Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح ایجاد کلادینگ (روکش دار کردن) بخشی از سیستم لوله کشی مابین برج احیا و ریبویلرهای واحدهای شیرین سازی آمین پالایشگاه گاز ایلام و نیز بخش های داخلی این ریبویلرها و نازل های برج مذکور با ورق نازک از جنس استنلس استیل، توسط یکی از کارکنان این واحد صنعتی باموفقیت اجراشد

 ارائه دهنده این طرح، که دارای 21 سال سابقه اجرایی پایپینگ و از تکنسین های مکانیک پیمانکاری این پالایشگاه می باشد در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: در ابتدا برای مقابله با خوردگی در این نقاط از یکسری پوشش های ضد خوردگی ویژه استفاده می شد که ضمن هزینه بالای تامین، تاثیر چندانی در جلوگیری از خوردگی های شیمیایی این نقاط نداشته و در چندین نوبت، لزوم انجام تعمیرات اضطراری برای مقابله با پیشرفت خوردگی مستلزم توقف تولید می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"غلامحسین سلیمانی زاده" افزود: بعنوان یک راه حل برای بالا بردن استحکام این نقاط پیشنهاد شد که از ورق استنلس استیل با ضخامت مناسب که هزینه آن نسبت به سایر راههای پیشگیری از خوردگی،  ازجمله پوشش های یاد شده به مراتب کمتر می باشد، استفاده شود که خوشبختانه این پیشنهاد با توجه به جزئیات اجرایی ارائه شده تائید گردید و با اجرای موفقیت آمیز آن، در بازرسی های انجام شده در چندوقت اخیر هیچگونه مشکلی در نقاط یاد شده مشاهده نشده و توقف تولیدی نیز ناشی از این مورد نداشته ایم.

اوبه مزایای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: عدم نیاز به تعویض سالیانه پایپینگ و نازلهای ریبویلر و برج احیاء و عدم نیاز به تغییر جنس آنها درجهت افزایش استحکام، کاهش هزینه های تیم های تعمیراتی، کاهش توقفات تولید و جلوگیری از هدر رفتن ماده شیمیایی حلال آمین که هزینه های تأمین آن در شرایط فعلی سرسام آور است، برخی از دستاوردهای این طرح بوده است.

در این ارتباط دبیر نظام مشارکت شرکت پالایش گاز ایلام نیز با اشاره به اینکه نظام پیشنهادات به عنوان برجسته ترین ابزار مدیریت مشارکتی، زمینه ساز مشارکت کارکنان در تصمیم گیریهای سطوح مختلف سازمان، از امور اجرایی تا اتخاذ تصمیمات راهبردی است، گفت: در مدیریت مشارکتی، کارکنان در اتخاذ تصمیم‌ برای ایجاد تحول در سازمان سهیم بوده،‌ و در مرحله اجرا نیز همکاری و همدلی بیشتری داشته و به تبع آن شاهد افزایش بهره وری نیز خواهیم بود.

" مصدق  رضایی" افزود: نظام پیشنهادات شرکت پالایش گاز ایلام از سال 1387 براساس آیین نامه مصوب شرکت ملی گاز ایران تشکیل و با اهداف افزایش میزان بهره‌وری، تقویت روح ابتکار و حس مسئولیت در کارکنان، افزایش همکاری بین کارکنان، امکان استفاده از تجارب عملی و نظرات و اندیشه‌های کارکنان، فعالیت خود را آغاز کرده است.

او اظهار داشت: با توجه به امکان صرفه جویی اقتصادی ناشی از اجرای برخی طرحهای پیشنهادی همچون طرحی که در این گزارش به آن اشاره شده است و هزینه‌کرد سود حاصل از صرفه‌جویی درجهت توسعه نیروی انسانی، گسترش مشارکت کارکنان و سایر سرفصلهای مصوب شورای همیاری و مشارکت، نظام پیشنهادات این شرکت به سمت ایجاد زمینه دریافت پیشنهادات با مزیت و ویژگی ایجاد صرفه‌جویی مالی در شرکت حرکت کرده و در این راستا پیشنهادات متعددی دریافت نموده است.

اوتصریح کرد: مطابق آئین نامه، پیشنهادات دریافتی در چند مرحله توسط کارشناسان و اعضای شورا از حیث کاربردی بودن، قابلیت اجرا و تناسب هزینه فایده مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید، ضمن  اجرا، مطابق ضوابط  به پیشنهاد دهنده پاداش داده شده و مورد تقدیر قرار می گیرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایلام پالایشگاه طرح خلاقانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۳۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم

ریشه ناترازی بین تولید و مصرف بنزین، بی‌توجهی به احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه در دوران هشت‌ساله دولت قبل و وزارت بیژن نامدار زنگنه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایرنا، طبق اظهار نظر مسئولان، مصرف بنزین در حال حاضر از تولید آن در کشور پیشی گرفته، با این دست فرمان، کشوری که زمانی صادرکننده بنزین بوده در حال تبدیل شدن به واردکننده بنزین است. بررسی عوامل بروز این پدیده یکی از نکاتی است که سیاستگذاران باید به آن توجه داشته و در راستای حل مشکلات این پدیده برنامه‌ریزی کنند.

از طرفی تولید بنزین در کشور نیز با وجود رشد حدود ۲۰ درصدی در سه سال گذشته طبق آمار وزیر نفت، به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز رسیده و حتی وزارت نفت توانسته در دوران پیک مصرف نیز تامین بنزین را به بهترین نحو انجام دهد و کشور دچار مشکل نشود.

برای حل مساله بنزین سه سناریوی ساخت پالایشگاه، واردات بنزین و مدیریت مصرف، پیش روی دولت قرار دارد.

اگر دولت بخواهد یک پالایشگاه در مقیاس پالایشگاه اصفهان بسازد، نیازمند به حداقل ۵ سال زمان و ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بوده که باتوجه به میزان زمان و حجم سرمایه گذاری مورد نظر، رسیدن به این مطلوب راه درازی دارد اما برای کشور این موضوع امری حیاتی است. واردات نیز باعث ارز بری از کشور، کسری بودجه و در نهایت تورم خواهد شد. چنانچه اگر دولت بخواهد ناترازی بنزین را با واردات جبران کند، باید ارز زیادی برای فقط بنزین کنار بگذارد. مورد بعدی، توجه به مدیریت مصرف است که شامل موضوعاتی نظیر اسقاط خودروها، تولید و واردات سالانه یک میلیون خودروی باکیفیت، ارتقای پالایشگاه‌های موجود، توسعه سوخت‌های جایگزین CNG و جلوگیری از قاچاق بنزین می‌شود که در این پرونده به موارد مذکور خواهیم پرداخت.

چرا پالایشگاه سازی در کشور صورت نگرفت؟

پالایشگاه سازی یکی از راه‌کارهای جلوگیری از ناترازی بنزین است اما این سناریو بلند مدت است. با این حل چه شد که پالایشگاه سازی در کشور صورت نگرفت؟ قطعا یکی از اصلی‌ترین عوامل آن، وزیر سابق نفت بیژن زنگنه است. بیژن زنگنه اساسا پالایشگاه سازی را کثافت کاری می خواند حتی اخیرا نیز به این موضوع اشاره مجدد کرده و آن را غیر اقتصادی خوانده است.

در صورتی که چین با واردات ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام و پالایش بیش از ۱۷ میلیون بشکه، نمونه‌ای از کشورهای پیشرو در حوزه توسعه زنجیره ارزش نفت خام است. چین طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۸ میلیارد دلاری برای ساخت پالایشگاه، حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشی خود افزوده است و قصد دارد تا ۲۰۲۵ ظرفیت پالایشی خود را به ۲۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. پالایشگاه‌هایی همچون ژیجیانگ (فاز اول و دوم) و هنگلی با ظرفیت‌های ۲۰ و ۴۰ میلیون تن در سال و حجم سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ و ۲۴ میلیارد دلار نمونه‌هایی از طرح‌های به بهره‌برداری رسیده طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ هستند.

پالایشگاه سازی در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم توجه به تکمیل پروژه‌های پالایشی را از اولویت‌های خود می‌داند به طوری که جواد اوجی وزیر نفت در این باره گفت: توسعه ظرفیت پالایش و پتروپالایش نفت خام و میعانات گازی کشور قریب به ۳.۲ میلیون بشکه در روز است و نفت و میعانات گازی تولیدی خود را اکنون به‌صورت نفت خام صادر می‌کنیم. این خام‌فروشی افزون بر اینکه ما را از ایجاد ارزش افزوده بی‌نصیب می‌کند، در سال‌های اخیر پاشنه آشیل کشور و سبب آسیب‌پذیری کشور در حوزه تحریم‌ها شده است. افزون بر اینها با توجه به شدت مصرف انرژی در کشور، به‌منظور تأمین امنیت انرژی کشور و پوشش کامل نیاز داخلی به فرآورده‌های نفتی، احداث پالایشگاه‌های جدید ضرورتی انکارناپذیر است که مکرر مورد تأکید رهبر انقلاب و ریاست جمهوری نیز بوده است.

۸ طرح پالایشی و پتروپالایشی در حال اجرا

به گفته وزیر نفت، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به این امر شد و خوشبختانه ما اقدام‌های متعددی را در طول یک سال و نیم گذشته انجام دادیم. در چهارچوب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، ۸ طرح پالایش و پتروپالایش میعانات گازی و نفت خام با ظرفیت ۱۴۶۰ هزار بشکه در روز و سرمایه‌گذاری ۲۸.۶ میلیارد دلار در دست پیگیری و اجرا است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • نظام پیشنهادات کارکنان در مسیر توسعه فرآیندهای ایران خودرو