Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سازمان برنامه و بودجه به جزئیات هزینه کرد درآمدهای متفرقه بودجه عمومی که پیشتر در رسانه‌ها به حساب خاص رئیس جمهور مطرح شد، پرداخت. 

هرچند این پاسخ به طور کامل شفاف نیست و هنوز بسیاری از سوالات بدون جواب می‌ماند اما نشان می‌دهد حساب خاصی که سازمان برنامه و بودجه 120 میلیارد از آن برای دانشکده دانشگاه شهید بهشتی اختصاص داده بود ردیف‌های متفرقه بودجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در توضیحات سازمان برنامه و بودجه آمده است:‌ سراسر قانون بودجه ۱۳۹۹ و ردیف‎های آن را که بگردید ردیفی به عنوان «حساب خاص» نخواهید یافت چرا که اساسا چنین ردیفی وجود ندارد و این عبارت صرفا یک عبارت مصطلح در میان دست اندرکاران امر بودجه است. 

دولت در آخرین نشست خبری خود عنوان کرده است این اصطلاح، فقط یک بیان لفظی و مبتنی بر اولویت بندی است. هدف از بیان آن هم یعنی اجرای طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام که از منظر دولت دارای اولویت هستند و تا پایان سال ۹۹ به اتمام خواهند رسید. به عبارت دیگر، این لفظ مربوط به برخی مصارف خاص حائز اولویت است و نه یک حساب خاص یا پولِ در اختیار نهاد ریاست جمهوری.

از سوی دیگر لازم به یادآوری است که تمامی درآمدهای دولت از محل فروش نفت و ... همواره به حساب خزانه ریخته شده و می‌شود. از این رو طرح عناوینی همچون ایجاد خزانه دوم و سوم برای دولت؛ ادعایی بی اساس بوده و هست.

علی حیدر نوری رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه منشاء درآمد پرداخت‌های صورت گرفته از محل حساب خزانه، درآمد حاصل از فروش (صادرات) فرآورده‌های نفتی سال ۱۳۹۸ است؛ عنوان کرد: این درآمدها در سال ۹۹ تا کنون طی دو مرحله جمعا به مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان به حساب خزانه داری کل کشور واریز شده است.

به گفته وی، از مجموع ۴۰۰۰ میلیارد تومان واریزی، مبلغ ۳۷۵۶ میلیارد تومان برای تامین نقدینگی تخصیص طرح‌ها و ردیف‌های مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به شرح جدول ذیل اختصاص یافته است.

اگرچه مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان برای احداث دانشکده فناوری‌های نوین از میان مبلغ ۳۷۵۶ میلیارد تومان مبلغ مذکور طی روزهای گذشته خبرساز شده است اما این جدول نشان می‌دهد که عمده این بودجه صرف مهار آبهای مرزی در مناطق گرمسیری و کمک به دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت ارائه خدمات بیشتر به بیماران در دوره شیوع ویروس کرونا شده است. علاوه بر این ۶۰۰ میلیارد تومان برای کارانه معوق پرستاران و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مقابله با کرونا نیز از همین منبع تامین شده است.

به گزارش فارس، مسئله اصلی این است که با کدام مجوز منابع ناشی از صادرات فرآورده‌های نفتی که متعلق به هدفمندی یارانه‌‌ها بوده و ردیف خاص خود را دارد به ردیف‌های متفرقه و برای مصارف خاص واریز شده است؟

عنوان مهار آبهای مرزی که بیشترین سهم منابع هدفمندی یارانه‌ها به آن اختصاص یافته بسیار کلی و مبهم است و گزارش پیشرفت و هزینه کرد آن همچنان غیرشفاف به نظر می‌رسد.

مسئله سوم اینکه با وجود اختصاص یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا که قطعا نیازهای وزارت بهداشت اعم از کارانه، خرید تجهیزات در آن پیش بینی شده، چرا از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها در ردیف‌های متفرقه بابت این موضوع پرداخت شده است؟

آیا هزینه کرد برای معیشت و افزایش یارانه نقدی اولویت دارتر است یا اختصاص منابع هدفمندی به تالار مرکزی سمنان که مشخص نیست امکان اتمام آن تا پایان سال جاری وجود دارد یا خیر؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حساب خاص رئیس جمهور سازمان برنامه و بودجه منابع هدفمندی یارانه ها صادرات فرآورده های نفتی سازمان برنامه و بودجه میلیارد تومان حساب خاص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۸۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بودجه و عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده

به گزارشگروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ  مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۲۱): حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت» آورده است که گزارش پیش‌رو به بررسی جداول تفضیلی اعتبارات حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت در بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مقایسه رشد اعتبارات دستگاه‌های اصلی، سنجش میزان انطباق جداول با احکام بودجه‌ای سال ۱۴۰۳، ارزیابی سنجه‌های عملکردی و ارائه پیشنهاد‌هایی در این زمینه خواهد پرداخت. 

این گزارش بیان می‌کند که از جمله نکات مثبت و متمایز بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سنوات گذشته پررنگ‌تر دیده شدن و همچنین شفاف شدن موضوعات و دستگاه‌های مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب جدول (۲۳) است. این امر نقش قابل‌توجهی در روشن‌تر شدن نحوه هزینه‌کرد این اعتبارات و به‌ویژه نظارت عملیاتی‌تر در فرایند بودجه اعمال می‌کند. 

این گزارش مطرح می‌کند که علاوه‌بر این روشن شدن سهم هر یک از دستگاه‌ها و هم چنین میزان اعتبار اختصاص یافته به آنها از منابع بند «ب» تبصره «۱۳» را باید از جمله نکات مثبت دیگر لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در حوزه خانواده، زنان و جوانی جمعیت دانست.

 

* سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان

این گزارش ادامه می‌دهد که نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده در لایحه بودجه نشان‌می‌دهد این سنجه‌ها از یک‌سو جامع و مبتنی‌بر شرح وظایف تخصصی دستگاه‌ها طراحی نشده و از سوی دیگر مبنای پیش‌بینی مقدار ۱۴۰۳ در آنها روشن نیست. علاوه‌بر این عملیاتی نبودن برخی شاخص‌ها جهت سنجش و عدم تطابق با برنامه هفتم پیشرفت از دیگر ایرادات این سنجه‌هاست. 

* نظارت‌پذیرتر شدن و شفاف‌تر شدن هزینه‌کرد 

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که می‌شود با هدف نظارت‌پذیرتر شدن و شفاف‌تر شدن هزینه‌کرد اعتبارات حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت این موارد در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعمال شود؛ انتقال اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای دبیرخانه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از جدول (۹) ردیف‌های متفرقه به جدول (۷)، انتقال ردیف دبیرخانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از ذیل سازمان برنامه و بودجه به ذیل نهاد ریاست‌جمهوری، پیش‌بینی بخشی از اعتبار جدول (۱۲) برای موضوع ساماندهی روش‌های جایگزین نوین در حوزه ناباروری و پوشش بیمه پایه آنها (حکم بند «ب» ماده (۸۱) مصوبه برنامه هفتم پیشرفت) از محل بخشی از اعتبارات بند «ترویج فرهنگ فرزندآوری و اقدامات مؤثر در راستای جوانی جمعیت».

* سنجه‌های عملکرد حوزه زنان خانواده و جوانی جمعیت

این مرکز همچنین پیشنهاد می‌کند که سنجه‌های عملکرد حوزه زنان خانواده و جوانی جمعیت در جدول (۷-۲) مبتنی‌بر مصوبه برنامه هفتم پیشرفت وظایف تخصصی دستگاه اصلاح و تکمیل شود. موضوع اختصاص زمین رایگان برای خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر بیست سال و خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها پس از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به دنیا آمده مورد توجه قرار گیرد. همچنین سامانه برخط برای صدور شناسه ویژه برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر (ماده (۲۵) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، راه‌اندازی مراکز تسهیلات زایمانی در مناطقی که دسترسی یک ساعته به پزشک ندارند (ماده (۴۹) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، کاهش در سن بازنشستگی برای مادرانی که صاحب فرزند می‌شوند (بند «ت» ماده (۱۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، مهدکودک سازمانی (ماده (۲۲) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، بیمه درمان ناباروری (ماده (۴۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، توسعه فرهنگ واسطه‌گری در امر انتخاب همسر (ماده (۳۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) در جدول (۲۳) و اختصاص بخشی از اعتبار این جدول برای اجرایی شدن موارد یاد شده از محل بند‌های «افزایش مشارکت و مردمی‌سازی و انجام فعالیت فرهنگی و ردیف اجرای احکام عمومی مندرج از قانون جوانی جمعیت» ایجاد شود. همچنین مصادیق عبارت «اجرای احکام عمومی مندرج از قانون جوانی جمعیت» در جدول (۲۳) لایحه بودجه روشن شود. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله سایبری گسترده به وزارت دفاع انگلیس/ چین متهم ردیف اول!
  • وضعیت بودجه و عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • ایجاد دانشکده علوم پزشکی دامغان در بودجه ۱۴۰۳ ردیف اعتباری دارد
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • برای خرید میکروآپارتمان در شهر تهران چقدر باید هزینه کرد؟