Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر صیانت از ژن‌های بومی کشاورزی و دامی در استان که در راستای پدافند غیرعامل تعریف می‌شود، گفت: نباید ورود ژن‌های خوب دام خارجی ژن‌های بومی را از بین ببرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، اکبر فتحی در نشست خبری کارگروه کشاورزی پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه ذخیره سازی مواد غذایی برای روزهای مبادا از وظایف کارگروه کشاورزی است اظهار داشت: باید در برخی از محصولات کشاورزی و دامی کشور که وابسته به خارج است، ذخایر استراتژیک داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام برای این روزها پیشبینی شده است، گفت: این انبارها رویکرد پدافندی برای ذخایر دارد تا خلایی در امر تولید نداشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه برای استحکام فعالیت ها و کاهش آسیب پذیری در برابر تهدیدات نظامی و غیرنظامی باید تدابیر از قبل اندیشیده شود، افزود: جانمایی انبارها و پراکندگی سیلوهای گندم بخاطر ملاحظات پدافندی است.

وی در ادامه به بخش دیگر پیشگیری و اقدامات پدافندی در حوزه غیرعامل کشاورزی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در کشور ما آفت سوسک کلورادو وجود نداشت اما یک استاد دانشگاه با نیت کمک به توسعه بخش کشاورزی و توسعه کشت بذر مرغوب، بذر را به صورت چمدانی وارد کشور کرد و اکنون به یک افت فراگیر مزارع سیب زمینی و یک چالش جدی اقتصادی تبدیل شده است.

فتحی، از استقرار مراکز قرنطینه در فرودگاه‌ها خبر داد و ابراز داشت: در استان آذربایجان شرقی هم 11 مرکز و ایستگاه قرنطینه در گمرکات، مرزهای هوایی و زمینی و ورودی‌های استان مستقر شده است تا از شیوع آفت‌های محصولات کشاورزی و باغی و دامی وارداتی جلوگیری شود.

کاهش هزینه‌های تولید مستلزم حرکت به‌سمت کشاورزی دانش‌بنیان استپرداخت هزینه نهاده‌های کشاورزی با کشاروز کارتقانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی چه مشکلاتی دارد؟+فیلمجهانگیری: بخش کشاورزی باید بدون اتکا به یارانه‌ها به بخشی اقتصادی تبدیل شود

وی ادامه داد: ممکن است در صادرات هم این اتفاق به نوعی تکرار شود، مثلا اگر سیب صادراتی از کشور مقصد بازگشت بخورد، نباید به مصرف عمومی برسد و باید در قرنطینه، کاملا بررسی شده و در صورت نیاز به صورت اصولی امحا شود تا آفات احتمالی شیوع نیابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر صیانت از ژن‌های بومی کشاورزی و دامی در استان که در راستای پدافند غیرعامل تعریف می‌شود، تصریح کرد: نباید ورود ژن‌های خوب دام خارجی ژن‌های بومی را از بین ببرد. مثلا گاو سرابی جثه کوچکی دارد ولی با توجه به تطبیق با شرایط بومی، نباید گاو هلندی و... جایگزین کامل آن شده و باید این ژن‌ها را برای آینده حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه مرکز اصلاح نژاد شمالغرب کشور در تبریز مستقر شده است، گفت: این مرکز اسپرم دام‌های بومی برای چندین سال نگهداری می شود تا نژاد آنها حفظ شود.

فتحی، خاطر نشان کرد: پدافند فقط برای تهدیدات خارجی نیست، بلکه تهدیدات و افت‌های داخلی هم داریم که باید به موقع شناسایی و دفع شوند.

وی در ادامه، ضریب مکانیزاسیون استان را بیش از متوسط کشوری دانست و افزود: این یعنی ضایعات ما از متوسط کشوری کمتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه کاهش ضایعات با نوسازی ماشین آلات کشاورزی و افزایش مکانیزاسیون کشاورزی محقق می‌شود، اضافه کرد: به دنبال افزایش راندمان و کاهش ضایعات هستیم که در راستای ارتقای امنیت غذایی و اقدامات پدافندی است.

انتهای پیام /111/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی محصولات کشاورزی ژن های بومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۰۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، فواد غزیعلی اظهار کرد: با هماهنگی‌های درون استانی با محوریت استانداری از ابتدای اردیبهشت امسال، حمل گندم ۱۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی ادامه داد: روزانه ۶۱ هزار تن گندم از خوزستان به سیلو‌های سراسر کشور حمل می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: با توجه به حساسیت موضوع با فراخوان مالکان خودرو‌های سنگین حمل بار به ویژه در استان خوزستان شاهد رشد خوبی در حمل و نقل بودیم.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری
  • نجات ۷ نفر از اهالی بومی منطقه در ارتفاعات شهرستان خوی
  • (ویدئو) سیل در شبستر آذربایجان شرقی خودرو‌ها را با خود برد
  • تصاویر وحشتناک از سیل عظیم آذربایجان شرقی
  • نجات ۷ نفر از اهالی بومی گرفتارشده در ارتفاعات دیزج دیز خوی
  • کاهش آفت ملخ در اراضی کشاورزی با بارش های بهاری
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • فعال شدن مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت
  • مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت فعال می‌شود
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور