Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیو اطلس این پژوهش  جدید نه تنها تخمینی از تعداد سیاره‌های بالقوه زیست‌پذیر به دست می‌دهد، بلکه یک عامل کلیدی در «معادله دریک» را شمار تمدن‌های فرازمینی را تخمین می‌زند، در اختیار می‌گذارد.

معادله دریک که در سال ۱۹۶۱ بوسیله دکتر فرانک دریک نوشته شد، مشهورترین فرمول در جستجوی تمدن‌ها فرازمینی دارای فناوری که می‌توانند بالقوه با استفاده از پیام‌های رادیوی با زمین ارتباط برقرار کنند، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محاسبه بر اساس تعداد از عوامل است، از جمله میزان تشکیل ستاره‌ها، نسبت ستاره‌هایی که سیاره دارند، تعداد سیاره‌های قابل‌سکونتی که یک سیاره می‌تواند داشته باشد، تعداد سیاره‌هایی که حیات می‌تواند در آنها ایجاد شود، تعدادی از سیاره‌هایی که حیات هوشمند ایجاد می‌کنند، تعداد سیارهایی که تمدند دارای تکنولوژی ایجاد می‌کنند و گستره حیات در آن تمدن.

مشکل این است هیچکدام از این عوامل با قطعیت مشخص نشده‌اند. از برخی از آنها فقط تخمین‌هایی کلی وجود دارد و برخی دیگر از آنها صرفا بر اساس حدس هستند. نتیجه تخمین‌ها بر اساس معادله دریک این است میان یک تا ۱۰۰ میلیون تمدن دارای فناوری در کهکشان ما وجود دارد که تخمین چندان دقیقی نیست.

اکنون پژوهشگران در انستیتو «ستی»، ناشا و چند سازمان دیگر با استفاده از داده‌ها به دست آمده از ماموریت یافتن سیاره‌های خارجی (سیاره‌های خارج از منظومه شمسی) تلسکوپ فضایی کپلر توانسته‌اند تخمین قابل‌اعتمادتری از یکی از عوامل در این معادله به دست آوردند- اینکه چه تعداد سیاره قابل‌سکونت در کهکشان وجود دارد. آنان برای پاسخ دادن به این پرسش به دنبال سیاره‌های خارجی گشتند که هم‌اندازه کره زمین باشند که دور ستاره‌های شبیه خورشید با همان سن و دمای تقریبی بگردند و در منطقه قابل‌سکونت در منظومه آن ستاره که آب می‌تواند مایع باشد، قرار داشته باشند.

این پژوهش از این لحاظ از بررسی‌های پیشین دقیق‌تر بود که برای تعیین عامل منطقه قابل‌سکونت در منظومه ستاره نه تنها فاصله سیاره را با ستاره ، بلکه به میزان نوری که سیاره از ستاره‌اش دریافت می‌کرد، را هم در نظر می‌گرفت.

نتیجه این بود که تا ۳۰۰ میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان ما وجود دارند که برخی از آنها در فاصله‌های نزدیک در حد ۳۰ سال نوری از زمین هستند. البته اگر شناخت بیشتری از چگونگی تاثیر جو یا اتمسفر یک سیاره بر توانایی حمایت از آب مایع در آن وجود داشته باشد، می‌توان این تخمین را حتی دقیق‌تر کرد. این پژوهشگران می‌گویند تخمین محافظه‌کارانه‌ای از این تاثیر جوی را در آنالیزشان استفاده کردند.

این یافته‌ها می‌تواند به طراحی ماموریت‌های بعدی برای یافتن سیاره‌های خارجی کوچک و قابل زیست در اطراف ستاره‌های شبیه به خورشید کمک کند.

کد خبر 561798 برچسب‌ها نجوم - سیاره - ستاره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نجوم سیاره ستاره قابل سکونت تعداد سیاره ستاره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۱۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد

به گزارش جماران؛ رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بعید است بررسی قانون مالیات بر مهریه به مجلس یازدهم برسد.

موسی غضنفرآبادی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که قانون مالیات بر مهریه در چه مرحله‌ای قرار دارد و دارای چه ویژگی‌هایی است، گفت: در نوبت بررسی است، جزئیات را به زمان بررسی واگذار کنیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعید است قانون مالیات بر  مهریه  به این مجلس برسد اما در نوبت صحن قرار دارد.

وی با اشاره به جمعیتی که به دلیل عدم پرداخت مهریه در زندان هستند، گفت: به دنبال این هستیم ان شاءالله کمتر کسی به زندان برود و محور این طرح از زندان رفتن خیلی از افراد جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • موجودات فضایی احتمالا به این دلیل منقرض شده‌اند!
  • امشب شاهد مقارنه ماه و سیاره زحل باشید
  • شیری دست استقلال و نکونام را خواند!
  • تصویر روز ناسا: کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم
  • بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد
  • حقایق پنهان درباره ماه
  • کشف نخستین سیاره بی‌ستاره!
  • رصد آسمان بر بلندای کوه | بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران کجاست؟