Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@20:31:50 GMT

دلال‌هایی که سیر نمی‌شوند!

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۲۱۶۲

دلال‌هایی که سیر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تغییر مداوم قیمت فولاد و مصالح ساختمانی، بخش ساخت و ساز را به رکود کشانده است. با وجود آنکه بر اساس اعلام نمایندگان مجلس، قیمت سیمان در محل تولید ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان باید به دست مصرف کننده برسد هم اکنون نرخ سیمان در بازار آزاد ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان تعیین می شود و عمده سود به جیب دلالان می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸ تا سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ قیمت هر کیلوگرم میلگرد از حدود ۶۱۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. قیمت هر متر مکعب بتن نیز از ۲۲۰ هزار تومان به ۳۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. نرخ شاسی تیرچه که در سه ماهه چهارم سال گذشته کیلویی ۷۹۰۰ تومان بوده به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. دستمزد اجرای اسکلت، متری۹۰ هزار تومان بوده که هم اکنون متری ۱۲۰ هزار تومان شده و هر عدد یونولیت که قیمت آن در سه ماهه چهارم سال قبل ۳۰ هزار تومان بوده به ۸۰ هزار تومان رسیده است.

گفته می شود در حال حاضر تولید سیمان ۱۸ میلیون تُن مازاد نیاز کشور است اما سه مولفه موجب افزایش قیمت این کالا شده است؛ نخست رشد بهای پاکت سیمان که از جنس پروپیلن بوده و تولید آن وابسته به پتروشیمی است. دومین مولفه اثرگذار در قیمت سیمان افزایش هزینه حمل و نقل و سومین عامل به فضای سوداگرانه برمی گردد.

قیمت سیمان در حالی طی ماههای اخیر روند رو به رشدی داشته و هم اکنون با هزینه های حمل حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد که در هفته های گذشته قیمت سهام سیمان و فولاد در بورس کالا کاهشی بوده و نمی توان عرضه مصالح ساختمانی در بورس را علت اصلی نوسانات قیمت این کالاها عنوان کرد.

سازندگان مسکن می گویند تا زمانی که نرخ مصالح ساختمانی به ثبات نرسد ریسک اجرای پروژه های ساختمانی به قوت خود باقی است. مطابق آمار، ساخت و ساز در شهر تهران نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۷۶ درصد کاهش یافته است. کاهش عرضه واحدهای مرغوب در بازار مسکن منجر به فشار تقاضا و افزایش قیمت شده و این در حالی است که چشم انداز روشنی مبنی بر ثبات نرخ مصالح ساختمانی و به تبع آن برآورد هزینه و فایده تولید مسکن وجود ندارد.

بنا به گفته بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از آنجا که بهای سیمان بر قیمت تمام شده تولید مسکن تاثیر مستقیم دارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به این موضوع به صورت جدی ورود کرده و از فعالیت سوداگران در بازار جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در تولید سیمان در کشور وجود ندارد و تولید مازاد نیاز است، ادامه داد: زمینه صادرات سیمان وجود ندارد و دلال بازی موجب شده قیمت سیمان همانند فولاد بیش از نرخ مصوب افزایش یابد.

پربیننده ترین قیمت‌های عجیب مسکن در قلب تهران/ آپارتمان‌های منطقه۶ تهران چند؟ اجاره‌ آپارتمان ۷۰متری در تهران چند؟/ ارقامی بزرگ برای واحدهای کوچک! قیمت‌های عجیب اجاره بها در شمال تهران! افزایش سرسام آور قیمت مسکن در تهران قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران (جدول معاملات یک ماه اخیر)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تولید سیمان بازار مسکن قیمت مسکن بازار مسکن مصالح ساختمانی تولید سیمان قیمت سیمان قیمت مصالح ساختمانی قیمت فولاد بهزاد رحیمی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت هزار و ۵۰۰ تومان مصالح ساختمانی هزار تومان قیمت سیمان سه ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۲۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد وحیدی، وزیر کشور به همراه استاندار و معاون عمرانی استانداری تهران از آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) و شن چاله‌ها در منطقه ۱۸ بازدید کرد.

وی در این بازدید ضمن تقدیر از مجریان پروژه، در جریان آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی، رفع معارضین و عملیات عمرانی این پروژه‌ها قرار گرفت.

پروژه‌های عمرانی سازمان نوسازی علاوه بر تولید مسکن، بازآفرینی و تبدیل تهدیدات شهری به فرصت ها است و در همین راستا باغ راه راه حضرت فاطمه زهرا بازآفرینی طبقه فوقانی تونل قطار راه آهن تهران تبریز است که از سالیان متمادی موجب انفصال شمال و جنوب این خط آهن شده بود و اینک با احداث پروژه‌های مورد نیاز اهالی ضمن ایجاد پیوستگی شهری موجب توزیع عادلانه امکانات شهری در مناطق ١٧ و ١٨ تهران خواهد شد.

کد خبر 6088684

دیگر خبرها

  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی
  • کارخانه سیمان سفید در شهرستان دیرابجاد می شود
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟