Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@21:01:45 GMT

باورتان می‌شود این‌ها هم سرامیک باشند + تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۷۲۷۳

باورتان می‌شود این‌ها هم سرامیک باشند + تصاویر

 

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، اگر لالجین همدان و کلپورگان سیستان را به عنوان نمادی از هنر سفال کشور بدانیم،  برای هنر سرامیک معادلی پیدا نخواهیم کرد. البته دو دهه‌ای است که اکثر کارگاه‌های سرامیک در نزدیکی پایتخت به حومه شهر تهران منتقل شده‌اند، برخی در شهر دماوند و برخی هم در استان البرز.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل، دیدن آثار هنری با موضوع سرامیک برای پایتخت‌نشینان به سادگی میسر نیست. اما دوسالانه سرامیک این امکان را برای پایتخت‌نشینان فراهم آورده است که با این هنر کمتر شناخته‌شده، ارتباط بیشتری بگیرند.

 

 

دهمین دوسالانه سفال و سرامیک سال ۱۳۹۰ برگزار شد و ۹ سال طول کشید تا به دوره یازدهم برسد. هیربد همت‌آزاد ‏‏دبیر این دوسالانه با پشتکار و همراهی انجمن سفال و سرامیک ایران و حمایت دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توانست نمایشگاه یازدهم را با ۹۴ اثر از ۸۷ ‏هنرمند در فرهنگسرای نیاوران برپا کند. نمایشگاهی که البته به صورت مجازی افتتاح شد و تنها بازدیدکنندگان افتتاحیه روز گذشته آن،‌ سیدمجتبی معاون هنری وزیر ارشاد و هادی مظفری مدیرکل دفتر تجسمی بودند.

 

 

مظفری در این باره گفت: امروز باید صدها نفر در افتتاحیه ‏‏حضور پیدا می‌کردند و شاهد این زحمت چندین ماهه هنرمندان می‌بودند اما متأسفانه به خاطر ‏‏گسترش  بیماری کرونا ما حضور آنها را در افتتاحیه نداریم. امیدواریم در روزهای آتی با طولانی‌تر کردن زمان نمایشگاه، برنامه‌‏‏ریزی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرای بازدیدکنندگان باشیم.

 

 

همچنین حسینی پس از بازدید از آثار این دوره از دوسالانه سرامیک گفت: پیشینه‌ای که سفال و ‏‏سرامیک در فرهنگ و تاریخ ما دارند، نشان‌دهنده پهنه بسیطی است که از ‏‏مردمان کوچه و بازار تا هنرمندان عارف و آگاه را دلمشغول داشته است.  اگر میراث گذشته و توان امروز را در کنار هم قرار دهیم خواهیم دید که ‏‏سفال و سرامیک هم از منظر کاربردی و هنری می‌باید در کانون توجه قرار بگیرد و طبیعتا ‏‏آثار درخشانی در این هنر پدید بیاید و هم زندگی امروز ما را رنگین و زیبا کند و هم می‌تواند ‏‏معرف فرهنگ و تاریخ و هنر ما نزد تمام علاقمندان در جهان باشد.‏

 

 

همت آزاد دبیر دوسالانه هم ایجاد فضای امید و شور و نشاط در میان هنرمندان و مخاطبانشان را مهمترین ‏‏دستاورد این دوسالانه معرفی کرد و آن را نمایشی از بلوغ یک رسانه و بالندگی هنرمندان آن دانست.‏

او با اشاره به تنگناهای مالی برای برگزاری این دوره از دوسالانه گفته که پس از شیوع کرونا اکثر شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی حمایت خود را منتفی دانستند، برخی هم توقعاتی داشتند که با نفس رویداد هماهنگی نداشت.

 

 

به قول فرزاد فرجی هنرمند سرامیست، سرامیک یک هنر دو قطبی است؛ یک سرش در صنایع دستی است و سر دیگرش در هنرهای تجسمی. 

صادق باقری، دیگر هنرمند سرامیست هم می‌گوید: آنچه امروز درباره دوسالانه ملی سرامیک می‌گوییم، تفاوت فاحشی با دیگر دوسالانه‌های سرامیک دارد و آن هم تمرکز بر مقوله هنر سرامیک است. مقوله‌ای که مرز جدا شدنش باید از بخش صنایع‌دستی روشن باشد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سرامیک سفال دوسالانه فرهنگسرای نیاوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۷۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمد شهباز گهرویی گفت: فرآیند انتخاب چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب خوزستان بر اساس شاخص‌هایی، چون خلق اثر با انتشار وسیع یا اکران موفق در سال گذشته، تأثیرگذاری اجتماعی، تلاش ویژه درباره آموزش هنر به هنرمندان جوان انقلابی، تجربه مؤثر در جریان‌سازی فرهنگی هنری همسو با انقلاب اسلامی و واکنش هنرمندانه، تأثیرگذار و سریع به اتفاقات و رویداد‌های روز کشور به انجام می‌شود.

وی افزود: انتخاب اولیه و معرفی کاندیدا‌ها در رشته‌های داستان، شعر، نمایش، موسیقی، عکس، طنز، ادبیات پایداری، خوشنویسی، نقاشی، گرافیک، نگارگری، کاریکاتور، مجسمه‌سازی، تصویرسازی، فیلم داستانی، مستند، انیمیشن و پژوهش انجام خواهد شد.

رئیس حوزه هنری خوزستان اظهار کرد: چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی با یک نظرخواهی سراسری از هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای آغاز و پس از برگزاری این نظرسنجی نام تعدادی از هنرمندان به‌عنوان نامزد‌های اولیه عنوان «چهره سال هنر انقلاب» مشخص و به کمیته انتخاب نامزد‌های نهایی چهره سال هنر انقلاب خوزستان ارائه می‌شود.

رئیس حوزه هنری خوزستان بیان مرد: آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب خوزستان روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۹ در تالار مهتاب اهواز برگزار می‌شود. 

دهمین سال است که حوزه هنری انقلاب اسلامی معرفی «چهره سال هنر انقلاب» را با مشارکت هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در دستور کار خود قرار داده است.

سال گذشته «فاطمه طیوب» به‌عنوان چهره هنر انقلاب خوزستان معرفی شد.

دیگر خبرها

  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • تشدید موج اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنر ونیز
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • شهید ملک مکان، شهید شاخص بسیج هنرمندان فارس
  • هراس اسرائیلی‌ها از افتتاح غرفه در شصتمین دو سالانه هنر ونیز + فیلم
  • هراس اسرائیلی‌ها از افتتاح غرفه در شصتمین دو سالانه هنر ونیز
  • معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان
  • 5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام