Web Analytics Made Easy - Statcounter

بزرگترین حزب اسلامگرای مخالف دولت الجزایر نتایج همه پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور را شکست نظام حاکم بر الجزیره دانست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، همه پرسی اصلاح قانون الجزایر دوشنبه هفته جاری در سراسر این کشور برگزار شد و از 24 میلیون واجدین شرایط رای دادن فقط 5 میلیون639 هزار و 172 نفر پای صندوق‌های رای رفتند که از این تعداد 3 میلیون و 355 هزار و 518  نفر به اصلاح قانون اساسی رای مثبت دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته رسانه‌های الجزایر این همه پرسی ضعیف‌ترین انتخاباتی بود که در طول تاریخ این کشور برگزار شده‌ است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

حزب "جامعه صلح" که بزرگترین حزب اسلامگرای مخالفت دولت الجزایر در پارلمان این کشور است،  با اشاره به نتایج همه پرسی دیروز اعلام کرد: این همه پرسی نشان داد که نظام حاکم در برنامه‌های خود شکست خورده و نتوانسته‌ است یک اجماع و توافق ملی درباره قانون اساسی ایجاد کند.

به نوشته روزنامه الرای الیوم،  معاون رئیس کمیته دفاع از حقوق بشر الجزایر نیز اظهار داشت: نتایج همه پرسی پیروزی بزرگی برای جنبش مردمی  محسوب می‌شود.

سعید صالح تصریح کرد: نظام حاکم بر کشور باید به شکست خود اعتراف و در نقشه راهی که ترسیم کرده بازنگری کند  چراکه تنها راه حل بحران کشور، ایجاد تغییرات بنیادین دموکراتیک  است.

منظور از جنبش مردمی، تظاهرات هفتگی قشرهای مختلف مردم الجزایر علیه نظام حاکم است که قبل شیوع کرونا برگزار می‌شد. با شیوع این ویروس،  احزاب سیاسی و تشکلات مدنی از مردم خواستند، تظاهرات خود  را متوقف کنند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

الجزایری‌ها خواهان ایجاد تغییرات بنادین و برکناری عناصر وابسته به نظام بوتفلیقه از قدرت هستند. آنان معتقدند:  این عناصر و قوانین بازمانده از دوره قبل سبب می‌شود، انقلاب مردم شکست بخورد و نظام بوتفلیقه باز تولید شود.

عبدالعزیز بوتفلیه 92 ساله 20 سال در سمت ریاست جمهوری قدرت را در الجزایر در اختیار داشت.  او به رغم بیماری و کهولت سن برای پنجمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد که در اثر اعتراضات و تظاهرات مردمی مجبور شد، فروردین سال گذشته از قدرت کناره گیری کند.

پس از سرنگونی بوتفلیقه،  بر اساس قانون اساسی رئیس پارلمان الجزایر عهده دار وظایف او شد و این درحالی بود که مردم در شهرهای مختلف به تظاهرات هفتگی خود ادامه می‌دادند. با این حال، جانشین بوتفلیقه  دستور برگزاری انتخابات ریاست جمهور صادر کرد اما از 24 میلیون  واجدین شرایط رای دادن فقط حدود 4 میلیون نفر به عبدالمجید تبون رای دادند.

چند درصد الجزایری‌ها در همه پرسی اصلاح قانون اساسی شرکت کردند؟

تبون 74 ساله پس از راهیابی به کاخ ریاست جمهوری وعده داد که با اصلاح قانون اساسی مطالبات جنبش مردمی پاسخ خواهد داد. به همین  منظور، کمیته‌ای برای انجام اصلاحات در قانون اساسی تشکیل داد و پیشنهادهای این کمیته به تصویب دولت و پارلمان رسید اما احزاب سیاسی معارض  و تشکیلات مدنی از تائید اصلاحات انجام شده در قانون اساسی خودداری کردند.

رئیس جمهور الجزایر یک روز  قبل از برگزاری همه پرسی با  انتشار بیانیه‌ای از مردم خواست با مشارکت در این همه پرسی  " جمهوری جدید " پایه گذاری کنند اما آنان به طور گسترده در این همه پرسی شرکت نکردند و عملا نشان دادند با اصلاحات انجام شده در قانون اساس مخالفند و خواستار تغییر نظام حاکم هستند که از سال 1962 تاکنون براین کشور حکومت می‌کند.

انتهای پیام/     

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اصلاح قانون اساسی همه پرسی نظام حاکم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۸۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما:بابک شکارچی گفت: برگزاری کنگره طب ایرانی دو جنبه دارد یکی برای خود مجموعه جامعه پزشکی و خدمات دهندگان سلامت کشور که شامل پزشک و پرستار و دندانپزشک و مدیکال می‌شود و قسمت دیگر مردم هستند که این خدمات را دریافت می‌کنند.
وی افزود: ما در سازمان نظام پزشکی در تلاش هستیم که همگرایی در این خصوص ایجاد کنیم تا این موضوع را شرح دهیم که طب ایرانی چه توانمندی‌هایی دارد و تا کجا می‌تواند پیش برود کجا می‌تواند در درمان بیماری به کار گرفته شود و کجا نمیتوان از ان استفاده کرد و یک جا‌هایی هست که مردم استقبال می‌کنند که به سمت طب ایرانی بیایند وظیفه ما آگاه کردن اینها است.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: مردم تمایل به استفاده از محصولاتی به نام ارگانیک دارند و در بیشتر فروشگاه‌ها این محصولات قیمت بالاتری هم دارد در واقع مصرف محصولات ارگانیک مختص طب ایرانی ما است و می‌توان به این وسیله توریسم درمانی به کشورمان بیاوریم البته فاصله زیادی با این ایده داریم چرا که زیر ساخت‌های آن هنوز انطور که باید در کشور ما مهیا نیست، اما می‌تواند به این موضوع توجه داشت.

دیگر خبرها

  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد
  • اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد
  • حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم صهیونیستی/ اسموتریچ: فرماندهان مسئولیت شکست را بپذیرند
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • روز تحلیف پوتین مشخص شد