Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه فردوسی مشهد، در این رتبه بندی این دانشگاه در حوزه‌های‌ موضوعی مهندسی و فناوری، تجارت و اقتصاد با رتبه (۶۰۰-۵۰۱)، علوم کامپیوتر، علوم زیستی، علوم فیزیکی با رتبه (۸۰۰-۶۰۱) و علوم اجتماعی با رتبه (۶۰۰+) موفق به کسب جایگاه برتر شده است.

بر همین اساس دانشگاه فردوسی مشهد جزو معدود دانشگاه‌های ایران است که در دو حوزه موضوعی ”تجارت و اقتصاد“ و ”علوم اجتماعی“ موفق به کسب رتبه در میان دانشگاه‌های برتر جهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز در ۱۱ حوزه موضوعی و بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی دانشگاه‌ها را مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

این موضوعات شامل علوم کامپیوتر، مهندسی و فناوری، پزشکی، پیراپزشکی و سلامت، علوم زیستی، علوم فیزیکی، روانشناسی، هنر و علوم انسانی، آموزش، حقوق، علوم اجتماعی و اقتصاد و تجارت می‌باشد.

همچنین دانشگاه فردوسی مشهد با ۱۱ پله صعود نسبت به سال گذشته بر اساس نظام رتبه بندی لایدن در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد.

بر این اساس و در نتایج ارزیابی کلی سال ۲۰۲۰ میلادی نظام لایدن، دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به سال ۲۰۱۹ با ۱۱ پله صعود، موفق به کسب رتبه ۴۵۹ شده است.

نظام ارزیابی لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس شاخص‌های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد. همچنین این نظام مبنای تحقق جایگاه جهانی شدن دانشگاه فردوسی مشهد در چشم‌انداز بین المللی و قرار گرفتن در میان ۵۰۰ دانشگاه ممتاز جهان به شمار می‌رود.

دانشگاه فردوسی مشهد در رتبه‌بندی موضوعی این نظام در سال ۲۰۲۰، موفق به کسب رتبه ۲۰۱ در حوزه موضوعی ریاضیات و علوم کامپیوتر، رتبه ۲۲۶ در حوزه موضوعی علوم فیزیکی و مهندسی، رتبه ۲۸۹ در حوزه موضوعی علوم زیستی و علوم زمین، رتبه ۸۰۱ در حوزه موضوعی علوم اجتماعی و انسانی و رتبه ۸۸۰ در حوزه موضوعی علوم بیوپزشکی و بهداشتی شده است.

مرکز مطالعات دانشگاه علم و فناوری لایدن، فعالیت خود را از سال ۲۰۱۱ در هلند و در زمینه ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه‌های جهان آغاز کرده است که در سال ۲۰۲۰ این موسسه یک هزارو ۱۷۶ دانشگاه برتر جهان از حدود ۶۵ کشور را براساس شاخص‌های علم سنجی رتبه بندی نموده است. مبنای انتخاب این دانشگاه‌ها، تعداد تولیدات علمی نمایه شده آنها در پایگاه استنادی web of Science می‌باشد، به این ترتیب که هر دانشگاهی که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ دستکم ۸۰۰ تولید علم نمایه شده در این پایگاه استنادی داشته باشد، در این رتبه بندی لحاظ می‌گردد.

این نظام علاوه بر رتبه‌بندی کلی خود، دانشگاه‌ها را درحوزه‌های موضوعی شامل تاثیر علمی، همکاری‌های علمی، مقالات دارای دسترسی آزاد و تنوع جنسیتی بر اساس منطقه و کشور نیز رتبه بندی می‌نماید.

دانشگاه فردوسی مشهد، سومین دانشگاه تاسیس شده در ایران پس از دانشگاه‌های تهران و تبریز با بیش از شش دهه قدمت، ۲۵ هزار دانشجو دارد که دو هزار و ۵۰۰ نفر آنها در مقطع دکتری، شش هزار  نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند. همچنین ۸۲۰  عضو هیات علمی در دانشگاه فردوسی مشغول فعالیت هستند که ۶۵۰ نفر از آنان دارای مدرک پی.اچ.دی، رتبه استادی یا پروفسوری هستند.  

هم اینک هزار و ۷۰۰ دانشجوی خارجی از ۲۴ کشور جهان در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول تحصیل هستند.

برچسب‌ها هلند مشهد دانشگاه فردوسی مشهد علوم اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هلند مشهد دانشگاه فردوسی مشهد علوم اجتماعی هلند مشهد دانشگاه فردوسی مشهد علوم اجتماعی اخبار کنکور دانشگاه فردوسی مشهد حوزه موضوعی علوم علوم اجتماعی موفق به کسب دانشگاه ها رتبه بندی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۳۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی دانشگاه بیرجند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌هایی همچون تعداد مقالات پراستناد، تعداد ارجاعات به مقالات پژوهشگران در پایگاه Google Schoolar و تعداد لینک‌های دریافتی منتشر می‌شود.


رتبه‌بندی وبومتریکس شاخصی برای رتبه‌بندی وب سایت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا است، که توسط مؤسسه تحقیقاتی (CSIC) Consejo Superior de Investigaciones Cientificas در کشور اسپانیا از سال ۲۰۰۴ مشغول به فعالیت است.


این مؤسسه، هر شش ماه یکبار وب سایت‌های بیش از ۳۲ هزار دانشگاه و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی را از بین ۲۰۰ کشور جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.


سه شاخص مهم و تأثیرگذار در این رتبه‌بندی وجود دارد، شاخص اول قابلیت مشاهده دیگران (Visibility) با وزن ۵۰ درصد که شامل مجموع تعداد لینک‌ها و دامنه‌های ارجاع شده مربوط به این لینک‌ها از یک وب سایت خارجی به وب سایت دانشگاه، مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی است، و اطلاعات مربوط به این شاخص از دو پایگاه اطلاعاتی Majestic و Ahrefs استخراج می‌شود.


شاخص دوم برتری (Excellence) با وزن ۴۰ درصد نیز به معنای تعداد مقالات برتری است، که جزء ۱۰ درصد مقالات با بیشترین میزان ارجاعات در رشته‌های متفاوت است و این اطلاعات نیز از پایگاه سایماگو جمع‎ آوری می‌شود.


شاخص سوم فایل‌های قابل دسترسی (Openness) با وزن ۱۰ درصد است، که شامل تعداد استناد‌ها به نویسندگان برتر است و مرجع دریافت اطلاعات مورد نظر، موتور جستجوی Google Scholar Citations می‌باشد.


بر اساس اعلام معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند، در جدیدترین نتایج رتبه بندی وبومتریکس (نسخه ژانویه ۲۰۲۴)، دانشگاه بیرجند رتبه ۲۷۳۸ را در بین ۳۱۷۰۲ دانشگاه و موسسه جهانی و رتبه ۵۰ ملی را در میان ۴۵۷ موسسه و دانشگاه ایرانی کسب کرد.


از جمله اهداف این رتبه بندی، تشویق و ترغیب دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی به تولید و انتشار فعالیت‌های خود به صورت الکترونیکی در راستای ارتقای دسترس پذیری عمومی جامعه و ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است.


شایان ذکر است یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در سال ۱۴۰۲ در این خصوص اعمال شد، تغییر وب‌سایت دانشگاه با هدف ارتقای فعالیت‌های الکترونیکی، دسترس‌پذیری، بهبود مخاطب پذیری و برجسته نمودن ماژول‌های پژوهشی در وبگاه بود که تاثیر ملموس آن در ارتقای رتبه وبومتریک دانشگاه مشهود است.

دیگر خبرها

  • بانوی خیراندیش مشهدی منزل خود را به بنیاد دانشگاهی فردوسی اهدا کرد
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجوز برای جذب معلم صادر شده است
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجور برای جذب معلم صادر شده است
  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟
  • دانشگاه بیرجند بیش از هزار پله صعود کرد
  • حضور ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین های آسیا در رتبه‌بندی تایمز
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی دانشگاه بیرجند