Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ نظر سنجی‌ها در آمریکا عجیب و غریب شده اند و در برخی از مناطقی که دموکرات‌ها مطمئن بودند رای خواهند داشت، اختلاف بین بایدن و ترامپ کم‌تر از گذشته شده. همزمان تشکیک بر سر اینکه تا چه اندازه می‌شود به این نظرسنجی‌ها اعتماد کرد هم بالا گرفته است. برخی از موسسات معتبر تفاوت بین دو کاندیدا را بیش از پانزده درصد و برخی دیگر آن را کمتر از پنج درصد می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناظران می‌گویند میانگین نظرسنجی‌ها می‌تواند معیار قرار بگیرد. از سوی دیگر تجربه دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ و شکست هیلاری کلینتون از ترامپ با وجود اینکه نظرسنجی‌ها او را پیروز میدان می‌دانستند نشان داده که نامزد‌ها باید هوشیار باقی بمانند و دلشان را به درصد‌ها خوش نکنند.

گفتگو با اسفندیار خدایی کارشناس مسائل ایالات متحده:

برخی نظرسنجی‌ها به تازگی نشان از افت آرای بایدن نسبت به گذشته دارند. اما کماکان او در بیشتر ایالات جلوتر از ترامپ قرار دارد. چرا این اتفاق برای نامزد دموکرات‌ها در روز‌های آخر رخ داده است؟

در نظرسنجی‌هایی که بی طرف منتشر می‌شوند، بایدن عقب نیافتاده است هرچند که فاصله دو کاندیدا کمی کمتر از گذشته باشد. در آمریکا نظرسنجی‌ها به دست گروه‌های مختلفی انجام می‌شود که هرکدام از آن‌ها ممکن است دیدگاه‌های سیاسی خود را دخیل کنند. ترامپ به هرحال هم اکنون رئیس جمهور آمریکاست و قدرت بیشتری برای جوسازی دارد. پیشبینی می‌شد که در روز‌های منتهی به انتخابات کمی تغییر در نظرسنجی‌ها را شاهد باشیم.

وضعیت ترامپ در حال حاضر در ایالت‌هایی که عموما به جمهوری خواهان رای می‌دهند چگونه است؟ به نظر می‌رسد که او حساب زیادی بر روی این ایالات باز کرده است.

با توجه به شناخت من از آمریکا به نظرم می‌رسد که آمریکای واقعی کشوری نیست که ترامپ بخواهد دوباره نمایندگی اش کند. اغلب مردم این کشور از وضعیت ناراضی هستند. آشکار است که سیاست‌های ترامپ به ویژه در شرایط کرونا و عدم کارآمدی دولت در این زمان، به بن بست کشیده شده. در داخل و خارج از آمریکا نیرو‌هایی علیه ترامپ متحد شده اند و ترامپ بعید است که بتواند نماینده آمریکا برای چهارسال دوم باشد.

اما وضعیت برای بایدن هم چندان بهتر نیست. آمریکایی‌ها او را به خاطر اشتباهات گفتاری اش سرزنش می‌کنند و به نظر می‌رسد که او هم بهترین گزینه برای ریاست جمهوری نخواهد بود...
بیشتر بخوانید: اگر ترامپ پیروز شود، اقدامات غیرمنتظره‌ای انجام خواهد داد که شرایط را برای ایران به مراتب دشوارتر خواهد کردپیدا کردن اشتباهاتی از این دست در کلام سیاستمداران در آمریکا امری عادی است. به ویژه اینکه تیم جمهوری خواه هنوز نتوانسته ایراد عمده‌ای را از بایدن که دهه‌ها در سیاست ایالات متحده نقش اساسی داشته پیدا کند و حالا ناچار است به اشتباهات او در حین سخنرانی یا مصاحبه‌ها حمله کند یا سن و سالش را هدف بگیرد. واضح است که اگر بایدن جوان بود، آن‌ها همین را هدف قرار می‌دادند و اگر خانم بود باز بهانه دیگری سوار می‌کردند. البته این بایدن است که باید در مورد اشتباهاتش جواب بدهد و در مورد وضعیت سلامتی اش به آمریکایی‌ها اطمینان بدهد.

اگر بایدن شکست بخورد مشخص می‌شود که دموکرات‌ها در انتخاب کاندیدایی قوی و تاثیرگزار کوتاهی کرده اند. اما این صحبت را الان نمی‌شود در آمریکا کرد چرا که وضعیت حساس است. شاید بعد از انتخابات لازم باشد که این حزب در مورد نحوه انتخابش جواب بدهد. به هرحال فعلا مغز‌ها و تحصیل کرده‌های آمریکا پشت بایدن ایستاده اند و ترامپ به راحتی نمی‌تواند این وضعیت را به نفع خودش تغییر دهد.

ترامپ سعی دارد تا پرونده خانواده بایدن را دستاویزی برای کوباندن رقیب خود کند، این حربه ممکن است که جواب بدهد؟

جوسازی ترامپ در مورد خانواده بایدن همچنان ادامه دارد. او تهدید کرده بود اسناد تخلفات پسرش را روی سایت می‌گذارد و بعد بایدن پاسخ داده بود که هر کاری می‌خواهی بکن. بالاخره هم این اتفاق نیفتاد. اما تیم ترامپ تاکنون مانور زیادی روی این مساله داده است. روش ترامپ مشخص است و در ایجاد جو‌های بیهوده برای رقیبانش حرفه‌ای شده. او با همین شیوه در انتخابات قبلی رقبای جمهوری خواه را کنار زد و کاندیدای اصلی شد و بعد هم توانست هیلاری کلینتون را با آن سابقه سیاسی شکست دهد.

ترامپ پول و امکانات زیادی دارد و تیم حرفه‌ای همراهی اش می‌کنند و دردسر درست کردن برای رقیب برایش کاری ندارد.

ترامپ و بایدن هر دو در حال ادامه سفر‌های انتخاباتی خود هستند. آیا در این مسیر ممکن است وضعیت کنونی آرا تغییر چشمگیری پیدا کند؟

دموکرات‌ها احتمالا می‌دانند که با یک استاد سخنور و پوپولیسم طرف هستند که توانسته پشت خیلی‌ها را به خاک بمالد. حالا ترامپ تجربه‌هایی هم در این چهارسال کسب کرده که قبلا نداشته و از این بابت خطرناک‌تر هم شده است. او تیم قوی‌ای دارد و با کار‌هایی که برای رژیم صهیونیستی کرده لابی‌های آن‌ها در آمریکا را پشت سر خود دارد که پول و قدرت زیادی دارند. از سوی دیگر او حالا از کرونا جان به در برده و دیگر از اینکه بخواهد در هر ایالتی حاضر شود و به صورت زنده برای طرفدارانش که آن‌ها هم ترسی از کرونا ندارند سخنرانی کند، ندارد. این ترس را برخلاف ترامپ، بایدن دارد به همین دلیل اغلب فعالیت هایش را به صورت مجازی در آورده. اما حضور یک کاندیدا اتفاق موثرتری است. اما در مقابل دموکرات‌ها با تمام قوای خود به میدان آمده اند. حتی اوباما رسما خودش را در مرکز این فعالیت‌ها قرار داده و به جای بایدن هم فعالیت می‌کند. به همین خاطر شکست دادن چنین تیمی از دموکرات‌ها در فرصت باقی مانده اگر غیر ممکن نباشد، آسان هم نیست. منبع: خبرآنلاین لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 انتخابات آمریکا ترامپ بایدن دموکرات ها نظرسنجی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۵۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است

یک روزنامه وابسته به طیف اصلاح‌طلبان می‌گوید: باید برای آمدن ترامپ آماده شویم، این روزنامه در عین حال تلویحا اذعان کرده که منطق مقاومت جواب داده و ایران سه بر صفر از آمریکا جلو است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه هم‌میهن نوشت: «اگرچه هنوز با قاطعیت نمی‌توان گفت بازگشت ترامپ قطعی است اما باید برای بازگشت او سناریوهایی تدارک دید و باور به اینکه همه‌شان مثل هم هستند در دوران بلوغ جمهوری اسلامی پذیرفتنی نیست. مهم‌ترین خطر بازگشت ترامپ برای ایران، برخلاف تصور این نیست که امکان احیای برجام را منتفی می‌سازد، چون همین حالا هم بخت احیای برجام بالا نیست. اگر ترامپ بازگردد،

دو خطر اصلی متوجه ایران خواهد بود و جا دارد به این دو بیندیشند: نخست اینکه به احتمال زیاد، تکلیف اوکراین را یک‌سره می‌کند و بعید است بگذارد جنگ اوکراین بیش از این ادامه یابد. در این حالت، ایران نمی‌تواند مانند حالا نفت صادر کند. اگر صادرات نفت خام ایران از ۲۰۰ هزار بشکه در اواخر دولت روحانی به یک میلیون بشکه در روز رسیده (و آمار رشد اقتصادی‌ای که دولت به آن می‌بالد نیز ناشی از همین است) به خاطر این نیست که جو بایدن چشم خود را به روی فروش نفت به چین بسته، بلکه ناشی از جنگ اوکراین است که نمی‌توانند همزمان خریداران و مشتریان را از چند نقطه در تنگنا بگذارند. پس مهم‌ترین آسیب ایران می‌تواند کاهش فروش نفت باشد. نکته دوم اینکه ایران از سه تحول بازگشت طالبان در افغانستان، جنگ اوکراین و غزه سود برده و در اصطلاح فوتبالی سه بر صفر جلو است و ترامپ اگر بخواهد سر به سر ایران بگذارد، این برتری سه بر صفر را باید از بین ببرد. اول: ناامن کردن مرزهای شرقی و تضعیف بازار هرات. دوم: تغییر وضعیت غزه به‌گونه‌ای که ایران از آن سود نبرد و سوم: همان که در بالا اشاره شد؛ اوکراین».

هم‌میهن می‌افزاید: به یاد آوریم که در سال ۱۳۵۹ و در همان مجلس اول دو نماینده با دو دیدگاه کاملاً مخالف در غالب امور داخلی، در مورد مشترکی هشدار دادند و آن هم این که بعد از مرگ شاه ادامه گروگان‌گیری آمریکایی‌های شاغل در سفارت سالبه به انتفاء موضوع است و موجب روی کار آمدن رقیب جیمی کارتر خواهد شد. در حال حاضر ایران نمی‌تواند برای ماندن بایدن کار خاصی انجام دهد؛ مگر آنکه نقش ویژه‌ای در غزه یا اوکراین ایفا کند. اما باید برای فردای احتمالی سناریو داشت؛ فردایی که ترامپ درصدد جبران آن برتری در سه حوزه برخواهد آمد. از تحول افغانستان نفع امنیتی و اقتصادی (بازار هرات و اضافه شدن به بازار سلیمانیه)، از تحول اوکراین نفع سیاسی و اطمینان از وتوی قطعنامه‌ها در شورای امنیت سازمان ملل و از غزه نفع سیاسی چراکه اکنون به جای پیمان ابراهیم و نزدیک شدن اسرائیل به مرزهای ایران دانشگاه‌های آمریکا و حتی کانادا شاهد اعتراضات سراسری است و تکاپوی تشبیه حماس به داعش به شکست انجامیده و موج حمایت از فلسطینی‌ها همه جا برخاسته است. مهم‌ترین مراقبت وزارت خارجه باید حفظ همین سه موقعیت باشد تا ترامپ آنها را منتفی نکند و به هدر ندهد. در اصطلاح فوتبالی مراقب سه گل خودمان باشیم! در غزه البته با فاجعه انسانی روبه‌روییم و در اوکراین در اندازه‌ای کمتر.».

درباره این تحلیل گفتنی است:

۱) آمریکا در حوزه اقتصادی بیشترین سود را به خاطر تحریم روسیه و فروش گران‌قیمت نفت و گاز خود به اروپا می‌برد، به نحوی که برخی دولتمردان فرانسه و آلمان بارها از قیمت پنج برابر شده گاز آمریکا گلایه کرده‌اند.

۲) یکسره کردن کار جنگ اوکراین، دست اروپا و آمریکا نیست، آن هم در وضعیتی که روسیه در موضع قدرت قرار دارد.

۳) افزایش فروش نفت ایران، ربطی به جنگ اوکراین ندارد؛ بلکه نتیجه مایوس شدن از دغلبازی‌های برجامی غرب و اهتمام به دور زدن تحریم هست بایدن هم نتوانست دخالتی در معاملات نفتی ایران و چین بکند، نه این که به ادعای هم‌میهن، چشمانش را ببندد!

۴) آمریکا فارغ از آمد و شد رؤسای جمهور در کاخ سفید، در افغانستان متحمل شکست سنگینی شد و به ناچار، این کشور اشغال شده را تخلیه کرد. پس از آن هم تلاش زیادی برای ناامن‌سازی مرز افغانستان با ایران، درگیری دوطرف و ایجاد بی‌ثباتی صورت گرفت که ناکام ماند. به عبارت دیگر، دوران بایدن، اوج تلاش‌های مشترک آمریکا و انگلیس و اسرائیل برای بی‌ثبات‌سازی مرزهای شرقی ایران بود و ناکام ماند.

۵) در موضوع جنگ غزه نیز، پای آمریکا در هر صورت گیر است؛ چه به حمایت از اسرائیل ادامه دهد و چه شکست بزرگ را پس از هفت ماه حمایت همه‌جانبه نظامی و اقتصادی بپذیرد. آمریکا نخواهد توانست چیزی جز خسارت‌های سنگین، از سرانجام جنگ غره درو کند.

۶) اذعان هم‌میهن به این که ایران دست کم سه بر صفر در تحولات منطقه از آمریکا جلو افتاده، در حالی است که محافل غربگرا تا همین چند سال قبل می‌گفتند آمریکا کدخدای دنیاست و ظرف پنج دقیقه می‌تواند تمام توان نظامی ما را نابود کند و بنابراین به ادعای نشریه صدا (که سردبیرش با هم‌میهن مشترک است) باید مانند برّه و برده و از موضع تحقیرشدگی، با ترامپ یا بایدن مذاکره کرد!

دیگر خبرها

  • پیشتازی ترامپ در مقابل بایدن در مهمترین موضوع برای آمریکایی‌ها
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد
  • دوقطبی خطرناک برای بایدن/ اعتراضات دانشجویی شگفتی انتخابات را رقم خواهد زد؟
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • نامه ۸۶ قانونگذار دموکرات به بایدن: اسراییل قوانین ما را نقض می‌کند
  • هشدار دموکرات‌ها به بایدن نسبت به نقض قوانین آمریکا توسط تل‌آویو