Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@04:12:35 GMT

نقش پرستاران در تشخیص دیابت کلیدی است

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۴۲۹۵۰

نقش پرستاران در تشخیص دیابت کلیدی است

به گزارش خبرنگار مهر، کوروش نعمانی عصر امروز در نشست خبری اظهار کرد: شعار امسال هفته دیابت «پرستاران در دنیای دیابت، تغییر را ایجاد می کنند» تعیین شده است چرا که پرستاران به عنوان یک عضو بسیار ارزشمند جامعه، کارهای برجسته‌ای را برای حمایت از افرادی انجام می‌دهند که با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند، در معرض خطر ابتلاء به آن قرار دارند که آنها نیاز به حمایت دارند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نقش کلیدی پرستاران در تشخیص دیابت برای اطمینان از درمان سریع، تصریح کرد: ارائه آموزش و پشتیبانی روان‌شناختی برای افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از بروز عوارض نیز از دیگر نقش‌آفرینی‌های پرستاران است.

نعمانی یادآور شد: نیاز به آموزش و سرمایه‌گذاری بیشتر برای توانمندسازی پرستاران در سراسر دنیا با مهارت‌هایی برای حمایت از افراد مبتلا به دیابت و افراد در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع دو وجود دارد.

وی خبر داد: در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴۸۳ میلیون بزرگسال یعنی یک نفر در هر ۱۱ نفر مبتلا به دیابت بودند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، تعداد افراد مبتلا به دیابت به ۵۷۸ میلیون نفر افزایش یابد و ممکن است تا سال ۲۰۴۵، تعداد بیماران از مرز ۷۰۰ میلیون نفر بگذرد.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: نیمی از مبتلایان به دیابت در جهان از بیماری خود اطلاع ندارند و طبق آخرین مطالعه انجام شده در کشور یک چهارم بیماران از بیماری خود بی‌اطلاع هستند؛ همچنین از هر چهار دیابتی، سه نفر در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند.

نعمانی با اشاره به اینکه از هر ۶ تولد یک مورد درگیر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) در بارداری هستند، ادامه داد: دیابت یک بیماری جدی و طولانی‌مدت است و زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند انسولین تولید و یا به طور مؤثر از آن استفاده کند.

وی به طبقه‌بندی دیابت در سه گروه دیابت نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری اشاره کرد و گفت: دیابت نوع یک، بیماری دوران کودکی و نوجوانی است ولی می‌تواند در هر سنی رخ دهد و حداقل در حال حاضر نمی‌توان از آن پیشگیری کرد؛ افراد مبتلا به این نوع دیابت می‌توانند در صورت تأمین دائمی انسولین، آموزش، خود مراقبتی و اندازه‌گیری قند خون در سلامت زندگی کنند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد دیابت در سراسر جهان از نوع دو گزارش شده است، بیان کرد: آموزش، خود مراقبتی و پیروی از شیوه زندگی سالم و استفاده از دارو در کنترل این بیماری مؤثر است؛ دیابت نوع دو، قابل پیشگیری و در برخی موارد در اوایل بیماری قابل بهبود است.

نعمانی ادامه داد: نبود دسترسی به انسولین، تشخیص نشدن و یا تأخیر در تشخیص دیابت نوع یک منجر به کتواسیدوز دیابتی، علت شایع مرگ در کودکان و جوانان مبتلا به دیابت است؛ پیشگیری از دیابت نوع دو یا ابتلاء به عوارض آن با خود مراقبتی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه هیچ مداخله مؤثر و ایمن در حال حاضر برای پیشگیری از دیابت نوع یک وجود ندارد، عنوان کرد: شواهد محکمی وجود دارد که پیشگیری از دیابت نوع دو امکان‌پذیر است.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: پایش منظم عوامل خطر برای مشکلات دیابت و مداخله زودهنگام منجر به کاهش بستری و بهبود نتایج بالینی می‌شود.

نعمانی با اشاره به اینکه میزان دسترسی به داروهای دیابت در نقاط مختلف جهان متفاوت است، یادآور شد: در کشورهای با درآمد بالا دسترسی به انسولین بیشتر و در کشورهای با درآمد پایین میزان دسترسی کمتر است؛ با وجود اینکه تقریباً ۱۰۰ سال از در دسترس قرار گرفتن انسولین می‌گذرد ولی کماکان برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت که به آن نیاز دارند، غیرقابل تهیه است.

وی بیان کرد: با توجه به پاندمی کووید- ۱۹، پیشگیری از دیابت بیشتر از گذشته اهمیت دارد و مبتلایان به دیابت در صورت ابتلاء به بیماری کووید- ۱۹ بیشتر در معرض خطر عوارض شدید بیماری دیابت هستند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص اقدامات احتیاطی در مقابل کووید- ۱۹ گفت: شستن دست‌ها به طور کامل و منظم، خودداری از لمس صورت خود با دست‌های کثیف، ضدعفونی اشیا و سطوحی که اغلب لمس می‌شوند و همچنین استفاده نکردن اشتراکی از غذا، عینک و حوله و همچنین اینکه هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی با قسمتی از بازو پوشانده شود از جمله این اقدامات هستند.

کد خبر 5062663

منبع: مهر

کلیدواژه: دیابت پرستاران سلامت خوزستان دانشگاه علوم پزشکی اهواز ویروس کرونا شیوع کرونا شیراز آمار کرونا توهین به پیامبر بوشهر یوم الله 13 آبان هفته وحدت کرمانشاه گرگان شهرکرد پدافند غیرعامل ستاد ملی مقابله با کرونا اردبیل افراد مبتلا به دیابت پیشگیری از دیابت دیابت نوع دو دیابت نوع یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۲۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان در پنجمین روز از هفته سلامت،مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  با محوریت مراقبت و درمان دیابت در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد.

به گفته  دکتر گلفیروزی بیماری دیابت باید جدی گرفته شودو بیماریهای غیر واگیر باعث ۸۰ درصد مرگ و ۵۳ درصد بار بیماری ها در دنیا  و کشور هستند و در این بین ، دیابت شایع ترین بیماری متابولیک در دنیاست.

دکتر گلفیروزی گفت: با توجه به تغییر در سبک زندگی و افزایش عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ دیابت خصوصا چاقی و کم تحرکی ، روند ابتلای افراد به دیابت در دنیا رو به افزایش است و تخمین زده میشود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران دیابتی به حدود ۶۳۰ میلیون نفر برسد.

وی از هزینه های بالای بیماری دیابت سخن گفت و افزود: حدود ۹ درصد از هزینه های بهداشتی در ایران صرف بیماری دیابت می شود که در راستای کاهش هزینه ها علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات در حوزه بهداشت در راستای  تشخیص به هنگام بیماریهای دیابت و فشار خون ، باید جهت افزایش سواد سلامت مردم  برای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر برنامه ریزی و افراد را از دوران کودکی آموزش داد و ترغیب کرد تا سبک زندگی سالمی داشته باشند و با مدیریت وزن و فعالیت بدنی سلامت خود را حفظ کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به اجرای پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران دیابت و فشار خون در کشور اجرا گردید اشاره کرد و گفت :در این پویش بیش از یک میلیون و دویست هزار بیمار دیابتی و فشار خونی شناسایی شد که درمان به موقع این بیماران، گام بسیار مهمی در پیشگیری از عوارض بیماری و کاهش هزینه های  بسیار سنگین آن در حوزه درمان خواهد شد.

دکتر گلفیروزی در زمینه عوارض بیماری دیابت و اثرات آن بر سلامت افراد اظهار داشت: در  بسیاری از بیماران دیابتی حداقل ۵ تا ۱۰ سال پس از ابتلا به بیماری تشخیص داده میشود که در این زمان ممکن است فرد دچار  حداقل یکی از چشمی ،عصبی،قلبی  یا کلیوی شده باشد ،لذا جهت جلوگیری از افزایش عوارض این بیماری، هدف این است که با خدمات تشخیصی و درمانی مناسبی به افراد مبتلا ارائه و از عوارض این بیماری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی کلینیک های دیابت برنامه ای است که می تواند ضمن کنترل این بیماری، خدمات مناسبی به بیماران ارائه نماید افزود :در این مرکز جامع ، علاوه بر خدمات مراقبتی سطح یک که شامل مراقبت پزشک و پرستار آموزش دیده دیابت ،مشاوره روان و تغذیه می باشد ،ویزیت متخصص داخلی به بیماران ارایه خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان:این مرکز مجهز به دستگاه های ازون تراپی ،پلاسما تراپی ،وکیوم زخم و خدمات درمانی با پانسمان های نوین می باشد که به بیمارانی دچار زخم دیابتی هستند ارایه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت بیمه ها  و مردم بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای کنترل این بیماری در استان داشته باشیم .

دیگر خبرها

  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • همایش تجلیل از خیران سلامت فریدونشهری
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد