Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مستند مسابقه «راهی شو» که برای پخش از شبکه پنج سیما کلید خواهد خورد، امروز ۱۱ آبان با حضور عوامل این مسابقه و مدیران شهرداری منطقه ۲۲ تهران در محل دریاچه خلیج فارس برگزار شد.

مرتضی عمادی مدیرگروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیما درباره «راهی شو» که به زودی وارد پروسه تولید خواهد شد، گفت: «راهی شو» یکی از مسابقات شبکه پنج سیماست که به شکل جدی تولیدش از دریاچه خلیج فارس آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: رویکرد چنین مسابقاتی هشداری است که گفته شود حال هوای شهر سال هاست خوب نیست و ریه شهر سال هاست درگیر شده و نیازمند مراقبت است. واکسن هم ندارد و مربوط به اراده شهروندان است.

عمادی تولید این دست از مسابقات را در راستای رویکردهای کلان شبکه دانست و بیان کرد: در کارگروه هوای تهران شبکه پنج که با مدیریت سعید اشناب یک سال است که تشکیل شده در تلاشیم گامی برای پاکی هوای تهران برداریم. بسیاری از برنامه‌های روتین شبکه موظف شده‌اند دغدغه‌مندی هوای تهران را در نظر داشته باشند.

وی اضافه کرد: مسابقه راهی شو که به تهیه‌کنندگی شمسایی تولید می‌شود چالش‌های جذابی دارد و اوایل آذر از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. توجه به مسایل و وظایف شهروندی در حوزه پسماند و مدیریت شهری، استفاده از حمل و نقل عمومی مثل موتور برقی، جاذبه‌های شهری و… از ویژگی علی این مسابقه است که می‌تواند دایره‌ای وسیع از مخاطبان را به خود اختصاص دهد.

امید محدث مدیر رسانه شهرداری تهران نیز درباره همکاری برای ساخت این مستند مسابقه گفت: شهرداری تهران از ظرفیت‌ها و مدیوم‌های مختلف بهره می‌گیرد. طرح اولیه راهی شو به عنوان یک مسابقه مستند برای ما جذاب بود. این مسابقه با محوریت هوای پاک تولید می‌شود و طبیعی بود ما از آن استقبال کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم در تمام معابر بوستان‌ها و گذرگاه‌های شهر تهران برای تصویربرداری این مستند استفاده کنیم.

رحیمی از دیگر مدیران حاضر در این نشست نیز در سخنانی مطرح کرد: این برنامه نشان می‌دهد موتورهای برقی می‌تواند جایگزینی برای کارهای روزمره مردم باشد. ما هم هر کمکی بتوانیم برای این فرهنگ‌سازی عمومی انجام خواهیم داد.

سپس ارشا اقدسی طراح حرکات این مسابقه و مجری آن در سخنانی بیان کرد: بیشتر هدف ما این است که با نمایش حرکاتی خاص کدهایی را درباره فضای پاک به مردم انتقال دهیم. باید با فضای مهیج‌تر و سرگرم کننده تر این اتفاق را رقم بزنیم.

وی درباره روند مسابقه توضیح داد: ما مهمانانی داریم که هر یک در جایگاه خود سمتی دارند و آنها را در مسابقه به چالش می‌کشیم. همچنین از موتورهای الکترونیکی و دوچرخه طی آیتم‌ها استفاده می‌کنیم.

اقدسی گفت: شوخی‌های داریم که شاید در نوع خود دیده نشده باشد یا سوالاتی از مهمان برنامه بپرسیم که برای‌شان خوشایند نباشد.

صادق شمسایی تهیه‌کننده برنامه نیز در توضیحاتی یادآور شد: شبکه پنج راهی شد که هوای تهران هوای بهتری باشد تیم برنامه ساز علی رغم محدودیت‌های بهداشتی و چالش‌های که داریم سراغ تولید این مجموعه رفته است و چالش‌های سختی را برای شرکت کنندگان طراحی کرده‌ایم.

شمسایی درباره شرایط تولید این مسابقه تصریح کرد: شرایط جوی در روند تولید موثر است فینال هر قسمت بالن است و باید شرایط هواشناسی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین مجوزهایی نیاز است که گرفتن آنها سخت است. برنامه‌ای با این حجم پروداکشن ریسک است و به همین دلیل فصل اول را در ۱۳ قسمت می‌سازیم تا در ادامه برای تولید فصل‌های بعدی تصمیم بگیریم.

این تهیه کننده درباره بودجه برنامه تصریح کرد: بیشتر از هزینه ریالی هزینه اعتبار است که صرف برنامه می‌شود چون نوعی کمک معنوی برای هوای پاک است.

وی در پایان گفت: خدا را شکر موتورهای برقی امانت است و شهرداری لوکیشن ها را در اختیار ما می‌گذارد. برنامه گرانی را می‌سازیم اما مشارکت و اسپانسر نداریم.

کد خبر 5061482 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: شبکه پنج سیما ارشا اقدسی مستند مسابقه فیلم کوتاه حضور هنر ایران در جهان برنامه تلویزیونی تئاتر ایران فیلم سینمایی شبکه پنج سیما موسیقی ایرانی ویروس کرونا آلبوم موسیقی جشنواره فیلم کوتاه تهران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رادیو نمایش شبکه سه سیما توهین به پیامبر هوای تهران شبکه پنج راهی شو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۶۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است

سعید الهی تهیه کننده مستند «قوی دل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبه‌گر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایت‌های ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.

اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان می‌آورند؛ هزینه‌های تولید به شدت بالا رفته اما برآوردها افزایش‌های حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیت‌های ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژه‌یابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکردهای پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبه‌گری را تا حدودی از دست داده و ضعیف‌تر شده است.

سیاستمدار انگلیسی: جریان حمایت غرب از اسرائیل معکوس شده است

در بررسی پرونده "بایدها و نبایدهای سینمای مستند در سال 1403" گفت‌وگویی با سعید الهی داریم. او از تهیه‌کنندگان شناخته شده کشور است که با 2 اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روزها در بخش هنر و تجربه اکران می‌شود.

الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلم‌های مستند در اصلاح و ارتقای رفتارهای اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری می‌بایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشف‌های جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.

وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روزها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا می‌توان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسل‌های امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایه‌گذاری برخی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و  حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیت‌های تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.

الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین  و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آنها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهه‌های گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.

تهیه‌کننده بهترین مستند جشنواره‌های فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند«قوی دل» می‌تواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی«قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآورده‌های خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسل‌های مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسان‌ها به یکدیگر و پرهیز از فردگرایی‌های افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولت‌ها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستی‌ها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.

الهی ضمن قدردانی از برنامه‌ریزی مجامعی چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلم‌های کم مخاطب در سینماهای کشور و همسطح با فیلم‌های به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشه‌ورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای«قوی دل» بنشینند.

وی به ضرورت‌های فرهنگی و سینمایی سال 1403 کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» 3 رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاست‌گذاری درست و حرفه‌ای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه می‌تواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولت‌ها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرج‌های احتمالی و ترویج برخی نکاههای التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواسته‌های منطقی و حرفه‌ای آنان ندارند.

الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز می‌کنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعه‌های روابط عمومی در سازمان‌هاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینه‌های سرسام آور تولید و کاهش برآوردها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینه‌های تولید با پول‌پاشی و ولخرجی‌های بی‌دلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورم‌های احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.

وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستندهای ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایه های تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزی های زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «هفت» از امشب راهی آنتن تلویزیون می‌شود + ساعت پخش
  • «هفت» از امشب راهی آنتن می‌شود/ بررسی موضوع جنایی
  • نگاهی به فصل دوم مسابقه معمایی موزیکال «صداتو» / نغمه‌ای در دل معمای موسیقی
  • یادبود مسعود اسکویی در شبکه نسیم
  • نگاهی به صنعت کفش در مستند «پاپوش»
  • باند دوم جاده امیدیه تا سه‌راهی آغاجاری از سوی نفت و گاز آغاجاری تکمیل می‌شود
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند
  • زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام شد