرایی و نزدیک به طیف رئیسی است.

فراموش نکنیم که حتی در آستانه دومین اجلاسیه مجلس و انتخابات هیات‌رئیسه در بهار ۱۴۰۰ و مهم‌تر از آن انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از اعضای جبهه پایداری در مجلس مدعی دستکاری بودجه پس از تصویب از سوی قالیباف و نزدیکانش شد. یکی دیگر از مواردی که سروصدای زیادی کرد ماجرای سفر خانواده قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی نوه در راهشان بود. چندی بعد از این ماجرا مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار و از چهره‌های اصولگرایان در یک فایل صوتی که از او درز پیدا کرد، مدعی شد که در پس افشای سفر خانواده قالیباف به استانبول، برادر داماد سیدابراهیم رئیسی قرار داشته است.

درست است که موضوع سیسمونی نوه رئیس مجلس الان دیگر صدر اخبار نیست اما از آنجایی که جبهه پایداری و رئیس قوه مجریه چندان علاقه‌ای به دخالت‌های او ندارند بنابراین می‌توان حدس زد که محمدباقر قالیباف تنها مرد بازمانده از طیف خودش است و شانس باخت بالایی دارد.

به هر حال گویا جریان خالص‌سازی توسط دولت و حامیانش در طول چند سال گذشته، دامن محمدباقر قالیباف را بیشتر از هر فرد دیگری گرفته و رئیس مجلس یازدهم از این موضوع خشمگین است. برنامه یکدست کردن به اختلاف سیاسی میان نیروهای جریان اصولگرا برای خالص‌سازی بیشتر منجر شد. ضمن آنکه از زمان قرار گرفتن ابراهیم رئیسی در جایگاه ریاست‌جمهوری، قالیباف بارها هدف هجمه حامیان او قرار گرفته است.

در این میان مطرح شدن نام منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد که به چهره معتدل‌تری نسبت به باقی نفرات شناخته می‌شود به مذاق قالیباف خوش‌تر است زیرا امکان رایزنی موفق برای حضور گزینه‌های جریان حامی قالیباف در هیات‌رئیسه را افزایش دهد.

البته آنچه نباید از نظر دور داشت، تنش میان دولت و مجلس درخصوص سیاست‌های اقتصادی است که دیگر دو طرف از آشکار شدن آن ابایی ندارند. زیرا از سویی به نظر می‌رسد که حامیان رئیسی به این باور رسیده‌اند که حضور مجدد قالیباف بر ریاست مجلس فرصتی مناسب برای او خواهد بود تا خود را برای رقابت مستقیم یا نیابتی با رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو مهیا کند.

منوچهر متکی در افکار عمومی جزو اصولگرایان معتدل شناخته می‌شود و شاید سابقه دیپلماتیک وی در شرایط بین‌المللی کنونی کشور در تقویت تمایل به او موثر بوده باشد. او قبلاً سفیر ایران در ژاپن و ترکیه سپس وزیر خارجه کشورمان بود که به دنبال مخالفت با سیاست‌های نسنجیده محمود احمدی‌نژاد در عرصه روابط خارجی و درحالی که در ماموریت دیپلماتیک سنگال به سر می‌برد، برکنار شد.

با این حال وارد فاز تقابل و هیاهو نشد و همین خویشتن‌داری او تحسین اصولگرایان را بیش‌ازپیش برانگیخت و از همین‌روست که در محافل سیاسی اصولگرایان از وی به عنوان گزینه جدی و مورد وفاق برای ریاست مجلس یاد می‌شود. به گزارش عصر ایران، خبرها حاکی از این است قالیباف که بسیاری از یارانش در انتخابات اخیر از راهیابی به مجلس باز ماندند و موقعیت خود برای ریاست مجلس را در خطر می‌بیند، رایزنی‌هایش را آغاز کرده است تا بلکه بتواند با جلب نظر نمایندگان جدید، همراهی آن‌ها را برای ریاست مجدد خود کسب کند.

البته این بدان معنا نیست که رقابت نهایی الزاماً بین قالیباف و متکی خواهد بود. جبهه پایداری ترجیح می‌دهد که یکی از اعضای خود مانند سیدمحمود نبویان را به ریاست مجلس برساند. با این حال اگر پایداری‌چی‌ها نتوانند یکی از خودشان را به کرسی ریاست بنشانند، ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از پیروزی قالیباف به متکی رای بدهند. معدود میانه‌روهای مجلس نیز فارغ از توافق‌های پشت پرده- که دور از ذهن نیست- اصولگرای معتدلی چون متکی را بر تندروهای پایداری و فرد پرحاشیه‌ای مانند قالیباف ترجیح می‌دهند.

دیگر خبرها

  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • قالیباف: دولت هیچ مشکل قانونی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان ندارد
  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق بازنشستگان
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • قالیباف: مالیات بر سوداگری شامل یک درصد جامعه است
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • ضرب‌الاجل به پاستور