Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام بنی هاشمی با بیان اینکه اهانت به پیامبر(ص) نتیجه گرایش اروپا به اسلام است گفت:این گونه مسایل از جمله مشترکات میان شیعیان و اهل سنت است؛ لذا باید همه فرق اسلامی (شیعه و سنی)با اتحاد هم این مسایل راحل ودرمقابل هجمه دشمنان بایستند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، هفته وحدت، یادآور ولادت آخرین فرستاده پروردگار خضرت محمد (ص) است،‌ روزهای ۱۲ تا ۱۷ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کرده اند، ‌آرمانی بزرگ و قابل ستایش که در صورت تحقق پیامدها و نتایج مطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منشأ این اقدام برپایه روایاتی است که در خصوص  تولد پیامبر اسلام(ص) مطرح شده و به سبب آن پیروان مذاهب اسلامی با اعتقاد به یکی از این  دو روز با برپایی جشن و سرور و شادمانی، ارادت خود را به ساحت مقدس این  پیامبر بزرگ  ابراز می دارند. همچنین هفته وحدت فرصتی برای نشان دادن اتحاد مسلمانان به دشمنان است و این انسجام و یکپارچگی، همواره نقشه‌های شوم دشمن را خنثی کرده است لذا در این خصوص با حجت الاسلام الاسلام والمسلمین «سید جلال بنی هاشمی»، امام جماعت مسجد آشتیانی های تهران و مدیر سابق حوزه علمیه  نبی اکرم (ص) تهران گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

وحدت میان مسلمانان چه اهمیت و جایگاهی دارد؟

همان طور که می دانید، دین اسلام برتر و بالاتر از همه ادیان گذشته است و رسالت پیامبر اسلام (ص) هم بر همین مبنا بوده است. ایشان بارها فرمودند: به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام لذا پیامبر اکرم (ص) بعد از هجرت از مکه به مدینه بین مهاجران و انصار عقد اخوت جاری کردند که این امر سرآغاز وحدت و اتحاد میان مسلمانان بود و بارها این مسئله را تکرار کردند، منتهی بعد از رحلت ایشان به دلیل وجود برخی مسایل، تفرقه و اختلافاتی میان مسلمانان ایجاد شد. بر همین اساس قرآن کریم فرمود: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» (همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید) در اینجا منظور از «حبل الله»دین اسلام است بنابراین خداوند عالم همه مسلمین جهان را از تفرقه و اختلاف نهی و بر کنار هم بودن تاکید کرده است، هرچند سلایق همه افراد چه شیعه و چه سنی متفاوت است ،ولی مسلمانان بایستی در مشترکاتی که بین شیعیان و اهل سنت وجود دارد، اتفاق نظر داشته باشند و برادرانه در کنار یکدیگر زندگی کنند.

 

پیامبر اکرم (ص) برای وحدت جهان اسلام چه راهبردهایی را در پیش گرفتند؟

همه شیعیان و اهل سنت در  پرستش پروردگار عالم اشتراک دارند لذا ما باید به گونه ای از مشترکات خود پیروی کنیم که دشمنان تصور نکند که میان ما کینه و کدورتی ایجاد شده است، ضمن اینکه هم در میان ما شیعیان و هم اهل سنت افراد تندرو و افراطی وجود دارند که باعث ایجاد مشکلاتی در این میان شده اند که ما آنها را در لباس داعش و طالبان می شناسیم و در میان شیعیان نیز افراد افراطی وجود دارند که حضرت آقا خطاب به این افراد فرمودند: از این مسایل دور باشند لذا در صورت نبود چنین مسایلی اهل سنت و شیعه می توانند مصداق روشن وحدت، یگانگی و اتحاد در کنار هم باشند.

 

مهمترین مشترکات موجود در میان اهل سنت و شیعیان چیست؟

وجود پیامبر اکرم (ص)، قرآن کریم، پرستش خداوند یکتا، قبله یکسان، طواف خانه خدا و انجام مناسک حج مهمترین نماد مشترکات ما با اهل سنت است؛ پس ما در احکام و مسایل اعتقادی و ایدئولوژیک بسیار به هم شباهت داریم، ضمن اینکه اختلافاتی هم میان شیعیان و اهل سنت وجود دارد که با تبادل نظر قابل حل می باشند، ولی نکته مهم برطرف کردن این اختلافات با ارایه استدلال، بحران و دلایل منطقی می باشد؛ به عنوان مثال در زمینه ولادت و امامت امیرالمومنین علی (ع) و سایر ائمه اطهار اختلافاتی میان ما  و آنها وجود دارد که می توانیم این مسایل را با استدلال و برهان برطرف کنیم، ولی متاسفانه امروزه برخی افراد به دلیل مسایلی که در میان شان وجود دارد زیر بار گفت و گوی منطقی نمی روند. 

 

امروزه وحدت میان شیعیان و اهل سنت چقدر اهمیت دارد؟

این مسئله بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر دشمنان اسلام دست به دست هم داده اند و هر روز مسایل و مشکلاتی علیه جهان اسلام ایجاد می کنند که یک نمونه بارز آن حمایت اخیر مکرون رییس جمهور فرانسه از کاریکاتوریست کشورشان در راستای اهانت و توهین به پیامبر اسلام بوده است لذا این گونه مسایل از جمله مشترکات میان شیعیان و اهل سنت است؛ بنابراین لازم است همه فرق اسلامی (شیعه و سنی) با اتحاد یکدیگر دست به دست هم دهند و این مسایل را حل و در مقابل هجمه دشمنان بایستند البته مکرون در این میدان تنها نیست و این مسئله هم اتفاقی نمی باشد بلکه با یک برنامه ریزی و تشکیلات از قبل تعیین شده صورت گرفته است و این مسئله هم می تواند به دلیل افزایش گرایش مردم اروپا به دین اسلام باشد لذا جهان غرب می خواهد تا جایی که امکان دارد از این امر جلوگیری کند وگرنه خودشان می دانند که هیچ عددی نیستند که بخواهند در برابر مسلمین جهان بایستند و این گونه به پیامبر اسلام اهانت کنند؛ بنابراین می بایست مسلمانان جهان در برابر این گونه توهین ها و مسایل اتحاد و یکپارچگی خود را حفظ کنند، هرچند برخی از کشورها مانند آفریقا که مستعمره قدرت های بزرگ مانند آمریکا و اسراییل هستند و جرات مخالفت علنی علیه آنها را ندارند ولی در این میان فقط جمهوری اسلامی ایران از زمان مرحوم حضرت امام خمینی(ره) مسئله وحدت و یگانگی بین مسلمانان را مطرح و پایه گذاری کرده است، گرچه این پایه گذاری از قبل هم بوده اما به شکل کامل و شامل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پایه گذاری شده است.

 

امروزه دشمنان برای تفرقه افکنی میان مسلمانان از چه توطئه هایی استفاده می کنند؟

امروزه تمام تلاش دشمنان این است که حتی در پایین ترین سطح نیز میان شیعیان و اهل سنت تفرقه و اختلاف ایجاد کنند؛ بنابراین نیاز است که مسلمانان اتحاد و همبستگی خود را حفظ کنند تا آنها نتوانند در چنین شرایطی از آب گل آلود ماهی بگیرند لذا بایستی چشمان خود را باز نگه داریم و همان طور که رهبری فرمودند: بصیرت و آگاهی خود را افزایش دهیم و دشمن را بشناسیم و بدانیم چه هدفی را دنبال می کند.

 

ما امروز به تأسی از پیامبر اسلام (ص) چگونه می توانیم در راستای وحدت جهان اسلام موفق عمل کنیم؟

بهترین راه ایجاد وحدت میان مسلمانان، اطاعت از رهبری اسلامی است که آن هم در حضرت آقا جلوه کرده است و بایستی همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی در راستای کلام مقام معظم رهبری حرکت کنیم و آنچه را که ایشان برای ما ترسیم می کنند را سرلوحه کار خود قرار دهیم لذا در صورتی که این مسئله در میان مسلمین جهان نهادینه شود، ما می توانیم در برابر هجمه های دشمنان مبارزه کنیم؛ یقینا آنها عقب نشینی خواهند کرد. اگر ما یک قدم عقب نشینی کنیم، مطمئنا آنها دو قدم جلوتر خواهند آمد؛ بنابراین با توجه به مسئله مهم وحدت میان مسلمین عالم که جمهوری اسلامی ایران هم هر ساله در این راستا،کنفرانس وحدت اسلامی را برگزار می کند دنباله رو این امر باشیم،به زودی شاهد شکوفایی اسلام در سراسر جهان خواهیم بود.

 

 

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیعه و سنی هفته وحدت میان شیعیان و اهل سنت میان مسلمانان پیامبر اسلام پیامبر اکرم دین اسلام وحدت میان اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۷۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد، خبرگزاری «دیلی تایمز» پاکستان در سرمقاله خود با عنوان «سفر مهم رئیس جمهور ایران» نوشت: دو کشور همسایه علیرغم سنگ اندازی غرب در روابط دوجانبه آنها سفر برنامه ریزی شده «دکتر سید ابراهیم رئیسی» به اسلام آباد را با موفقیت پشت سر گذاشتند.
این خبرگزاری نوشت: تصمیم ایران و پاکستان برای افزایش حجم تجارت سالانه به ۱۰ میلیارد دلار مهمترین دستاورد سفر آقای رئیسی به پاکستان است، موضوعی که با توجه به اهمیت عزم طرفین برای افزایش تجارت انرژی و فشار‌های غرب بر دولت اسلام آباد در این زمینه با چالش‌ها و سختی‌های زیادی مواجه خواهد بود.
روزنامه «تریبون اکسپرس» پاکستان نیز با عنوان «جهش در روابط دوجانبه ایران و پاکستان» به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد پرداخته و معتقد است: ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.
در این گزارش آمده است: تاکید بر اهمیت پروژه انتقال گاز «آی پی»، توافقات جدید در حوزه تجارت و بازرگانی از سوی مقامات دو کشور نوید بخش شکوفایی اقتصادی بوده و عزم مشترک دو کشور برای حفاظت از «مرز صلح و دوستی» نیز توطئه گروه‌های تروریستی برای تخریب روابط دو کشور همسایه را خنثی کرد.
تریبون اکسپرس افزود: مقامات دو کشور همسایه به خوبی عوامل ژئوپولیتیکی منفی را نادیده گرفته و با در نظر گرفتن منافع مشترک خود برای نهایی کردن توافقنامه تجارت آزاد، برگزاری نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی و افزایش رایزنی‌های سیاسی توافق کردند.
این خبرگزاری پاکستانی معتقد است: همزمانی هدف گذاری تجارت سالانه ۱۰ میلیارد دلار میان ایران و پاکستان با فاز دوم کریدور اقتصادی پاکستان و چین موسوم به «سی پک» یک موقعیت برد - برد برای دو کشور همسایه است چراکه همگرایی اسلام آباد - تهران - پکن عملا یک قطب قدرتمند اقتصادی مستقل در منطقه ایجاد می‌کند.
خبرگزاری «بیزینس رکورد» پاکستان نیز با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری دوجانبه میان ایران و پاکستان در جریان سفر رئیسی بویژه در بخش تجاری نوشت: امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان دو کشور همسایه اقدامی خوشایند است، اما ضروری است تا طرفین یک نقشه راه قانع کننده برای عملی شدن این تفاهم‌نامه‌ها و تحقق اهداف اقتصادی بویژه تجارت ۱۰ میلیارد دلاری در سال و همچنین آغاز تجارت آزاد را نیز ارائه کنند.
روزنامه دیلی پاکستان نیز ضمن بازتاب بازتاب سفر رسمی آیت الله رئیسی به اسلام آباد در سرتیتر‌های خود درباره مذاکرات میان مقامات دو کشور همسایه نوشت: ایران و پاکستان درحال حاضر چهار چالش مشترک دارند که از این میان پروژه انتقال گاز «آی پی» مهمترین آنهاست.
در سرمقاله این روزنامه پاکستانی آمده است: اسلام آباد و تهران به خوبی از چالش‌های پیش روی طرح انتقال گاز آی پی آگاه هستند، با این حال این پاکستان است که باید به فکر راهکاری برای تکمیل این طرح بدون تحریم شدن از سوی آمریکا باشد در غیر این صورت علاوه بر از دست دادن یک فرصت طلایی جهت تامین نیاز‌های انرژی می‌بایست جریمه هنگفتی نیز پرداخت کند.
دیلی پاکستان افزود: افزایش همکاری‌های امنیتی، توسعه بازارچه‌های مرزی و همچنین افتتاح مناطق آزاد تجاری میان ایران و پاکستان نیز می‌تواند برای کاهش و توقف تجارت غیرقانونی میان دو کشور بسیار حائز اهمیت باشد.
در کنار رسانه‌های نوشتاری و الکترونیکی که به بررسی ابعاد مختلف این سفر پرداخته‌اند بسیاری از کارشناسان، رهبران مذهبی و کاربران شبکه‌های اجتماعی پاکستان با اشاره به محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی در نشست‌های مقامات ایران و پاکستان و همچنین استقبال پر شور مردم پاکستان از آقای رئیسی با هدف قدردانی از تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی جمهوری اسلامی ایران، افزایش همگرایی و همصدایی ایران و پاکستان در حمایت از فلسطین را نیز دیگر دستاورد مهم اولین سفر آقای رئیسی به پاکستان عنوان می‌کنند.

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا
  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا (+عکس)
  • روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد