Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@07:50:09 GMT

دلایل ریزش بازار سرمایه از زبان عضو ناظر مجلس

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۳۸۳۹

دلایل ریزش بازار سرمایه از زبان عضو ناظر مجلس

خبرگزاری تسنیم: محسن علیزاده با بیان این که بازار سرمایه طی یک تا دو سال اخیر یک روند پر شتابی را طی کرد و توانست با شکستن مداوم رکورد‌ها توجه بخش زیادی از جامعه را به خود جلب کند افزود: حاکمیت هم از مردم برای سرمایه گذاری در این بازار دعوت کرد و مردم خوب استقبال کردند و سرمایه‌های خرد خود را در بازار‌های موازی جمع آوری و تقدیم دولت نمودندتا این منابع منتج به تولید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین اظهارداشت: در پاسخ به شعار تولید احساس همه مردم این بود که حتما این منابع منتج به تولید می‌شود و سود خوبی هم عاید آنان خواهد شد.

این عضو ناظر مجلس در شوایعالی بورس گفت: متاسفانه از نیمه مرداد ماه سال جاری بازار سرمایه ریزش قابل توجهی را تجربه کرد به نحوی که در فاصله یک ماهه نزدیک به ۴۵۰ هزار واحد از شاخص کل اصلاح شد.

وی در ادامه افزود: عمده دلائلی که می‌تواند باعث بی اعتمادی و کاهش این شاخص‌ها شود عدم عرضه منظم سهام ارزنده و متناسب با نقدینگی بود و یک انتظار غیر واقعی را در بین سهامداران ایجاد کرد.

علیزاده اظهارداشت: همچنین یک تصور حمایت مطلقی در بین مردم ایجاد شد که احساس مردم این بود که دولت حتما ضرر و زیانشان را در این بازار پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: ایجاد ناهماهنگی بین دستگاه ها، روشن نبودن مبنای قیمت گذاری در عرضه‌های اولیه و عدم توجه به بحث آموزش برای ورود افراد غیر حرفه‌ای در این بازار از جمله عمده دلائلی بود که باعث کاهش شاخص سهام در این بازار شد.

این عضو ناظر مجلس در شوایعالی بورس گفت: در همان زمان سازمان بورس ابزار‌های قانونی متعددی در اختیار داشت مثل کاهش دامنه نوسان و افزایش حجم مبنا که به نحو مطلوب و در زمان مناسب استفاده نکرد تا جلوی آسیب کمتر کاهش شاخص را بگیرد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی بازار سرمایه را به عنوان یک فرصت طلایی می‌داند و در صورت عدم فعالیت و برنامه ریزی دقیق به عنوان یک تهدید جدی می‌داند و در تلاش است بازار سرمایه به یک ثبات منطقی و یک رشد معقول برسد و برای اینکه این اتفاق بیفتد از هیچ تلاشی خودداری نخواهد کرد.

علیزاده ضمن اشاره به ابزار‌های در اختیار مجلس مثل تذکر، سئوال و استیضاح بیان داشت: مجلس برای حفظ بازار سرمایه تا مرحله استیضاح هم پیش رفته به عبارتی اهالی خانه ملت به شدت نگران این موضوع هستند.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد سئوالات و تذکرات طی چند ماهه اخیر در مجلس مربوط به بازار سرمایه بوده است.

این عضو ناظر مجلس در شوایعالی بورس گفت: تصور بازار‌های مالی در کشور اینکه هریک باید جزیره‌ای عمل کنند در صورتیکه به این شکل نیست، چون بهم پیوسته هستند.

وی افزود: اگر دولت همه مردم را برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه دعوت می‌کند انتظار این بود زیرساخت‌های لازم را به خوبی فراهم می‌کرد.

علیزاده بیان داشت: متاسفانه زیر ساخت‌های بازار سرمایه به اندازه این حجم از ورود نقدینگی نبود.

وی تصریح کرد: «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد گفته دولت کسری بودجه خود را از بازار سرمایه تامین کرده است.

این عضو ناظر مجلس در شوایعالی بورس گفت: به نظر می‌سد دولت خیلی بیشتر از کسری بودجه از این بازار درآمد کسب کرده باشد.

وی افزود: دولت می‌توانست همین منابع را در جایی سرمایه گذاری کند و سود حاصل را به حساب سهامداران واریز کند که متاسفانه چنین اتفاقاتی نیفتاده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار سرمایه عضو ناظر مجلس شورای عالی بورس بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۳۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی

بعد از گذشت یک سال نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر عایدی سرمایه را برطرف کردند. حالا با نگاهی به ارقام مصوب در مجلس می توان به این مالیات لقب کمیسیون دولت از سفته بازی را نسبت داد.

با وجود اینکه دولت می گوید که فقدان این پایه مالیاتی که در ۱۰۰ سال گذشته در بیش از ۱۴۳ کشور در حال پیاده‌سازی بوده، موجب بروز مشکلات متعددی به‌خصوص در حوزه تولید شده است؛ اما طرح مالیات بر سفته‌بازی و سوداگری به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌دلیل معافیت‌های گسترده در طرح، حداکثر دو درصد از افراد جامعه مشمول آن می‌شوند.

هم اکنون بازدهی بالای خرید وفروش‌ها در بازارهای غیرمولد موازی تولید مانند بازار ملک، خودرو، طلا و ارز انگیزه سرمایه‌گذاری و کار در حوزه تولید را به‌شدت کاهش داده است، چرا که افراد به جای فعالیت مولد، سرمایه خود را وارد یکی از این بازارها می‌کنند و در سایه نبود قوانین بازدارنده، سودهای هنگفت به جیب می‌زنند.

اما این تمام ماجرای سوداگری نیست؛ چراکه ورود پول‌های کلان به بازارهایی مثل مسکن و خودرو باعث افزایش تقاضای سرمایه‌ای می‌شود و در نتیجه نیاز مصرفی مردم را با چالش مواجه می‌کند. چنانچه در حال حاضر بخش زیادی از تقاضا در بازار مسکن مربوط به تقاضای سرمایه‌ای است و مردم عادی توان خرید مسکن متناسب با نیاز خود را ندارند. 

انتظار می رفت قانون با تعیین ارقام بازدارنده تا جایی که قدرت دارد از گسترش بساط  دلالی در کشور بکاهد  و به حرکت جریان سرمایه به سمت فعالیت‌های مولد کمک کند، ولی با نگاهی به ارقام مصوب در مجلس می توان گفت این مالیات بر عایدی سرمایه بازدارنده نیست؛ بلکه صرفا حق السهم  و کمیسیون دولت از سفته بازی است.

مالیات ۳۰ درصد از سود فروش خودرو، طلا و ارز این پیام را به واسطه ها مخابره می کند که اگر هر یک از اقلام مشمول مالیات را دوبرابر قیمت بدون هیچ زحمتی به فروش رساندید و به اقتصاد کشور ضربه زدید و تورم ایجاد کردید و ارزش پول ملی را کاهش دادید، فقط کافی است حق کمیسیون خود را پرداخت کنید تا به راحتی به این کاسبی ادامه دهید.

این اعداد هیچ بازدارندگی ندارند و اتفاقا باعث افزایش قیمت‌ها شده و دلالان صرفا با پرداخت سهم دولت از سفته بازی به راحتی می‌توانند به فعالیت مخرب و غیرمولد خود ادامه دهند و آنچه از سودشان کاسته شده را نیز به لطایف‌الحیلی دوباره از جیب مردم برداشت کنند.

آقایان نرخ مالیات با این ارقام فقط رسمی‌سازی سفته‌بازی است.ریشه این آفت پیش رونده را باید با برخورد قاطعانه خشکاند. 

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده
  • فعالیت ۷۰۰ ناظر آموزش‌دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز