Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت معیشت مردم گفت که دعا کنید؛ البته او در سال 96 و در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده‌های زیادی برای بهبود معیشت مردم داده بود.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- امیدفعال؛ «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا قرار است قیمت کالاها و نیازمندی‌های مردم کاهش پیدا کند؟ گفت: دعا کنید!

جمله فوق به یک رهبری دینی تعلق ندارد بلکه منسوب به یک مسئول عالی‌رتبه اجرایی در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از 7 سال است که معاون اول رئیس‌جمهور در تیم مدیریت اجرایی این کشور حضور داشته و وظیفه اداره هیئت‌وزیران در غیاب رئیس جمهور و مسئولیت هماهنگی سایر معاونان رئیس جمهور را بر عهده دارد.

جهانگیری: دعا کنید!

به گفته کارشناسان سیاسی و اقتصادی، جهانگیری به‌جای ارائه راهکار و تشریح عملکرد خود در خصوص بهبود وضعیت نامطلوب معیشتی موجود، «دعا کردن» را به مردم پیشنهاد می‌دهد. البته معاون بارها در سخنرانی‌های خود به عدم ناتوانی‌اش در انتصابات و اداره کشور اشاره‌کرده است؛ «اسحاق جهانگیری» در مراسم روز ملی صادرات مورخ (۲۹ مهر ۹۷) گفت: «ما در کشور در این شرایط، مدیر ریسک‌پذیر می‌خواهیم. من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کنم، این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را هم نداشته‌ام؛ بنابراین از من انتظار نداشته باشید وکیل و وزیر تغییر دهم.»

اما با کمی جستجو در گذشته، با انبوهی از وعده‌های عمل نشده معاون روحانی روبه‌رو می‌شویم؛ وعده‌های هر ساله اسحاق جهانگیری قابل‌تأمل است که بخشی از آنها را در ذیل آورده‌ایم:

در سال ۹۲: آثار مثبت سیاست‌های اقتصادی دولت بر وضعیت معیشت مردم از سال بعد مشاهده خواهد شد.
در سال ۹۳: در سال آینده بخش قابل‌توجهی از موانع تولید برطرف خواهد شد. رونق اقتصادی برنامه اصلی‌ است.
در سال ۹۴: سال ۹۵ یکی از بهترین سال‌های رونق اقتصادی خواهد بود.
در سال ۹۵: در سال ۹۶ باید برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال تلاش کنیم.
در سال ۹۶: از اوایل سال ۹۷ با رویکرد جدیدی به موضوع مفاسد وارد خواهم شود.

‏شواهد میدانی و آمارهای اقتصادی موجود، حاکی از وقوع شرایط نامطلوب اقتصادی و معیشتی در جامعه است و می‌توان گزاره «بحران معیشت» را بهترین وصف حال شرایط کشور از نظر اقتصادی دانست.

وعده‌های پر زرق و برق؛ از مهار تورم تا هجوم سرمایه‌گذاران!

اوج وعده‌های جهانگیری را در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 باید یافت. جهانگیری در همان سال‌ها با حضور در برنامه انتخاباتی با دوربین شبکه یک، با اشاره به بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود اظهار کرد: «امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمی‌زند... چون کاری شد کارستان. رئیس‌جمهور خودش وقت گذاشت. هفته‌ای 2 جلسه اقتصادی. رونق شروع شده، رشد اقتصادی در سال جاری بالا رفته. فضای بین‌المللی مثبت شده. ما به همه اهدافمان در برجام رسیدیم. ما ایران هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم. ما ریسک‌‌های مهمی را از ایران دور کردیم. دنیا عاشق کار کردن با ایران شده. هجوم شرکت‌‌های غربی و شرقی به ایران برای کار کردن آغاز شده. آمریکایی‌ها یکی از ژست‌هایشان این بود که یک هواپیما به ایران داده نشود اما الآن شرکت آمریکایی بوئینگ با ایران مذاکره می‌کند و برای دادن هواپیما به ما توافق می‌کند. آن‌ها پیگیر کار با ایران‌اند. آن‌ها می‌دانند جایگاه ایران چی هست...».

معاون اول روحانی در مناظره دوم انتخاباتی، خود را به‌عنوان یک مدیر جهادی معرفی کرد و معتقد است که وعده‌‌های توخالی سبب می‌شود مردم به کارآمدی نظام بدبین شوند.

جهانگیری در بخشی از سخنان خود خطاب به مردم بیان کرد: «مردم عزیز! یادتان می‌‌‌‌‌‌‌‌آید وضع اقتصادی ما چه بود؟ دارو پیدا نمی‌شد؟ بیماران خاص و سرطانی چه عذابی می‌کشیدند از بی‌دارویی؟ کره، شیر و شیر خشک پیدا نمی‌شد؟ سیلوهای گندم خالی بود؟ یادتان می‌آید؟ مردم عزیز! یادتان می‌‌‌‌‌‌‌‌آید مردم شب‌ها در صف بانک‌ها می‌خوابیدند که صبح بتوانند چند سکه خرید کنند؟ تهدیدهای بزرگ علیه کشور بود.».

بیش از سه سال، از وعده‌های جهانگیری می‌گذرد و حال باید پرسید که کدام یک از این حرف‌ها و قول‌ها به مردم عملی شده است و اگر نشده، علت آن چیست؟ کارشناسان اعتقاد دارند که ولنگاری در سیاست‌گذاری اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، کمبود دارو‌های بیماران خاص، کوچک شدن سفره مردم، افزایش قیمت‌ اقلام اولیه و مسکن از جمله مصادیق ناکارآمدی دولت یازدهم و دوازدهم است.

«حسین راغفر» استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه اعتمادی بین مردم و گفته‌های مسئولین وجود ندارد و هر روز بیشتر رنگ‌باخته و تضعیف‌شده است و بنده هم امیدواری به بازسازی این رابطه مشاهده نمی‌کنم زیرا صداقت بین مردم و مسئولین گم‌شده است. مسئولین هم می‌دانند سهم خودشان در مشکلات امروزی اقتصاد چیست و چقدر است؛ مردم هم از آن آگاه هستند.»

کارشناسان می‌گویند، سیاست‌بازی و سیاست‌گذاری غلط و ناکارآمد مسئولان اجرایی، وضع معیشتی موجود را برای مردم سطح جامعه رقم‌زده است. مردم اعتقاد دارند اگر به‌جای وعده‌های رنگارنگ و پوشالی، به دنبال حل مشکلات در کشور باشیم، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. باید قبول کنیم که بخشی کوچکی از مشکلات موجود بر گردن تحریم‌ها بوده و سهم عمده آن را مدیرانی که به مذاکره با کدخدا دل‌بسته‌اند برعهده دارند.

کوشکی: صحبت‌های جهانگیری درباره قیمت کالاها یک عملیات فریب است

در همین زمینه محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار احزاب خبرگزاری دانشجو، با اشاره به صحبت‌های جهانگیری در رابطه با اینکه برای پایین آمدن قیمت کالاها باید دعا کرد، گفت: واقعیت این است که این نوع صحب‌ها بخشی از جنگ روانی دولت برای انحراف افکار عمومی است و دولت از سال 92 تا به الان گام‌های حساب شده‌ای برداشته و برنامه دارد و جهت گیری مشخصی را پیش گرفته است.

وی با اشاره بر اینکه تک تک گام‌هایی که دولت در عرصه مسکن، ارز، دلار، بورس و کالاهای اساسی حتی شکل دادن به ارز 4 هزار و 200 تومانی جهانگیری حساب شده است، افزود: همه این گام‌ها برای این بوده که زمینه را برای برخورداری و بهره‌مندی حامیان دولت از بیت‌المال فراهم کنند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تک تک این برنامه‌هایی که دولت انجام داده هیچ کدام از سوء‌مدیریت و بی کفایتی مدیران نبوده، گفت: آقای روحانی با عملکرد خود پاسخ حمایت‌های آن سرمایه سالاران رانتی را می دهد که در مجموع دو درصد جامعه را شکل می دهند؛ و فضا را برای برخورداری هر چه بیشتر این افراد از بیت المال و رانت های دولتی فراهم می کند.

کوشکی با بیان اینکه این دو درصد چه کسانی هستند، یاد آور شد: در واقع این برنامه های هوشمندانه و حساب شده برای حامیان آقای روحانی یعنی سرمایه سالاران رانتی، واردات چی های بزرگ، غول های حوزه مسکن و بورس، کسانی که در حوزه ارز و طلا نبض بازار را در دست دارند و همه کسانی که واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی را به شکل انحصاری انجام می دهند، همه این ها پایگاه اجتماعی آقای روحانی هستند که دو در صد جامعه را شکل می دهند.

وی با تاکید بر اینکه این بحث های انحرافی از جانب دولت برای انحراف افکار عمومی جامعه است، عنوان کرد: آقای روحانی و حامیانشان یک بار بحث های تاریخ اسلام را مطرح می کنند، یک بار ماجرای اما حسن(ع)، یک بار ماجرای حضرت زهرا (س)، یک بار ماجرای لعن آمریکا و یک بار هم ماجرای دعا؛ با این روش دیگر جامعه، رسانه ها و فعالان سیاسی متوجه نمی شوند که تصمیمات و اقدامات دولت روحانی منافع چه کسانی را تامین می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: این گونه نیست که بگوییم با افرادی روبرو هستیم که بی عرضه اند و سوء مدیریت دارند و از سر ناچاری به مردم می گویند دعا کنید؛ تمام این جریانات عملیات فریب دولت است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اسحاق جهانگیری مردم یادتان هست معاون اول رئیس جمهور آقای روحانی رئیس جمهور معیشت مردم معاون اول دعا کنید یک بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۴۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاورد‌های دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است.

به گزارش انتخاب، ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در دیدار با سید صولت مرتضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ظهر امروز به میزبانی دفتر نماینده، ولی فقیه در استان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت رسیدگی دولت به سفره و معیشت مردم گفت: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید ولو اینکه زبان زور پای کار باشد.

وی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در دو عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاد شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدید‌های دشمن همچون هویت آن‌ها توخالی است، اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستور کار دولت باشد.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاورد‌های دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

وی افزود: عمده مطالبه مردم در شرایط فعلی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. خیر؛ در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیر و بم ماجرا را بداند و تحقق این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه مشهد تأکیدکرد: در همه قضایا، رمز موفقیت شما مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل دارید. وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

دیگر خبرها

  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»