Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله موسوی جزایری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در این وبینار که شامگاه سه شنبه 13 آبان ماه برگزار شد، ضمن تبریک میلاد رسول خدا(ص) و هفته وحدت گفت: خداوند در آیات بسیاری از قرآن کریم درباره وحدت امت اسلامی سخن گفته است. حبل الله که در آیات قرآن به آن اشاره شده، بر اساس روایات به معنای قرآن کریم است و خداوند انسان ها را از تفرقه بر حذر داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی خطاب به کشورهای اسلامی و ملت های مسلمان گفت: ما مشکلات زیادی داریم اما راه حل آن رجوع به مستکبرین و امریکا و اسرائیل و ایادی آنها نیست بلکه تنها راه حل اتحاد مسلمانان است.
 
موسوی جزایری تاکید کرد: مسلمانان باید ید واحده باشند تا بتوانند بر انواع مشکلات و بلایا پیروز شوند. اگر متحد باشیم اسرائیل هیچگاه نخواهد توانست این جنایات شنیع را علیه فلسطینیان مرتکب شود و یا امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نمی تواند به پیامبر اسلام (ص) اهانت کند. این از ضعف ماست که قدرت نداریم در مقابل او بایستیم و از او انتقام بگیریم و اجازه ندهیم که چنین جنایاتی ادامه پیدا کند.
 
در ادامه، ماموستا فائق رستمی، امام جمعه سنندج، در سخنانی ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: ولادت پیامبر از ایام الله است که ولادت نور و رحمت و ولادت اتحاد مسلمانان است.
 
وی افزود: خداوند با عبارات رحمان و رحیم همه سوره های قرآن را آغاز کرده چرا که اسلام دین رحمت و مودت و برادری و ارتباط با جوامع بشری است نه دین افراط و تفریط. از این رو که افراط و تفریط موجب نابودی وحدت مسلمانان می شود.
 
رستمی خواستار اجتماع مسلمانان بر اساس مودت و مهربانی و دوستی شد و گفت: ما دور هم جمع می شویم که درباره وحدت امت اسلامی سخن بگوییم. در این زمان نیز که بیماری کرونا همه جوامع بشری را درگیر کرده است، خواستار همکاری بین همه انسان ها و کمک به فقرای جهان هستیم چرا که در قرآن و احادیث نبوی بر این مسئله تأکید شده است.
 
سیده حورا صدر، رئیس موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، نیز با یادی از امام موسی صدر گفت: او کسی است که هر آنچه در توان داشت برای رفع مشکلات و مصائب امت اسلامی به کار گرفت و با جدیت کامل برای وحدت مسلمانان تلاش کرد.
 
وی به مواضع وحدت گرای امام موسی صدر پرداخت و گفت: امام موسی الصدر در عرصه عملی، فرصت‌های زیادی ساخت و با علمای همه مذاهب دیدار می‌کرد. وی در همایش‌های فکری و اسلامی متعددی مقالاتی ارائه کرد که در رأس آن «مجمع البحوث الاسلامیة در مصر / قاهره» و همچنین همایش الفکر الاسلامی در الجزائر و دیگر همایش‌های اسلامی بود. به اعتقاد ایشان معنای مذهب در اسلام، راه‌های رسیدن به اسلام  و درک ابعاد آن و ممارست به شعائر آن و تلاش برای اجرای همیشگی و پیشرو آن است.
 
سیده حورا صدر در پایان خاطرنشان کرد: دعوت امام صدر به وحدت و متحد کردن و فشرده کردن صفوف از وحدت بین مذاهب گذشته بود چرا که اهتمام او به راه‌های همزیستی با ادیان آسمانی رسیده بود.
 
آیت الله احمد مبلغی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، نیز ضمن تبریک به مناسبت میلاد باسعادت پیامبر اسلام (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع)، به موضوع سخنرانی خود یعنی « قواعد فقهی مرتبط با بهداشت عمومی» اشاره کرد و گفت: بهداشت عمومی از مسائل زیر بنایی و اصولی زندگی اجتماعی است. بدین مفهوم که هر گونه اشکال یا اختلال یا مشکلی که در بهداشت عمومی به وجود آید تأثیر منفی بر زندگی و حرکت و فعالیت جامعه خواهد داشت.  از همین رو می بینیم که روابط اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی تحت تأثیر مسئله کرونا قرار گرفت و در سایه کرونا جهان به این نتیجه رسید که تجارب بشری که با آن ها و به وسیله آن ها و با تکیه بر آن ها زندگی می کند تا حد زیادی در سایه مشکل بهداشت عمومی تحت تأثیر کرونا تغییر پیدا کرد.
 
وی افزود: بر این اساس ما نباید به بهداشت عمومی به عنوان یک مسئله سطحی و فرعی نگاه کنیم زیرا این مسئله به یک مسئله مهم و بنیادین و مهم تبدیل شده است و همه پدیده های اجتماعی در جامعه به نوعی تحت تأثیر مسئله بهداشت عمومی قرار گرفته اند. و بدین ترتیب می بینیم که جهان به سمت بازنگری و باز تعریفی در مورد راه ها و چهارچوب ها و قوانین و قواعد بهداشت عمومی می رود.
 
مبلغی در ادامه خاطرنشان کرد: فقها نباید به این مسئله که به مسئله مهم و اساسی بشر تبدیل شده است بی اعتنا باشند. ما باید پژوهش های گسترده و بنیادین از دیدگاه فقه انجام دهیم. فقه قابلیت های بسیاری دارد.
 
وی پیشنهاد کرد که فقهای مسلمان شیعه و سنی فقه تطبیقی در زمینه بهداشت را پایه گذاری کنند. چرا که این اقدام تأثیر مثبتی بر نسل کنونی و جامعه بزرگ اسلامی خواهد داشت. وی همچنین پیشنهاد کرد که با توجه به این که قواعد فقهی بیش از احکام جزئی انسجام دارند پژوهش در خصوص قواعد فقهی را به عنوان گام نخست در نظر بگیریم.
 
مبلغی به بیان نمونه هایی از قواعد فقهی در مورد بهداشت عمومی پرداخت و گفت: قاعده لا عدوی، قاعده برتری بدن ها بر دین ها، قاعده حرمت التقریر بالنفس، قاعده حرمت در معرض خطر قرار دادن نفس، قاعده عدم ورود به سرزمینی که دچار بیماری واگیردار شده است و عدم خروج از آن که این قاعده هم از یک حدیث نبوی گرفته شده است، قاعده فرار از بیماری واگیردار، قاعده مراعات عفو در صورتی که ترس از هلاک باشد که از روایتی استخراج شده است، جزو این قواعد فقهی شمرده می شود.
 
وی در توضیح قاعده برتری بدن ها بر دین ها گفت: این قاعده به صراحت می گوید ما باید سلامت خود را بر احکام موجود در شریعت مقدم بداریم. این نص حکم است. یعنی شریعتی که احکامی را برای ما آورده است خود این شریعت می گوید اگر خطری برای سلامتی وجود داشته باشد باید سلامت و حیات بدن را بر احکام وارد شده در دین و شریعت ترجیح دهید.
 
آیت الله مبلغی در پایان اظهار کرد: زمام امور دین با مسائل اجتماعی و در رأس آن ها سلامتی جسم ارتباطی تنگاتنگ دارد. پس اگر بدن ها نابود شوند دین از بین می رود. بر اساس این رویکرد باید در این شرایط شیعه و سنی دوشادوش هم فقه تطبیقی در زمینه سلامت را پایه گذاری کنند.

خبر تکمیل می شود ...

منبع: تقریب

کلیدواژه: بهداشت عمومی قواعد فقهی امام موسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۱۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران و دبیران جشنواره امام رضا (ع) صبح امروز، هشتم اردیبهشت ماه در دفتر ریاست وزارت فرهنگ برگزار شد.

در این جلسه هاشمی رییس هیئت مدیره بنیاد امام رضا (ع) و قائم مقام وزیر، سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بنیاد امام رضا (ع)، فرهاد قائمیان دبیر جشنواره‌های بنیاد امام رضا (ع)، محمدی، عضو هیئت مدیره بنیاد بنیاد امام رضا (ع)، اسلامی معاون توسعه مدیریت وزارت فرهنگ، اتابک نادری کارگدان و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون و محمدحسین لطیفی کارگدان سینما و تلویزیون حضور داشتند.

سعید زمانی در ابتدای جلسه گفت: مجموعه فعالیت‌های بنیاد امام رضا (ع) ارتقای کمی و کیفی قابل توجهی داشته است. راهبری جشنواره‌های این دوره به مدیریت دکتر قائمیان صورت گرفته است.

وی با معرفی دبیران جشنواره‌های مختلف رضوی گفت: امسال امیدواریم با حضور دکتر لطیفی بتوانیم اولین جشنواره فیلم دینی رضوان را در کنار فیلم رضوی هم داشته باشیم.

سید محمد هاشمی در صحبت‌هایی گفت: اولویت این جشنواره استفاده از عناصر و چهره‌های تراز ملی در عرصه فرهنگی و هنری بود که مفتخریم به حضور شما عزیزان و در راس اقای قائمیان که قبول زحمت کردند و فراتر از تصور من اهتمام داشتند و وسط میدان بودند. نکته دیگر تلاش این بود که فقط یک جشنواره صرفی نباشد که بخواهیم برگزار کنیم، بااین مجموعه کار‌ها بنظرم اتفاقات خوبی می‌افتد تا بتوانیم مانور خوبی در عرصه فرهنگی بدهیم.

وی در ادامه افزود: اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان هم آبان ماه با قبول زحمت لطیفی اختتامیه اش برگزار می‌شود و من خیلی به این کار خوشبین هستم امیدواریم بااینکار ادای دینی به عرصه دینی و باور‌های اصیلمان داشته باشیم. تلاش داریم خروجی‌های جشنواره‌ها در مسیر فراخوان و داوری و خروجی با استفاده‌های عمومی با موضوع امام رضا باشد.

هاشمی اظهار داشت: ما تعداد جشنواره‌ها را کم کردیم، اما این باعث نشد که برش‌های استانی کمرنگ شود، هر جشنواره پر از رویداد‌های محفلی و نشست در دل استان‌های کشور است.

فرهاد قائمیان در این جلسه عنوان کرد: فقط بخاطر نام اقا امام رضا (ع) در این جشنواره‌ها هستیم و امیدواریم همه کار‌ها برای دوستدارانش خوب برگزار شود. اختتامیه جشنواره روستایی در کردر رضوی در حد ملی برگزار شد و همه اهالی این روستا خانه و ماشین هایشان را در اختیار هنرمندان گذاشته بودند و همه اینها نشان داد می‌توان جشنواره‌هایی مردمی برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: جشنواره نمایشی در چند بخش پیشنهاد شد تمام نمایش‌های انتخاب شده در استان‌ها اجرا شود و مردم با هنرمندان اشناییت بیشتری پیدا کنند. کتاب عکس رضوی هم با هدایت استاد اولیازاده بزودی منتشر می‌شود. امیدوارم در سطح استان‌ها هم مدیران کل با جشنواره همراهی داشته باشند. در بخش فیلم هم امسال سعی کردیم با فیلم رضوان این بخش را فعال کنیم. سعی کردیم یک فیلم سینمایی با فرهنگ رضوی تولید کنیم و یک فیلمنامه براساس کتاب «از عشق آباد تا عشق آباد« اقتباس شده در راستای فرهنگ رضوی اماده است و امیدواریم این فیلم را برای سال بعد بتوانیم برسانیم و به دلیل سنگین بودن پروژه از اقای وزیر طلب مساعدت برای ساخت این فیلم داریم

ذاکری دبیر جشنواره روستایی رضوی در صحبت‌هایی درباره کم و کیف جشنواره روستایی رضوی گفت: ششمین جشنواره ملی روستایی اسمان هشتم در روستای کردر در میناب با حمایت وزارت فرهنگ و بنیاد امام رضا برگزار شد. بیست و چهارم اردیبهشت آیین افتتاحیه جشنواره در دوره آتی برگزار خواهد شد و اختتامیه هم در دهه ولایت برپا خواهد شد.

اتابک نادری در صحبت‌هایی گفت: جشنواره‌ها برای رونق بخشی به تولیدات شکل میگیرد، بعد از انقلاب هم ما با همین انگیزه شروع کردیم ولی دوسال کرونا فرایند‌ها را بهم زد، در جشنواره فجر هم دچار مشکل شدیم، مجدد دنبال فراخوان رفتیم و حال این استنباط هست که حتما باید جشنواره بگذاریم تا هنرمندان کار کنند. ولی در بنیاد به تفکری رسیدیم که این جریان را بسط دهیم و در بخش‌های مختلف این کار را کردیم و الان بیست و سه اثر در مرحله اجرا در استان‌ها است این گسترش فرهنگ نمایش برایمان مهم بوده است

نادری خطاب به وزیر فرهتگ اظهار داشت: شما اخیرا دستوری دادید که باقیات صالحات است، نهضت پلاتوسازی و بلک باکس سازی که انقلابی برای بچه‌های تئاتر محسوب می‌شود.

سید احمد میرزاده نماینده دبیران جشنواره‌های شعر رضوی نیز گفت: چهار جشنواره شعر فارسی، عربی، ترکی و‌کودک و نوجوان داریم که همه بجز کودک جنبه فراملی دارند. موضوع پرداختن به شخصیت امام رضا و توصیف صفت معین الضعفایی است. برنامه‌هایی در راستای شعر مردمی داریم.

 این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • تالار وحدت میزبان هم‌نشینی شنیدنی دونوازنده مهم
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود