Web Analytics Made Easy - Statcounter

«آوردن حیوانات خانگی به داخل ساختمان ممنوع است» این نمونه آگهی‌ها که معمولا بر روی شیشه یا ورودی‌های برخی از ساختمان‌ها و مغازه‌ها می‌بینید، از منظر حقوقی اعتباری ندارد اما با تفسیر برخی قانون وجهه اجرایی پیدا می‌کند شاید مربوطترین قانون در این زمینه استناد به تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌هاباشد که در سال ۱۳۴۷ تصویب شد وطبق آن نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک یک ساختمان جرم محسوب شده و شخص دارنده حیوان خانگی به‌عنوان مجرم شناخته‌شده و سایرین می‌توانند از او شکایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گزارش «تابناک» منظور از قسمت‌های مشترک ساختمان همان پشت‌بام، راه‌پله‌ها، راهروها، حیاط و پارکینگ است. البته افراد که این روز‌ها رابطه نزدیک عاطفی با حیوانات خانگی خود برقرارمی کنند باید در آپارتمان خود مقرارت بهداشتی را در مورد سلامت حیوان رعایت کنند تا نگهداری از این حیوان اسباب بیماری ساکنان آپارتمان نشود. از سوی دیگر برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت نکنند. اگر هرکدام از این موارد رعایت نشود، صاحب حیوان متخلف است و طبق قانون عمل او مصداق جرم مزاحمت است. در مرحله نخست، با تذکر کتبی از طریق ارایه اظهارنامه رسمی از سوی مدیریت ساختمان برای خروج حیوان و در مرحله دوم در صورت عدم توجه صاحب حیوان، موضوع قابلیت پیگیرد قانونی از سوی مراجع قضایی با عنوان «مزاحمت» را دارد.   به نوشته «ایوان وکلا» که بر اساس تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها در سال ۱۳۴۷، نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ممنوع است نگهداری حیوانات در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان با رعایت دو ضابطه مشکلی ندارد؛ اول آنکه ازنظر مقررات و قوانین بهداشت ایجاد بیماری نکند و دوم آنکه برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت ننماید. در صورت بروز هرکدام از این دو مورد شخص نگهدارنده حیوان طبق ماده ۶۹۰ مجرم می‌باشد و سایر همسایه‌ها می‌توانند از او شکایت کنند.

درصورتی‌که بین ساکنان مجتمع اختلاف باشد بهترین راه‌حل رجوع به قوانین موجود در اساسنامه هیئت‌مدیره مجتمع است و راه‌حل دیگر کسب نظر اکثریت ساکنان ساختمان است. به این شکل که اگر شخص مرغ یا پرنده‌ای داشته باشد که باعث ایجاد بیماری نیوکاسل شود و یا سگی داشته باشد که گاه‌وبیگاه پارس می‌کند و موجبات آزار همسایه‌های دیگر را فراهم می‌کند اول مدیر به وی تذکر می‌دهد و اگر تذکر مدیر و اخطار‌ها اثرگذار نبود، طرح شکایت به مراجع قضایی راه‌حلی است که سودمند خواهد بود.ازنظر قانون، شخصی که حیوانی در خانه خود نگه می‌دارد که بهداشت عمومی ساختمان را تحت‌الشعاع قرار داده است و یا شخصی که حیوانی در آپارتمان نگهداری می‌کند که موجب آزار همسایه‌ها می‌شود، در هر دو صورت مراحل پیگیری به یک‌شکل است و طی دو هفته نتیجه حاصل می‌شود.

اما یک خلا در قانون وجود دارد: طبق ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی هر کس بدون عمد و ضرورت حیوان حلال‌گوشت متعلق به دیگری را بکشد یا مسموم یا ناقص کند، به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد؛ اما این قانون برای هیچ حیوان خانگی مصداق پیدا نمی‌کند یعنی اگر کسی به حیوان اهلی دیگری آسیب برساند یا آنرا بکشد مجازاتی در پی نخواهد داشت.
قوانین ما دربرگیرنده قوانینی است که می‌توان برخی از آنها را برای حمایت و برخی را برای مخالفت از حیوانات تفسیر کرد؛ مثلا در اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی داشته باشد، به عنوان وظیفه عمومی عنوان شدو در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله (از ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴) بهره‌مندی از محیط زیست مطلوب به عنوان ویژگی جامعه ایرانی در افق سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است.   اما از سوی دیگر برای این که بخواهند عده‌ای را به خاطر حیوان گردانی مجرم بشناسند به تفسیر برخی قوانین می‌پردازند مثلاطبق ماده ۶۱۸ هرکس با هیاهو و جنجال یا تعرض به افراد موجب اخلال در نظم و آرامش عمومی شود، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شدو همچنین در ماده ۶۳۸ هرکس در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.   روزگاری در کشورمان نگهداری و پرورش برخی حیوانات از جمله کبوتر مشروط به گرفتن پروانه از پلیس بوده و متخلف از آن به حبس تا شش ماه محکوم می‌شده است.نگهداری از حیوانات و حیوان گردانی از مسایل پارادوکسیکال قانون ما محسوب می شوند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علائم کرونا دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن گروه تروریستی الاحوازیه حیوان خانگی نگهداری حیوان خانگی آپارتمان نشینی علائم کرونا دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن گروه تروریستی الاحوازیه نگهداری حیوانات همسایه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۲۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منع قانونی برای ادامه حضور شهردار قم وجود ندارد

روح‌اله امرالهی ، با اشاره به برخی شبهات و اظهار نظر‌ها در خصوص موانع قانونی ادامه فعالیت سقائیان‌نژاد به عنوان شهردار قم، گفت: با توجه به حکم کارگزینی ابلاغ شده توسط رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان به شماره ۹۶۲۷۰۶ مورخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ بر اساس موافقت هیات امنا این دانشگاه و مطابق ماده ۷۶ آئین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی، ماموریت اداری شهردار قم تا ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۳ بلامانع است.

 سخنگوی شورای اسلامی شهر قم  همچنین از پیگیری این موضوع از دستگاه‌های نظارتی خبر داد و افزود: تاکنون از طرف فرمانداری شهرستان قم یا دستگاه‌های نظارتی استان هیچگونه ابلاغیه‌ای در "رد" یا حتی "اصلاحیه" آن به شورای اسلامی شهر قم ارسال نشده‌است.

امراللهی با تأکید بر عدم صدور هرگونه حکم بازنشستگی برای سقائیان‌نژاد،تصریح کرد: وی با توجه به وضعیت موجود تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۳ مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان نخواهند شد و می‌تواند تحت نظارت شورای اسلامی شهر به فعالیت در شهرداری قم ادامه دهد.

 سخنگوی شورای اسلامی شهر قم  عدم وجود هرگونه ممنوعیت فعالیت شهردار قم را یادآور شد و ادامه داد: بر اساس ضوابط و مقررات استخدامی کشوری، تا زمانی که این ضوابط اجازه ادامه خدمت به شهردار قم دهند، هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد.

امراللهی توجه به مر قانون و تاکید اعضای شورای اسلامی شهر بر اجرای دقیق قوانین و مقررات را از اصول و خطوط قرمز شورا دانست و با تقدیر از دغدغه‌های موجود تصریح کرد: این اطمینان را به شهروندان محترم و بزرگان شهر مقدس قم می‌دهیم که با برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیش‌بینی شرایط آینده شهر، با رعایت کامل قوانین و مقررات، هیچگونه اختلالی در فعالیت مجموعه شهرداری قم پیش نیاید.

گفتنی است چندی پیش رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه شهردار قم ۷۲ سال سن دارد، بیان کرده بود که طبق قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان و اعضای هیأت علمی، سیدمرتضی سقائیان نژاد امکان ادامه فعالیت در مجموعه مدیریت شهری قم را ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تهران ۱۰ هزار سگ بدون صاحب دارد | زنده گیری روزانه ۵۰ سگ از سطح شهر
  • خیرین و مسؤولان در رفع مشکلات مراکز نگهداری معولان کمک کنند
  • قالیباف: دولت هیچ مشکل قانونی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان ندارد
  • منع قانونی برای ادامه حضور شهردار قم وجود ندارد
  • دولت هیچ مشکل قانونی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان ندارد
  • زنده گیری روزانه ۵۰ سگ بی‌صاحب در تهران
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی احترام به شهروندان است
  • دستگیری عامل تیراندازی در گتوند