Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:17:27 GMT

جامعه دو قطبی شده آمریکا آبستن خشونت

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۲۶۵۰

جامعه دو قطبی شده آمریکا آبستن خشونت

آمریکا در حالی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد که جامعه این کشور با دسته بندی های سیاسی، به شدت دو قطبی شده است. نگرانی از این موضوع زمانی بیشتر می شود که خشونت و بی ثباتی در فضای اجتماعی آن جامعه وارد عرصه های دو قطبی متصلب گردد. دقیقا نشانه های این دوقطبی را امروز در سپهر سیاست و اجتماع آمریکا مشاهده می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی ترامپ به صراحت اعلام می کند که در صورت تقلب در انتخابات امکان باخت دارد، ناخواسته زمینه شورش و اعتراض را در فردای پس از اعلام نتایج رای گیری فراهم می سازد.

اعلام نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط حامیان  بایدن و ترامپ

نتایج نظر سنجی خبرگزاری رویترز هم بر این دیدگاه صحه می گذارد که امروز حامیان ترامپ و بایدن در دو قطب مخالف قرار گرفته اند. از هر ده حامی دو نامزد بیش از چهار نفرشان اعلام کرده اند که در صورتی که نامزد مورد نظرشان در انتخابات سوم نوامبر شکست بخورد، نتیجه را قبول نخواهند کرد. این نظرسنجی که در بازه زمانی ۱۳ الی ۲۰ اکتبر انجام گرفته نشان می دهد ۴۳ درصد حامیان بایدن پیروزی ترامپ را نخواهند پذیرفت و در برابر ۴۱ درصد آمریکایی که خواهان انتخاب دوباره ترامپ هستند؛ حاضر به پذیرش ریاست جمهوری بایدن نخواهند شد.
بخش دیگر نتایج این نظر سنجی هشدارهای جدی تر را به همراه دارد. ۲۲ درصد حامیان بایدن و ۱۶ درصد طرفداران ترامپ گفته اند که در صورت شکست نامزد مورد نظرشان در خیابان های آمریکا دست به شورش و اعتصاب خواهند زد.

دو قطبی عمیق سیاسی و اجتماعی  

تحلیل محتوای آمارها، گویای یک واقعیت مسلم به نام دو قطبی و واگرایی عمیق سیاسی و اجتماعی در جامعه آمریکا است. اساسا امروز جامعه آمریکا وارد تقابل دو گفتمان ترامپیستی و بایدنیسم شده است.ترامپ به عنوان نماد ملی گرایی نوین در آمریکا این حس را در شهروندان اصیل آمریکایی ایجاد کرده که آمده جامعه آمریکا را از دست مهاجرین، خارجی ها نجات دهد. این بخش از جامعه آمریکا که طبقه متوسط به پایین هم هستند؛   جامعه امروز آمریکا وارد تقابل دو گفتمان ترامپیستی و بایدنیسم شده است. ترامپ نماد ملی گرایی نوین در آمریکا و  بایدن معتقد به  تعامل با جهان. تصور دارند که اقتصاد و جامعه شان توسط گروههای مهاجرین به قبضه گرفته شده اند و این تنها ترامپ است که می تواند شر این گروهها را از سرزمین آمریکا کم کند. سوای بر درستی و نادرستی این گزاره؛ آنچه که وجود دارد، این حس ملی گرایی در آمریکاست که ترامپ به عنوان نماد و سمبل اش مطرح است. دقیقا رویکرد و رفتار سیاسی بایدن عکس کنش رفتاری و کلامی بایدن است. بایدن معتقد به تکثرگرایی، تعامل با جهان، باز شدن درهای آمریکا به روی جهان است. از نگاه بایدن امروز آمریکا با سیاست ورزی منحصر به فرد ترامپ در جهان متحدان سنتی اش نظیر اروپای غربی اش را از دست داده است. در داخل هم شکاف های اجتماعی و سیاسی با رویه رفتاری ترامپ تشدید شده است.مخاطبان پیام و گفتمان بایدن، طبقات روشنفکر، دانشگاهی، نخبگان و طبیعتا مهاجرین هستند.

 ملی گرایی اقتصادی  در برابر درهای باز و بازگشت آمریکا به جهان سیاست
 هر دو نامزد با سبک گفتمانی متفاوت در این کارزار انتخاباتی حاضر شده اند و متناسب با ایده ها و برنامه هایشان، حامیان پر و پاقرصی هم دارند. حد وسطی در این عرصه در میان نیست. امروز آمریکایی ها بر سر دو راهی استمرار سیاست ورزی ترامپ با ملی گرایی اقتصادی اش در برابر درهای باز و بازگشت آمریکا به جهان سیاست مواجه هستند. فرد باید بین درون گرایی و برون گرایی و دموکراسی و اقتدار یکی را برگزیند. این گزینش نتیجه اش هر چی باشد؛ تقابل و دشمنی است. معنا و مفهوم حد وسط اینجا خودش را نشان می دهد. یک زمان دو کاندید بر سر این موضوع مناظره می کنند که با چه مکانیسمی باید تجارت جهانی را تقویت و توسعه داد. سازمان های بین المللی را چگونه در سیاست بین الملل بیشتر نقش و مدخلیت داد. دو نامزد تاکتیک های مختلفی برای این موضوع مطرح می سازند و در اصل مساله با هم اختلافی ندارند. در این طیف از مواقع دیگر تقابل مطرح نیست و چالش بر سر مسیر و راهبردهای کوتاه مدت است. اما یک زمان دو نامزد روی این محور سخن می گویند که اساسا چه نیازی به سازمان های بین الملل و نهادهای دسته جمعی است. باید از این نهادها خارج شد و این نهاد صرفا بار مالی دارد. دیگر این جا موضوع صفر و صدی است و نگاه فازی وجود ندارد. جدال امروز ترامپ و بایدن جدال باینری است و خبری از منطق فازی و خاکستری نیست. در این جدال باینری طرفداران اش هم در دو نقطه مقابل هم قرار دارند. خطر خشونت و درگیری اینجا احساس می شود که وقتی بخشی از جامعه احساس کنند که نظام سیاسی خلاف خواسته ها و باورهای سیاسی شان حرکت می کند؛ طبیعی است که واکنش ها به صورت خشونت آمیز خواهد بود. در این فضا باید فاکتور خود ترامپ هم به عنوان شومن سیاسی توجهی ویژه داشت. کنش رفتاری و کلامی ترامپ هیجان آفرین است و این امر بسیار خطرناک است. ترامپ اعتقادی به باخت ندارد و این عدم اعتقاد ناخوادگاه به طرفداران اش هم ذهنیت عدم باخت می دهد. طبیعی است که در صورت باخت احتمالی ترامپ که مطابق نظرسنجی های سراسر در آمریکا دور از انتظار هم نیست؛ می تواند فضای درگیری و خشونت را در جامعه آمریکا موجب گردد.

برچسب‌ها انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جو بایدن انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جو بایدن اخبار کنکور جامعه آمریکا ملی گرایی دو نامزد دو قطبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۲۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نظرسنجی منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد که رای‌دهندگان آمریکایی با اختلاف ۴۹ به ۴۳ درصدی از ترامپ در رقابت فرضی یک به یک با بایدن حمایت می‌کنند. این در مقایسه با ۴۹ به ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان نسبت به حضور این دموکرات فعلی در ژانویه است.

این نظرسنجی نشان داد، در صورتی که میدان کامل رقبا در نظر گرفته شود، مثل زمانی که رای‌دهندگان در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند، ترامپ برتری بیشتری دارد. او با اختلاف ۴۲ به ۳۳ درصد نسبت به بایدن جلو است و پس از آن ۱۵ درصد برای رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات آمریکا در نظر گرفته می‌شود. ۱۰  درصد باقیمانده از نامزدهای حزب سوم حمایت کرده‌اند یا فعلا تصمیمی ندارند.

دو سوم رأی‌دهندگان ایالات متحده نمی‌دانند که چگونه کسی می‌تواند از بایدن حمایت کند، در حالی که ۵۲ درصد می‌گویند که در هیچ شرایطی شانسی برای رأی دادن به رئیس‌جمهور فعلی وجود ندارد. در مقایسه، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند ببینند که چگونه کسی می‌تواند از ترامپ حمایت کند و ۴۷ درصد می‌گویند که شانسی برای رای دادن به او وجود ندارد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که تنها ۴۷ درصد از رای‌دهندگان از نامزدهایی که باید انتخاب کنند، از جمله ۴۴ درصد دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان راضی هستند. ۵۸ درصد از رأی‌دهندگان نظر منفی نسبت به بایدن دارند، در حالی که ۵۳ درصد نظر منفی نسبت به ترامپ دارند.

تنها ۶۵ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بایدن به طور قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شد و این بدون تغییر نسبت به زمانی است که همین سوال پس از شورش کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ پرسیده شد.

نظرات درباره دوره ریاست جمهوری ترامپ از زمان خروج او از ریاست جمهوری بهبود یافته است. با نگاهی به عملکرد او، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ریاست جمهوری ترامپ یک «موفقیت» بود، در حالی که این رقم در نظرسنجی پس از شورش، ۴۵ درصد بود. در مقایسه، ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند دوره ریاست جمهوری بایدن موفقیت‌آمیز بوده است.

به طور مشابه، از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر از عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ناراضی هستند. بایدن در مدیریت چندین موضوع مهم برای رای‌دهندگان، از جمله ۶۶ درصد نارضایتی در بحث اقتصاد، ۷۱ درصد نارضایتی از تورم و ۷۱ درصد نارضایتی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، امتیازات پایینی دریافت می‌کند. تنها از هر ۱۰ آمریکایی چهار نفر معتقدند که ایالات متحده «مسئولیت دارد» درگیر درگیری‌های غرب آسیا باشد.

ترامپ، بایدن و متحدان او را متهم کرده است که تلاش می‌کنند نامزدی او را از طریق سیستم قضایی منحرف کنند. این رئیس‌جمهور سابق در چهار کیفرخواست جداگانه با ۹۱ اتهام روبروست. یک نظرسنجی سی‌ان‌ان هم که پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که تنها ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند با ترامپ مانند سایر متهمان رفتار می‌شود و تنها ۴۴ درصد مطمئن هستند که هیئت منصفه انتخاب شده در پرونده ترامپ، حکم عادلانه‌ای صادر خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری از ایران فردا | برخوردها از سال ۸۸ جامعه را پیچیده‌تر کرده | تنش‌های بزرگ در دل رخدادهای کوچک است!
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید