Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:47:03 GMT

اصلاح قانون انتخابات، شتابزدگی یا سامان بخشی؟

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۲۷۴۵

اصلاح قانون انتخابات، شتابزدگی یا سامان بخشی؟

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، به فاصله هفت ماه تا انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نمایندگان مجلس روز یکشنبه در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، کلیات این طرح را با ۱۶۰ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع تصویب کردند و به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ارجاع دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این کمیسیون ۱۶ شهریور بخش‌هایی از طرح اصلاح را مورد بررسی و تصویب قرار داده بود. در ماه‌های اخیر بحث‌های گسترده‌ای درباره این طرح  در فضای سیاسی و علمی و رسانه ای مطرح شده است. منتقدان طرح آن را خلاف اصول قانون اساسی و تحدید کننده خواست نظر مردم می‌دانند و موافقانش آن را سامان دهنده برخی بی سامانی‌ها به ویژه در مرحله ثبت نام‌های انتخاباتی ذکر می‌کنند.

خلاصه ای از طرح تصویبی

طرحی که روز سه شنبه در مجلس به تصویب رسید ۱۲ ماده دارد که با پنج مکرر ماده ۳۵ قانون انتخابات را اصلاح کرده است. این طرح همچنین مواد ۳۷، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۹ اصلاح و ماده ۶۰ این قانون را حذف کرده است. بر اساس بند ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شوندگان باید از رجال مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.

نمایندگان در اصلاح این بند، مکررهایی بدان افزوده اند که برخی مانند سن داوطلبان ریاست جمهوری مورد انتقاد بوده است. عصر روز گذشته کمیسیون شوراها بررسی جزئیات این طرح را در کمیسیون آغاز کرد. طبق مصوبه کمیسیون،‌ براساس بند ۲ شرایط اختصاصی داوطلبان، حداقل سن ۴۰سال تمام و حداکثر سن ۷۰ سال تمام در هنگام ثبت نام خواهد بود. در همین زمینه علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفته است: براساس مصوبه کمیسیون افرادی می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنند که بین ۴۰ تا ۷۰ سال سن داشته باشند. بند ۱۰ این شرایط اختصاصی دواطلبان هم تصریح کرده است که نامزد انتخابات ریاست جمهور باید سابقه تصدی حداقل مجموعاً ۶ سال در مناصب اشاره شده در طرح را داشته باشد که این بند هم از سوی منتقدان  مغایر با قانون اساسی است که امکان نامزدی را برای هر یک از شهروندان ایرانی مورد تاکید قرار داده است.

ماده ۵ طرح اصلاح قانون انتخابات مکرر چهارم را به اصلاحیه ماده ۳۵ قانون انتخابات افزوده و نامزدهای انتخابات را موظف کرده است به هنگام ثبت نام، برنامه مکتوب خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارائه نمایند. برنامه مزبور باید به نحوی تنظیم شود که از لحاظ کمی و کیفی قابل ارزیابی باشد. تعیین پنج نفر مشاور و مصاحبه شورای نگهبان با آن ها برای ارزیابی برنامه داوطلب هم از ابتکارات این طرح اصلاحیه است.

ماده ۸ طرح اصلاح قانون انتخابات، ماده ۳۵ این قانون را مورد بازبینی قرار داده و سپس وزارت کشور را موظف کرده است از طریق سامانه الکترونیکی، امکان ثبت نام نامزدهای انتخابات و دسترسی همزمان شورای نگهبان به اطلاعات ثبت نام داوطلبان را فراهم نماید. محمد جواد کولیوند نماینده دولت در کمیسیون شوراها این ماده را خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی می داند که برپایه آن نمایندگان مجلس اجازه مطرح کردن پیشنهادها و طرح هایی که موجب کاهش درآمد عمومی یا افزایش هزینه ی عمومی شود، بدون اینکه منبع مشخصی را برای تامین آن در نظر گیرد، نمی دهد. به بیان دیگر مدت زمان باقی مانده تا انتخابات و شرایط خاص کشور اجازه اختصاص بودجه برای چنین اقدامی را نمی دهد.

به نظر می رسد نمایندگان مجلس با انگیزه اصلاح برخی رویه های نه چندان مهم انتخابات ریاست جمهوری مانند تعدد نامزدها، تغییراتی را در بندهای مهم آن یعنی شرایط احراز صلاحیت، سن داوطلبان، سابقه اجرایی و مدیریتی انجام داده که با واکنش های نه چندان مثبت روبرو شده است.

واکنشها به تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات

طرح اصلاح قانون انتخابات چه در مرحله بررسی در کمیسیون شوراها و چه در مرحله بررسی در صحن مجلس واکنش برانگیز بود. روز یکشنبه و در جریان تصویب کلیات این طرح نمایندگان موافق و مخالف درباره آن اظهارنظر کردند. خانه احزاب ایران، نماینده دولت و دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به تصویب کلیات این طرح موضوعاتی را مطرح کردند.

«سیدکاظم دلخوش» نماینده صومعه سرا در مخالفت با این طرح برخی بندهای آن مانند ورود شورای نگهبان در امر انتخابات پیش از ثبت نام داوطلبان، را مغایر با قانون اساسی دانست.

«احمد نادری» نماینده مردم تهران هم با اشاره به اینکه  طرح اصلاح قانون انتخابات شائبه مهندسی انتخابات بیشتر می‌کند، گفت: «در این زمان که کشور در مشکلات معیشتی قرار دارد و همه مردم چشم به مجلس انقلابی دوختند که مشکلات آنها حل شود آیا الحاق ماده به انتخابات ریاست جمهوری واجب است؟»

«محمد جواد کولیوند» قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس به عنوان نماینده دولت روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس ضمن برشمردن موارد خلاف قانون اساسی که در این طرح آمده مخالفت دولت با آن را بار دیگر اعلام کرد.

دولت پیش از این و در پروسه تصویب این طرح از همان ابتدا مخالفت خود را اعلام و تاکید کرد لایحه جامع انتخاباتی ارائه شده از سوی قوه مجریه فاقد مشکلات حقوقی موجود در طرح مجلس بوده و مغایرتی با قانون اساسی هم ندارد.

خانه احزاب ایران هم ساعاتی پس از تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از بررسی این طرح در کمیته مشترک حقوقی و انتخابات این نهاد خبر داد و تاکید کرد: «طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با اصول ۶، ۵۶ و ۵۷ قانون اساسی مغایرت آشکار دارد  چرا که عبارت «اتکای امور کشور براساس آرای عمومی» زیر اصل ششم، «تاکید بر اصل حاکمیت ملی» در اصل ۵۶ و «موضوع تفکیک قوا» در اصل ۵۷ قانون اساسی بیانگر شان جمهوریت نظام است و طرح مذکور مغایرت آشکاری با این اصول دارد.»

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در واکنش به تعیین سن نامزدی در انتخابات محدود کردن آن را به ۴۵ اشتباه بزرگی دانسته و نوشته است: «نسل اول برای آنکه خودش در قدرت بماند و از ورود نسل دوم جلوگیری کند مرتب معیار جوان بودن را بالا برده است و آنها را متهم به ناتوانی و آماده نبودن برای پذیرش مسوولیت‌ها کرده است.»

شهریور ماه سال جاری همزمان با  بررسی و تصویب این طرح در کمیسیون شوراهای مجلس «محمد غرضی» از نامزدهای دوره پیش انتخابات ریاست جمهور ی درباره این طرح گفت: «تعیین شرایطی چون مدرک تحصیلی، سن و ... حق انتخاب کنندگان (مردم) را محدود می‌کند و قانون اساسی در مورد نامزدهای انتخابات رییس جمهوری سقف سنی لحاظ نکرده و به همین دلیل تعیین سن مغایر قانون اساسی است.»

«عباس عبدی» تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش بند ارائه برنامه از سوی نامزدها به کنایه گفته است: «یک سری چیزها در این طرح‌های انتخاباتی واقعاً نوبر است و معلوم نیست بر چه اساس و با چه منطقی طراحی شده است. گویی رییس جمهوری و نمایندگان مجلس کلاس اکابر هستند که باید بروند و بنشینند در شورای نگهبان و آزمون پس بدهند.»

محورهای انتقادی به طرح اصلاح قانون انتخابات

شتابزدگی طراحان اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین ایراداتی است که به این اقدام صورت گرفته است. منتقدان معتقدند ارائه چنین طرحی در هفته‌های نخست مجلس و با وجود معطل ماندن لایحه جامع انتخابات که از سوی دولت ارائه شده بود و نیز شرایط اقتصادی خاص کشور شائبه سیاسی بودن این طرح و شتاب طراحان را تقویت می کند.

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند شرایط احراز شرایط نامزدی می تواند به تضعیف جمهوریت نظام منجر شود و یا بندهایی مانند اخذ برنامه به نوعی شان و جایگاه ریاست جمهوری را کاهش می دهد. اشاره به احزاب و جریان‌های سیاسی در این قانون چندان از سوی اعضای احزاب و شخصیت‌های سیاسی مورد استقبال قرار نگرفته و حتی به نادیده انگاشتن جایگاه احزاب و نهادهای مدنی هم تعبیر شده است.

در نهایت پررنگ شدن فراقانونی نقش شورای نگهبان در پروسه انتخابات و ترفیع جایگاه نظارتی آن که خلاف قانون اساسی است از دیگر انتقاداتی است که مخالفان این طرح بر آن وارد کرده اند. واکنش شورای نگهبان به این طرح و تصویب آن از یک سو و اعمال آن در انتخابات ریاست جمهوری آینده از سوی دیگر، ابهاماتی هستند زمان آن ها را رفع خواهد کرد.

 نمایندگان مجلس یازدهم در حالی در مهلت باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را در دستور کار قرار داده اند که بیش از ۶۰ لایحه دولت معطل تصمیم گیری آنان است.  توجیه برخی از نمایندگان درخصوص این لوایح این است که این لوایح معوق مشکلی از مشکلات معیشتی مردم را حل نمی کنند.

علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس در همین زمینه با بیان اینکه این دوره مجلس بنایش این است که سراغ مسائل معیشتی برود، به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل امروز مردم این لوایح معوقی که دولت ارائه داده نیست. سوالی که امروز مطرح است، این است که دولت چه لوایحی آورده که مشکلات معیشتی مردم را حل کند.

وی با طرح این سوال که چرا دولت با طرح‌هایی که مجلس به دنبال حل مشکلات معیشت مردم بود، مخالفت کرد، گفت: دولت در بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی موافق نبود و به نظر می‌رسد آنطور که باید دنبال حل مشکلات مردم نیست. دولت دنبال لوایحی باشد که مشکل گشای خودرو و کاهش قیمت ارز  و مشکلات سیمان و فولاد باشد.

 حالا این سوال مطرح است که  طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری قرار است کدام مشکل معیشتی مردم را حل کند و آیا همانطور که عده ای نمایندگان روز گذشته در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفتند این طرح شائبه سیاسی ندارد.

برچسب‌ها وزارت کشور شورای نگهبان دولت قانون انتخابات انتخابات ریاست جمهوری محسن رضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام خانه احزاب ایران پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت کشور شورای نگهبان دولت قانون انتخابات انتخابات ریاست جمهوری محسن رضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام خانه احزاب ایران وزارت کشور شورای نگهبان دولت قانون انتخابات انتخابات ریاست جمهوری محسن رضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام خانه احزاب ایران اخبار کنکور طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نمایندگان مجلس کمیسیون شوراها شورای نگهبان قانون اساسی قرار داده ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۲۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟

به گزارش صدای ایران ، انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مشخص شود.

بنابر روایت باشگاه خبرنگاران جوان، در دور اول انتخابات مجلس در تهران چهره‌هایی که در لیست‌های شورای ائتلاف، شورای وحدت و ائتلاف امنا بودند توانستند به مجلس راه پیدا کنند از این رو رقابت بر سر جلوس بر کرسی ریاست مجلس از همان فردای اعلام نتایج انتخابات آغاز شده است.

حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در رده چهارم انتخابات مجلس در تهران گمانه‌زنی‌هایی را برای اینکه وی در مجلس دوازدهم کرسی ریاست را به رقبایش واگذار می‌کند شکل گرفته است، اما با وحدتی که بین شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی و جبهه پایداری شکل گرفته احتمال زیاد رقابتی بین این دو جریان وجود نداشته باشد، اما ائتلاف امنا که در خارج از این ائتلاف است جدی‌ترین رقیب قالیباف برای ریاست مجلس است.

سید محمود نبویان نفر اول انتخابات مجلس در تهران در کنار حمید رسایی، مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری و حمیدرضا حاجی‌بابایی ازجمله افرادی هستند که نام آنها در کنار نام قالیباف برای ریاست مجلس شنیده شده البته با توجه به ائتلاف شانا و پایداری به‌طور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند.

البته با توجه به اینکه حدود ۱۵۰ منتخب مجلس دوازدهم (تا قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس) از لیست شورای ائتلاف هستد به نظر می‌رسد گزینه اصلی برای ریاست مجلس همان رئیس مجلس یازدهم یعنی محمدباقر قالیباف باشد.

با توجه به اینکه ائتلاف امنا برای ریاست مجلس رقابت نزدیکی با شورای ائتلاف دارد این احتمال وجود دارد ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس یکدست نشود و از جریان‌های مختلف در آن حضور داشته باشند.

تصمیمات باید در درون مجلس گرفته شود

مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم گفت: الان زود است و نباید برای ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس آینده عجله کرد.

وی اظهار کرد: هر قوه‌ای یکسری مزایا و معایبی دارد و برای اینکه معایبمان را کم کنیم باید ساختار تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و مسئولیت‌ها با همراهی نمایندگان مجلس صورت گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: تضارب آرا اشکال ندارد و نظرات و جریان‌های مختلف باعث رشد، چالش و پخته‌تر شدن غنای بحث‌ها می‌شود، اما اینکه به تفرقه و چنددستگی برسد نه به نفع نظام و نه به نفع کشور است.

یوسفی ادامه داد: اینکه انتقاد به تخریب و دودستگی برسد و هم در مجلس فعلی و هم در مجلس آینده تصمیم‌هایی که باید بین نمایندگان گرفته شود، از بیرون گرفته شود قطع‌به‌یقین باعث ضرر قوه مقننه می‌شود و اقتدار مجلس کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم گفت: درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس بعد نمی‌توان پیشداوری کرد، اما نظرم این است که باید کار مجلس به نمایندگان سپرده شود.

با توجه به اینکه مجلس جایی است که همه دیدگاه‌ها و تفکرات باید در آن باشند جریان‌های سیاسی نباید از تضارب آرا برای اداره مجلس خود را محروم کنند.

دعوا بر سر صندلی را دوست ندارم

روح‌الله متفکرآزاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم گفت: معتقدم مجلس جایی است که همه باید باشند و در آن حرف بزنند.

وی اظهار کرد: می‌توان در یک جامعه متکثر با دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف بدون دعوا، جنگ، هتاکی، پرده‌دری با سلم و صفا و وحدت زندگی کرد و اهداف را پیش برد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: اینکه هرکسی بتواند حرف خود را بزند به رشد و پیشرفت کشور کمک می‌کند لذا امیدوارم مجلس بعدی مجلسی باشد که هر دیدگاهی امکان بیان نظرش را داشته باشد و جمع‌بندی آن بشود تلخ نکردن ذائقه مردم و نشان دادن اینکه همه تلاش ما برای رفع مشکلات کشور است و دعواهایمان هم این باشد که چگونه می‌توان مشکلات کشور را حل کرد نه اینکه من کدام سمت بنشینم، چون من دعوا بر سر صندلی را خیلی دوست ندارم.

برای تشکیل مجلس دوازدهم باید تا هفت خرداد صبر کرد تا هیئت‌رئیسه سنی مجلس انتخابات هیئت‌رئیسه را برگزار کند البته به‌غیر از رقابت بر سر ریاست مجلس آینده، رقابت برای حضور در ترکیب هیئت‌رئیسه بین نمایندگان هم داغ خواهد بود.

دیگر خبرها

  • اصلاح قوانین اسلحه و مهمات برای جلوگیری از وقوع جرم است
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد
  • قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد
  • شبکه ملی تنظیم‌گری ایران رونمایی شد