Web Analytics Made Easy - Statcounter

حافظی گفت:آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی بیش از ۵هزار نسخه نشریه دانش ‌آموزی در اختیار دارد که بسیاری از آنها نفیس و منحصربه‌فرد است. نشریه «دانش» با ۱۳۷ سال قدمت، قدیمی‌ترین نشریه در این موضوع است.

«ابراهیم حافظی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد ضمن تبریک هفته وحدت گفت:اداره مطبوعات این سازمان یکی از بزرگترین آرشیوهای مطبوعاتی ایران را در اختیار دارد که بیش از ۲۰۰ نسخه از نشریات آن را نشریات مربوط به دانش‌آموزان تشکیل داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ‌های آستان قدس رضوی با بیان اینکه این تعداد، ۵ هزار عنوان را شامل می‌شود، گفت: در میان این مجموعه سالنامه‌های نفیسی از اولین سالنامه‌های دانش‌آموزی در مشهد نیز دیده می شود که اغلب آنها توسط دانش‌آموزان مدارس چاپ شده است.

 

وی تصریح کرد: در این آرشیو تعداد ۳۰ عنوان نشریه با نام «دانش‌آموز» موجود است که بسیاری از آنها جزء نفایس و نشریه‌های منحصر به فرد به شمار می‌رود و این درحالی است که بیش از ۳۵۰ عنوان از نشریات با عناوین متفاوت ویژۀ کودک و نوجوان است.

 

حافظی با بیان اینکه «دانش» به عنوان قدیمی‌ترین نشریه در این زمینه، یکی از نفیس‌ترین نشریات موجود در این آرشیو است، گفت: این نشریه توسط مدرسۀ دارالفنون در سال ۱۲۶۱ شمسی منتشر شده است.

 

رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: نخستین نشریه با نام «دانش‌آموز» در سال ۱۳۱۳ نوسط انتشارات کانون اسلام در تهران منتشر شده که نشریه‌ای کاملا دینی بوده است و ارتباطی با دانش‌آموزان و آموزش‌وپرورش ندارد؛ بلکه هدف آن انتقال دانش اسلامی و آموزه‌های دینی به مخاطبان بوده است.

 

وی افزود: نخستین نشریه برای دانش‌آموزان، در سال‎۱۳۲۷ با نام «دانش‌آموز» توسط ادارۀ انطباعات اداره کل نگارش وزارت فرهنگ چاپ شده است و یکی از بهترین مجله‌های ایران برای دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی به شمار می‌رفت که حاوی اطلاعات و اخبار علمی و ادبی بوده است.

 

حافظی در خصوص اولین نشریۀ دانش‌آموز چاپ شده از سوی آموزش و پرورش اظهار داشت: وزارت آموزش‌وپرورش برای اولین بار در سال ۱۳۴۳، مرکز تهیه خواندنی‌های نوسوادان را مأمور کرد تا با همکاری موسسه انتشارات فرانکين مجله‌ای را منتشر کند که جنبۀ آموزشی و سرگرمی برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف داشته باشد، یکی از این مجله‌ها «پیک معلم و دانش آموز» بود که ايرج جهانشاهي مديریت مجله را به عهده داشت.

 

رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ‌های آستان قدس رضوی افزود: از سال ۱۳۴۷ مجله «پيک دانش‌آموز» و بعد از آن «پیک نوآموز» و «پیک معلم» توسط این وزارتخانه منتشر شد.

 

وی به نشریات «دانش‌آموز» منتشر شده در دوران پس از انقلاب پرداخت و بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ وزارت آموزش‌وپرورش، دفتر امور کمک آموزشی و کتابخانه‌ها را مأمور به ادامه انتشار مجلات آموزشی کرد و اولین مجله با این نام پس از انقلاب در وزارتخانه با نام «دانش‌آموز» منتشر شد.

 

حافظی ادامه داد: دانش‌آموزان پيشگام که در سال ۱۳۵۸ در اکثر شهرهای ایران گروهی به نام خود تشکیل داده بودند مجله‌ای با نام «نبرد دانش‌آموز» را در تهران تأسیس کردند که اخبار و اطلاعات فرهنگی و اجتماعی را چاپ می‌کرد و هدف این گروه، مبارزه با امپریالیست و استعمار بود.

 

رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ‌های آستان قدس رضوی همچنین از نشریات «رشد دانش‌آموز»، «رشد نوآموز»، «رشد جوان»، «رشد معلم»، «رشد مدیریت مدرسه»، «دانش‌آموزان»، «دان‍ش‍ج‍وی‍ان‌ و دان‍ش‌آم‍وزان‌ ای‍ران‌«، «بهداشت دانش‌آموز»، «دنياي دانش‌آموز»، «دانش‌آموز و معلم»، «دانش‌آموزان پيشگام قزوين»، «دانش‌آموز مسلمان»، «رسالت دانش‌آموز»، «بصيرت دانش‌آموز بسيجي»، «جنگ رياضي دانش‌آموز» و «اميد دانش‌آموز» به عنوان برخی دیگر از نشریات دانش‌آموزی موجود در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی نام برد.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: نشریه دانش آموزی نسخه نفیس آستان قدس رضوی آستان قدس رضوی دانش آموزان دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۸۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت انجام کارهای فرهنگی در حوزه دانش آموزی

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی بعدازظهر دوشنبه در یادواره شهدای دانش آموز و فرهنگی ناحیه یک مرکز استان، ضمن تبریک ایام و گرامیداشت روح شهید معلم و استاد الگو شهید مطهری و ۲۰ شهید دانش آموزی ناحیه یک شهر ساری و چهار شهید فرهنگی، اظهار کرد: دانش آموزان نسل‌های جدید از نظر فرهنگی فضای ذهنی، قلبی و فرهنگی شهدا را بشناسند و راهشان را ادامه دهند.

آیت الله محمدی لائینی تاکید کرد: شیاطین می‌خواهند از نظر فرهنگی دنیای درون نسل جدید ما را جور دیگری بسازند و با دنیای درون شهدای ما متناقض باشد و باید در این راستا هوشیار بود و کار فرهنگی و جهادی کنیم.

وی تاکید کرد: باید دانش آموزان و نسل‌های جدید را با آن فضای فرهنگی و معنوی که خدا دوست دارد آشنا کنیم آن وقت به یک محمدحسین فهمیده و شهدای دانش‌آموزان می‌شوند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: دانش‌آموزان ما باید با مسجد آشنا شوند و اهل مسجد و نماز اول وقت باشند زیرا صدای اذان را شیاطین را دور می‌کند، اما اگر صدای اذان، قرآن و نماز خبری نباشد شیطان نزدیک می‌شود.

این مسئول بیان کرد: رأس شیاطین آمریکاست و امپراطور رسانه‌ای دشمنان، مردم را دور خود جلب می‌کند و می‌خواهد الگوهای خود را نشان دهند درحالی که عاقبت گوش کردن حرف شیطان جهنم و عاقبت حرف خداوند بهشت است.

کد خبر 6092199

دیگر خبرها

  • دستان هنرآفرین دانش‌آموزی
  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • برگزاری پویش دانش‌آموزی «معلم خوب من»
  • ضرورت انجام کارهای فرهنگی در حوزه دانش آموزی
  • تاجگذاری باشکوه والیبال ایران: قهرمان جهان شدیم
  • دانش‌آموزان نابغه ایرانی بر بام والیبال جهان ایستادند
  • ثبت نام دور جدید مسابقات روبوتیکاپ دانش آموزی آغاز شد