Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@22:19:50 GMT

نقش تربیتی پدران و مادران شهدا مغفول مانده است

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۱۷۹۰

نقش تربیتی پدران و مادران شهدا مغفول مانده است

ملامحسنی با بیان اینکه نوع نگاه و تربیت مادر در شکل گیری شخصیت شهید «زکریا شیری» موثر بوده است، گفت: توجه به بیت المال و کمک به محرومان دو ویژگی خاص شهید شیری بود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «محمد رسول ملاحسنی» از نویسندگان جوانی است که توانست با دومین اثر خود با عنوان « یادت باشد» مخاطبان بسیاری جذب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «یادت باشد» روایت زندگی شهید مدافع حرم «حمید سیاهکالی مرادی»، نخستین شهید مدافع حرم استان قزوین به روایت همسر است. چاپ نخست این کتاب در روز رونمایی به اتمام رسید ، در یک هفته به چاپ سوم و در کمتر از 6 ماهه چاپ نوزدهم رسید و همچنان در حال تجدید چاپ است. کتاب« یادت باشد» مورد توجه مقام معظم رهبری واقع شد و ایشان در سال 1397 در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری مطالبی در مورد این کتاب فرمودند. «استاندار بصره» نخستین کتاب این نویسنده است که به  زندگی‌نامه شهید «سید ناصر سیاهپوش» از دانشجویان فعال اوایل انقلاب اسلامی در شهر قزوین  اشاره دارد. کتاب« کاش بر گردی» سومین کتاب ملاحسنی است که از سوی انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار کتاب شده است. این کتاب در مورد زندگی یکی از شهدای مدافع حرم با نام «زکریا شیری» است که در سال 1394 در منطقه ای نزدیک حلب به شهادت رسید. گفتگویی با نویسنده به منظور اطلاع از جزئیات کتاب « کاش برگردی» پس از رونمایی آن ترتیب دادیم و حال بعد از گذشت چند ماه به منظور اطلاع از استقبال از این کتاب گفتگویی با « محمد رسول ملاحسنی» ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

استقبال از کتاب «کاش برگردی» چطور بوده است؟

خوشبختانه استقبال خوبی از این  کتاب صورت گرفت و در این مدت کوتاه یعنی از اردیبهشت تا الان به چاپ دهم رسیده است.

 

چاپ اول تا سوم کتاب « کاش برگردی» در 10 روز پیش فروش شد و  خیلی زود به چاپ دهم رسید. علت استقبال از این کتاب چیست؟

بسیاری از خوانندگان «کتاب یادت» باشد، پیگیری می کردند که کتاب جدیدی دارم یا نه زیرا کتاب «یادت باشد» خیلی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. دلیل دوم این است که در کتاب «یادت باشد» نیز اشاره ای به شهید شیری کردم و همین باعث شد که خوانندگان از کتاب «کاش برگردی» استقبال کنند.

 

 

رمان بودن « کاش برگردی» چقدر در جذب مخاطبان موثر بوده است؟

 تجربه نشان می دهد مخاطب با کتاب های داستان و رمان ارتباط بیشتری برقرار می کند. وقتی کتاب با داستان شروع می شود و سلسله وار روایت می شود، خواننده با آن همراه می شود و این کتاب ها نسبت به کتاب های خاطره بیشتر مخاطب را جذب می کنند. در حقیقت خواننده ارتباط عمیق تر و بیشتری نسبت به خاطره با داستان و رمان پیدا می کند.

 

چه بازخوردهایی از این کتاب گرفتید؟

خوشبختانه نظرات مثبت و بازخوردهای خوبی از مخاطبان دریافت کردم. حتی در شبکه های اجتماعی نیز خوانندگان کتاب « کاش برگردی» برایم پیام می گذارند و حس خود را از خواندن کتاب بیان می کنند. خوانندگان چند روزی با خواندن این کتاب با خانواده شهدا همراه می شوند و همراه آنها می خندند و گریه می کنند؛ ضمن اینکه درس هایی در دل کتاب است که آنها را دریافت می کنند.

 

« کاش برگردی» مادرانه ترین کتاب مدافع حرم نامیده شده است. چقدر تربیت در شکل گیری شخصیت شهدا نقش داشته است؟

معمولا در کتاب هایی که در مورد شهدا چاپ شده است، سوال این است که چطور شد که شهید به این درجه رسید. در کتاب «یادت باشد» زندگی شهید را از زمانی شروع کردم که شخصیت ایشان شکل گرفته بود. در دل کتاب «کاش برگردی» به این سوال جواب دادم که چه شد شهید شیری به این جایگاه رسید. یکی از دلایل مهم تربیت پدر و مادر است. دقت نظر مادر این شهید بزرگوار بسیار در ساختن شخصیت شهید موثر بوده است. جایی سخت گیری و حتی تنبیه می کرده و جایی دیگر گذشت می کرده است. یکی از دلایلی که افراد به درجه بالای شهادت نایل می شوند، نقش پدر و مادر آنهاست که متاسفانه ما به این مسئله خیلی توجه نمی کنیم و جا دارد به این موضوع پرداخته شود. نوع نگاه و تربیت مادر باعث شد که شهید شیری به وجود بیاید. در جایی از کتاب «کاش برگردی» مادر شهید تاکیدی به بیت المال دارد و در کتاب نیز خاطره ای از شهید در مورد بیت المال روایت می شود و در واقع این حلقه وصل مادر و فرزند است.

 

 

مهمترین خصوصیات شهید زکریا شیری چیست؟

 اگر بخواهم دو ویژگی شاخص از شهید شیری را بگویم، یکی بحث حق الناس  و توجه به بیت المال و دیگری کمک رسانی به محرومان و دستگیری از نیازمندان. شهید شیری به افراد بی بضاعت توجه خاصی داشت و هر جا که حس می کرد می تواند گره ای باز کند، پیش قدم می شد. شهید شیری تلاش زیادی در کمک به محرومان می کرد. شهید در سال های 92، 93 با اینکه درآمد آنچنانی ای نداشت، افراد بی بضاعت را شناسایی می کرد و به آنها کمک می کرد. به نظرم نوع نگاه زکریا شیری به محرومان باعث شد که به درجه رفیع شهادت نایل شود.

 

اگر نکته ای مد نظر دارید، بفرمایید.

امیدوارم خوانندگان کتاب «کاش برگردی» با روایت جدیدی از شهدای مدافع حرم قرار بگیرند، نظرات خود را به بنده انتقال دهند تا ببینم پنجره جدیدی که باز شده ، توانسته است آنها را جذب کند.

 

گفتنی است، کتاب «کاش برگردی» که به زندگی شهید « زکریا شیری» اشاره دارد، نوشته « محمد رسول ملاحسنی» از سوی انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهید زکریا شیری انتشارات شهید کاظمی مریم داوری زکریا شیری کاش برگردی مدافع حرم شهید شیری بیت المال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۱۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از مردم برای شرکت در اجلاسیه ۹۲ شهید والامقام شهرستان باشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان باشت گفت:  تکریم و تعظیم از مقام شامخ شهدا یک وظیفه و ضرورت غیر قابل انکار است، شهدا با تاسی از اعمال و رفتار حضرت امام حسین (ع) درس فداکاری، وفاداری، از خودگذشتگی و شجاعت، شهامت و صداقت آموختند و در عمل نیز آن را به اثبات رسانیدند و در راه دفاع از اهداف مقدس اسلام جانفشانی نمودند و حماسه‌ای جاوید آفریدند.
سرگرد پاسدار عبدالوهاب عبدی پور از همه نهادها، ادارات، سازمانها، خانواده‌های معظم شهدا، آزادگان، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان، پیشکسوتان، هنرمندان، اصحاب رسانه، اساتید، دانشجویان، دانش آموزان، جامعه کارگری وکشاورزان، فرهنگیان، اصناف وبازاریان ومردم شهیدپرور و همیشه در صحنه شهرستان باشت دعوت کرد روز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت، ساعت ۹ با حضور گسترده خود در مصلی امام خمینی (ره) شهرباشت ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای والا مقام با آرمان‌های این عزیزان، امام شهدا و مقام عظمای ولایت تجدید عهد و پیمان کنند.

دیگر خبرها

  • دعوت از مردم برای شرکت در اجلاسیه ۹۲ شهید والامقام شهرستان باشت
  • هویت ۸ شهید در استان فارس شناسایی شد
  • یادواره ۴۵ شهید کارگر در تربت جام برگزار شد
  • ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • دیدار با خانواده شهید مرزبان حسن بادامکی
  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد