نظر قرآن کریم درباره انواع غذا
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۳۱۶۵
غذا و تغذیه در آموزههای دینی همچون سایر موضوعات، مورد توجه قرار گرفته است. مبداء پیدایش غذا از جانب خداوند است که جهت تندرستی، تداوم حیات و توانمندی در انجام تکالیف به انسان عطا شده است.
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، غذا و تغذیه در آموزههای دینی همچون سایر موضوعات، مورد توجه قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نیاز انسان به غذا، مهمترین و حیاتیترین نیاز روزمره اوست که از تولد تا مرگ وی را همراهی میکند، و حتی انبیا و اولیاء الهی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، رشد، طول عمر، تندرستی، آرامش اعصاب و روان، خُلق و خوی و رفتار، توانمندی و قدرت، تکثیر نسل و تولید مثل و... همه به نوعی وامدار تغذیه سالمند، نام گذاری پنجمین سوره قرآن کریم تحت عنوان «مائده» به معنای سفره غذایی، قرار گرفتن رزاق و مطعم بودن به عنوان صفات خداوند، سوگند خداوند به غذا «والتین والزیتون»، درخواست مائده آسمانی توسط حضرت عیسی و درخواست غذا توسط حضرت موسی (ع) هرکدام مهر تأییدی بر اهمیت غذا و تغذیه است. باید روی دو نکته تأکید کرد؛ نخست استفاده از انواع غذاها و دوم پاکیزه خواری.
الف) انواع غذاها نعمتی از سوی خدا
قرآن کریم در آیات متعددی طعام را به عنوان رزق و نعمتی که خداوند به بندگانش عطا فرموده، مطرح نموده است و از انسانها خواسته است که از نعمتهای طیب و حلال استفاده کنند و سراغ خبائث و اشیاء حرام نروند. به بعضی از این آیات اشاره خواهد شد:
۱. کلُوا مِن طیِّبَتِ مَا رَزَقْنَکُمْ "از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی داده ایم بخورید! " (بقره/۵۷)
۲. یَأَیُّهَا النَّاس کلُوا مِمَّا فی الأَرْضِ حَلَلاً طیِّبا "مردم! از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه بخورید! " (بقره/۱۶۸)
۳. یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا کلُوا مِن طیِّبَتِ مَا رَزَقْنَکُمْ "ای کسانی که ایمان آورده اید! از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی دادهایم، بخورید. " (بقره/۱۷۲)
۴. وَ کلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَلاً طیِّباً "و از نعمتهای حلال و پاکیزهای که خداوند به شما روزی داده است، بخورید. " (مائده/ ۸۸)
۵. یحِلُّ لَهُمُ الطیِّبَتِ وَ یحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَئث " اشیاء پاکیزه را برای آنها حلال میشمرد، و ناپاکیها را تحریم میکند. " (اعراف/ ۱۵۷)
۶. أُحِلَّت لَکمُ بَهِیمَةُ الأَنْعَمُ إِلا مَا یُتْلی عَلَیْکمْ "و چهارپایان برای شما حلال شده، مگر آنچه (ممنوع بودنش) بر شما خوانده میشود. " (مائده/۱)
۷. إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکمُ الْمَیْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنزِیرِ وَ مَا أُهِلَّ بِهِ لِغَیرِ اللَّهِ فَمَنِ اضطرَّ غَیرَ بَاغٍ وَ لا عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ "خداوند، تنها (گوشت) مردار، خون، گوشت خوک و آنچه را نام غیرِ خدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام کرده است. (ولی) آن کس که مجبور شود، در صورتی که ستمگر و متجاوز نباشد، گناهی بر او نیست؛ (و میتواند برای حفظ جان خود، در موقع ضرورت، از آن بخورد؛) خداوند بخشنده و مهربان است. " (بقره/۱۷۳)
۸. وَ أَنْعَمٌ حُرِّمَت ظهُورُهَا وَ أَنْعَمٌ لا یَذْکُرُونَ اسمَ اللَّهِ عَلَیْهَا افْترَاءً عَلَیْهِ "و (اینها) چهارپایانی است که سوارشدن بر آنها (بر ما) حرام شده است!» و (نیز) چهارپایانی (بود) که (هنگام ذبح) نام خدا را بر آن نمیبردند، و به خدا دروغ میبستند... (انعام/۱۳۸)
ب) پاکیزه خواری در قرآن
در قرآن کریم بعضی از غذاها به شکل صریح تحریم و بعضی هم حلال عنوان شده است. بعضی از مصادیق طیبات و خبائث در قرآن مجید بیان شده است، ولی که اکثر آنها نیاز به تفسیر و رجوع به روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اهل البیت علیهم السلام دارد.
فقهاء و دانشمندان شیعه با استفاده از این روایات خوردنیهای حلال و حرام را به این صورت بیان کرده اند:
۱. خوردن انواع حشرات حرام است. (توضیح المسائل، ج ۲، ص ۵۳۲)
۲. از موجودات دریایی، ماهی فلس دار و میگو، حلال است و بقیه موجودات دریایی حرام میباشند مثل؛ خرچنگ و لاک پشت و... (توضیح المسائل، ج ۲، ص ۵۲۵)
۳. حبوبات و گیاهان و سبزیجات، حلال و خوردن آنها مجاز است.
۴. تخم مرغها هم تابع خود مرغها هستند. هر تخمی که نمیدانیم حلال است یا حرام، اگر دو طرف آن مساوی باشند حرام و اگر یک سر آن باریکتر باشد حلال است. (توضیح المسائل، ج ۲، ص ۵۲۷)
۵. مرغهایی که دارای چنگال بوده یا میخک پشت پا را نداشته یا سنگدان و چینه دان ندارند، حرام میباشند. (توضیح المسائل، ج ۲، ص ۵۲۵)
۶. از پرندگان کبک و مرغ آبی (بط ـ غاز و...) گنجشک و کبوتر و مرغ خانگی ... حلال هستند. (توضیح المسائل، ج ۲، ص ۵۲۵)
۷. هر مرغی که ندانیم حلال است یا حرام اگر بال زدن او بیشتر از صاف رفتن او باشد و شرایط فوق را داشته باشد، حلال است و الا حرام است. (توضیح المسائل، ج ۲، ص ۵۲۷)
۸. تمام حیوانات درنده و گربه و موش و سنجاب و... حرام هستند.
۹. در میان چار پایان گوسفند (بز و میش) شتر، گاو، گور خر، زرافه، آهو، حلال و اسب، الاغ و قاطر مکروه میباشند. (توضیح المسائل، ج ۲، ص ۵۳۲)
۱۰. خوردن خاک و سنگ و ... حرام است. (توضیح المسائل، ج ۲، ص ۵۳۰ و ۵۳۱)
ج) هدفمندی آیات قرآن
قرآن به صورت کاملاً مشخص و هدفمند در مورد جسم سخن گفته است. بیان قرآن کریم: کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ "بخورید و بیاشامید، ولی زیادهروی نکنید. " (اعراف،۳۱)
صرفه جویی در دیدگاه علم تغذیه بالاترین لطف به جامعه است، زیرا امروزه یکی از مشکلات بسیار بزرگ انسانی چاقی است و مهمترین راهکار برطرف کردن آن کم خوردن است. اسراف کردن از نظر معنوی عملی ناشایست است، اما در کنار این امر، موضوع تأمین سلامت فرد در آیه نهفته است. کمتر از یکصد سال علم به این نتیجه رسیده که با کاهش مواد غذایی فرد به بیماریهای مزمن دچار نمیشود، اما ۱۴۰۰ سال پیش قرآن کریم بسیار شفاف این امر را بیان فرموده است.
نتیجه گیری
اشاره قرآن به مباحث تغذیه گویای اهمیت تغذیه و نقش تأثیرگذار آن در زندگی بشر است. از طرفی بررسی و بازگویی غذاهای قرآنی به همراه یافتههای قطعی علمی، سبب نگرش نو افراد به دین و قرآن خواهد شد و از سویی به کار بستن این آموزهها به خصوص در بخش تغذیه، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
منبع: جام جم آنلاین
انتهای پیام/
منبع: آنا
کلیدواژه: قرآن کریم غذا تغذیه در اسلام آموزه های دینی توضیح المسائل قرآن کریم غذا ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۳۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیش از ۵۰ حافظ در شهرستان بوشهر فعال است
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین شیخی چهارشنبه شب در آئین تجلیل از ۲ معلم نمونه قرآنی استان به مناسبت روز معلم در شهر بوشهر با اشاره به سخن حضرت علی (ع) در مورد معلم و یاد گرفتن مطلبی از معلم گفت: دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزشها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بوشهر با بیان اینکه معلمی در قرآن به عنوان جلوهای از قدرت لا یزال الهی، نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی دانسته شده است افزود: در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است که بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمیدانست.
حجت الاسلام شیخی با اشاره به ظرفیتهای قرآنی شهرستان بوشهر گفت: در بوشهر بیش از ۵۰ حافظ قرآن کریم وجود دارد که این موضوع نشان از از خودگذشتگی های معلمینی همچون استاد نجفی و محبوبی است که با وقف زندگی و وقت گران بهای خود باعث به ثمر نشستن این حافظان کلام وحی شدهاند و بر خود میبالیم که در مرکز استان معلمینی وجود دارند که دغدغه آنها ترویج معنی و مفاهیم قرآنی در جامعه است.
کد خبر 6094782