Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی دویست و پنجمین جلسه‌ی رسمی علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز صبح امروز یکشنبه ۱۱ آبان به ریاست شهرام دبیری و حضور شهردار تبریز و سایر اعضای شورا در عمارت شهرداری تبریز برگزار شد.

شهرام دبیری، رییس شورای شهر تبریز در ابتدای جلسه ضمن تبریک فرارسیدن هفته وحدت و تاکید بر تاثیر این هفته بر انسجام مسلمانان، درگذشت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی را تسلیت گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: برخلاف تصور عمومی، ویروس بسیار پیچیده بوده و در کمترین زمان می‌تواند بر روی بیمار تاثیرات منفی منجر به مرگ را به همراه داشته باشد؛ همچنین خطر این بیماری در ابتلای دوم به مراتب بیش از مرحله اول است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جهان حدود ۴۶ میلیون مبتلا شناسایی شده‌ و روند ابتلای افراد به ویروس کرونا سیر صعودی داشته و حتما باید محدودیت‌هایی برای کنترل این ویروس اتخاذ شود.

رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به این‌که میزان فوتی افراد مبتلا به کرونا در نوسان بوده، ولی در حال افزایش است، گفت: ایران در رده ۱۴ ابتلا در رده بندی جهانی‌ قرار دارد و در آذربایجان شرقی نیز تعداد مبتلایان ۴۹ هزار نفر و فوتی‌ها ۲۴۰۰ نفر است؛ روز گذشته نیز ۳۴ نفر در استان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و با افزایش بستری در بیمارستان‌ها مواجه هستیم.

وی یادآور شد: باتوجه به این‌که تولید و توزیع واکسن زمان‌بر خواهد بود، احتمالا تا پایان سال آینده با این ویروس درگیر هستیم، البته شاید با توزیع واکسن، اندکی وضعیتمان روبه بهبود باشد ولی ویروس ریشه‌کن نمی‌شود، لذا باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سفر، دورهمی ها و... پرهیز کنیم.

وی با بیان این‌که محدودیت‌هایی در بحث امکانات داریم و باید چاره‌ای بیاندیشم، اظهار کرد: باید از تلاش و مجاهدت‌های کادر درمان قدردانی کنیم، چراکه آگاهانه در معرض خطر قرار می‌گیرند و باید این مسئله را جدی بگیریم؛ باید به همه توصیه کنیم که هر که پروتکل‌ها را رعایت نکند و به این ویروس مبتلا شده و دیگران را نیز مبتلا کند، جنایت کرده است.

بررسی «نامه فرماندار شهرستان تبریز در خصوص مصوبات شورای اسلامی شهر تبریز»

در ادامه دستور اول جلسه مبنی بر «نامه فرماندار شهرستان تبریز در خصوص مصوبات شورای اسلامی شهر تبریز» بررسی شد.

شهرام دبیری، رییس شورای شهر تبریز در خصوص نامه هیئت تطبیق در رابطه با لایحه شهرداری تبریز مبنی بر قرارداد منعقده فی مابین شهرداری تبریز با دانشگاه شهید مدنی آذربایجان درخصوص احداث واحد تولید انبوه عامل بیوکنترل آفات، گفت: در این نامه هیچگونه استناد قانونی مشاهده نکردیم و اگر هر یک از مصوبات مغایر قوانین است، باید به ماده قانونی اشاره شود. بحث محتوایی نیز باید در صحن شورا و به‌صورت شکلی در هیأت تطبیق بررسی شود.

سعید نیکوخصلت، عضو شورای شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: حفظ سلامتی شهروندان و ارتباط با دانشگاه از وظایف شهرداری است، اما اگر می‌خواهند فعالیت روتین سال‌های گذشته را داشته باشیم، مسئله دیگری است.

در نتیجه اعضای شورای شهر تبریز بر مصوبه خود مبنی بر قرارداد با دانشگاه شهید مدنی، با رای اکثریت اصرار بر مصوبه کرد.

صدور مجوز حفاری جهت ایجاد بستر فیبر نوری در قاب اعتبارات بودجه مصوب سالجاری

در ادامه جلسه، مدیر عامل سابق شرکت مخابرات استان در خصوص مصوبه شورا گفت: ۱۵سال قبل شهرداری تبریز فیبر نوری داشت، اما در حال حاضر تبریز از استانداردها عقب مانده است، در حالیکه شهرداری‌ها با این روش تکنولوژی‌های روز را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: شرکت ایرانسل در راستای ارائه خدمات در شهرها حفاری می‌کند و در بسیاری از کلانشهرها این اتفاق افتاده است. اگر در شهرداری تبریز هم فردی بخواهد در این رابطه سرمایه گذاری کند، برای تحقق شهر هوشمند کار بسیار مفیدی خواهد بود و بعداز این‌که این موضوع جایگاه خود را پیدا کند، شهر در راستای هوشمند سازی حرکت خواهد کرد.

در ادامه سونیا اندیش، عضو شورای شهر تبریز با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد: شورای شهر باید در خصوص قرنطینه شهر و اعمال محدودیت‌ها اقدامات جدی انجام دهد تا بیش از این شاهد درگذشت همشهریان نباشیم. 

وی در ارتباط با مصوبه شورا در خصوص حفاری شرکت ایرانسل نیز اضافه کرد: در سطح کلان‌شهرها ندیده‌ام که عقب مانده باشیم، شاید ایرانسل هم در شهرهای کوچک حفاری کرده و به هم زده است، ولی در کلانشهرها چنین خبری نیست.
 
اندیش اضافه کرد: اگر ما فیبر در تبریز داشتیم چه نیازی به احداث دوباره شبکه‌های فیبرهای نوری است؟

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: ما ۲۵۰ هزار تن آسفالت‌ریزی با میلیاردها تومان هزینه انجام دادیم، چرا باید این هزینه را از دست بدهیم؟

وی افزود: خواهش داریم که نیازسنجی‌ها به طور اصولی انجام شود و نحوه اجرای آن باید مورد بحث قرار گیرد؛ هیچ کس مخالف فیبر نوری و توسعه شهر هوشمند نیست، البته علت حضور اقای فیضی را در این جلسه متوجه نشدم و بانهایت احترام، آقای فیضی مدیرعامل یک شرکت خصوصی است و اگر در هر لایحه از شرکت‌های خصوصی دعوت شود، وظایف شورا زیر سوال می‌رود.

اندیش تاکید کرد: فیبر نوری می‌تواند به یک موضوع امنیتی و اطلاعاتی تبدیل شود، لذا باید در این راستا توجه جدی شود و نیاز سنجی دقیق صورت گیرد.

محمد باقر بهشتی، عضو شورای شهر تبریز نیز در این رابطه گفت: امروز نمی‌توانیم درباره‌ی لایحه شهرداری بحث کنیم و تنها باید نامه فرمانداری را بررسی کنیم که در این ارتباط به نظرم اصرار بر مصوبه داشته باشیم.

محرم محمدزاده، دیگر عضو شورا نیز در این خصوص تاکید کرد: اصرار بر مصوبه ضروری است، چرا که این موضوع برای نسل‌های بعدی یک نیاز اساسی بوده و نسل‌های آتی در این راستا از ما سوال خواهند کرد.

وی اضافه کرد: ما سه سال است که اقدامی در این رابطه انجام نداده‌ایم؛ زیرساخت‌های تبریز از بسیاری از شهرها عقب است.

محمد زاده گفت: باید در هیات تطبیق دفاع جانانه‌ای شود تا زحمات به هدر نرود، چرا که موضوع فیبر نوری برای آینده شهر بسیار ارزشمند بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

فرج محمد قلیزاده، دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز با بیان اینکه این لایحه ایرادات حقوقی دارد، اضافه کرد: لایحه شهرداری قرارداد است و نمی‌توان ترک تشریفات کرد. ما درباره حفاری تصمیم نمی‌گیریم، بلکه برای عوارض حفاری نرخ تعیین می‌کنیم و با آوردن عنوان حفاری قانون دور زده می‌شود.

وی اضافه کرد: نیاز به ۴۰۰ کیلومتر حفاری داریم  که ۱۸۰ کیلومتر آن را در اختیار یک شرکت قرار می‌دهیم و به مصلحت نیست. همچنین هزینه زیادی بابت آسفالت‌ریزی کرده‌ایم که نباید در اختیار شرکت خصوصی قرار داده و یا هزینه آسفالت را در نظر بگیریم.

وی تشریح کرد: باید فراخوانی با لحاظ منافع شهر منتشر شود، تا هر شرکتی که منافع شهر را تأمین می‌کند، این اقدام را انجام دهد، لذا پیشنهادم می‌دهم طرحی که آماده است از طریق آگهی فراخوان اعلام شود.

محمد حسن اسوتچی، عضو شورای شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: امیدوارم موضوعات به شکل جامع بررسی شود و بعد به مرحله اجرایی برسد. البته اگر قرار بر قبول یا رد نامه فرماندار داریم، چرا آقای فیضی به عنوان کارشناس اینجا هستند؟

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر این‌که هیچ کس با هوشمندسازی مخالف نیست، افزود: گفته شد که مورد حفاری‌ها، شهرداری هزینه‌ نخواهد کرد، ولی بدان معناست که ما شهر را در اختیار شرکت ایرانسل قرار می‌دهیم.

غلامحسین مسعودی ریحان، عضو شورا نیز اظهار کرد: سوال اینجاست که آیا این مجوز است یا مشارکت، در این خصوص خواستار توضیح هستیم.

وی اضافه کرد: اگر این موضوع مشخص شود، اظهار نظرات و حتی تصمیمات نیز فرق خواهد کرد و اگر مجوز بود که نیازی به حضور در صحن شورا نداشت، ولی چون مشارکت است باید دقیقا سهم طرفین آورده شود.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز گفت: موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و هم برای اعضا و هم هیات تطبیق، قابل فهم نیست و باید موضوع مشخص شود.

فیضی نیز در ادامه گفت: در این طرح بحث اصلی در خصوص فیبر نوری نیست، بلکه موضوع مهم، تونلی است که ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: مهم این است که کانال‌هایی متعلق به شهرداری در شهر وجود داشته باشد و با این کار، شهرداری آورده داشته و تجاری سازی خواهد کرد.

دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز هم در این رابطه گفت: می‌خواهیم زیر ساخت‌های شهری را حل کنیم؛ ما مجوز حفاری می‌دهیم و استانداردهای آن نیز مشخص است، اما باتوجه به میزان حفاری، هزینه هایی در را نظر گرفته و بقیه را از طریق شرکت‌ها حل خواهیم کرد.

عبداله تقی‌پور، دیگر عضو شورای شهر نیز در این خصوص گفت: در جلسه گذشته ابهامات و سوالاتی مطرح بود که اگر اجازه رسیدگی به آنها داده می‌شد، امروز این همه وقت صرف آن نمی‌شد. ما نباید فریب ۱۸ میلیارد را بخوریم، چرا که ۱۸۰ میلیارد برای آسفالت هزینه کرده‌ایم. اگر این حفاری صورت بگیرد، در واقع ما زیر قول خود می‌زنیم و کیفیت آسفالت پایین می‌آید.

وی تاکید کرد: سوالاتی که امروز مطرح می‌شود، نشانگر ناپختگی طرح است و البته هیچ کس مخالف توسعه و هوشمندسازی نیست، ولی زیرساخت‌های توسعه باید ایجاد شود. پیشنهادم این است این موضوع به کمیسیون عمران ارجاع داده شده و به صورت کارشناسی ایرادات مطرح و راه حل‌هایی برای آن پیدا شود.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورا نیز گفت: پیشنهادم این است موضوع از ابتدا دوباره بررسی و ایرادات رفع شود.

در نهایت شورای شهر تبریز بر مصوبه خود مبنی بر حفاری کانال توسط ایرانسل، با رای اکثریت اصرار کرد.

روند اجرایی پروژه مترو تبریز

دستور دوم جلسه در خصوص پاسـخ شهردار به سوال عضو شورای اسلامی شهر تبریز، غلامحسین مسعودی ریحان درخصوص روند اجرایی پروژه مترو در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت روند اجرایی پروژه مترو ارائه کرد و گفت: در رابطه با فاز یک مترو، مشکل امنیت نداریم و با پیشرفت کلی پروژه، فاز دو ضلع جنوبی ایستگاه هفت به طور کامل پایان یافته است.

مصطفی مولوی‌فرد اضافه کرد: در ورودی ضلع شمالی ایستگاه هشت نیز کارهایی انجام شده و مسیر ادامه یافته است. در گذشته از ایستگاه ۹ فقط قطار عبور کرده بود که امروز همه کارها به جز پله برقی تمام شده و آماده بهره برداری است.

وی اظهار کرد: ایستگاه دهم یعنی شهید بهشتی راه اندازی شده و توقف در رفت و برگشت وجود دارد. در مجموع از ابتدای سال ۹۷ تا به امروز پیشرفت ۱۲ درصدی داشتیم.

وی با اشاره به این‌که در فاز سه نیز در ایستگاه لاله تنها یک سوله قرار داشت، ادامه داد: امروز بسیاری از بخش‌های آن به پایان رسیده است.

مولوی‌فرد اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی خط ۲ طی دو سال گذشته ۵۲ درصد بوده و مبلغ کل بدهی ما به پیمانکاران ۲۲۰ میلیارد بوده است.

غلامحسین مسعودی ریحان خواستار ارائه گزارش از سال ۸۷ شده و گفت: مطرح نشد که هزینه‌های داده شده به این نهاد چقدر بوده و بودجه طی سال ۹۷ تا امروز چگونه خرج شده است؟

وی افزود: اقدامات صورت گرفته جای قدردانی دارد و شهروندان تبریز و رسانه ها بدانند که در تامین منابع مشکلی نداریم و اگر چنین ادعایی شود، جای تعجب دارد.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه در سال ۹۸ مطرح کردند که خط یک مترو تبریز تمام می‌شود و امروز با وجود گذشت یک سال، صحبت از این است که خط یک در سال ۱۴۰۰ با تامین منابع لازم به اتمام می‌رسد.

وی اضافه کرد: اگر منابع تامین بوده و خط یک به اتمام نرسیده است، این دیگر از مشکلات سازمان قطار شهری و مدیر عامل این مجموعه است.

مسعودی ریحان با اشاره به وضعیت خط سوم مترو نیز گفت: خط سوم نیز با توجه به نامه محرمانه شهردار و عدم تایید شورا، نباید اجرایی شود و اجرای آن غیر قانونی است.

دبیری، رییس شورای شهر تبریز نیز در این رابطه اضافه کرد: اقدامات انجام شده مشخص است و باید طبق برنامه زمان بندی پیش برویم؛ اگر این موضوع محقق نشود باید آن را در نظر بگیریم.

دبیری تاکید کرد: موضوع در ارتباط با سیاست گذاری کلی بوده و نیازمند برگزاری جلسات و بررسی‌های کارشناسانه است و تنها مدیرعامل سازمان تصمیم گیرنده نیستند.

شهردار تبریز نیز در این خصوص گفت: حساسیت آقای مسعودی ریحان به این موضوع فرصتی ایجاد کرد تا سازمان قطار شهری دوباره عملکرد خود را طی گزارشی ارایه کنند.

ایرج شهین باهر اضافه کرد: یکی از نقاط قوت دوره پنجم شورای اسلامی، پروژه قطار شهری بوده و بیش از اندازه به موضوع آن پرداخت می‌شود؛ نقاط ضعف هم باید در نظر گرفته شود تا با نظارت، کاستی‌ها را جبران کنیم.

وی افزود: از اعضای شورا می‌خواهیم از ایستگاه‌ها و روند پیشرفت کار بازدید کنند و ایرادات موجود را تذکر دهند.

عبداله تقی پور دیگر عضو شورا نیز با انتقاد از برگزاری جلسات در مکانی محدود و ازدحام زیاد حاضران در جلسه، گفت: متاسفانه برگزاری جلسات شورا با این حجم از تعداد نفرات و همچنین در سه ساعت متوالی اقدام نادرستی است که باید مورد توجه اعضا شورا باشد.
 
وی با تاکید بر این‌که باید محدودیت هایی در برگزاری جلسات در نظر گرفته شود، گفت: موضوع بیماری کرونا باید توسط مسئولان جدی گرفته شود وگرنه چه انتظاری از مردم داریم و در صورت ادامه این روند از حضور در جلسات اجتناب خواهم کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: در این خصوص باید تصمیم جدی تری گرفته شود.

محرم محمدزاده نیز گفت: کارکنان مترو به صورت شبانه روزی در عمق زمین زحمت می‌کشند و خواستاریم از نتایج زحمات آنان توسط اعضای شورا بازدید شود.

وی ادامه داد: اضافه کاری این عزیزان نسبت به سایر همکاران اداری کم‌تر بوده و از مدیرعامل سازمان خواهش داریم تا شرایطی برای آنها در نظر گرفته شده و از زحمات این کارگران قدردانی شود.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورا نیز در ادامه گفت: در شرکت اتوبوسرانی که چند نفر اخراج شده‌اند، مدعی‌اند که نفرات جدیدی استخدام شده است، لذا اگر اجحافی صورت گرفته باید به موضوع رسیدگی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شورای شهر تبریز شهر تبریز مترو تبریز شورای شهر تبریز نیز شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت سازمان قطار شهری شهرداری تبریز برگزاری جلسات دیگر عضو شورا مسعودی ریحان عضو شورا نیز عامل سازمان محدودیت ها رییس شورای اعضای شورا فیبر نوری مدیر عامل بر مصوبه نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۹۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری

فاطمه زارع رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر یزد گفت: با این حال برخی از نقاط شهر دچار مشکل و حادثه شد که نسبت به شناسایی آنها اقدام و قراراست با حفر چاه‌های متعدد و سایر راهکار‌ها رفع گردد.

به گفته او: نقاط حادثه خیز شهر در بارندگی اخیر از جمله میدان صنعت، بلوار شهید بارتکوب زاده، محله حسن آباد و برخی معابر شهر است که در صدد هستیم در اسرع وقت رفع تا در هنگام وقوع بارندگی دیگر شاهد آبگرفتگی در هیچ منطقه‌ای از شهر نباشیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر یزد در بخش دیگر از سخنان خود مطرح کرد: همچنین در این جلسه از کمیسیون با توجه به إرائه گزارش سازمان پسماند مقرر شد جهت حفظ بهداشت و محیط زیست شهری و جلوگیری از آلودگی آب و خاک، محل دفن پسماند‌های مراکز درمانی با ظرفیت دفن ۵ ساله با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال احداث شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟
  • پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس
  • برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم
  • برخی به دنبال تضعیف دستاوردهای مدیریت شهری هستند
  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • شورا‌های اسلامی نمونه استان کرمان مشخص شدند
  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است