Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:53:16 GMT

کرونا حرص را کمرنگ و فناوری را زیر سوال برد

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۲۹۶۲

کرونا حرص را کمرنگ و فناوری را زیر سوال برد

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آیت‌الله محمد حاجی ابوالقاسم دولابی نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان زنجان در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب گفت: خداوند به وسیله این ویروس حرص و طمع را کمرنگ و فناوری را که انسان فکر می‌کرد او را به بالاترین مرتبه رسانده است، زیر سوال برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری به خاطر قدرت، کافر شده یا در کنار خدا چیزی را قرار می‌دادند.

وی افزود: این ویروس انسان را به عجز کشاند و انسان بیشتر از گذشته متوجه شد که همه چیز به دست خالق انسان است و زیر سایه معنویت است که می‌توانیم به اخوت برسیم.

حاجی ابوالقاسم ادامه داد: در دوران کنونی که بشریت با ویروسی به نام کرونا مواجه است، باید ابعاد مختلف این ویروس مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار بگیرد که یکی از این نکات بحث بلایا و نقش آن در تقریب بین مذاهب اسلامی است. خدا همواره بر این موضوع که انسان را امتحان می‌کند اشاره کرده است و تمام بشریت با سختی، گرسنگی، کاسته شدن اموال و مانند آن مورد آزمایش قرار می‌گیرند. آنچه در قرآن به آن اشاره شده است بشارت به صابرین است.

این استاد حوزه ادامه داد: یکی از برکات این بلایا این است که انسان از حواسش نسبت به دنیا کاهش و به معاد جهان توجه می‌کند. این مبدا و مقصد مشترک می‌تواند مهم‌ترین عامل در تقریب انسان در مذاهب و ادیان مختلف باشد، وقتی به این حقیقت می‌رسیم که همه فرزندان آدم هستیم، توجه به این حقیقت انسان‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: یکی از برکات کرونا این است که انسان به فکر مشکلات یکدیگر می‌افتد، به خصوص پیروان دین اهمیت بیشتری به هم نوع خود می‌دهند، ما مسلمانان خدای واحد، پیامبر واحد و قبله واحد و مشترک داریم، چرا باید با یکدیگر اتحاد نداشته باشیم، مسیر ما واحد است و باید اختلافات را کنار بگذاریم.

انسجام، تنها راه برون‌رفت مسلمانان از مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها

آیت‌الله سید نصیر حسینی نماینده ولی‎فقیه در استان کهکیلویه و بویراحمد با اشاره به این موضوع که تنها راه برون‌رفت مسلمانان انسجام است، گفت: خوشبختانه در تمام ممالک اسلامی سرمایه‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف وجود دارد که باید از این سرمایه‌ها در جهت برون‌رفت از مشکلات بهره برده و به یک انسجام برسیم.

وی افزود: مسلمانان در ایمان مورد هجوم دشمنان قرار دارند و وظیفه ما در قبال جان انسان‌ها سنگین است و باید تلاش کنیم جان انسان‌ها حفظ شود و برای نجات جان انسان‌ها برنامه داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: امروز تمام جوامع مسلمان و غیرمسلمان گرفتار مصائب هستند و قطعا همکاری تمام مسلمانان و دولت‌ها می‌تواند راه‌گشا باشد، راه برون‌رفت از این مصائب انسجام است، باید در کنار هم برنامه داشته باشیم و آن را اجرایی کرده و تبلیغ کنیم تا از این طریق قدرت خود را به نمایش بگذاریم.

وی تاکید کرد: جهان اسلام سرمایه‌های بسیار زیادی در عرصه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی دارد و دعا و استغفار یکی دیگر از ابزارهای ارزشمند در دست مسلمانان است که از تمام آنها باید بهره ببریم تا از این طریق بتوانیم راه نجات بشر را فراهم کرده و آسیب‌ها را کاهش دهیم.

میزان تعامل مومنین با گرفتاری ها

حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با تاکید بر این موضوع که در زمان شیوع ویروس کرونا افراد باتقوا و تربیت شده در دین بیشتر از سایر افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، گفت: این مساله نشات گرفته از آن است که انسان تربیت شده در فضای دینی تعامل‌اش با مصائب و گرفتاری‌ها متفاوت است و هر میزان انسان عاقل‌تر شود بیشتر به دین گره می‌خورد.

وی افزود: مساله علم و دین هردو نقش مهمی در زندگی بشریت ایفا می‌کند، خداوند مردم را امت واحده به روش تکوینی آفرید. عالم؛ عالم اسباب و مسببات است و در این بین فرقی بین دین‌دار و غیردین‎دار نیست، به عبارتی دیگر برخی مسائل برای برخی انسان‌ها به صورت تکوینی یکسان است.

شعبانی افزود: دین در مسائل تکوینی چارچوب‌هایی را برای انسان تعریف می‌کند، داد و ستد در تمام عالم وجود دارد و نقش دین در این بین ایجاد چارچوب در این عرصه است، نقش دیگر دین این است که تفسیر انسان را نسبت به عالم هستی تغییر می‌دهد، مجموعه عالم ماده مجموعه‌ای از عالم هستی است، وقتی نگاه انسان تغییر می‌کند که در فضای دینی قرار بگیرد و انسانی که در فضای دین تربیت شده باشد در تمام مراحل ایمان و تقوا دارد و از طریق برکات الهی به حیات طیبه می‌رسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان تاکید کرد: دین مستقیما در مسائل تکوینی است اما جامعه از مسائل آن بهره می‌برد و به همین دلیل است که می‌گویند زمانی که حضرت ولی عصر(عج) ظهور کند از علم فقط دو عدد آن کشف شده است. از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد چه افرادی بیشترین تعامل را برای رفع این ویروس داشتند؟، آیا غیر از این بود که نمازهای جمعه تعطیل و متدینین در هیات‌ها تمام پروتکل‌ها را رعایت کردند، این رفتار به دلیل همان تقوای الهی  و تربیت شدن انسان در عرصه دین است که اجازه نمی‌دهد به خاطر لذت‌های او فرد دیگری به این ویروس مبتلا شود.

تلاش نظام سلطه برای تخریب باورهای دینی

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل‌سنت کیش با بیان اینکه امروز نظام سلطه می‌خواهد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و سعی می‌کند از طریق این ویروس، باورهای دینی را زیر سوال ببرد، گفت: ویروس کرونا تمام فعالیت‌ها را تحت الشعاع قرار داده است و یکی از رسالت‌های اندیشمندان جست‌وجوی راه‌های مطلوب و علمی برای رهایی از این معضل جهانی است و بلایا و مصائب بخشی از حکمت خداوند است. از طریق باورها و آموزه‌های دینی باید یک مشارکت وسیع و یاری رساندن به همگان را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم علما و اندیشمندان جهان اسلام در رابطه با دفع این ویروس پیش‌قدم باشند. جایگاه دانشمندان اکنون بسیار حساس است چه در دوران کرونا و چه بعد از آن نیازمند برنامه و پیام‎های مشترک برای عرضه به جهان هستیم و باید آثار زیان‌بار این ویروس را به حداقل برسانیم.

کارها به افراد با تقوا سپرده شود

آیت‌الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی با تاکید بر این موضوع که برای رسیدن به وحدت باید امور را به دست اهلش سپرد، گفت: در هر جایی که عالمان دینی و باتقوا حضور داشتند همواره برای جهانیان الگو، قابل احترام و باعزت بودند.

وی افزود: ایجاد وحدت در میان مسلمین سبب و علت خاص خودش را دارد، رمز مسائل ناخوشایند جوامع اسلامی این است که امور در برخی مواقع به عناصر بی‌تقوا سپرده می‌شود، از ۲۰۰سال قبل که استعمارگران آمدند و حداکثر استفاده را از جوامع اسلامی داشتند تا به امروز به وحدت مطلوب نرسیده‌ایم، چون وحدت زمانی شکل می‌گیرد که امور به اهلش سپرده شود.

عبادی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حدود ۴۰۰ تیراژ کتاب سراسر دروغ پخش شد تا از این طریق تقوا و مذهب را به زیر سوال ببرند، در هرجایی که عالمان دینی با تقوای کامل حضور داشتند همواره الگو و قابل احترام و با عزت بودند.

وی افزود: مذهب به معنی راه شناخت دین است و هرآنچه هرکس به اسم دین مطرح می‌کند باید مبتنی بر منابع دینی و با اتکاء به دلایل دینی باشد، اگر به پیشینه تاریخی علمای شیعه و سنی مراجعه کنیم می‌بینم که آنها در عرصه‌های مختلف از جمله تجارت با یکدیگر بوده‌اند و این یعنی اصل در دین است نه مذهب.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی یادآور شد: امروز وقتی به وحدت می‌رسیم که این همه عناصر به اسم فتوای دینی و خواسته‌های استکبار جهانی را به عنوان فتوا از نظر دین مطرح نکنیم که این گونه کار به پیش نمی‌رود.

وی افزود: کشورهای اروپایی و دشمنان در جهان اسلام هر جنایتی می‌کنند و آن را به اسم مسلمانان تمام می‌کنند. زیرا گروه‌های آنها از افراد بی‌دینی چون داعش و القاعده شکل گرفته است در حالی که  حیثیت اسلام بر حقوق الهی و مردم بنا شده است. برای رهایی از این معضل باید امور را به دست اهلش بسپاریم.ابوالقاسم دولابی: با ویروس کرونا بسیاری از بیماری‌های روحی بشر درمان شد

سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از پنجشنبه مصادف با ۱۲ ربیع الاول به صورت مجازی آغاز به کار کرد و قرار است طی پنج روز تا دوشنبه بیش از ۱۶۷ شخصیت برجسته جهان اسلام از ۴۷ کشور و  همچنین ۱۲۰ سخنران داخلی به صورت "وبیناری" پیرامون موضوع های کنفرانس به ویژه همکاری های اسلامی در مواجهه با مصایب و بلایا با رویکرد کرونا سخنرانی کنند.

برچسب‌ها ویروس کرونا هفته وحدت کنفرانس وحدت اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا هفته وحدت کنفرانس وحدت اسلامی ویروس کرونا هفته وحدت کنفرانس وحدت اسلامی اخبار کنکور نماینده ولی فقیه در استان ویروس کرونا جهان اسلام انسان ها برون رفت زیر سوال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۲۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها شانس قهرمانی ایران در والیبال اروپا کمرنگ شد

به گزارش "ورزش سه"، در سومین بازی از سری فینال‌های لیگ برتر والیبال تیم آرکادا گالاتی در حضور جواد کریمی پاسور ایرانی خود با نتیجه سه بر صفر برابر کورونا براسوف شکست خورد تا تیم براسوف تنها یک برد دیگر تا قهرمانی فاصله داشته باشد.

در این مسابقه کورونا براسوف ست‌های بازی را به ترتیب با نتایج 25 بر 18، 25 بر 21 و 25 بر 20 برد تا فقط نیاز به یک برد دیگر تا قهرمانی و سهمیه پلی آف لیگ قهرمانان اروپا داشته باشد.

جواد کریمی در این بازی در ست اول به عنوان جانشین و در ست دوم به عنوان بازیکن ثابت در زمین حاضر بو‌د و در ست سوم هم بازی نکرد. با این حال او نتوانست مانع شکست آرکادا گالاتی شود. او در این دیدار سه امتیاز نیز برای تیمش کسب کرد.

دیدار چهارم دو تیم دوشنبه شب و در فاصله کمتر از بیست و چهار ساعت از بازی سوم برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • ببینید l بازدید میلیونی زمین خوردن یک ربات/ انسان‌نماها زمین خوردن را تمرین می‌کنند؟
  • (ویدئو) پاسخ جالب همسر کاپیتان تیم ملی فوتسال به یک سوال جنجالی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • تنها شانس قهرمانی ایران در والیبال اروپا کمرنگ شد
  • الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی در تمام شهرها اجرا شود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • این اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی با سرعت ۶ کیلومتربرساعت است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند