Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@02:04:02 GMT

پسا کرونا ، پسا تحریم یا پسا فلاکت

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۷۴۴۱

پسا کرونا ، پسا تحریم یا پسا فلاکت

ایران اکونومیست- چند وقتی است که بحران کرونا شرایط سخت زندگی در ایران را سخت تر کرده است.

چند وقتی است که بحران کرونا شرایط سخت زندگی در ایران را سخت تر کرده است. قبل از آن نیز تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا باعث شده بود که شرایط کسب وکار در کشور سخت شود. با توجه به وضعیت بد اقتصادی، کاهش سطح درآمد مردم و برعکس آن افزایش قیمت کالاها یا به عبارتی تورم به سخت‌تر شدن کسب‌وکارها دامن زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از آن هم درگیر مذاکرات برجام، اضطراب ناشی از آن و تلاطم بازارها و تحمیل آن وضعیت بر کسب‌وکارها بودیم.
قبل از آن چه داشتیم؟ انتخابات. در گذشته منتظر بودیم ببینیم کلینتون برنده انتخابات آمریکاست یا ترامپ؟
بازهم برویم عقب‌تر. انتخابات ایران بود و اینکه آیا حضور در انتخابات درست است یا انتخابات داستانی بیش نیست. انتخاب کدام بهتر است؟ انتخاب اصلح است یا انتخاب میان بد و بدتر. با یک نگاه گذرا به ده سال گذشته می‌بینیم انواع بررسی‌ها را انجام شده است. انواع تلاطم ها را گذرانده‌ایم بعضی افراد موفق بوده‌اند و بسیاری هر روز فقیرتر و گرفتارتر شده‌اند.
زندگی مسیر خود را طی می کند و ما آدم های معمولی گرفتار مسایلی هستیم که بیشترشان تحمیلی است و ما در انتخاب آن نقشی نداشته ایم. شاید مهمترین آن جغرافیا باشد. به قول تیم مارشال «زمینی که روی آن زندگی می کنیم به زندگی ما شکل می دهد.» اگر در نقطه جغرافیایی دیگری بدنیا می آمدیم حتماٌ خانواده و شرایط زندگی متفاوتی داشتیم. جغرافیا شرایط سیاسی حاکم را نیز تعیین می کند. با فاصله چند کیلومتر نوع برخورداری از نعمات زندگی کاملاٌ متفاوت است. زمان نیز اینگونه است. چند ده سال قبل با چند ده سال بعد شرایط دیگری بر زندگی‌ها تحمیل می کند.
دیگر چه چیزی مهم است؟ بله. تصمیمات بزرگترها. وقتی خردسال هستیم نقش والدین بی شک آینده ما را تحت تاثیر قرار می دهد همچنین تصمیمات حاکمان و حکمرانان همواره تاثیر مهمی بر زندگی ما دارد.
خب. با این همه متغییر چه کنیم؟ به هر حال ما گرفتار این جغرافیاییم. در زمان حاضر هم زندگی می کنیم.
در سده های گذشته اسلاف ما روشهای متفاوتی پیش می گرفتند. آنها که زندگی را کم ارزش تر از آن می دانستند که خود را وقفش کنند، بسیار عارفانه نیم‌نگاهی به آن داشتند و آنها که جور دیگری فکر می کردند ناچار به همراهی با شرایط تحمیلی زمان خود بودند. منتهی ضمانت های زندگی –نامی که آقای محمد مالجو به زیبایی بر آن نهاده- بر ای همگان یا حداقل بگوییم نیروی کار فراهم بوده است. ما در طول تاریخ صوفی و عارفی را سراغ نداریم که از گشنگی مرده باشد ولی امروز اخبار تلخی از گوشه و کنار جهان در مورد مرگ ناشی از گرسنگی مردمان به گوش می رسد.
در حال حاضر در حوزه کار و در نتیجه آن کسب روزی که امروزه اصلی‌ترین رکن زندگی در جوامع بازار محور است پسایی وجود ندارد. هر روز گرفتار موضوعی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره خواهیم بود. ما در قرن بیست و یک ناچار به انعطاف و تطبیق با شرایط هستیم. هر چه منعطف تر درد و رنج کمتر. نمی گویم که کل زندگی درد و رنج است. می گویم پسا درد و رنج شادی است، آسایش است. اساس زندگی منطبق بر هرم مازلویی است که فرار از قاعده آن بر همگان واجب است.
جامعه ای که در آن هستیم زندگی تک تک ما را تحت تاثیر قرار می دهد. افزایش درآمد در مورد همگان، رونق اقتصادی در سطح جامعه بوجود می آورد ، بزهکاری را کاهش می دهد ، شادی آفرین است، رفاه با خود به همراه دارد و آسایش ایجاد می کند.
چه بخواهیم و چه نخواهیم پسایی دیگر فراخواهد رسید. پسا تحریم، پسا کرونا، پسا انتخابات و زندگی همچنان در جریان خواهد بود. مهمترین اتفاق اما پسا فلاکت است! فلاکتی که امروز گرفتارش هستیم و هیچکدام خود را مقصر وضع موجود نمی دانیم. برای خروج از وضعیت فعلی اراده و عمل تک تک نیروهای مولد و موثر جامعه لازم است. اکثر ما خواهان دموکراسی هستیم. اکثر ما خواهان داشتن نقشی در اداره جامعه خود می باشیم. اگر زبان مطالبه‌گری نداریم لااقل ذهن مطالبه‌گر داشته باشیم. این زندگی حق ماست و ضمانتی در کار نیست. پسا فلاکت به همت تک‌تک ما بستگی دارد، کمی واقع بین باشیم.

 

فرزاد کیاست
عضو اتاق ایران و مشاور مدیریت

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۷۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت فرودگاه هایی که تبدیل به لانه پرندگان شد

تین نیوز

تحریم هوایی ایران یکی از بزرگترین مشکلات صنعت هوانوردی ایران است. مشکلی که قدمتی بیش از چهار دهه دارد و با طولانی بودنش این صنعت را به شدت تضعیف کرده است.

به گزارش تین نیوز، این تحریم ها خرید هواپیمای مسافربری نو را به آرزویی دست نیافتنی برای شرکت های هواپیمایی ایران تبدیل کرده و نیجه آن نیز کمبود ناوگان هوایی و  بازار کساد  و گران حمل و نقل هوایی و صنعت هوانوردی ایران بوده است.

در کنار کمبود هواپیما به دلیل ناتوانی در امکان خرید هواپیمای نو ، تعداد زیادی از هواپیمای موجود نیز  به دلیل مشکلات تامین قطعه و ... غیر فعال شده و همین امر موازنه عرضه و تقاضا را برهم زده و موجب شده همان اندک امکانات موجود در بخش حمل و نقل هوایی نیز بازار سیاه پیدا کرده و از دسترس بخشی زیادی از اقشار جامعه خارج شود.

در این بین اصرار غیرمنطقی برای ساخت فرودگاه طی سال های گذشته و حتی اکنون، با وجود کمبود ناوگان و ناتوانی بخش زیادی از مردم از پرداخت هزینه های پرواز، فرودگاه های زیاندهی روی دست کشور به جا گذشته که جز هزینه نگهداری و باری بر دوش بیت المال،  ثمر دیگری ندارد تا جایی که برخی کارشناسان صنعت فرودگاهی این فرودگاه ها را به مکانی برای لانه سازی پرندگان به جای پرواز هواپیما تشبیه کرده و می گویند میلیاردها دلار برای ساخت و توسعه زیرساخت های فرودگاهی هزینه شده که به لانه پرندگان تبدیل شده اند.

این کارشناسان با تاکید بر این که سیاست گذاری ها باید بر مقاومت بر عطش شدید سیاستمداران به خصوص نمایندگان مجلس و استانداران بر ساخت فرودگاه های بدون بازده در استان ها مبتنی باشد، می گویند : عقل و منطق حکم می کند در جایی سرمایه گذاری شود که محل فرار از تحریم ها باشد و نه محلی که به برگه تحریم ها قوت می دهد.

به گفته آنان، لازم است میلیاردها دلاری که با اصرار نمایندگان و دیگر مقامات سیاسی  برای ساخت مکانی امن و زیبا برای لانه سازی پرندگان هزینه شود را می توان در طرح های پربازده و اقتصادی هزینه کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • ساخت فرودگاه هایی که تبدیل به لانه پرندگان شد
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • ایران : تحریم مسابقات مچ اندازی
  • ایران مسابقات مچ اندازی آسیایی ازبکستان را تحریم کرد
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها