Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@12:05:01 GMT

رفع حاجات مردم؛ نعمت الهی

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۵۴۱۵۸

رفع حاجات مردم؛ نعمت الهی

به گزارش خبرنگار مهر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح شنبه ۳ آبان ماه در دیدار حضوری با رئیس جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، توصیه‌های مهمی را بیان و بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تأسف‌بار ویروس عالم‌گیر کرونا تأکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پشت جایگاه مقام معظم رهبری در تابلویی بزرگ حدیثی از امام حسین (ع) نقش بسته بود که مسلماً معنا و منظور خاصی داشت. حجت الاسلام رضا کفیلی دانش آموخته حوزه علمیه قم در تبیین این حدیث و دلیل تذکر مقام معظم رهبری در آن جلسه به درخواست مهر یادداشتی نوشته است که در ادامه از نظر شما می‌گذرد:

رفع حاجات مردم؛ نعمت الهی

تحلیل حدیث نقش شده در کتیبه حسینیه امام خمینی (ره) در دیدار اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا با رهبر معظم انقلاب

چند روزی ز قوی دینان باش
در پی حاجت مسکینان باش
شمع شو شمع، که خود را سوزی
تا به آن بزم کسان افروزی

انسان یک موجود اجتماعی است که در میان هم نوعان خویش زندگی می‌کند. زندگی اجتماعی اقتضائاتی دارد که انسان با انجام آن‌ها زندگی کامل و با آرامشی خواهد داشت. یکی از اقتضائات زندگی اجتماعی، حس همکاری، رفع حاجات و گرفتاری‌های دیگران است. این مسئله یکی از ارزش‌های والای انسانی اسلامی است که به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تقرب انسان به درگاهی الهی محسوب شده و مورد تأکید دین مبین اسلام است. مسئله اصلی این یادداشت، تحلیل و بررسی موضوعیت، علل و اهداف حدیث نقش شده در کتیبه حسینیه امام خمینی (ره) در دیدار اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران (مدظله‌العالی) است که امام حسین (علیه‌السلام) در این کلام نورانی فرموده‌اند: «اِعلَموا اَنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکُم، فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ… بدانید که نیازهای مردم به شما، از نعمت‌های الهی بر شماست. پس از این نعمت‌ها خسته نشوید…» [۱]

دین مبین اسلام دین مهر و محبت است. انسان‌ها را به کمک به سایرین، انسان دوستی و رفع حاجات مردم دعوت می‌کند. قرآن کریم علاوه از آیاتی که در آن‌ها «محسنین» را مورد تکریم و تعظیم قرار داده است، در چهار مرحله به صورت صریح آنان را محبوب الهی معرفی می‌نماید: «ان اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ - خدا نیکوکاران را دوست می‌دارد» [۲] یا در روایتی از امام صادق (علیه‌السلام) می‌خوانیم: «وَ اللَّهِ لَقَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ خَیْرٌ مِنْ صِیَامِ شَهْرٍ وَ اعْتِکَافِه به خدا قسم، برآوردن حاجت مؤمن بهتر از یک ماه روزه و یک ماه اعتکاف است.» [۳] و همچنین حدیثی که در حسینیه امام خمینی نقش بسته است. همه این‌ها نشان از اهمیت احسان و نیکوکاری در نگاه اسلام است. البته از منابع دینی استفاده می‌شود که احسان و نیکوکاری فقط شامل اموال نمی‌شود بلکه داشتن اخلاق و رفتار خوب نسبت به دیگران نیز نوعی احسان است.

امام حسین (علیه السلام) که در حدیث مذکور حاجات مردم را به عنوان نعمت الهی یاد می‌کنند، شبیه این است که برای کسی هدیه‌ای از طریق پست ارسال نمایند، که اگر وی حضور داشته باشد حتماً آن را دریافت می‌کند و بعید است که هدیه را رد کند و اگر کسی منزل نباشد که آن هدیه را دریافت نماید، مأمور پست یک برگه‌ای می‌نویسد و به صندوق پستی منزل می‌اندازد که برای دریافت آن به فلان مکان مراجعه نمائید. وقتی افراد منزل می‌آیند و از عدم موفقیتشان از دریافت هدیه اطلاع می‌یابند با انگیزه‌ای خوب به سمت آن مکان حرکت می‌کنند تا هدیه را دریافت نمایند. حال اگر موفق به دریافت آن باشند بسیار خوشحال می‌شوند و اصلاً احساس ناامیدی و خستگی نمی‌کنند ولی اگر ببینند که هدیه آنان را بنابر دلایلی به فرد دیگری تحویل داده‌اند بسیار ناراحت و مأیوس می‌شوند. پس براساس این حدیث نورانی، اگر نگاه همه به حاجات مردم نیز اینگونه باشد که آن را به عنوان هدیه الهی و نعمت الهی ببینند و به دنبال کسب آن نعمت‌ها باشند و با رفع آن حاجات خسته نشوند و نگذارند این نعمت از دست برود یا نصیب دیگری بشود، مطلوب حاصل گشته است.

بنابراین مسئله نقش بستن این حدیث در جلسه مذکور آن هم در ایامی که هر روز چند صد نفر از مردم به بیماری منحوس کرونا مبتلا شده و یا جان خود را از دست می‌دهند، از جهت قابل بررسی ست که ما به دو مورد اشاره می‌نمائیم:

۱- رفع حاجات مردم توسط مردم: یکی از نکات بسیار دقیق و عالمانه‌ای که رهبر معظم انقلاب در اوایل شیوع بیماری کرونا اشاره فرموده و مردم را به مشارکت در آن‌ها دعوت نمودند، مسئله رزمایش مواسات و کمک‌های مومنانه بود. در ماه‌های اخیر ملت مؤمن ایران اسلامی همزمان با شیوع و گسترش بیماری کرونا و با آسیب دیدن برخی از اقشار و طبقات ضعیف جامعه، دست در دست هم دادند و با ندای لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب، اقدام به تجمیع کمک‌های معیشتی، تحصیلی و… برای اقشار آسیب پذیر نموده و این کار گسترده و انسان دوستانه را به جا آوردند.

در بخش دیگر نیز مجاهدت‌هایی از پزشکان، پرستاران، کادر درمانی، حافظان امنیت و همچنین گروه‌های جهادی متشکل از طلاب حوزه‌های علمیه و بسیجیان جان‌برکف مشاهده شد که همه این‌ها نشان از سیل خروشان ایمان و محبت در بین اقشار مختلف مردم ایران اسلامی بود که مال، ثروت و عزیزترین نعمت الهی یعنی جان خود را در طبق اخلاص قرار داده و آن را در راستای کمک به هم‌نوعان و رفع حاجات مسلمانان به کار بستند.

پس بخشی از حدیث امام حسین علیه السلام شامل این نوع کمک‌ها می‌باشد که ایشان در خطاب به امت اسلام می‌فرمایند: «از نعمت‌های خدا این است که مردم، حوائج خود را نزد شما می‌آورند؛ پس از نعمت‌های خدا [که حاجت مردم است] خسته و ملول نشوید.» که الحمدلله ملت ایران با مجاهدت‌های خود توانسته‌اند از این نعمت برخوردار شوند. رهبر معظم انقلاب علاوه بر این که چندین بار از مجاهدان این عرصه تجلیل نموده‌اند، در جلسه با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا مجدداً از نیروهای داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند که به میدان مبارزه با کرونا وارد شده و در رفع هر چه زودتر این بیماری منحوس و خصوصاً برای بهبودی مبتلایان به کادر درمانی و… کمک نمایند.

۲- رفع حاجات مردم توسط مسئولان: در این ایام که شرایط سختی در کشور به وجود آمده است، مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه بیشتر به حمایت مسئولان نیازمند هستند. در همه زمان‌ها بخصوص از اول شیوع بیماری تا به حال رهبر معظم انقلاب به حمایت و رفع حاجت مردم توسط مسئولین تأکید داشته‌اند. در هفته‌های اخیر که مخاطبان اصلی حدیث نورانی با رهبر معظم انقلاب جلسه داشتند، ایشان بار دیگر در بیانات ارزشمندشان خطاب به مسئولین و اعضا جلسه به حمایت مردم توسط دولت از طریق بیمه تأمین اجتماعی، تهیه بسته‌های حمایتی و… اشاره نموده و برخی را از ایجاد حاشیه نهی فرموده و به اتحاد و انسجام ملی همراه با حمایت از قوای سه گانه دعوت کردند تا مسئولین در رفع حاجات مردم متمرکز شوند. معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در سخنان گهرباری خطاب به مسئولان چنین فرموده‌اند: شما باید خدمت کنید به این مردم. ما همه باید خدمتگزار این مردم باشیم و شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم.

پس نقش بستن حدیث نورانی امام حسین (علیه‌السلام) در کتیبه حسینیه امام خمینی (ره) حکمت‌های خاص خود را دارد که امیدواریم مردم و مسئولان با اطاعت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجاهدت‌های هماهنگی در راستای برآورده ساختن حاجات مردم خصوصاً اقشار ضعیف و آسیب دیده جامعه که بنا به فرموده امام حسین (علیه‌السلام) نعمت الهی هستند، تلاش نموده و به فرمایش حضرت، جامه عمل بپوشانیم.

پی نوشت:

[۱] مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۲۰۹

[۲] بقره ۱۹۵، آل عمران ۱۳۴و ۱۴۸، مائده ۱۳

[۳] بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۲۸۵، ح ۶

کد خبر 5057206

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری مواسات ویروس کرونا امام حسین ع سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی وحدت اسلامی کنفرانس وحدت اسلامی توهین به پیامبر معرفی کتاب میلاد پیامبر مجمع عالی حکمت اسلامی انجمن علوم سیاسی ایران سازمان سمت سازمان اوقاف و امور خیریه فرانسه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی نشریات حسینیه امام خمینی رهبر معظم انقلاب اعضای ستاد ملی انقلاب اسلامی علیه السلام نعمت الهی امام حسین مردم توسط نعمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۴۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور با رهبر انقلاب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب است که در تکریم مقام معلم بطور پیوسته برگزار شده است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900983

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در بین ایتام خراسان شمالی
  • تعاون به عنوان رکن مهم مشارکت مردم، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است
  • دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور با رهبر انقلاب
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • آیا می شناسیدش؟
  • فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید